Dat zeg ik je niet zonder meer na.Klavier schreef:De predikant die de rechtvaardheid van God tot kern benoemt heeft gelijk!
De tekst waar het over gaat is: Want (35) de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard (36) uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Met hetzelve wordt het Evangelie van Christus bedoeld, zie het vorige vers (Rom. 1 : 16).
De kanttekenaar zegt bij de aangegeven nummertjes:
(35) Dat is, de rechtvaardigheid waardoor wij voor het gericht Gods kunnen bestaan, welke is alleen de rechtvaardigheid van Christus, die ons van God wordt geschonken en door het geloof toegerekend.
(36) Dat is, tot dagelijkse toeneming en versterking in het geloof.
Paulus zegt hier eigenlijk: de rechtvaardigheid waardoor wij voor God kunnen bestaan wordt in het Evangelie geopenbaard en doet ons geloof dagelijks toenemen.
Het gaat hier dus over het bevestigde geloof (HC zondag 23).
Ik ben, met Brakel en Comrie, van mening dat dat niet tot het wezen van het geloof behoort, want daarmee sluit je het toevluchtnemend geloof uit; dat bevat namelijk die kern niet en zou derhalve niet zaligmakend zijn.
PS> Overigens vind ik de opmerking "Ik zal jullie er niet mee vermoeien om te verhalen wat de kern van het geloof is, dat kan ieder voor zich thuis in de kanttekeningen opzoeken." een beetje flauw.
Hoe vermoeiend is het om in drie regels te vertellen, wat de kanttekenaren zeggen.