Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
-
Laatst gewijzigd door petite op 18 aug 2008, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
-
Laatst gewijzigd door petite op 24 nov 2008, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Omdat er dan veel op zondag gereisd wordt, men de eigen gemeente links laat liggen, men gaat omdat het om de mens te doen is en dit de student zenuwachtig kan maken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- Reformer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
- Locatie: land van de schaduw van de dood
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Er hoeft niet naar de gemeente van de docent verhuisd te worden, maar een toegelaten student dient wel naar een gemeente te gaan waar een predikant staat. Dit houd in dat dhr. Krijgsman in het weekend een appartementje in Barneveld bewoont en bij ds. Roos naar de kerk gaat.petite schreef:dhr. Krijgsman komt toch uit Leerdam? Of is het bij ons nog steeds zo dat na de toelating, de student verhuisd naar de gemeente van de docent? Dat was bij ds. Kersten/ dr. Steenblok toch wel zo?caprice schreef:Dhr. Krijgsman is gisteren na de preek nog toegesproken door ds. J. Roos die hem het allerbeste toewenste. Na de synode hoopt hij te gaan proponeren.
D.V. morgenavond 10 juni, zal er een bidstond worden gehouden in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden, voor de synode, die de daaropvolgende dag zal aanvangen om 10.30 uur in Barneveld.
Ds. Van Voorden hoopt voor te gaan. Aanvang 19.30 uur.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Dat wist ik echt niet, ik dacht dat hij nog steeds ouderling was in Leerdam en pas bij het 2e jaar (als student) afscheid zou nemen van Leerdam en dan gaan proponeren. Maar zoiets moet je maar net weten denk ik.Reformer schreef:Er hoeft niet naar de gemeente van de docent verhuisd te worden, maar een toegelaten student dient wel naar een gemeente te gaan waar een predikant staat. Dit houd in dat dhr. Krijgsman in het weekend een appartementje in Barneveld bewoont en bij ds. Roos naar de kerk gaat.petite schreef:dhr. Krijgsman komt toch uit Leerdam? Of is het bij ons nog steeds zo dat na de toelating, de student verhuisd naar de gemeente van de docent? Dat was bij ds. Kersten/ dr. Steenblok toch wel zo?caprice schreef:Dhr. Krijgsman is gisteren na de preek nog toegesproken door ds. J. Roos die hem het allerbeste toewenste. Na de synode hoopt hij te gaan proponeren.
D.V. morgenavond 10 juni, zal er een bidstond worden gehouden in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden, voor de synode, die de daaropvolgende dag zal aanvangen om 10.30 uur in Barneveld.
Ds. Van Voorden hoopt voor te gaan. Aanvang 19.30 uur.
- Reformer
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
- Locatie: land van de schaduw van de dood
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
dhr. Krijgsman komt toch uit Leerdam? Of is het bij ons nog steeds zo dat na de toelating, de student verhuisd naar de gemeente van de docent? Dat was bij ds. Kersten/ dr. Steenblok toch wel zo?[/quote]
Er hoeft niet naar de gemeente van de docent verhuisd te worden, maar een toegelaten student dient wel naar een gemeente te gaan waar een predikant staat. Dit houd in dat dhr. Krijgsman in het weekend een appartementje in Barneveld bewoont en bij ds. Roos naar de kerk gaat.[/quote]
Dat wist ik echt niet, ik dacht dat hij nog steeds ouderling was in Leerdam en pas bij het 2e jaar (als student) afscheid zou nemen van Leerdam en dan gaan proponeren. Maar zoiets moet je maar net weten denk ik.[/quote]
Het is in ieder geval de grootste onzin dat je als student persé naar de kerk dient te gaan in een gemeente waar een predikant staat. Hierdoor laat deze student zijn gezin alleen in het weekend, kan niet met zijn kinderen napraten over de preek en heeft zijn ambtelijk taken moeten neerleggen. En is deze regel geen verkapte kritiek op de leesdiensten?
Er hoeft niet naar de gemeente van de docent verhuisd te worden, maar een toegelaten student dient wel naar een gemeente te gaan waar een predikant staat. Dit houd in dat dhr. Krijgsman in het weekend een appartementje in Barneveld bewoont en bij ds. Roos naar de kerk gaat.[/quote]
Dat wist ik echt niet, ik dacht dat hij nog steeds ouderling was in Leerdam en pas bij het 2e jaar (als student) afscheid zou nemen van Leerdam en dan gaan proponeren. Maar zoiets moet je maar net weten denk ik.[/quote]
Het is in ieder geval de grootste onzin dat je als student persé naar de kerk dient te gaan in een gemeente waar een predikant staat. Hierdoor laat deze student zijn gezin alleen in het weekend, kan niet met zijn kinderen napraten over de preek en heeft zijn ambtelijk taken moeten neerleggen. En is deze regel geen verkapte kritiek op de leesdiensten?
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Toch is het zo. En niet alleen de student gaat er heen, maar het hele gezin.Reformer schreef:Het is in ieder geval de grootste onzin dat je als student persé naar de kerk dient te gaan in een gemeente waar een predikant staat. Hierdoor laat deze student zijn gezin alleen in het weekend, kan niet met zijn kinderen napraten over de preek en heeft zijn ambtelijk taken moeten neerleggen. En is deze regel geen verkapte kritiek op de leesdiensten?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Op het moment dat je bij de GGiN toegelaten wordt tot de studie, ben je direct ambtsdrager af. Dus op het moment dat de curatoren zeggen dat ze je toelaten, ben je al geen diaken of ouderling meer (mocht je dat zijn natuurlijk).
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Refdag schreef:Een ree als teken van tederheid
11-06-2008 08:50 | Van een medewerker
OPHEUSDEN - Hoe mooi kan het zijn in de schemer aan de rand van het bos een ree te zien. Het beest is een teken van zachtheid en tederheid. Ds. A. van Voorden: „Zo mag een schuldig mens bij Christus komen en genezing vinden in de doorboorde handen van de Middelaar. Totdat de dag aankomt en de schaduwen vlieden.”
Dat zei ds. Van Voorden dinsdagavond tijdens een bidstond voorafgaand aan de synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, die woensdag in Barneveld wordt gehouden. De predikant van de gemeente te De Beek-Uddel was preses van de laatstgehouden synode.
Ds. Van Voorden preekte over Hooglied 2:17: „Totdat de dag aankomt, en de schaduwen vlieden; keer om, mijn Liefste! Wordt Gij gelijk een ree, of een welp der herten, op de bergen van Bether.”
„Hier is sprake van een innige zielsbegeerte naar de komst van Christus”, aldus ds. Van Voorden, „waarin de toestand verklaard wordt waarin de bruid verkeert.” Vervolgens sprak hij over de inhoud van haar zielsbegeerte en over de uitwerking van de komst van Christus.
Afgrond
De predikant stond ook stil bij Davids klacht in Psalm 42: „De afgrond roept tot de afgrond, bij het gedruis Uwer watergoten; al Uw baren en Uw golven zijn over mij heengegaan.”
„Wat een diepte wordt hier gepeild”, zei ds. Van Voorden. „David verkeerde onder moeilijke omstandigheden. Hij ging een onbegrepen weg, moest vluchten als een veldhoen op de bergen. Met zijn zielsgesteldheid was het nog erger. Welke diepten kunnen er ook in de ziel van Gods kinderen liggen. Het zijn onze zonden die scheiding maken tussen de Heere en de ziel. David mocht er onder bukken en houvast vinden in de Heere. Hij zal uitkomst geven.”
Volgens de predikant is dat de weg van de levende kerk, die in zijn openbaringsvorm een strijdende kerk is. „De machten staan tegen haar op.”
Echo
In de tekst uit Hooglied liggen veel verborgenheden en geheimen, aldus ds. Van Voorden. „Ik voel de echo erin doorklinken van de kerk van de oude dag. Het is een verlangen naar de tweede komst van Christus. Hoelang zal het nog duren?”
De bruid mocht weten een Borg voor haar schuld te hebben. Ze mocht van haar Liefste weet hebben. „Maar hier verkeert ze in de diepte. Ze is van het goede soort. Ze behoort tot een arm en ellendig volk. Ze zit in de schaduw. Zo kunnen er ook schaduwen liggen over de kerk en over het kerkelijke leven.”
De schaduw moet beleefd worden, stelde ds. Van Voorden. „Er zijn oordelen over ons gekomen. Het leven der genade is spaarzaam geworden. Maar wat uit God is, sterft niet. Het peil kan laag staan, maar er blijft een innerlijke zielsbegeerte. De bruid roept haar Liefste toe: „Keer om”.”
De bruid mag haar Liefste zien komen als een ree op de bergen van Bether. „Bergen maken scheiding”, zo zei de predikant. „Bergen van zonden en ongerechtigheden. Een mens krijgt te maken met bergen van goddelijk recht. Maar Hij spreekt tot de bruid van vrede.”
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Er stond een oproep of iemand logeerruimte had in de vakanties voor het hele gezin Krijgsman, dus buiten de vakanties om was hij wel degelijk zonder zijn kinderen in Barneveld.caprice schreef:Toch is het zo. En niet alleen de student gaat er heen, maar het hele gezin.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
-
Laatst gewijzigd door Theodorus op 11 jun 2008, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Ok, graag weer on-topic en als er on-topic niets meer te zeggen valt... zeg dan maar niets meer. Niet over familie Krijgsman gaan converseren.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
GGiN wil nog gesprek met GG aangaan
BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zullen het onderbroken contact met de Gereformeerde Gemeenten voorzetten. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waar de Gereformeerde Gemeenten nog over willen spreken. „Want wij denken toch dat het leerverschil overeind blijft”.
De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) besprak woensdag in Barneveld een verzoek van de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten om de gesprekken die de afgelopen jaren met elkaar gevoerd zijn, weer voort te zetten.
De commissie KEV werd door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in 2001 ingesteld om te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degenen die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat.”
De commissie KEV sprak onder meer een paar keer met afgevaardigden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland besloten in juni 2006 dat zij, voordat er verder gesproken zou worden, eerst een evaluatie wilden afwachten van de gebeurtenissen die in 1953 leidden tot de scheuring.
Inmiddels hebben de Gereformeerde Gemeenten na historisch onderzoek laten weten de kerkordelijke fouten die in de jaren vijftig zijn gemaakt te betreuren. In de brief aan de synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland schrijft de commissie KEV onder meer dat de kerk zich in de jaren vijftig wel heeft willen houden aan de leeropvattingen uit 1907 en 1931 en die ook heeft willen voortzetten.
Daarop wilde ouderling W. Verboom (Vriezenveen) weten of daarmee werd gesuggereerd dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland afgeweken zouden zijn van de leeropvattingen uit 1907 en 1931.
Ouderling M. L. Poortvliet (Kruiningen) vond dat het wel lang had geduurd voordat de spijtbetuiging werd uitgesproken. „Maar het gesprek voortzetten kan nooit kwaad.”
Ouderling J. M. Visser (Rhenen) vroeg wat de gevoerde gesprekken hadden opgeleverd. Waarop ds. A. van Voorden zei dat de gesprekken goed verlopen waren, maar dat er tot nu toe niet inhoudelijk over leeropvattingen was doorgepraat.
Op zijn voorstel besloot de synode de uitnodiging voor een nieuw gesprek te aanvaarden. „Maar we denken toch dat het leerverschil overeind blijft.”
Synodepreses was (bij toerbeurt) ds. A. Geuze (Gouda). Assesoren waren ds. J. Roos, (Barneveld), ds. A. Schultink (Bruinisse) en ds. A. van Voorden (De Beek-Uddel). Eerste scriba was ouderling J. A. Don (Veenendaal), tweede scriba-questor ouderling R. A. van de Garde (Opheusden)
De emeritus predikant ds. F. Mallan was voor het eerst sinds 1953 -het jaar waarin het kerkverband ontstond- afwezig. De 83-jarige predikant was vanwege gezondheidsproblemen verhinderd. Ds. Mallan was 63 maal afgevaardigde geweest.
Bij de behandeling van het rapport deputaten Hoge overheid schetste diaken L. M. P. Scholten enkele ontwikkelingen waarbij de overheid zich anders gaat opstellen in de richting van de kerken in Nederland. „De bijzondere positie van de kerken wordt in toenemende mate ontkend. Een overheid die zichzelf niet wil zien als dienaresse Gods, ziet natuurlijk ook niet de bijzondere positie van de kerken in de samenleving.”
Kerken worden wel meer en meer verplichtingen opgelegd en op verschillende terreinen wil de overheid toezicht houden op het kerkelijk handelen. „Wat zijn op langere termijn daarvan de consequenties?”
Scholten stelde vast dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland niet deel uitmaken van het Contactorgaan Interkerkelijke Overheidzaken (CIO). Hij gaf de vergadering in overweging om daaraan deel te nemen. „Wij hebben ons vanwege de brede samenstelling van het CIO altijd afzijdig gehouden, maar is het toch niet wenselijk om aan dat overleg deel te nemen, al was het maar om op de hoogte te blijven van verdere ontwikkelingen?”
Scholten deed voor de 36e maal verslag van de deputaten Hoge overheid. Hij vroeg vanwege gezondheidsredenen ontheffing van deze functie. In zijn plaats werden benoemd de ouderlingen J. M. Visser en diaken O. M. van der Tang (beiden te Rhenen).
De synode nam het voorstel van het curatorium over om ds. J. Roos te benoemen als docent, ter vervanging van ds. Mallan.
Als voorzitter van het curatorium werd benoemd ds. Van Voorden. Secretaris werd ds. Geuze. Op voorstel van ds. F. Mallan benoemde de synode ds. Roos tot hoofdredacteur van De Wachter Sions.
Een door de vorige synode benoemde commissie bracht rapport uit van een onderzoek naar het standpunt van de gemeenten ten aanzien van het dopen van geadopteerde kinderen. Commissielid ouderling Don: „We hebben ons niet willen laten leiden door ons gevoel, niet door de traditie, maar door wat Gods Woord ons zegt.”
De commissie houdt vast aan een in 1975 genomen besluit, dat gebaseerd was op besluitvorming op de synode van Dordrecht (1618). Daardoor kunnen geadopteerde kinderen nog steeds alleen gedoopt worden als zij van christelijke afkomst zijn. „Pas nadat zij zelf openbare belijdenis hebben gedaan, kunnen geadopteerde kinderen gedoopt worden.”
Na uitgebreide beraadslaging besloot de vergadering definitieve besluitvorming aan te houden tot de volgende synode.
Bron: Refdag
BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zullen het onderbroken contact met de Gereformeerde Gemeenten voorzetten. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waar de Gereformeerde Gemeenten nog over willen spreken. „Want wij denken toch dat het leerverschil overeind blijft”.
De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) besprak woensdag in Barneveld een verzoek van de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten om de gesprekken die de afgelopen jaren met elkaar gevoerd zijn, weer voort te zetten.
De commissie KEV werd door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in 2001 ingesteld om te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degenen die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat.”
De commissie KEV sprak onder meer een paar keer met afgevaardigden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland besloten in juni 2006 dat zij, voordat er verder gesproken zou worden, eerst een evaluatie wilden afwachten van de gebeurtenissen die in 1953 leidden tot de scheuring.
Inmiddels hebben de Gereformeerde Gemeenten na historisch onderzoek laten weten de kerkordelijke fouten die in de jaren vijftig zijn gemaakt te betreuren. In de brief aan de synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland schrijft de commissie KEV onder meer dat de kerk zich in de jaren vijftig wel heeft willen houden aan de leeropvattingen uit 1907 en 1931 en die ook heeft willen voortzetten.
Daarop wilde ouderling W. Verboom (Vriezenveen) weten of daarmee werd gesuggereerd dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland afgeweken zouden zijn van de leeropvattingen uit 1907 en 1931.
Ouderling M. L. Poortvliet (Kruiningen) vond dat het wel lang had geduurd voordat de spijtbetuiging werd uitgesproken. „Maar het gesprek voortzetten kan nooit kwaad.”
Ouderling J. M. Visser (Rhenen) vroeg wat de gevoerde gesprekken hadden opgeleverd. Waarop ds. A. van Voorden zei dat de gesprekken goed verlopen waren, maar dat er tot nu toe niet inhoudelijk over leeropvattingen was doorgepraat.
Op zijn voorstel besloot de synode de uitnodiging voor een nieuw gesprek te aanvaarden. „Maar we denken toch dat het leerverschil overeind blijft.”
Synodepreses was (bij toerbeurt) ds. A. Geuze (Gouda). Assesoren waren ds. J. Roos, (Barneveld), ds. A. Schultink (Bruinisse) en ds. A. van Voorden (De Beek-Uddel). Eerste scriba was ouderling J. A. Don (Veenendaal), tweede scriba-questor ouderling R. A. van de Garde (Opheusden)
De emeritus predikant ds. F. Mallan was voor het eerst sinds 1953 -het jaar waarin het kerkverband ontstond- afwezig. De 83-jarige predikant was vanwege gezondheidsproblemen verhinderd. Ds. Mallan was 63 maal afgevaardigde geweest.
Bij de behandeling van het rapport deputaten Hoge overheid schetste diaken L. M. P. Scholten enkele ontwikkelingen waarbij de overheid zich anders gaat opstellen in de richting van de kerken in Nederland. „De bijzondere positie van de kerken wordt in toenemende mate ontkend. Een overheid die zichzelf niet wil zien als dienaresse Gods, ziet natuurlijk ook niet de bijzondere positie van de kerken in de samenleving.”
Kerken worden wel meer en meer verplichtingen opgelegd en op verschillende terreinen wil de overheid toezicht houden op het kerkelijk handelen. „Wat zijn op langere termijn daarvan de consequenties?”
Scholten stelde vast dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland niet deel uitmaken van het Contactorgaan Interkerkelijke Overheidzaken (CIO). Hij gaf de vergadering in overweging om daaraan deel te nemen. „Wij hebben ons vanwege de brede samenstelling van het CIO altijd afzijdig gehouden, maar is het toch niet wenselijk om aan dat overleg deel te nemen, al was het maar om op de hoogte te blijven van verdere ontwikkelingen?”
Scholten deed voor de 36e maal verslag van de deputaten Hoge overheid. Hij vroeg vanwege gezondheidsredenen ontheffing van deze functie. In zijn plaats werden benoemd de ouderlingen J. M. Visser en diaken O. M. van der Tang (beiden te Rhenen).
De synode nam het voorstel van het curatorium over om ds. J. Roos te benoemen als docent, ter vervanging van ds. Mallan.
Als voorzitter van het curatorium werd benoemd ds. Van Voorden. Secretaris werd ds. Geuze. Op voorstel van ds. F. Mallan benoemde de synode ds. Roos tot hoofdredacteur van De Wachter Sions.
Een door de vorige synode benoemde commissie bracht rapport uit van een onderzoek naar het standpunt van de gemeenten ten aanzien van het dopen van geadopteerde kinderen. Commissielid ouderling Don: „We hebben ons niet willen laten leiden door ons gevoel, niet door de traditie, maar door wat Gods Woord ons zegt.”
De commissie houdt vast aan een in 1975 genomen besluit, dat gebaseerd was op besluitvorming op de synode van Dordrecht (1618). Daardoor kunnen geadopteerde kinderen nog steeds alleen gedoopt worden als zij van christelijke afkomst zijn. „Pas nadat zij zelf openbare belijdenis hebben gedaan, kunnen geadopteerde kinderen gedoopt worden.”
Na uitgebreide beraadslaging besloot de vergadering definitieve besluitvorming aan te houden tot de volgende synode.
Bron: Refdag
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
De door mij "gebolde" zinsnede's maken mij verdrietig.jvdg schreef:GGiN wil nog gesprek met GG aangaan
BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zullen het onderbroken contact met de Gereformeerde Gemeenten voorzetten. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waar de Gereformeerde Gemeenten nog over willen spreken. „Want wij denken toch dat het leerverschil overeind blijft”.
De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) besprak woensdag in Barneveld een verzoek van de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten om de gesprekken die de afgelopen jaren met elkaar gevoerd zijn, weer voort te zetten.
De commissie KEV werd door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in 2001 ingesteld om te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degenen die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat.”
De commissie KEV sprak onder meer een paar keer met afgevaardigden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland besloten in juni 2006 dat zij, voordat er verder gesproken zou worden, eerst een evaluatie wilden afwachten van de gebeurtenissen die in 1953 leidden tot de scheuring.
Blokkeert weer de zo (door beide partijen?) verlangde éénheid.
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
De tweede zinsnede opent toch juist wegen?jvdg schreef:De door mij "gebolde" zinsnede's maken mij verdrietig.jvdg schreef:GGiN wil nog gesprek met GG aangaan
BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zullen het onderbroken contact met de Gereformeerde Gemeenten voorzetten. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waar de Gereformeerde Gemeenten nog over willen spreken. „Want wij denken toch dat het leerverschil overeind blijft”.
De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) besprak woensdag in Barneveld een verzoek van de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten om de gesprekken die de afgelopen jaren met elkaar gevoerd zijn, weer voort te zetten.
De commissie KEV werd door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in 2001 ingesteld om te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degenen die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat.”
De commissie KEV sprak onder meer een paar keer met afgevaardigden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland besloten in juni 2006 dat zij, voordat er verder gesproken zou worden, eerst een evaluatie wilden afwachten van de gebeurtenissen die in 1953 leidden tot de scheuring.
Blokkeert weer de zo (door beide partijen?) verlangde éénheid.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck