Kanselruil HHK - CGK

Auto

Kanselruil HHK - CGK

Bericht door Auto »

Op het forum van de Hersteld Hervormde Kerk las ik net het volgende berichtje (geplaatst op maandag 9/6/2008)
Gisteren, zondag 8 juni 2008 was er voor de Hersteld Hervormde Gemeente te Goedereede voor de morgendienst een leesdienst gepland.
Maar gelukkig, hoefde de ouderling, het prekenboek niet uit de kast te halen, want plotseling melde zich een voorganger voor de dienst.

Ds. P. den Butter, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Middelharnis las in "Onder de Vijgenboom", het kerkblad van Goeree Overflakkee dat er zondagmorgen leesdienst was in Goedereede. Daar hij echter die zondagmorgen nog vrij was, belde hij ds. J. W. van Estrik op, of het mogelijk was dat hij de dienst in Goedereede vervulde. Deze nam contact op met de kerkenraad van Goedereede, en de broeders hadden ook geen bezwaar.

Dus gistermorgen, stond ds. Den Butter op de kansel van kerkgebouw "De Levensbron" te Goedereede. Weer een stukje kanselruil CGK - HHK.
Dit is toch wel heel mooi.
helma

Re: Kanselruil HHK - CGK

Bericht door helma »

Auto schreef:Op het forum van de Hersteld Hervormde Kerk las ik net het volgende berichtje (geplaatst op maandag 9/6/2008)
Gisteren, zondag 8 juni 2008 was er voor de Hersteld Hervormde Gemeente te Goedereede voor de morgendienst een leesdienst gepland.
Maar gelukkig, hoefde de ouderling, het prekenboek niet uit de kast te halen, want plotseling melde zich een voorganger voor de dienst.

Ds. P. den Butter, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Middelharnis las in "Onder de Vijgenboom", het kerkblad van Goeree Overflakkee dat er zondagmorgen leesdienst was in Goedereede. Daar hij echter die zondagmorgen nog vrij was, belde hij ds. J. W. van Estrik op, of het mogelijk was dat hij de dienst in Goedereede vervulde. Deze nam contact op met de kerkenraad van Goedereede, en de broeders hadden ook geen bezwaar.

Dus gistermorgen, stond ds. Den Butter op de kansel van kerkgebouw "De Levensbron" te Goedereede. Weer een stukje kanselruil CGK - HHK.
:super
jvdg

Bericht door jvdg »

Geweldig!

Hier heb ik geen woorden voor, maar ik ben heel dankbaar voor dit gebeuren!!!!!!
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Auto schreef:Op het forum van de Hersteld Hervormde Kerk las ik net het volgende berichtje (geplaatst op maandag 9/6/2008)

Zeker mooi, ik las het ook in 'Onder de Vijgenboom'. Ik hoop dat het vaker voor mag komen. Wij hadden afgelopen zondagmorgen ook leesdienst, hij had bij ons ook mogen komen. Een volgende keer misschien.
Reformer

Bericht door Reformer »

Zeer verheugend dit soort berichten te lezen! Dit geeft aan dat de HHK en de CGK zich met elkaar verbonden weten, gezien o.a. gezamenlijke diensten elders in het land.

Hopelijk hebben dit soort initiatieven een vervolg!
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
freek

Bericht door freek »

Héérlijk. Lak aan kerkordes! Een 'wolkje als eens mans hand'??

Overigens heeft ds. MC Tanis al een keer in Ouddorp gepreekt, tijdens een reguliere dienst.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

jvdg schreef:Geweldig!

Hier heb ik geen woorden voor, maar ik ben heel dankbaar voor dit gebeuren!!!!!!
Denk dat CGK-B.H.P en de HHK niet zover uitelkaar liggen!
Maar zie de CGK dominee uit Amsterdam west met zijn nbv en liedboek niet zo gauw op
een HHK kansel.
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude-Waarheid schreef:
jvdg schreef:Geweldig!

Denk dat CGK-B.H.P en de HHK niet zover uitelkaar liggen!
Maar zie de CGK dominee uit Amsterdam west met zijn nbv en liedboek niet zo gauw op
een HHK kansel.
Ik ook (nog) niet, maar ik zie meer op datgene wat één is ook in de praktijk één wordt.
De wegvallende muren zeg maar.......
henriët

Bericht door henriët »

wat bijeen hoort, komt bijeen!!! fijn!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gian

Bericht door Gian »

Plaatselijke éénwordingen hebben misschien wel veel meer kans. Samengaan van bovenaf lijkt me haast onmogelijk.
Stel je wilt als Gemeente behorend tot de GG eenworden met de Herstelden, mag je dan goederen en gebouw meeneemen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Gian schreef:Plaatselijke éénwordingen hebben misschien wel veel meer kans. Samengaan van bovenaf lijkt me haast onmogelijk.
Stel je wilt als Gemeente behorend tot de GG eenworden met de Herstelden, mag je dan goederen en gebouw meeneemen?
Stel je er niet al teveel van voor. De praktijk is weerbarstiger. In Zwitserland als wij gezamenlijk in een kerkdienst zijn roept ook iedereen prachtig. Ds. de Butter een keer gepreekt in de HHK en ds. Tanis dus ook al.
Van mij mag het en ze mogen het veel vaker doen en ds Van den Belt uit Nijkerk preekte voor 2 weken terug in de HHK in Abbenbroek en in Soest in de HHK preken ook regelmatig PKN predikanten.
Door de GB wordt het zelfs aanbevolen om kanselruil met de Chr. Geref. te doen.
Gian je loopt wel voor de troepen uit om al over gebouwen en goederen na te denken, dan wordt het ingewikkeld zover zal het niet komen.
Er zullen weer gesprekken zijn van de GG met de GGinNed, daar zijn ze aan kanselruil nog lang niet toe. Het is al heel wat als wij elkaar niet verketteren en elkaar respecteren.
Mijn inschatting is dat de kanselruil incidenteel is, verder moeten wij geen verwachtingen hebben.
Alle instituties die wij er van gemaakt hebben in al de eeuwen vanaf het begin van het christendom, daar ben je zo maar niet van af.
Maar laat ik het daar maar niet over hebben dat gaat helemaal buiten het onderwerp.
memento

Bericht door memento »

Hier ben ik heel erg blij mee. Heb me altijd al nauw verbonden geweten met de CGK-BWP, dus dingen als (informele) kanselruil klinken me als muziek in de oren.
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik sluit me erbij aan dat ik het ook geweldig vind.
Bij mij in het dorp mag het van mij ook zo gebeuren maar het is een kwestie van tijd denk ik.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gian schreef:Plaatselijke éénwordingen hebben misschien wel veel meer kans. Samengaan van bovenaf lijkt me haast onmogelijk.
soms moet je onderaan beginnen.
Maar het is natuurlijk hierin geweldig dat er van bovenaf al besloten is om samen te werken met LCJ en HHJO (het jeugdwerk). Ik ben zelf in het begin ook bij die gezamenlijke vergaderingen geweest voor landelijk jeugdwerk, maar dat was écht fijn!!! en helemaal gericht op samenwerking.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:Stel je wilt als Gemeente behorend tot de GG eenworden met de Herstelden, mag je dan goederen en gebouw meeneemen?
Het mooie van de GG is dat, als een gemeente in meerderheid zou beslissen over te willen naar de HHK, dit dan kan met medenemen van geld en goederen. De gemeente is binnen de GG een zelfstandige identiteit.

Ik hoop dat de HHK ooit ook eens het besluit neemt om een kerkstructuur te gaan hanteren, waarbij de gemeenten meer zelfstandig zijn (bv zoals in de GG), dan de kerkorde van 51 voorschrijft...
Plaats reactie