Afgewezen schreef:Kaw schreef:Aanbod van genade is voor mij een relatief begrip. Als in de GGiN het evangelie wordt gepreekt met oproep tot geloof en bekering, dan is dat voor Bert Mulder geen aanbod van genade en in zijn ogen correct (de mens wordt geen keuze maar een opdracht gegeven), maar voor mij is dat dan weer het ultieme aanbod van genade en ook correct.
Ja, maar zo simpel is het toch ook weer niet, jammer genoeg. Men lééft in de GGiN onder het aanbod van genade, maar men ontkent dit. Dat vind ik ernstig.
Als er geen evangelie gepreekt wordt met een oproep tot geloof en bekering en men ontkent de afwezigheid van het evangelie in de prediking, omdat de dominee het woordje evangelie wel eens in de mond neemt, dan ben ik het met je eens. Precies andersom is weer veel minder een probleem. Zo kwam ik eens in Oekraïne een gemeente tegen die de drieeenheid ontkende. Iedereen om mij heen viel zo wat uit zijn stoel van verontwaardiging, maar ik vond het allemaal wel mee vallen. De gemeente vond dat God 1 was, maar Christus was wel God (en mens natuurlijk) en de Heilige Geest is ook God in hun ogen. Ze weigeren enkel het woord drieeenheid in de mond te nemen. Dan is dat voor mijn geen probleem. Ze ontkennen de term, maar ze geloven er wel in. Zo zie ik dat ook bij Bert op het gebied van aanbod van genade.
Maar meer kerkverbanden hebben dat probleem. De GG beweerd ook dat Jezus een centrale plek heeft in de prediking en sommige dominees doen dat ook daadwerkelijk, maar bij veel dominees is Jezus niet meer een verwijt naar de Evangelischen of de borg voor Zijn Volk. Dan heb je Jezus wel in de mond, maar niet zoals de term het oorspronkelijk bedoelt heeft.
De GKV beweerd dat wereldgelijkvormigheid ook bij hun geen plaats heeft in de gemeente, maar dat wereldgelijkvormigheid ligt in het vloeken en seks voor het huwelijk en niet in het uitgaan en tv-kijken.
Het is toch een strijd om de grenzen van de terminologie uiteindelijk. T'is misschien wat cryptisch gezegt, maar dat komt weer omdat we geen gezamelijk doel hebben als kerkverbanden. We zoeken enkel de grenzen op. De GKV verkent de grenzen van de zondagsrust en de GGiN de grenzen van het aanbod van genade. De 1 vind dat er een grens is over gegaan en de andere vind weer van niet. Lang leve de verdeling.