Voorlopig einde RDNet

ndonselaar
Contacteer:

Voorlopig einde RDNet

Bericht door ndonselaar »

Onderstaande brief kreeg ik vandaag per e-mail:

Geachte abonnee,

De Raad van Bestuur van de Erdee-Holding, waaronder ook RDNet ressorteert, heeft in haar vergadering van eind april jongstleden besloten niet zelfstandig door te gaan met de provideractiviteiten. Dit is financieel niet verantwoord.
RDNet is reeds jaren verliesgevend. De prijsverlaging van het Plus-abonnement en een nieuw product, RDNet-Pro, dat begin van dit jaar werd gelanceerd, beoogden een forse toename van het abonneebestand. De verwachte en noodzakelijke groei naar 7500 abonnees bleef uit, en ondanks een intensieve wervingscampagne bleef het abonnee-aantal steken op 5900. RDNet-Pro heeft wel 3500 aanmeldingen opgeleverd. Een deel hiervan betrof echter omzettingen van Basis- en Plus-abonnementen. Netto is het abonneebestand gegroeid met maar 2100. De inkomsten van deze groei compenseren ternauwernood de omzetderving die het gevolg is van de prijsverlaging van het Plus-abonnement.

Daarnaast verwacht RDNet in de toekomst extra uitgaven te moeten doen voor de verbetering van het filterproduct. Kosten die bij voorbaat niet gedekt worden uit de inkomsten.

De Raad van Bestuur heeft met RDNet dienstbaar willen zijn aan de hele gereformeerde gezindte. Het draagvlak om de internetactiviteiten zelfstandig uit te bouwen is echter te smal om door te gaan. Een voor ons pijnlijke maar onvermijdelijke constatering.

De Basis- Plus en Pro-abonnees zullen de komende zes maanden geen enkele verandering merken in de dienstverlening van RDNet. Abonnees en organisaties die gekozen hebben voor een school-, business- of adsl-abonnement worden deze week per brief ingelicht over de eventuele gevolgen van het bestuursbesluit.

In opdracht van de Raad van Bestuur onderzoeken we op dit moment mogelijkheden om de exploitatie van de huidige producten elders onder te brengen. We zullen al het mogelijke doen om de continuering van de RDNet-diensten veilig te stellen. Begin juni stellen we u op de hoogte van de voortgang van het onderzoek.

Heeft u naar aanleiding van dit bericht meer informatie nodig, mail naar bsmit@isp.rdnet.nl. Indien noodzakelijk kunt u ook RDNet Apeldoorn bellen: 055 5390266. Vriendelijk verzoeken we u de medewerkers van de servicedesk in Dronten niet te bellen om meer informatie. Zij behandelen alleen de technische hulpvragen.

Met vriendelijke groet,
RDNet

B.J. Peters
Manager

Moeten we de pijnlijke conclusie trekken dat het draagvlak voor Internet binnen de ger. gezindte niet aanwezig is en dat men liever kiest voor een 'open aansluiting'?!

De 'oogkleppenhouding' van oa. een aantal kerkverbanden heeft er dus nu voor gezorgt dat we met z'n allen over moeten op een 'open aansluiting'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Mirror

Bericht door Mirror »

Hierbij het artikel: http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=57799

Ndonselaar, met je eerste conclusie ben ik het eens, met de 2e niet bepaald. Ik vind het onterecht om dit kerkenraden in de schoenen de schuiven. Denk jij dat de resterende 24100 aansluitingen allemaal onder de betreffende kerkverbanden vallen?
ndonselaar
Contacteer:

Mijn 2de conclusie is misschien wat kort door de bocht. Wel is het zo dat er bv. ook onder ons kerkverband veel animo is om gebruik te maken van internet. Zorg dan bv. dat de commissie bestaat uit mensen met kennis van dit medium en niet met mensen die amper weten hoe een pc aanmoet.

Zie bv. de website van de FCP in Schotland die gewoon actief gebruik maakt.

Als de kerken hetzelfde enthousiasme had laten zien als bij het ontstaan van de papieren versie dan was RDNet wel geslaagd.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Egbert

Bericht door Egbert »

Ook wij [ik] warenvan plan om van filternet over te stappen naar RD net. Qua filtering geenverschil maar onze sympatiek lag bij RD net. Probleem was dat ik geen contact kon krijgen met RABO bank voor mijn financieële aktiviteiten. In tussen tijd moest ik het abonnement verlengen met filternet. Was dus van plan om over een jaar mee te doen, maar helaas dus. Jammer van dit experiment, misschien een gevolg van wachtwisseling bij de direktie?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Laat het RD gewoon met EO-Filternet en Solcon wat moois opzetten. Niks aan de hand wat mij betreft.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Laat het RD gewoon met EO-Filternet en Solcon wat moois opzetten. Niks aan de hand wat mij betreft.
Wat jou betreft niet..........da's mooi..........

Maar.......ook hier zal de verdeeldheid onder christenen een gapend gat slaan.

Met filternet kom ik op (top)sportsites.
Met rd-net ook?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik zeg dus niet dat RDnet moet opgaan in Filternet.

Nee, laten ze samen wat moois opzetten.
Dus een keuzepakket:
1. RDNet (alles gefilterd, tenzij)
2. RDNet Pro (alles open, behalve wat afkeurenswaardig is (dus ook topsport)
3. De al bestaande Filternetvariant (met topsport etc.)

Moet toch kunnen?
limosa

Bericht door limosa »

De 'oogkleppenhouding' van oa. een aantal kerkverbanden heeft er dus nu voor gezorgt dat we met z'n allen over moeten op een 'open aansluiting'.

Da's één reden ja, deze kerkverbanden mogen zich hierover nog wel eens beraden. Tot nu toe heeft hun standpunt meer schade aangericht dan goed gedaan. Overigens, we hoeven niet direct een geheel open aansluiting, Solcon levert ook gefilterd internet.

Andere reden is toch wel dat RDNet te laat was met RDNet-Pro. Als dat er een jaar of twee eerder was geweest hadden ze meer kans gemaakt. Ik heb zelf naast m'n RDNet ook een open aansluiting. Zeker in het begin kon je met RDNet niets vinden omdat die witte lijst veel te beperkt was. Dat RDNet zou stranden zag je al een beetje aankomen natuurlijk maar het blijft jammer.
ndonselaar
Contacteer:

Hoi Limosa,

Zeker was het RDNet te laat, maar had dat ook niet te maken met de opstelling van hun achterban?

Kijk we hoeven niet bang te zijn voor Solcon als bedrijf zelf. Maar ook hier zal de opstelling van de achterban er toe leiden dat velen niet kiezen voor Solcon of filternet en kiezen de kinderen voor 'open internet'.

Je ziet dat in alle zaken terugkomen. Er komt een zekere verstarring of verharding van standpunten. Sommigen sluiten hier kritiekloos bij aan. Kijk bv. naar de GBS. Was er voor de jaren 70 nog sprake van structureel overleg met elkaar, steeds meer en meer komt er een polarisering en vanuit daar de hakken in het zand zetten. Waarom is door de gezindte niet het RDNet precies hetzelfde opgepakt als destijds bij het RD? Omdat de gezindte hopeloos verdeeld is! Ik vraag me af, als het RD nu opgezet moest worden, of dat ooit nog zou lukken op de manier zoals destijds!
Dit is de diepere oorzaak voor het niet lukken van RDNet.
Mirror

Bericht door Mirror »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Waarom is door de gezindte niet het RDNet precies hetzelfde opgepakt als destijds bij het RD?
Omdat een krant iets heel anders is dan internet.

Ik vind het jammer dat dit initiatief gestrand is, volgens mij zijn er een aantal redenen aan te voeren.

1) Het RD heeft in eerste instantie op het verkeerde paard gewed, door voor white listing te kiezen in plaats van filtering. Vervolgens zijn ze erg laat met RDNet pro gekomen en als klap op de vuurpijl geven ze de achterban te weinig tijd om over te schakelen. Ik heb bijvoorbeeld de CD thuis liggen, maar ben nog niet tot installatie overgegaan omdat ik m’n oude abonnement eerst af laat lopen.
2) Gemakzucht van de achterban. Veel mensen zijn al aan een ongefilterde (en gratis) provider gewend, en schakelen niet 123 over op het RDNet.

De combinatie van die beide is commercieel dodelijk voor het initiatief.

Ik vind niet dat je door de gevoerde discussie de achterban de ‘schuld’ kunt geven, dat is een slap excuus met zoveel open internetaansluitingen. (bekijk hiervoor de poll eens op http://www.refdag.nl)

Het Rdnet heeft ontzettend veel kosten gemaakt om de white listing te realiseren, dergelijke investeringen verdien je met blacklisting niet snel terug. Jammer dat het Rdnet ermee stopt, vooral voor het basisonderwijs en jonge gezinnen voorziet de whitelisting inmiddels in een behoefte. Kerken in Nederland geven ontzettend veel geld uit aan de bouw van nieuwe gebouwen e.d. Kapitaal is het probleem dus niet, nu hebben ze de gelegenheid om aan te tonen dat zij ook praktische zorg dragen voor het (geestelijk) welzijn van hun (jonge) gemeenteleden/achterban, door het RD(Net) door deze periode heen te helpen. Principes kosten nu eenmaal geld.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Elke digibeet kan op z'n klompen aanvoelen dat white listing totaal niet relevant is, in ogenschouw nemende dat er miljoenen sites per dag bijkomen op het worldwideweb!

Waar zijn ze ooit aan begonnen bij het rd?

Het 'schoenmaker blijf bij je leest' komt hier wel weer goed uit de verf!

Een 'breekje' van Breekijzertje
ndonselaar
Contacteer:

Mirror,

Ik sluit me aan bij jouw verwoordingen.

Groeten,

Ben wel nieuwsgierig naar het vervolg.
Lecram

Bericht door Lecram »

Met een beetje zakelijk inzicht en kennis van de markt had RD hier nooit (zelfstandig) aan moeten beginnen: schoenmaker blijf bij je leest.

In eerste instantie opgezet met Vanenburg, daarna zelfstandig verder gegaan, zelf een aansluiting geregeld en servers ingezet. Deze staan nu te roesten in de RD-schuur. Uiteindelijk de samenwerking met Solcon gezocht (goede zet, hadden het veel eerder moeten doen), maar toch zelf de dienstverlening in eigen hand gehouden.

Het is sneu, maar ik heb dit vanaf het begin reeds voorspeld. Ik kom zelf uit de internetwereld. Mijn broer is enige tijd coordinator geweest van RDnet en ik heb mensen van RD hier een aantal jaren geleden over gesproken. Ik heb er nooit in geloofd.

Ik hoop dat het abonnementsgeld nu naar beneden gaat, we hebben al die jaren aan een bodemloze put mogen meebetalen.
limosa

Bericht door limosa »

Niek,

Omdat de gezindte hopeloos verdeeld is!
Da's waar. Het mislukken van RDnet is in die zin slechts een symptoom van een dieper liggend veel groter probleem. Te vrezen is dat dit niet snel verbeterd. En zo raken de kerken in de rechterflank de binding met het leven van alledag meer en meer kwijt. Ook en vooral met het oog op de jeugd zorgelijk!

Mirror,

Dat er veel open internetaansluitingen zijn is niet de enige oorzaak van het falen van RDNet. Als RDNet niet afgewezen zou zijn door de rechterflank hadden veel meer mensen hier gebruik van gemaakt. Ik denk dat er veel open aansluitingen zijn omdat de keuze niet was "RDNet of open aansluiting" maar "wel of geen internet".
Over white-listing: voor gezinnen met kinderen is het toch wel ideaal. Het concept is het natuurlijk voor de heavy-users waardeloos maar je kunt kinderen daar gewoon op loslaten, dat ligt bij een open aansluiting wel anders.

Lecram,

RDNet is wel een typische RD taak. RD is toch de enige speler in het land van de informatievoorziening vanuit de rechterflank. Internet hoort daar gewoon bij. Alle voorzieningen met betrekking tot ideeen en ervaringen over wat wel of niet "mag" (intern toezicht enzo) zijn daar al aanwezig. En zoals Mirror terecht opmerkt: geld kan geen probleem zijn.
refo

Bericht door refo »

Ik heb me een bult gezocht naar de manier waarop je bij freeler moet opzeggen. Mijn abonnement kan ik wel upgraden, maar ik wil downgraden. Ofwel weer terug naar de gratis account met één e-mail adres.

Inmiddels heb ik dat wel ontdekt, maar de opzegtermijn blijkt 3 maanden. En inderdaad, door laksheid nog geen brief geschreven. Echt waar, je moet ouderwets schrijven. En dat moedigt niet aan.

Aan de andere kant vind ik het ook niet echt staan refo@rdnet.nl. Zo van, aha, die zit bij rdnet dus da's er een van ons soort. Schibbolet, zeg maar. Dus ik moest ook nog een beetje aan het idee wennen.

Verder heb ik ADSL met één mailbox, die extra mailboxen van RDnet zijn dan wel handig. (Heb ik nu dus bij freeler)
Plaats reactie