Refo's evangeliseren onder refo's!!??

bazz

Bericht door bazz »

Oorspronkelijk gepost door Guppy

Dus nogmaals, deze uitspattingen zijn geen gevolg van opvoeding, predikatie of wat dan ook. Je zou eens moeten kunnen tellen hoeveel EO jongeren er bijv in dezelfde gelegenheden aanwezig zijn.
dit is ook al aangegeven in deze discussie. maar ik denk, gezien de signatuur van dit forum, dat het belangrijker is om te bespreken waar het met de reformatorische jongeren fout is gegaan.
jacob

Bericht door jacob »

Het begint met een aantal jongelui die van het goede spoor af zijn. Bewust. Eigen keuze. Laten we bidden voor die jongelui, iopv er sensatieverhalen over te schrijven. Want dat is het in mijn ogen.
het is misschien wel een sensatie verhaal maar ik weet zeker dat meer dan de helft van de ouders net doen of ze niet weten wat hun kind uitspookt. Ook zal een zeer grote groep ouders niet eens weten wat hun kind allemaal uitspookt.

Confronteer ouders maar met deze feiten. (en kerken)
ejee

Bericht door ejee »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Net zo triest als je eigen vol zuipen met bier "Want God is liefde"

Ejee, jouw reactie is net zo eenzijdig hoor!! De pot verwijt de ketel!

Pim.
Ahum,

Ik geef de tekst dat God alle mensen wil behouden als aanvulling, niet als 'tegenovergesteld'!

Het is toch gewoon triest als mensen dat alleen al maar zo begrepen hebben, zelfs al is het niet zo letterlijk aan ze verteld!

Erg jammer.
Pied

Bericht door Pied »

Maar Ejee, wat doe jij met Mattheus 13:13 / Markus 4:11-12?
"Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan." / "En Hij zeide tot hen: Het is u gegeven te verstaan de verborgenheid van het Koninkrijk Gods; maar dengenen, die buiten zijn, geschieden al deze dingen door gelijkenissen; opdat zij ziende zien, en niet bemerken, en horende horen , en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd, bekeren en hun de zonden vergeven worden."
Two sides

Bericht door Two sides »

Zou het niet komen doordat er in de reformatorische gemeenten (oud geref) vooral wordt gedacht vanuit de uitverkiezingstheologie. Naar m.i. werkt deze verlammend voor het ontwikkelen van je eigen geloof. Niet te vergeten dat je met de uitverkiezing eigenlijk ook geen eigen verantwoordelijkheid meer hebt. Alles staat al van te voren vast kennelijk, wat maakt het dan nog uit of ik me ervoor inzet, hoor ik de jongeren denken...
Pied

Bericht door Pied »

Een verkeerd idee, TwoSides. Dat is niet wat de uitverkiezing leert en ook niet wat in deze kerken geleerd wordt; integendeel, er wordt sterk op de eigen verantwoordelijkheid gewezen.
Dat er mensen zijn die de uitverkiezingsleer als schaamlapje gebruiken, wil niet zeggen dat de leer verkeerd is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Pied,

De beschuldiging dat de leer van de uitverkiezing zorgeloze, onverschillige of wanhopige mensen maakt is al heel oud. Kijk maar wat er door de synode van Dordrecht van werd gezegd:

"De synode is van oordeel, dat deze uiteenzetting en veroordeling aan het Woord van God ontleend zijn en met de belijdenis van de gereformeerde kerken overeenstemmen. Hieruit blijkt onmiskenbaar, dat zij - wie dit het allerminst paste - in strijd met alle waarheid, redelijkheid en liefde gehandeld hebben die het volk hebben willen wijsmaken:

- De leer van de gereformeerde kerken over de voorbeschikking en wat daarmee verband houdt, vervreemdt door haar aard en strekking de harten van de mensen van alle vroomheid en de dienst van God.

- Zij is een oorkussen voor het vlees en de duivel en een vesting van de satan, van waaruit hij alle mensen belaagt, de meesten verwondt en velen met de pijlen van wanhoop of zorgeloosheid dodelijk treft.

- Deze leer maakt God tot bewerker van de zonde, tot een onrechtvaardige God, een tiran en huichelaar en zij is niet anders dan een vernieuwd stoicisme, manicheisme, libertinisme en mohammedanisme.

- Zij brengt de mensen tot zondige zorgeloosheid, doordat zij zichzelf gaan wijsmaken, dat het voor het behoud van de uitverkorenen er niet op aankomt, hoe zij leven en dat zij daarom ook rustig allerlei afschuwelijke misdaden mogen bedrijven.

- Al hadden zij die verworpen zijn, echt alle werken van de heiligen gedaan, het zou niet kunnen bijdragen aan hun behoud.

- Met deze leer wordt beweerd, dat God enkel en alleen door Zijn wilsbeschikking en zonder te letten op, of rekening te houden met enige zonde, het grootste deel van de wereld voorbeschikt en geschapen heeft tot de eeuwige ondergang.

- De verwerping is op dezelfde manier de oorzaak van het ongeloof en de goddeloosheid als de verkiezing de bron van het geloof en de goede werken is.

- Veel onschuldige kinderen van de gelovigen rukt God van de moederborst weg en werpt ze als een tiran in het helse vuur, zonder dat het bloed van Christus, de doop of het gebed van de kerk bij de doop hen kan helpen.

En zo is er nog veel meer, dat de gereformeerde kerken niet alleen niet belijden, maar ook van harte en vol afschuw verwerpen. Daarom bezweert deze synode van Dordrecht in de naam van de Here allen die de naam van onze Verlosser Jezus Christus godvrezend aanroepen, dat zij over het geloof van de gereformeerde kerken niet moeten oordelen op grond van lasterpraat, die van hier en daar bijeen geraapt is. Ook niet op grond van persoonlijke uitspraken van sommige oude of nieuwe leraren; dergelijke uitspraken worden vaak ook nog te kwader trouw aangehaald, verminkt en verkeerd uitgelegd. Maar over het geloof van de gereformeerde kerken moeten zij oordelen op grond van de publieke belijdenisgeschriften van de kerken zelf en op grond van deze uiteenzetting van de rechtzinnige leer, die door alle leden van de hele synode met volledige eenstemmigheid is vastgesteld. Vervolgens vermaant deze synode de lasteraars ernstig, om te bedenken wat voor zwaar oordeel van God zij op zich laden, wanneer zij tegen zoveel kerken en de belijdenisgeschriften van zoveel kerken een vals getuigenis spreken, de gewetens van de zwakken in het geloof verontrusten en proberen de gemeenschap van de ware gelovigen bij velen verdacht te maken.
Pied

Bericht door Pied »

Dit lezend, vind ik dat Koers helemaal fout bezig is.
(Niet degenen die evangeliseren bij een kroeg op de Veluwe, overigens.)
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Two sides
Zou het niet komen doordat er in de reformatorische gemeenten (oud geref) vooral wordt gedacht vanuit de uitverkiezingstheologie. Naar m.i. werkt deze verlammend voor het ontwikkelen van je eigen geloof. Niet te vergeten dat je met de uitverkiezing eigenlijk ook geen eigen verantwoordelijkheid meer hebt. Alles staat al van te voren vast kennelijk, wat maakt het dan nog uit of ik me ervoor inzet, hoor ik de jongeren denken...
Voor een groot gedeelte zeer zeker waar (praat ik alleen al vanuit eigen bevinding) maar ik krijg toch ook wel de indruk dat het sommige jongeren wel heel goed uitkomt dat ze zogezegd niet uiverkoren zijn.....
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Dit lezend, vind ik dat Koers helemaal fout bezig is.
(Niet degenen die evangeliseren bij een kroeg op de Veluwe, overigens.)
Ik ben het vaak oneens met Koers, maar om nou gelijk te zeggen dat ze fout bezig zijn als ze eens de vinger op de zere plek leggen vind ik te snel gereageerd. Er is wel degelijk in groep gemeenten in de G.G. een prediking die de uitverkiezing zeer benadrukt. In die gemeenten kan ik het mij voorstellen dat die jongelui het misbruiken vooor eigen plezier [let op níet goedkeuren]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Pied

Bericht door Pied »

Maar heb je ook de reactie van Refojongere gelezen?
Egbert

Bericht door Egbert »

Ja, even snel doorgenomen, maar dat neemt nogmaal niet weg dat er gewoon gemeenten zijn die aanleiding geven voor deze verkeerde interpretaties hoe jammer dat ook is.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Two sides

Bericht door Two sides »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Pied
Een verkeerd idee, TwoSides. Dat is niet wat de uitverkiezing leert

Wat leert de leer der uitverkiezing dan wel? Zou je me dat uit kunnen leggen.
Pied

Bericht door Pied »

Misschien kun je daar het beste de Dordtse Leerregels voor lezen, Two sides. Er zijn verder nogal wat discussies op OSW aan gewijd.
De leer der uitverkiezing komt hierop neer, dat God in Zijn vrijmachtig welbehagen van eeuwigheid doodschuldige mensen verkoren heeft om hen zalig te maken en anderen van eeuwigheid verworpen heeft. En dat niet om hun daden in de tijd.
Maar wie deze uitverkorenen en verworpenen zijn, is ons niet bekend en wij mogen er ook niet mee rekenen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Grace en anderen,

Weten jullie misschien waar er allemaal uitgegaan wordt onder de refojeugd? Is dat elke vrijdag of elke zaterdag en wat zijn de bekendste gelegenheden?

Grt,
Refojongere
Plaats reactie