Aanbod van genade in GGiN (vh: Curatorium GGiN)

Klaas-Jan
Contacteer:

Aanbod van genade in GGiN (vh: Curatorium GGiN)

Bericht door Klaas-Jan »

www.refdag.nl schreef: Daarop wilde ouderling W. Verboom (Vriezenveen) weten of daarmee werd gesuggereerd dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland afgeweken zouden zijn van de leeropvattingen uit 1907 en 1931.

Ouderling M. L. Poortvliet (Kruiningen) vond dat het wel lang had geduurd voordat de spijtbetuiging werd uitgesproken. „Maar het gesprek voortzetten kan nooit kwaad.”
Wie zijn er eigenlijk afgeweken: de GG of de GGiN?

De uitspraak van ouderling M.L. Poortvliet vind ik absoluut niet eerlijk. De GG wilde meteen na de synode van 1953 herenigen met de GGiN, maar die gesprekken zijn altijd geweigerd. En wat te denken van het boekje 'Uit ons uitgegaan'...

Ik denk (maar wie ben ik?) dat de GGiN absoluut niet samenwil met de GG...
jan03

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door jan03 »

Klaas-Jan schreef:
En ik denk (maar ook daar geldt voor: wie ben ik?)

dat veel mensen binnen de GG (heb ik het even niet over de 'leiding') ABSOLUUT niet met de GGiN samenwillen...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jan03 schreef:
Klaas-Jan schreef:

dat veel mensen binnen de GG (heb ik het even niet over de 'leiding') ABSOLUUT niet met de GGiN samenwillen...
Ik wil best samen met de GGiN, maar dan moet er wel eerst een spijtbetuig komen ;) én ze zullen hun leer een beetje bij moeten stellen. Want een kerk die geen aanbod van genade leert, tja...
jan03

Bericht door jan03 »

Afgewezen schreef:
jan03 schreef:
Klaas-Jan schreef:

Ik wil best samen met de GGiN, maar dan moet er wel eerst een spijtbetuig komen ;) én ze zullen hun leer een beetje bij moeten stellen. Want een kerk die geen aanbod van genade leert, tja...
Dat is wat ik bedoel, afgewezen. Spijtbetuiging hoeft van mij nog niet eens. Maar een bijstelling van de leer wel. Precies op het punt dat door jou wordt aangegeven.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Aanbod van genade is voor mij een relatief begrip. Als in de GGiN het evangelie wordt gepreekt met oproep tot geloof en bekering, dan is dat voor Bert Mulder geen aanbod van genade en in zijn ogen correct (de mens wordt geen keuze maar een opdracht gegeven), maar voor mij is dat dan weer het ultieme aanbod van genade en ook correct.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:Aanbod van genade is voor mij een relatief begrip. Als in de GGiN het evangelie wordt gepreekt met oproep tot geloof en bekering, dan is dat voor Bert Mulder geen aanbod van genade en in zijn ogen correct (de mens wordt geen keuze maar een opdracht gegeven), maar voor mij is dat dan weer het ultieme aanbod van genade en ook correct.
Ja, maar zo simpel is het toch ook weer niet, jammer genoeg. Men lééft in de GGiN onder het aanbod van genade, maar men ontkent dit. Dat vind ik ernstig.
jan03 schreef:Dat is wat ik bedoel, afgewezen. Spijtbetuiging hoeft van mij nog niet eens. Maar een bijstelling van de leer wel. Precies op het punt dat door jou wordt aangegeven.
Ik vind een spijtbetuiging wel op zijn plaats. Zomaar een kerk scheuren, omdat de dingen niet gaan zoals jij wilt, dat vind ik nogal wat.
En vervolgens jarenlang het kerkgenootschap waar je van afgescheurd bent, zwartmaken, om je eigen bestaan te rechtvaardigen... Nee, er valt nog wel het een en ander te vereffenen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Aanbod van genade is voor mij een relatief begrip. Als in de GGiN het evangelie wordt gepreekt met oproep tot geloof en bekering, dan is dat voor Bert Mulder geen aanbod van genade en in zijn ogen correct (de mens wordt geen keuze maar een opdracht gegeven), maar voor mij is dat dan weer het ultieme aanbod van genade en ook correct.
Ja, maar zo simpel is het toch ook weer niet, jammer genoeg. Men lééft in de GGiN onder het aanbod van genade, maar men ontkent dit. Dat vind ik ernstig.
Als er geen evangelie gepreekt wordt met een oproep tot geloof en bekering en men ontkent de afwezigheid van het evangelie in de prediking, omdat de dominee het woordje evangelie wel eens in de mond neemt, dan ben ik het met je eens. Precies andersom is weer veel minder een probleem. Zo kwam ik eens in Oekraïne een gemeente tegen die de drieeenheid ontkende. Iedereen om mij heen viel zo wat uit zijn stoel van verontwaardiging, maar ik vond het allemaal wel mee vallen. De gemeente vond dat God 1 was, maar Christus was wel God (en mens natuurlijk) en de Heilige Geest is ook God in hun ogen. Ze weigeren enkel het woord drieeenheid in de mond te nemen. Dan is dat voor mijn geen probleem. Ze ontkennen de term, maar ze geloven er wel in. Zo zie ik dat ook bij Bert op het gebied van aanbod van genade.

Maar meer kerkverbanden hebben dat probleem. De GG beweerd ook dat Jezus een centrale plek heeft in de prediking en sommige dominees doen dat ook daadwerkelijk, maar bij veel dominees is Jezus niet meer een verwijt naar de Evangelischen of de borg voor Zijn Volk. Dan heb je Jezus wel in de mond, maar niet zoals de term het oorspronkelijk bedoelt heeft.

De GKV beweerd dat wereldgelijkvormigheid ook bij hun geen plaats heeft in de gemeente, maar dat wereldgelijkvormigheid ligt in het vloeken en seks voor het huwelijk en niet in het uitgaan en tv-kijken.

Het is toch een strijd om de grenzen van de terminologie uiteindelijk. T'is misschien wat cryptisch gezegt, maar dat komt weer omdat we geen gezamelijk doel hebben als kerkverbanden. We zoeken enkel de grenzen op. De GKV verkent de grenzen van de zondagsrust en de GGiN de grenzen van het aanbod van genade. De 1 vind dat er een grens is over gegaan en de andere vind weer van niet. Lang leve de verdeling. :deg
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Kaw, op zich zit er wel iets in wat je zegt, maar met het aanbod van genade ligt het iets gecompliceerder. Trouwens, dit geldt ook voor de GG.
De grote vraag waar het namelijk om draait in dezen, is: wat geeft mij het recht om te geloven.
En het is belangrijk dat hier het goede antwoord op gegeven wordt.
In de GG gebeurt dat in de praktijk ook al niet meer, in de GGiN is dit niet-goede antwoord echter geformaliseerd.
Ik werd weer eens met mijn neus op deze problematiek geduwd, toen ik het boekje 'De zekerheid des geloofs' van E. Erskine las, die daarin een duidelijk antwoord geeft op de door mij geformuleerde vraag.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

@Afgewezen,
Wil je daar iets uitgebreiders over vertellen? En ook de vraagstelling en het antwoord geven? Dan heb ik vanmiddag wat geleerd...

Persoonlijk zie ik wanneer ik de bijbel nauwkeurig lees dat het recht van het geloven zit in het weten dat het waar is wat God ons vertelt en daardoor mogen we ook weer weten dat deze waarheid ook voor ons bestemt is. God zegt niet voor niets "Ik ben de HEERE uw God". Zeker ons gedoopte voorhoofd is voor ons een antwoord op die vraag.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Je leest hier de kerkelijke verdeeldheid in het klein: leerverschil ja/nee, excuses ja/nee komt hier allemaal aan bod. En zo wordt er wat geKEVt tegen elkaar in refo-Nederland.

Maar ik zou toch zo graag willen dat een bespreking zoals tussen GG en GGiN zou bestaan uit erkenning van dezelfde grondslag, namelijk dat Jezus Christus de ENIGE weg is waardoor wij moeten zalig worden. Formele grondslag is ook dezelfde, nl. Gods Woord + 3 formulieren.
Die (h)erkenning is er toch, neem ik aan. Dan hoop ik zo dat die bespreking verder alleen bestaat uit vurig gebed om eenheid (zie Johannes 17).

Die besprekingen hoeven dan helemaal niet meer te bestaan uit het exact formuleren van bepaalde definities, het bijschaven van leeruitspraken, het afzwakken van uitspraken van dr. Steenblok of ds. Kersten, het precies uittekenen en afstemmen van cultuurverschillen, etc.

Geloven we nog in de kracht van het gebed? Te beginnen bij gewone gemeenteleden....

Erken allerlei verschillen: in cultuur, in accenten, etc. en probeer dat niet onder tafel te vegen, maar ook niet vlak te trekken. De gróndslag, die moet dezelfde zijn!
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Terug naar het curatorium en wat daarmee samenhangt.

Het is natuurlijk geen verachten van de leesdienst als een student 's zondags onder het gehoor zit van een predikant. Dit gebeurt in het kader van de opleiding. Hoe bouwt een predikant in de 21e eeuw een preek op, bijvoorbeeld. Studenten moeten immers ook preekschetsen maken.

En het is wel degelijk zo dat het gebruik is (geweest) dat studenten naar het aannemen door curatorium verhuisden naar een plaats waar een predikant staat. Student Krijgsman deed dit niet. Heeft te maken met stagelopende kinderen, of iets van dien aard. Wel is hij als ds. Roos in Barneveld is, ook ni Barneveld. Niet in een appartementje, maar in de pastorie waar destijds ds. Schultink woonde. (misschien dat ik gemist heb dat dit niet doorgegaan is of gewijzigd is)

Verder wordt misschien niet aan de grote klok gehangen waar de student voor het eerst zal voorgaan. Maar een zo groot geheim is het ook weer niet, hoor. Student Krijgsman zal D.V. voor het eerst in Rijssen voorgaan.
Jan

Bericht door Jan »

Toch hoeft eenheid niet ver weg te liggen. We 'maken' gewoon een RKN, Reformatorische Kerk Nederland. Discussies over bijbelvertaling en homohuwelijk hebben we niet. Iedereen voert tussen haakjes zijn eigenlijke naam en ziedaar: de eenheid is geboren!

Ter illustratie:
Beroepingswerk
Reformatorische Kerk Nederland
Beroepen te Leersum (OGG), ds. T. Klok uit Urk (OGG)
Beroepen te Opheusden (GGiN), ds. J. Roos uit Barneveld (OGG)
Beroepen te Rhenen (GG), ds. G. Beens uit Kootwijkerbroek (GG)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:Ok, graag weer on-topic en als er on-topic niets meer te zeggen valt... zeg dan maar niets meer. Niet over familie Krijgsman gaan converseren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:@Afgewezen,
Wil je daar iets uitgebreiders over vertellen? En ook de vraagstelling en het antwoord geven? Dan heb ik vanmiddag wat geleerd...

Persoonlijk zie ik wanneer ik de bijbel nauwkeurig lees dat het recht van het geloven zit in het weten dat het waar is wat God ons vertelt en daardoor mogen we ook weer weten dat deze waarheid ook voor ons bestemt is. God zegt niet voor niets "Ik ben de HEERE uw God". Zeker ons gedoopte voorhoofd is voor ons een antwoord op die vraag.
Voor mij persoonlijk is deze vraag ooit heel urgent geweest; vandaar dat ik me er ook existentieel bij betrokken voel en in het geschil met de GGiN toch méér zie dan alleen een accentsverschil en ik ook met bezorgdheid zie hoe hierover gesproken wordt in de GG.
De grond van het geloof is dat Christus mij, mij persoonlijk, om niet, onvoorwaardelijk wordt aangeboden. Of, anders geformuleerd: ik mag geloven dat God met mij om Christus' wil verzoend is, omdat Hij dat zegt in het Evangelie (zie ook topic over algemene verzoening).
Misschien kan iemand anders het beter formuleren, maar ik hoop dat je me begrijpt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:@Afgewezen,

Voor mij persoonlijk is deze vraag ooit heel urgent geweest; vandaar dat ik me er ook existentieel bij betrokken voel en in het geschil met de GGiN toch méér zie dan alleen een accentsverschil en ik ook met bezorgdheid zie hoe hierover gesproken wordt in de GG.
De grond van het geloof is dat Christus mij, mij persoonlijk, om niet, onvoorwaardelijk wordt aangeboden. Of, anders geformuleerd: ik mag geloven dat God met mij om Christus' wil verzoend is, omdat Hij dat zegt in het Evangelie (zie ook topic over algemene verzoening).
Misschien kan iemand anders het beter formuleren, maar ik hoop dat je me begrijpt.
Ja, ik begrijp je hoor.
Plaats reactie