O ja, Strik, is de Reformatorische leer een dwaalleer? Dus het de Schrift alleen, het geloof alleen en genade alleen is een dwaling?1. Daar zijn de meningen natuurlijk sterk over verdeeld. Uiteindelijk is de reformatie een dwaalleer binnen de dwaalleer (van Rome) gebleken, en is steeds verder af gaan staan -tot op de dag van vandaag- van de oorspronkelijke kerk van de eerste drie eeuwen.
2. De Bijbel, met als 'sluitstuk' het Nieuwe Testament is aan het begin van de vierde eeuw door de Kerk aan de mensen geschonken, en vormt een onderdeel van de Heilige Traditie. Dat neemt overigens niet weg dat de inhoud van de Bijbel onder Goddelijke inspiratie tot stand is gekomen.
Over je tweede punt valt ook te twisten, want zelfs Gods Woord citeert regelmatig in het NT zichzelf. Hiermee is al voldoende bewijs dat ze in de kerk gekend en gelezen werden en niet pas in de 4de eeuw! Wel is het zo dat de kerk door oa Marcion en Arius genoodzaakt was tot een canonisatie, helaas wel. Als wij het beiden ergens altijd over eens zijn behoeven we dat niet vast te leggen. Pas bij onenigheid blijkt de noodzaak van een contract. Dit is eenvoudig weergegeven, maar zo is het ook bij de canonisatie van het NT.
Groeten,