Niet meer mee praten.freek schreef:Ik sprak vorige week iemand die zei: Temidden van alle ellende die ik altijd in de krant lees, las ik in elk geval één hoopgevend bericht: de kerkorganist sterft uit. Dan komt er eindelijk ruimte voor andere instrumenten.
En t was gewoon een degelijke Ger. Gemmer.
Refokring wacht organistentekort
Re: Refokring wacht organistentekort
- MarthaMartha

Jongere schreef:Niet meer mee praten.freek schreef:Ik sprak vorige week iemand die zei: Temidden van alle ellende die ik altijd in de krant lees, las ik in elk geval één hoopgevend bericht: de kerkorganist sterft uit. Dan komt er eindelijk ruimte voor andere instrumenten.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hij is zeg maarJongere schreef:Niet meer mee praten.freek schreef:Ik sprak vorige week iemand die zei: Temidden van alle ellende die ik altijd in de krant lees, las ik in elk geval één hoopgevend bericht: de kerkorganist sterft uit. Dan komt er eindelijk ruimte voor andere instrumenten.
Dan wacht hem een pijnlijke teleurstelling. Als alle organisten eindelijk uitgestorven zijn, gaan ze daar gewoon a capella zingen.freek schreef:En t was gewoon een degelijke Ger. Gemmer.
ds. Meeuse in het RD schreef:Dan heeft ds. Meeuse nog liever dat er a capella gezongen wordt. „Dat is vaak onverwacht mooi.
Is er dan weer geen gebrek aan een voorzanger?Hendrikus schreef:Dan wacht hem een pijnlijke teleurstelling. Als alle organisten eindelijk uitgestorven zijn, gaan ze daar gewoon a capella zingen.freek schreef:En t was gewoon een degelijke Ger. Gemmer.ds. Meeuse in het RD schreef:Dan heeft ds. Meeuse nog liever dat er a capella gezongen wordt. „Dat is vaak onverwacht mooi.
Ach, dan huren ze gewoon zo'n bovenstembruller in. Sweelinck weet er nog zat te zittenjvdg schreef:Is er dan weer geen gebrek aan een voorzanger?

Hendrikus schreef:Ach, dan huren ze gewoon zo'n bovenstembruller in. Sweelinck weet er nog zat te zittenjvdg schreef:Is er dan weer geen gebrek aan een voorzanger?
- sweelinck 25

Hier nog genoeg voorzangers, bij ons in de kerk zeker 3.Hendrikus schreef:Ach, dan huren ze gewoon zo'n bovenstembruller in. Sweelinck weet er nog zat te zittenjvdg schreef:Is er dan weer geen gebrek aan een voorzanger?
Volgens mij zitten alle kerkstromingen hiermee en is het niet enkel een probleem bij de reformatorische kerken.

'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
De topictitel zegt wacht organistentekort. Het zit eraan te komen. In andere kerkverbanden ís het er al. Dat is het verschil.Lapressa schreef:Volgens mij zitten alle kerkstromingen hiermee en is het niet enkel een probleem bij de reformatorische kerken.
~~Soli Deo Gloria~~
nee, ook die verwachten het 

'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Daar is het al. Er zijn althans al heel wat kerken die zondags worden "bediend" door rondreizende organisten. En er zijn al heel wat kerken die op een zondag drie of vier diensten "afwerken", soms op behoorlijke afstanden van elkaar gelegen. Gewoon omdat er ter plekke niemand is...Lapressa schreef:nee, ook die verwachten het
En zó nijpend is het in refoland nog niet.
~~Soli Deo Gloria~~
het is echt nog wel rond te krijgen. Mijn vriend speelt in 4 gemeentes waarvan 3 verschillende kerkgenootschappen en daarbij staat hij bij verschillende op de reservelijst. Toch hebben ze een heel netwerk van organisten en het komt zelden voor dat ze echt zodner zitten. Altijd is er toch wel een organist te vinden die kan spelen. En nee, echt niet 4 keer op een zondag. 3 is zeer zeldzaam. Geloof 1 keer voor gekomen maar verder niet. gewoon 1 a 2 diensten op een zondag.
Het is echt nog te doen op moment maar de toekomst ziet er moeizamer uit.

Het is echt nog te doen op moment maar de toekomst ziet er moeizamer uit.
						- JolandaOudshoorn

mmm, mijn zoon wil orgel spelen (net als zijn opa)Hendrikus schreef:De topictitel zegt wacht organistentekort. Het zit eraan te komen. In andere kerkverbanden ís het er al. Dat is het verschil.Lapressa schreef:Volgens mij zitten alle kerkstromingen hiermee en is het niet enkel een probleem bij de reformatorische kerken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Het is toch nooit verkeerd dat hij leert een muziekinstrument te bespelen. Dan kan hij later altijd nog kiezen wat hij er mee wilt gaan doen