Amerikaanse olie naar recordprijs

David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Adje
Je gaat niet in om de dingen die ik zeg (aantal te bouwen kerncentrales, beperkte hoeveelheid uranium, afval & ethiek), David J, maar plaatst gewoon wat dingen.
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik ben voornamelijk op het afval-punt ingegaan. De ethiek hangt daar natuurlijk mee samen: als het afvalprobleem te overzien is, is het gebruik van kernenergie ethisch gezien te verantwoorden.
Wat de hoeveelheid uranium betreft: je hebt mij niet horen zeggen dat kernenergie onze enige bron van energie zou moeten zijn, en ook niet dat we het zoeken naar andere energiebronnen moeten staken. Wel heb ik aangegeven dat het op korte (en middellange) termijn niet te verwachten valt dat we zonder fossiele brandstoffen en kernenergie kunnen, en ik heb een aantal argumenten gegeven waarom de laatste te verkiezen is boven de eerste. Op die argumenten (aantal doden, met name) ben jij vervolgens weer niet ingegaan. ;-)

Van economie heb ik weinig verstand, maar deskundigen zijn het er niet over eens wat meer kost: kernenergie of fossiele brandstoffen. De andere opties zijn in elk geval vele malen duurder. Aangezien we onze energie toch ergens vandaan moeten halen, vormen de kosten van te bouwen kerncentrales geen argument. Linksom of rechtsom maken we die kosten hoe dan ook.
Wat betreft emissiereductie: gaat om een omslag in het denken. Bevolkingsgroei heeft vooral plaats in landen die niet een hoog ontwikkelde economie hebben, China en India als opkomende grootmachten niet meegerekend. Westerse landen moeten gewoon hun vrome en mooie woorden in daden omzetten, en burgers moeten hun verantwoordelijkheid kennen.
Mooi gezegd, maar we kunnen maar beter rekening houden met het feit dat de mens ook hierin naar het kwade neigt, in dit geval naar gemakzucht en overdadig comfort. Het tweede gedeelte van je paragraaf begrijp ik al helemaal niet: het feit dat bevolkingsgroei met name plaatsvindt in laag ontwikkelde landen betekent toch juist dat het rijke Westen maar een beperkte invloed heeft op de toename van de CO2 uitstoot? En de economische groei van China en India doet alle westerse pogingen tot reductie sowieso al te niet. Nogmaals: energiebesparing moet daarom niet worden nagelaten, maar het zal geen oplossing van het probleem vormen.
Wat betreft kernfusie en alternatieve bronnen: hier is te weinig geld voor, om onderzoek naar te doen. Wanneer dit budget omhoog gaat, gaat de ontwikkeling ook sneller (er zijn natuurlijk grenzen, wat betreft bouwen van prototypen & testen). Maar politici besteden dat geld liever aan een kortetermijnprestigeproject. :(
Als (ex-) fysicus kan ik het hier natuurlijk alleen maar mee eens zijn. Maar zelfs als het budget omhoog gaat, zal het nog heel lang duren. Bovendien heeft bij alle nieuwe ontwikkelingen tot nu toe de wet van behoud van ellende gegolden, dus zonder problemen zal kernfusie ook niet zijn.

Wat windenergie betreft: tot nu toe kosten molens meer energie dan ze opleveren. Er gaan namelijk bergen aluminium, wat zeer energieintensief is om te produceren. Gezien de lage energiedichtheid van wind, de onbetrouwbaarheid ervan en de grote nadelen van molens (optische vervuiling, dood van vogels, lawaaioverlast) valt daarvan niet veel te verwachten.

Zonnecellen zijn sympathieker, maar nog veel duurder. Bovendien kost het maken van kristallijn silicium, dat voor de betere types nodig is, ook zeer veel energie.
Het afval van kerncentrales is misschien weinig tov dat van kolencentrales, maar is principieel anders, en wat mij betreft daarom af te wijzen als alternatief.
Ik heb ook de Intermediair gelezen :): lees dat van die 1% nog maar na, ik weet niet of dat getal uberhaupt klopt, maar zoals jij het weergeeft (als afkomstig van kernwapens voor het grootste gedeelte) klopt het in ieder geval niet.
Tja, rattengif is giftiger dan aardappels. Toch ga je van een mg rattengif niet doet, en van tien kilo aardappels (in 1 keer) wel. En als het broeikasverhaal waar is, dan kunnen die aardappels (lees: CO2 en andere uitstoot) op lange termijn wel eens veel gevaarlijker zijn dan het rattengif...

Ik heb de Intermediair niet meer bij de hand, maar hoe dan ook is het duidelijk dat er ook grote hoeveelheden uranium vrijkomen uit afgedankte kernwapens in met name de VS en Rusland.
En je hoeft niet alle technologie achter kernwapens te beheersen, een vuile bom is voldoende, en relatief eenvoudig te maken.
Uiteraard, maar ook veel minder gevaarlijk. Het effect daarvan is waarschijnlijk te vergelijken met Tsjernobyl: een ramp, maar niet het einde van een stad of een land.

Overigens: terroristen hebben fossiele brandstoffen al met succes ingezet als wapen, met als resultaat 5000 doden op 11 september 2001....
En dat de intensiteit van straling steeds kleiner wordt is een schrale troost bij een halfwaardetijd van 250.000 jaar voor sommige isotopen, vind je ook niet. :!

[Aangepast op 14/3/05 door Adje]
Je hebt me hier geloof ik niet helemaal begrepen. Als de halfwaardetijd van een isotoop lang is, betekent dat dat er per uur heel weinig atomen vervallen, en dat de intensiteit van de straling dus laag is.

[Aangepast op 14/3/05 door David J]
Adje

Bericht door Adje »

Wat de hoeveelheid uranium betreft: je hebt mij niet horen zeggen dat kernenergie onze enige bron van energie zou moeten zijn, en ook niet dat we het zoeken naar andere energiebronnen moeten staken. Wel heb ik aangegeven dat het op korte (en middellange) termijn niet te verwachten valt dat we zonder fossiele brandstoffen en kernenergie kunnen, en ik heb een aantal argumenten gegeven waarom de laatste te verkiezen is boven de eerste. Op die argumenten (aantal doden, met name) ben jij vervolgens weer niet ingegaan. ;-)
Tja, als de keuze is tussen nog meer CO2emissie en kernafval, is misschien kernafval toch te verkiezen, maar vaak is een keuze voor kernenergie direct een keuze tegen betere alternatieven, en dat is gewoon jammer.
En wat betreft het aantal doden: ik heb geen idee hoeveel doden (of andersinds slachtoffer) kernenergie en alles wat daarmee samenhangt al heeft 'opgeleverd', maar ik zou niet durven beweren dat dat er (veel) minder zijn dan dat aantal wat door Limosa genoemd werd.
Mooi gezegd, maar we kunnen maar beter rekening houden met het feit dat de mens ook hierin naar het kwade neigt, in dit geval naar gemakzucht en overdadig comfort.
Slavernij? Apartheid? Onderdrukking vrouwen? Leek toch ook onoplosbaar vooraf?
Het tweede gedeelte van je paragraaf begrijp ik al helemaal niet: het feit dat bevolkingsgroei met name plaatsvindt in laag ontwikkelde landen betekent toch juist dat het rijke Westen maar een beperkte invloed heeft op de toename van de CO2 uitstoot? En de economische groei van China en India doet alle westerse pogingen tot reductie sowieso al te niet. Nogmaals: energiebesparing moet daarom niet worden nagelaten, maar het zal geen oplossing van het probleem vormen.
O, juist wel. Waar veel emissie is, kan ook veel gereduceerd worden. En wanneer het Westen zich nu niet gaat gedragen hebben ze over een aantal jaar helemaal niets meer te zeggen richting China of India.
Energiebesparing is wel de oplossing van het probleem, ik zie alleen maar voordelen. :)
Als (ex-) fysicus kan ik het hier natuurlijk alleen maar mee eens zijn. Maar zelfs als het budget omhoog gaat, zal het nog heel lang duren. Bovendien heeft bij alle nieuwe ontwikkelingen tot nu toe de wet van behoud van ellende gegolden, dus zonder problemen zal kernfusie ook niet zijn.
Minimaal 50 jaar geloof ik, voor kernfusie, maar dan moet er wel voldoende geld zijn. Dus daar hopen we maar op dan..
Wat windenergie betreft: tot nu toe kosten molens meer energie dan ze opleveren. Er gaan namelijk bergen aluminium, wat zeer energieintensief is om te produceren. Gezien de lage energiedichtheid van wind, de onbetrouwbaarheid ervan en de grote nadelen van molens (optische vervuiling, dood van vogels, lawaaioverlast) valt daarvan niet veel te verwachten.

Zonnecellen zijn sympathieker, maar nog veel duurder. Bovendien kost het maken van kristallijn silicium, dat voor de betere types nodig is, ook zeer veel energie.
Ik ben geen milieutechnoloog, kan hier niet zoveel over zeggen, ik ken wel de knelpunten ja. Laat die techneuten wat dit betreft maar schuiven. :D

Ik heb de Intermediair niet meer bij de hand, maar hoe dan ook is het duidelijk dat er ook grote hoeveelheden uranium vrijkomen uit afgedankte kernwapens in met name de VS en Rusland.
Nuja, dat wisten we allemaal van tevoren, toch? Was die linkse kerk destijds toch zo gek nog niet, met hun protest.. (Billy... :))
Uiteraard, maar ook veel minder gevaarlijk. Het effect daarvan is waarschijnlijk te vergelijken met Tsjernobyl: een ramp, maar niet het einde van een stad of een land.
Wat is minder gevaarlijk? Een zo'n bom, en je kan landgebruik voor een paar decennia wel afschrijven voor een groot gebied. En dan nog niet eens gesproken over de psychologische kant ervan. (Arme Iraki's nu trouwens..) En Tsjernobyl betekent wel het einde van een stad en een land (daar zijn heel 'mooie' reportages over gemaakt).
Overigens: terroristen hebben fossiele brandstoffen al met succes ingezet als wapen, met als resultaat 5000 doden op 11 september 2001....
Dat is toch nog een argument tegen fossiele brandstoffen? :D:D:D
Je hebt me hier geloof ik niet helemaal begrepen. Als de halfwaardetijd van een isotoop lang is, betekent dat dat er per uur heel weinig atomen vervallen, en dat de intensiteit van de straling dus laag is.
Got it. :eur
refo

Bericht door refo »

De prijs van energie moet omhoog. Is nu allemaal veel te goedkoop.

Hogere prijs heeft veel voordelen:

- rendabel maken moeilijk bereikbare oliereserves (lost co2 'probleem' niet op)
- alternatieve opwekking die nu onrendabel is wordt rendabel (kernfusie?)
- besparingen hebben meer zin
- onnutte aanwendingen (vliegvakanties - autovakanties) worden vermeden (fietsvakanties)

Broeikas effect is overigens een modieus probleem. Als ergens ter wereld een beetje vulkaan ontploft (zoals bv de Krakatau in 18-zoveel) hebben we zoveel uitstoot, daar heb je geen idee van. Er zijn evengoed wetenschappers die helemaal geen probleem zien. We hebben ook helemaal geen idee wat de effecten op lange termijn zullen zijn. Er zijn wel berekeningen gemaakt, maar we weten helemaal niet hoe 'klimaat' zich ontwikkelt.

Als refo belijden we om te beginnen dat God dat bestuurt. Maar zelfs al wil je het als zuiver fysisch gebeuren bekijken dan weet niemand of een opwarming gaat plaatsvinden. Op grafieken staat een lijntje, dat loopt op. Dus wat doet men? Het lijntje extrapoleren, dus omhoog. We kunnen niet ontkennen dat er íjstijden zijn geweest. Die hebben zich blijkbaar toch in de afgelopen 6.000 of laten we zeggen 10.000 jaar voorgedaan. De aarde is dus steeds opgewarmd en afgekoeld. Waardoor? Blijkbaar gebeuren er meer dingen.

Opwarming doet de polen smelten. Dat zal wel kloppen. Maar een warmere atmosfeer kan meer waterdamp bevatten. Alle smeltwater wordt dus geen zeewater. En moet je eens kijken wat er gebeurt als de wereld overal warm is en vochtig. Je steekt een stok in de grond en het gaat groeien. Overal plantengroei. Overwoekeringen, weet ik veel. Planten? Wat was daar ook weer mee? O ja, die absorberen co2. Over 100 jaar is de co2 niet aan te slepen. Krijgen we subsidie als we een vuurtje stoken. Want het woord kachel is een archaïsch woord geworden uit de 21e eeuw.

Allemaal zuiver ontwetenschappelijk geklets van mijn kant. Ik kan het niet onderbouwen. Maar de wetenschappers van tegenwoordig ook niet. En de politiek kletst maar wat. Ik bedoel maar.

[Aangepast op 16/3/05 door refo]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Adje
Tja, als de keuze is tussen nog meer CO2emissie en kernafval, is misschien kernafval toch te verkiezen, maar vaak is een keuze voor kernenergie direct een keuze tegen betere alternatieven, en dat is gewoon jammer.
Waar baseer je dat in vredesnaam op? Nooit heb ik iemand horen roepen dat kernenergie ideaal is of dat we het zoeken naar alternatieve bronnen moeten staken. Wel zijn er mensen die denken dat alternatieve bronnen (voorlopig) schromelijk te kort zullen schieten en dat we daarom niet ontkomen aan kernenergie.

En wat betreft het aantal doden: ik heb geen idee hoeveel doden (of andersinds slachtoffer) kernenergie en alles wat daarmee samenhangt al heeft 'opgeleverd', maar ik zou niet durven beweren dat dat er (veel) minder zijn dan dat aantal wat door Limosa genoemd werd.
Ik heb Limosa geen aantallen doden zien noemen? Verder: beweer je in ernst dat de (vreedzame) toepassing van kernenergie honderden doden per jaar kost of heeft gekost? Zo ja, waar dan? Harrisburg en Tsjernobyl zijn de enige plekken waar ooit aanzienlijke hoeveelheden straling zijn vrijgekomen uit een centrale, en van Harrisburg weet ik dat niet eens zeker.
Slavernij? Apartheid? Onderdrukking vrouwen? Leek toch ook onoplosbaar vooraf?

Het heeft dan ook eeuwen geduurd voordat we daar iets aan deden. En bovendien: bij al deze gevallen waren er grote groepen mensen die direkt getroffen werden, en vrij kleine groepen die ervan profiteerden. Wie energie wil besparen, vraagt van alle wereldburgers dagelijks een (klein) offer, waarvan echter het verband met het hogere doel onduidelijk is. Wat is immers de invloed op het klimaat van die vijf minuten die jij langer onder de douche staat? Tenslotte: de onrechtvaardigheid was in deze gevallen evident en onontkoombaar. Dat is met de noodzaak van energiebesparing veel minder het geval.
O, juist wel. Waar veel emissie is, kan ook veel gereduceerd worden. En wanneer het Westen zich nu niet gaat gedragen hebben ze over een aantal jaar helemaal niets meer te zeggen richting China of India.
Energiebesparing is wel de oplossing van het probleem, ik zie alleen maar voordelen. :)
De grote slag qua energiebesparing heeft in het Westen al lang plaatsgevonden. Onze huizen zijn geisoleerd, onze auto's kunnen niet veel zuiniger en onze centrales zijn efficient. Tenzij er een dramatische terugval in onze welvaart komt, gaan we niet minder energie gebruiken. De enige reeele mogelijkheid tot (relatieve) energiebesparing liggen in de ontwikkelingslanden, waar technisch nog een hoop te verbeteren is. Niet voor niets hebben sommige landen in het Kyoto akkoord laten opnemen dat ze ook CO2 uitstoot die ze in het buiteland hebben gerealiseerd mogen meetellen...
Nuja, dat wisten we allemaal van tevoren, toch? Was die linkse kerk destijds toch zo gek nog niet, met hun protest.. (Billy... :))
Dat we het van te voren wisten doet niets af aan het feit dat we nu sowieso met een berg plutonium zitten. Kunnen we dat beetje van de kerncentrales er ook nog wel opslaan.
Wat is minder gevaarlijk? Een zo'n bom, en je kan landgebruik voor een paar decennia wel afschrijven voor een groot gebied. En dan nog niet eens gesproken over de psychologische kant ervan. (Arme Iraki's nu trouwens..) En Tsjernobyl betekent wel het einde van een stad en een land (daar zijn heel 'mooie' reportages over gemaakt).
Goed, ik heb de effecten van zo'n bom wellicht wat gebagatelliseerd. Blijft staan dat het nog steeds niet makkelijk is om zo'n bom te maken en te gebruiken. Je hebt daarvoor toch op zijn minst een redelijk ontwikkeld militair apparaat voor nodig.
Dat is toch nog een argument tegen fossiele brandstoffen? :D:D:D
Precies. Had dat vliegtuig op kernenergie gevlogen (wat natuurlijk niet mogelijk is), dan waren die torens netjes blijven staan. Gebouwen schoonmaken of afbreken, klaar.
Got it. :eur
Kaw
Contacteer:

Re: Amerikaanse olie naar recordprijs

Bericht door Kaw »

Andre schreef:Amerikaanse olie naar recordprijs

Amerikaanse olie heeft woensdag een recordprijs bereikt.
.
Op de olietermijnmarkt van New York kwam de notering van een vat (159 liter) voor levering in april op 55,70 dollar te staan. Het vorige record, 55,67 dollar, dateert van oktober vorig jaar. Ook de prijs van Noordzee-olie kwam gisteren op een niet eerder bereikt niveau uit. Op de Londense olietermijnmarkt steeg de notering van een vat Brent-olie tot een record van 53,36 dollar.

Dan zullen de prijsstijgingen van de autobrandstoffen ongetwijfeld de lucht ingaan!!!
Grappig... Heeft het niet al op 139 gestaan?
Rens

Bericht door Rens »

Kaw schreef:

.
Op de olietermijnmarkt van New York kwam de notering van een vat (159 liter) voor levering in april op 55,70 dollar te staan. Het vorige record, 55,67 dollar, dateert van oktober vorig jaar. Ook de prijs van Noordzee-olie kwam gisteren op een niet eerder bereikt niveau uit. Op de Londense olietermijnmarkt steeg de notering van een vat Brent-olie tot een record van 53,36 dollar.

Dan zullen de prijsstijgingen van de autobrandstoffen ongetwijfeld de lucht ingaan!!!
is het niet een citaat van 2 jaar terug???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Rens schreef:
Kaw schreef:

.

is het niet een citaat van 2 jaar terug???
Ja natuurlijk, maar in twee jaar een inflatie van dergelijke proporties zijn in Nederland niet zo talrijk ;)
caprice

Re:

Bericht door caprice »

Adje schreef:kWeet niet of kernenergie zo'n goed alternatief is, Limosa?
Allereerst: vind je dat je het kan maken de aarde met dat afval op te zadelen (de komende tienduizenden jaren)? Inderdaad kan het goed opgeslagen worden, maar daarmee is het nog niet weg.
Kernenergie kan ook maar in iets van 30% van de huidige olievraag tegemoetkomen, de rest betreft andere vormen van olieverbruik (je zet geen kerncentrale in je auto :) ).
Dat afval heeft toch nog zoveel energie, ondanks dat het daarvoor niet meer gebruikt wordt? Leg zo'n staaf in de auto en drijf er een motor mee aan. Ideaal. Nooit meer te tanken en de meest milieuvriendelijkste auto die er maar uitgevonden is.
refo schreef:De prijs van energie moet omhoog. Is nu allemaal veel te goedkoop.

- onnutte aanwendingen (vliegvakanties - autovakanties) worden vermeden (fietsvakanties)
Heb je je zin al een beetje?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gian

Bericht door Gian »

Er gaan stemmen op die prijzen noemen van 280 dollar binnen 8 maanden.

Dagelijkse toename vd vraag met 800.000 vaten :bobo
De vraag is 5 keer hoger dan de winning.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
albion

Re: Re:

Bericht door albion »

caprice schreef:
Adje schreef:kWeet niet of kernenergie zo'n goed alternatief is, Limosa?
Allereerst: vind je dat je het kan maken de aarde met dat afval op te zadelen (de komende tienduizenden jaren)? Inderdaad kan het goed opgeslagen worden, maar daarmee is het nog niet weg.
Kernenergie kan ook maar in iets van 30% van de huidige olievraag tegemoetkomen, de rest betreft andere vormen van olieverbruik (je zet geen kerncentrale in je auto :) ).
Dat afval heeft toch nog zoveel energie, ondanks dat het daarvoor niet meer gebruikt wordt? Leg zo'n staaf in de auto en drijf er een motor mee aan. Ideaal. Nooit meer te tanken en de meest milieuvriendelijkste auto die er maar uitgevonden is.
refo schreef:De prijs van energie moet omhoog. Is nu allemaal veel te goedkoop.

Heb je je zin al een beetje?
en ook zijn nadelen:

- wat denk je van de visserij?
- van de scheepvaart?
- en de aanverwante bedrijven die hierdoor ook geen werk meer hebben?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
refo

Bericht door refo »

Ik ben al een beetje ouder. In de jaren 70 kostte olie 1,50 per vat. Toen die steeg naar 20 zijn er veel problemen geweest, inderdaad. Maar het heeft veel goede uitvindingen gebracht. Dat gaat nu ook gebeuren. Als het te goedkoop is heeft investeren energiebesparing geen zin. Nu wel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

nu.nl schreef: WASHINGTON - De olieprijs is woensdagavond flink gestegen nadat was gebleken dat de Amerikaanse benzinevoorraad vorige week scherp is gedaald.
ANP

Analisten, gepolst door persbureau Reuters, verwachtten juist een lichte toename van de benzinereserves in de Verenigde Staten.

De VS hadden vorige week 213,6 miljoen vaten benzine op voorraad, meldde het ministerie van Energie. Dat zijn er 3,5 miljoen minder dan een week eerder, waar analisten rekenden op een toename met 200.000 vaten.

Vraag

Oliebedrijven hebben de productie van benzine verlaagd omdat zij een dalende vraag voorzien.

Hoewel de strategische voorraad ruwe olie van de VS vorige week juist minder sterk afnam dan voorzien, duwde het nieuws de prijs van ruwe olie omhoog. Een vat van 159 liter kostte woensdagavond bijna 126 dollar, een stijging van 3 procent.
Hier krijg je toch complottheorieën van. In plaats van dat ze de productie stabiel houden om de olieprijzen weer normaal te krijgen, zorgen ze voor een kunstmatige schaarste om de prijs absurd hoog te houden.
caprice

Bericht door caprice »

Ondertussen is er al weer een vat olie over de toonbank gegaan voor minder dan 120 dollar.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

caprice schreef:Ondertussen is er al weer een vat olie over de toonbank gegaan voor minder dan 120 dollar.
Ow ja, vet goedkoop... 70 dollar is volgens mij meer reëel. Maar we zullen zien! Is die Amerikaanse crisis toch ergens goed voor.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bij de beoordeling van dit vraagstuk moet je twee woorden meewegen: Manipulatie en Speculatie.

Waarbij ik denk dat de oliemarkt voor 75% wordt beïnvloed door speculatie.

Hert bewijs daarvoor: De sterke schommeling in de prijsvorming.

Al met al, de toch nog steeds hoge olieprijs geeft stimulansen voor alternatieve energiebronnen.
Zo bezien heeft de hoge olieprijs ook een positief resultaat.
Plaats reactie