Bijbels Handboek
Bijbels Handboek
Wie kent het Bijbels handboek (4 delen) onder redactie van dr. A.S. van der Woude? Is dit een aanrader?
Re: Bijbels Handboek
Volgens mij is het nogal 'modern' van insteek.freek schreef:Wie kent het Bijbels handboek (4 delen) onder redactie van dr. A.S. van der Woude? Is dit een aanrader?
Bedoel je daarmee 'schriftkritisch'?Afgewezen schreef:Volgens mij is het nogal 'modern' van insteek.freek schreef:Wie kent het Bijbels handboek (4 delen) onder redactie van dr. A.S. van der Woude? Is dit een aanrader?
Ja.freek schreef:Bedoel je daarmee 'schriftkritisch'?Afgewezen schreef:Volgens mij is het nogal 'modern' van insteek.freek schreef:Wie kent het Bijbels handboek (4 delen) onder redactie van dr. A.S. van der Woude? Is dit een aanrader?
Freek, de grote vraag is wat je zoekt in een bijbels handboek.
Zoek je achtergrondinformatie over de text/manuscripten, dan zullen daar altijd tekst-kritische (Schriftkritiek is geen bestaande term) zaken naar voren komen. Zoek je echter meer een leidraad bij het lezen van de bijbel, dan zijn er genoeg werken die niet zo kritisch zijn. Een goed voorbeeld vind ik het Holman Bible Handbook; voor nog geen 20 EUR inclusief verzendkosten heb je die in huis: http://www.amazon.com/Holman-Bible-Hand ... 404&sr=8-1 ($16,48)
Zoek je meer op woord gerelateerde informatie, dan kan je beter een Bible Dictionary nemen, een erg goed vind ik Holman Illustrated Bible Dictionary: http://www.amazon.com/Holman-Illustrate ... 616&sr=8-1 ($19,78)
Zoek je meer achtergrondinformatie over gebruiken in bijbelse tijden, dan kan je het beste een "Manners & Customs" boek nemen. Een uitgebreide daarvan is Nelson's New Illustrated Manners & Customs ($23,09). Een werk wat ook heel geschikt is om zomaar door te lezen (door interessante plaatjes/foto's e.d.) is The New Manners & Customs of Bible Times ($19,79)
Voor kritische achtergrond-informatie kan ik je IVP Bible Background commentary aanbevelen ($23,10 per deel, 1 deel OT, 1 deel NT). Deze geeft een commentaar op de bijbeltekst, waarbij ze tekst-kritische informatie, en informatie over de Umwelt (sociale omgeving) geven. In tegenstelling tot bovengenoemde werken, zijn deze redelijk kritisch in hun conclusies (bv. besnijdenis zou Israël overgenomen hebben van de omringende volken, waar besnijden een gebruik was om kinderen aan hun god te wijden).
Zoek je een wetenschappelijk getinte Introductie, dan kan ik voor het OT die van Tremper en Longman aanraden, voor het NT die van Carson en Moo.
PS> De reden dat ik Engelse boeken aanbeveel, is omdat er op de Nederlandse markt weinig up-to-date materiaal is op dit gebied, wat ook nog 'behoudend' is. In het Engels zijn er juist heel veel werken vanuit bijbelgetrouw (evangelical) standpunt, die daarnaast ook nog zeer betaalbaar zijn.
Zoek je achtergrondinformatie over de text/manuscripten, dan zullen daar altijd tekst-kritische (Schriftkritiek is geen bestaande term) zaken naar voren komen. Zoek je echter meer een leidraad bij het lezen van de bijbel, dan zijn er genoeg werken die niet zo kritisch zijn. Een goed voorbeeld vind ik het Holman Bible Handbook; voor nog geen 20 EUR inclusief verzendkosten heb je die in huis: http://www.amazon.com/Holman-Bible-Hand ... 404&sr=8-1 ($16,48)
Zoek je meer op woord gerelateerde informatie, dan kan je beter een Bible Dictionary nemen, een erg goed vind ik Holman Illustrated Bible Dictionary: http://www.amazon.com/Holman-Illustrate ... 616&sr=8-1 ($19,78)
Zoek je meer achtergrondinformatie over gebruiken in bijbelse tijden, dan kan je het beste een "Manners & Customs" boek nemen. Een uitgebreide daarvan is Nelson's New Illustrated Manners & Customs ($23,09). Een werk wat ook heel geschikt is om zomaar door te lezen (door interessante plaatjes/foto's e.d.) is The New Manners & Customs of Bible Times ($19,79)
Voor kritische achtergrond-informatie kan ik je IVP Bible Background commentary aanbevelen ($23,10 per deel, 1 deel OT, 1 deel NT). Deze geeft een commentaar op de bijbeltekst, waarbij ze tekst-kritische informatie, en informatie over de Umwelt (sociale omgeving) geven. In tegenstelling tot bovengenoemde werken, zijn deze redelijk kritisch in hun conclusies (bv. besnijdenis zou Israël overgenomen hebben van de omringende volken, waar besnijden een gebruik was om kinderen aan hun god te wijden).
Zoek je een wetenschappelijk getinte Introductie, dan kan ik voor het OT die van Tremper en Longman aanraden, voor het NT die van Carson en Moo.
PS> De reden dat ik Engelse boeken aanbeveel, is omdat er op de Nederlandse markt weinig up-to-date materiaal is op dit gebied, wat ook nog 'behoudend' is. In het Engels zijn er juist heel veel werken vanuit bijbelgetrouw (evangelical) standpunt, die daarnaast ook nog zeer betaalbaar zijn.
@Memento, tekstkritiek is wat anders dan Schriftkritiek. Dat hoef ik je toch niet te vertellen?
Schriftkritiek is geen algemeen geaccepteerde term. Vaak wordt er mee bedoelt dat wetenschappers rigoreuze tekst-kritiek toepassen, waarbij men niet alleen zoekt naar wat de oudste manuscripten van de bijbel zoekt, maar ook uitspraken doet over de historiciteit van de tekst, dus bijvoorbeeld bepaalde passages aanmerkt als 'later toegevoegd' (bv een bekend voorbeeld daarvan is het Drie-Eenheids getuigenis van Johannes).Afgewezen schreef:@Memento, tekstkritiek is wat anders dan Schriftkritiek. Dat hoef ik je toch niet te vertellen?
VanDale:
tekstkritiek: kritiek betreffende een tekst op zijn woordelijke samenstelling, zijn al of niet juiste overlevering
schriftkritiek: tekstkritische bestudering van de Bijbel
Zoals de betekenis van de woorden ook al aangeven, is tekstkritiek hetzelfde als wat soms Schriftkritiek genoemd wordt. De in de wetenschappelijke wereld gehanteerde term is tekstkritiek.
Nee, ik bedoel niet een leidraad bij het lezen van de bijbel, daar zijn inderdaad andere boeken voor. Het gaat me vooral om de historische achtergronden van de bijbel; bijvoorbeeld beschrijvingen van allerlei volken die leefden ten tijde van de bijbel en ook voorkomen in de bijbel, enzovoorts. Maar jij kent het Bijbels handboek onder red. van vdWoude niet?memento schreef:Freek, de grote vraag is wat je zoekt in een bijbels handboek.
Jammer!Afgewezen schreef:Ja.freek schreef: Bedoel je daarmee 'schriftkritisch'?
Ja, ik snap het. Maar ik lees engels nog niet zo vlot als nederlands. Dus ja...ik weet niet of ik Engelse boeken wil, op dit niveau. Maar in elk geval hartelijk dank voor de tips!memento schreef: PS> De reden dat ik Engelse boeken aanbeveel, is omdat er op de Nederlandse markt weinig up-to-date materiaal is op dit gebied, wat ook nog 'behoudend' is. In het Engels zijn er juist heel veel werken vanuit bijbelgetrouw (evangelical) standpunt, die daarnaast ook nog zeer betaalbaar zijn.
Wat Van Dale ervan vindt, boeit me niet enorm. Maar er wordt, in elk geval in 'onze kringen', een duidelijk onderscheid gemaakt tussen Schriftkritiek en tekstkritiek.memento schreef:Schriftkritiek is geen algemeen geaccepteerde term. Vaak wordt er mee bedoelt dat wetenschappers rigoreuze tekst-kritiek toepassen, waarbij men niet alleen zoekt naar wat de oudste manuscripten van de bijbel zoekt, maar ook uitspraken doet over de historiciteit van de tekst, dus bijvoorbeeld bepaalde passages aanmerkt als 'later toegevoegd' (bv een bekend voorbeeld daarvan is het Drie-Eenheids getuigenis van Johannes).Afgewezen schreef:@Memento, tekstkritiek is wat anders dan Schriftkritiek. Dat hoef ik je toch niet te vertellen?
VanDale:
tekstkritiek: kritiek betreffende een tekst op zijn woordelijke samenstelling, zijn al of niet juiste overlevering
schriftkritiek: tekstkritische bestudering van de Bijbel
Zoals de betekenis van de woorden ook al aangeven, is tekstkritiek hetzelfde als wat soms Schriftkritiek genoemd wordt. De in de wetenschappelijke wereld gehanteerde term is tekstkritiek.
Schriftkritiek: een 'anders' kijken naar de Bijbel, de geloofwaardigheid en historische betrouwbaarheid van de Bijbel in twijfel trekken, etc. etc.
Tekstkritiek: het zoeken naar de juiste handschriften, beoordelen of teksten oorspronkelijk zijn of niet, vaststellen van de goede tekstoverlevering, kortom, wat jij dus ook tekstkritiek noemt.
Het één staat niet los van het ander. Wie serieus tekst-kritiek bedrijft, zal altijd de (hypothetische) mogelijkheid moeten openlaten dat de tekst die wij nu hebben niet oorspronkelijk is.Schriftkritiek: een 'anders' kijken naar de Bijbel, de geloofwaardigheid en historische betrouwbaarheid van de Bijbel in twijfel trekken, etc. etc.
Tekstkritiek: het zoeken naar de juiste handschriften, beoordelen of teksten oorspronkelijk zijn of niet, vaststellen van de goede tekstoverlevering, kortom, wat jij dus ook tekstkritiek noemt.
Een bekend voorbeeld is het getuigenis in Johannes (over de Drie-Eenheid); de oudste bron daarvoor is een manuscript uit 1200, waarbij deze tekst láter aan is toegevoegd (ander handschrift, modernere schrijfwijze), vermoedelijk tussen 1300 en 1500. Iedereen die het geoorloofd vind tekstkritiek te bedrijven, zal moeten concluderen dat deze tekst vermoedelijk niet oorspronkelijk is (want waarom komt het dan niet voor in alle handschriften vóór die tijd, waar we er meer dan 4000 van hebben). Alleen, door dat te doen pleegt hij, volgens jouw definitie, Schriftkritiek. Mijn punt is dus: tekstkritiek leidt altijd tot een zekere vorm van wat jij Schriftkritiek noemt.
Om over na te denken: De vroegste wetenschappelijke Schriftkritiek is gepleegd door de Reformatie, door de apocriefe boeken uit de bijbel te halen (men leze het voorwoord van de Statenvertalers op de Apocriefen, veel argumenten die ze daar gebruiken worden vandaag de dag nog gebruikt in de wetenschap van de tekstkritiek)
@Memento, het is niet 'mijn' definitie, maar we praten een beetje langs elkaar heen. Wat mij betreft: laat maar.