MM in Kerk & Muziek

Plaats reactie
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

MM in Kerk & Muziek

Bericht door wim »

In het blad "Kerk & Muziek", uitgegeven door de VOGG, staat een interview met Martin Mans.

Hij zegt daarin ondermeer het volgende:
MM schreef: ... Het is niet zo dat ik puur naar de pijpen van het publiek dans. Dat wordt wel eens over mij gezegd. Enkele malen ging een recensent zo te keer dat het bijkans op karaktermoord leek. Volgens mij kan je orgelliefhebber zijn op allerlei verschillende manieren. Laten we liever met elkaar rond de tafel gaan zitten. Ik mis zoveel respect in orgelland. We moeten elkaar meer opzoeken waar we elkaar kunnen vinden. Mensen die zeggen dat de muzikale werelden teveel uit elkaar liggen, bedienen zich van smoesjes. Samenwerking kan juist heel vruchtbaar werken. Wat Ab Wegenaar doet in Kampen verdient navolging: een serie op dinsdagavond met populaire muziek en op donderdagavond concerten voor puristen. Als je nu meer orgelliefhebbers wil kweken, dan moet je toch alles aangrijpen om het orgel weer populair te maken? Organisten moeten bij zichzelf te rade gaan wanneer er geen publiek meer bij hun concerten komt en niet met het vingertje wijzen naar allerlei bijzaken! Als we dan zien dat er bij mijn concerten veel mensen komen, dan kunnen we toch beter de handen ineen slaan? We zouden een mooie serie op kunnen zetten met zowel het een als het ander. Meer respect voor elkaar! Een cd die ik in samenwerking met Dick Sanderman en Willem van Twillert naar aanleiding van een discussie op een orgelforum zou maken, is helaas nooit doorgegaan.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door jvdg »

Een eerste reactie: goeie insteek, laat ons de handen ineen slaan.

En die specifieke discussie op een forum (niet ons forum) zou heel nuttig kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door Mister »

Ik dacht ff aan MarthaMartha... :huhu
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door jvdg »

Mister schreef:Ik dacht ff aan MarthaMartha... :huhu
Ik ook. :haha
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Ik dacht ff aan MarthaMartha... :huhu
Die is wel wijzer :humhihi
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door JolandaOudshoorn »

het zou wel een interessante en gevarieerde CD worden, Sanderman, Twillert en Mans.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door Hendrikus »

MM schreef:Wat Ab Wegenaar doet in Kampen verdient navolging: een serie op dinsdagavond met populaire muziek en op donderdagavond concerten voor puristen.
MM is niet helemaal op de hoogte, kennelijk. De serie op dinsdagavond heet "Over de grenzen"; de serie op donderdagavond heet "Hollandse koraalkunst". Maar daarmee is de donderdagserie nog geen serie met populaire muziek, en de serie op dinsdag is evenmin voor puristen.
http://www.debovenkerk.nl/page_4.htm#Di ... dconcerten
~~Soli Deo Gloria~~
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
MM schreef:Wat Ab Wegenaar doet in Kampen verdient navolging: een serie op dinsdagavond met populaire muziek en op donderdagavond concerten voor puristen.
MM is niet helemaal op de hoogte, kennelijk. De serie op dinsdagavond heet "Over de grenzen"; de serie op donderdagavond heet "Hollandse koraalkunst". Maar daarmee is de donderdagserie nog geen serie met populaire muziek, en de serie op dinsdag is evenmin voor puristen.
http://www.debovenkerk.nl/page_4.htm#Di ... dconcerten
Ok. Dus geen uitersten die elkaar vinden in dit geval. Maar stel dat dit wel het geval was... zou dit dan navolging verdienen?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door jvdg »

wim schreef:
Hendrikus schreef:
MM schreef:Wat Ab Wegenaar doet in Kampen verdient navolging: een serie op dinsdagavond met populaire muziek en op donderdagavond concerten voor puristen.
MM is niet helemaal op de hoogte, kennelijk. De serie op dinsdagavond heet "Over de grenzen"; de serie op donderdagavond heet "Hollandse koraalkunst". Maar daarmee is de donderdagserie nog geen serie met populaire muziek, en de serie op dinsdag is evenmin voor puristen.
http://www.debovenkerk.nl/page_4.htm#Di ... dconcerten
Ok. Dus geen uitersten die elkaar vinden in dit geval. Maar stel dat dit wel het geval was... zou dit dan navolging verdienen?
Zo voor de vuist weg, me dunkt: Ja, waarom niet?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Ok. Dus geen uitersten die elkaar vinden in dit geval. Maar stel dat dit wel het geval was... zou dit dan navolging verdienen?
De tegenstelling moet niet uitvergroot worden. De series in Kampen bewijzen dat het helemaal niet zo zwart-wit is.
Maar dan hebben we 't wel over concerten.

Gaat het over kerkmuziek, dan wordt het een ander verhaal. Daar zijn de tegenstellingen wél groot. En wie daarin het standpunt huldigt dat kerkmuziek waardig, deftig en van de hoogste kwaliteit moet zijn, komt nooit tot overeenstemming met iemand die vindt dat je in de kerk onderhoudend, lichtvoetig, makkelijk in het gehoor liggend en vooral niet "geschoold" moet spelen.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door Jongere »

Leuk interview met Martin Mans. Zijn muziekboeken liggen alweer heel lang helemaal onder op de stapel van mjin bladmuziek, maar ik kan altijd wel waardering voor die man hebben. Zo lang ik niet te vaak op een concert van hem kom, want dat boeit me niet zo. Maar goed, ieder zijn eigen smaak.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door Kaw »

Een vriend van mij zei eens dat je slechte organisten herkent aan hun websites. Als er in wat voor bewoording ook op staat dat hij/zij zo goed was dat het conservatorium overbodig was, dan weet je dat je met een populist te maken hebt. Bij Martin Mans staat dat niet op de website, dus daarmee scoort hij een puntje ;)

Maar als je dan bijv. een Sietze de Vries hebt, dan zie je toch hele andere dingen staan. Die heeft niet 100 miljoen CD's gemaakt en 400 koren begeleid, maar wel een indrukwekkende studie achter de rug en heel wat concoursen gewonnen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:Ik dacht ff aan MarthaMartha... :huhu
nou neuh................ :huhu
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: MM in Kerk & Muziek

Bericht door MarthaMartha »

Kaw schreef:Een vriend van mij zei eens dat je slechte organisten herkent aan hun websites. Als er in wat voor bewoording ook op staat dat hij/zij zo goed was dat het conservatorium overbodig was, dan weet je dat je met een populist te maken hebt. Bij Martin Mans staat dat niet op de website, dus daarmee scoort hij een puntje ;)
neuh... alleen komen er héél veel mensen op zijn concerten, dusse.... hij 's wel goed blijkbaar.. (voor bepaald publiek)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie