het dopen van adoptiekinderen

Egbert

het dopen van adoptiekinderen

Bericht door Egbert »

BARNEVELD - De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland staan het dopen van geadopteerde kinderen toe. Incidenteel werd binnen deze gemeenten al de doop aan geadopteerde kinderen bediend. De oud gereformeerde synode besloot woensdag met vrijwel algemene stemmen een dergelijke handelwijze te sanctioneren. .De discussie over dit onderwerp verliep naar aanleiding van een preadvies van de commissie van onderzoek, geschreven door ds. A. Kort. Daarbij werden met name de bijbelse noties als uitgangspunt genomen (Gen. 17:12). In de discussie werd onder andere verwezen naar de standpunten van voor- en tegenstanders tijdens de Dordtse synode van 1618-1619.

Bovenstaand stukje stond in het Rd van 5 juni http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=60675 [speciaal voor Rens heb ik het er maar bij gezet] Het gaat hier over het dopen van adoptie kinderen. Ik wist ergens wel dat het niet overal gebeurde maar nooit de reden van het niet dopen.

Weet iemand hier meer van, waarom gebeurde het niet en waarom nu wel.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland staan het dopen van geadopteerde kinderen toe. Incidenteel werd binnen deze gemeenten al de doop aan geadopteerde kinderen bediend
Mocht dat eerst niet dan ??

Het is toch prachtig als er mensen zijn die een kindje adopteren en laten dopen Er vanuit gaand dat het kindje dan ook een christelijke opvoeding krijgt ?

En wat dacht je van mensen (gelovige mensen) die door omstandigheden zelf geen kindje kunnen krijgen maar via adoptie een arm kind kunnen adopteren maar dit zou dus niet kunnen omdat geadopteerde kinderen niet gedoopt mogen worden ??

vreemde zaak !
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik denk dat het synodebesluit meer een bekrachtiging is van het bestaande beleid hier in.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik vind het een verdietige zaak als men geadopteerde kinderen niet MAG dopen.
Ik zou denk ik erg telleur gesteld raken in de kerk als dat mij zou overkomen.

Zou Jezus Christus ook Geadopteerde kinderen weigeren? Dat is net zo'n vraag... waar een zelfde antwoord op komt NEE. Laat de kinderen tot mij komen en verhinderd ze niet (was het toch?) Ik geloof dat God net zo blij is met ene gedoopt geadopteerd kind, als met een kindje met biologische ouders.

Zijn wij trouwens niet allemaal geadopteerd? We zijn wel kinderen van onze ouders maar we zijn allemaal eigendom van God, de God van Abraham, Izaak en Jacob.

Groetjes, Daphne

[Aangepast op 6/6/03 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Memory

Bericht door Memory »

Mee eens Daphne! :sne
anne

Bericht door anne »

Bij ons in de Oud Gereformeerde Gemeente is het gewoon om adoptie-kinderen net als andere kinderen ten doop te brengen. In de Ger Gem in Ned. is dit anders. Maar of dat ook nog verschillend kan zijn binnen hun kerkelijke gemeenten, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Egbert

Weet iemand hier meer van, waarom gebeurde het niet en waarom nu wel.
Even t'rug naar m'n vraag. Ik vraag niet om meningen maar waarom het niét gebeurde en wat is er veranderd waarom het nu wel gebeurt. Het mag toch niet zo zijn dat het nu wel mag omdat men het toch doet?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
anne

Bericht door anne »

Het wordt volgens mij verboden, omdat adoptiekinderen (donkere huidskleur) afstammelingen zijn van Cham. Cham is vervloekt. Daarom mogen deze kinderen volgens hen niet worden gedoopt. Ze komen uit een vervloekt geslacht. Pas later als ze op leeftijd zijn gekomen, door bijvoorbeeld belijdenis des geloofs te doen, worden ze wel gedoopt. Het fijne weet ik er niet van...
Misschien is er GGiN onder ons???
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Onder het motto 'het zijn afstammelingen van Cham' is de hele apartheidspolitiek goedgekeurd door christenen. Wie zegt er trouwens dat het afstammelingen van Cham zijn?
:mad2::mad2::mad2:
ndonselaar
Contacteer:

Ik denk niet dat het te maken heeft met 'afstammelingen van Cham'. Nee, het gaat om de tekst in de doopformulier 'gelovige ouders'. Iemand die geadopteerd heeft, heeft geen gelovige ouders. Hij of zij is immers uit heidenen geboren. Dat is in het kort de reden.

Dat dit tekort doet aan de boodschap uit het Woord 'gaat heen en onderwijst alle volken...', moge duidelijk zijn. Ten tweede wat is het onderscheid tussen de jongen of het meisje uit Cambodja en de jongen of het meisje hier vandaan? Beiden zijn heidenen in de zin van het Woord! Door de geboorte uit gelovige ouders of door adoptie door gelovige ouders mag hij of zij tot het genadeverbond behoren en krachtens dat verbond moet hij of zij gedoopt worden.

Ik denk dat op de achtergrond meespeelt bij sommigen dat ze Nederland zien als het Israël van het westen en ze dus ook zichzelf en hun nageslacht niet als heidenen zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
anne

Bericht door anne »

Naar mij is uitgelegd door een GGiN'er. Was de reden: afstammelingen van Cham en daarbij zoals ndonselaar stelt dat het dan geen gelovige ouders zijn.

Nadat Cham vervloekt was, werd dat het donkere geslacht. Het moet wel ergens te vinden zijn, maar weet niet zo meer waar. Maar ik vraag me af of je nu nog iemand als donkere aan kunt wijzen als nageslacht van Cham. Daarbij als je daaruit wilt stellen dat ouders ongelovig zijn, vind ik minimaal. Je weet verder vaak weinig van de ouders van adoptie-kinderen. En hoe gelovig zijn onze ouders...?
Naar de kerk gaan, bidden en dergelijke, maar wordt dit in het formulier als 'gelovig' bedoeld?
ndonselaar
Contacteer:

Ja, interessante vraag Anne, wat zouden ze met gelovige ouders bedoeld hebben?

Dat van Cham laat ik maar rusten, dat neem ik niet serieus.
Het zendingsbevel heeft ieder onderscheid weggevaagd.
Daphne

Bericht door Daphne »

:$ Zou je niet kunnen stellen dat het juist een zegen kan zijn van God dat een kindje bij gelovige ouders wordt geadopteerd? Een zegen omdat een kindje gedoopt kan worden, in het geloof worden opgevoed, vrijheid van Godsdienst heeft..... etc. Misschien kan je de vraag ook stellen: Zou een kindje ook gelovig worden opgevoed als het bij de biologische ouders zou blijven?? Daarom kan je waarschijnlijk wel spreken van een zegen!

Ik vind het ook een beetje... KUL dat van Cham, het kan toch niet zijn dat geloven in Jezus Christus alleen weggelegd is voor mensen met een blanke huidskleur. Of heb ik t verkeerd begrepen?

Veel liefs,

Daphne
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
parsifal

Bericht door parsifal »

Even om wat verwarring uit de wereld te helpen. In de Bijbel staat welke volkeren van Cham afstammen. Het zijn allemaal volkeren die zijn uitgeroeid door de Israelieten toen ze het beloofde land introkken. Verder wordt Cham niet vervloekt maar Kanaan. Als laatste is er weinig grond om te zeggen dat de kleurlingen van Cham afstammen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
limosa

Bericht door limosa »

Het zal inderdaad wel met de gelovige ouders te maken hebben. De band van kinderen met hun ouders wordt in 1 Cor. 7:14 als heel belangrijk omschreven. Toch denk ik dat bij adoptie en gegeven het zendingsbevel de geadopteerde kinderen wel bij de "eigen" kinderen gerekend mogen worden.

En dat verhaal van Cham en zijn vervloekte afstammelingen. Als we zo over onze medemens spreken staan we nog een paar treetjes te hoog volgens mij. Degene die zo spreken mogen zichzelf nog wel eens onderzoeken. Maar 't zal inderdaad wel komen omdat sommigen denken zelf af te stammen uit het "Israel van het westen". Ik probeer de andere kant te bekijken: toen Nederland nog gevormd moest worden (de Noordzee begon bij Utrecht ofzo) en wij hier nog in een berevel door het bos liepen las de Moorman al uit Jesaja, ze lopen echt honderden jaren op ons voor . . .
Plaats reactie