Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.

mayflower

Re: Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.

Bericht door mayflower »

JolandaOudshoorn schreef: Ik ben bezorgd over een ieder die nog niet oprecht geloofd!
Wat bedoel je met "serieus" geloof ??
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Even iets anders en waar de meesten van jullie het denk wel met mij eens zijn: Ik ben bezorgd(misschien is triest een betere omschrijving) over dat zoveel mensen zo onbewogen voortleven dag in dag uit. Ze lezen wel in de Bijbel, ze gaan wel trouw naar de kerk en zo voor het oog van de buitenwacht zijn ze 'netjes reformatorisch'. Valt misschien wel niets op aan te merken. Ze lijken nooit bewogen onder het Woord. Zullen ook nooit eens in 'goed boek' duiken of meditatie/preek lezen. Ik kan dit nog wel uitbreiden, maar laten jullie eerst maar eens reageren!
Helemaal mee eens Gijs. Maar overigens is dit niet minder erg dan mensen die af en toe eens bewogen zijn onder het Woord en heel vaak een goed boek lezen, veel meditatie's en preken lezen... maar nog steeds buiten Christus zijn.
Dat is nog een stapje verder en dat is ook waar. Maar dat kan verschillende oorzaken hebben. Een mensen is er van nature van vijand van en ook ben je bewogen, dan kun je nog die vijandschap voelen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

mayflower schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Ik ben bezorgd over een ieder die nog niet oprecht geloofd!
Wat bedoel je met "serieus" geloof ??
Geen serieus, maar oprecht. Iemand die persoonlijk weet dat Jezus Christus voor Hem is gestorven, die weet dat hij gerechtvaardigd is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Dat is nog een stapje verder en dat is ook waar.
Ik snap wat je bedoelt, sorry voor mijn lastigheid. Maar toch is dit niet 'een stapje verder' dan wat jij eerst noemde. Het is òf binnen, òf buiten! Zo kan er vaak ook door veel rechtzinnige christenen gemopperd worden op de keetgangers en de jongeren die het voetbal volgen, etc. Hebben ze overigens helemaal gelijk in, als het om oprechte bezorgdheid gaat. Maar er is maar één scheidslijn in het leven! Ben ik van Christus, of dien ik iemand anders? Hoeveel preken je ook leest en hoeveel meditaties je ook doorspit, dàt is de kernvraag.

Klinkt bekend in de oren, toch? En toch, hoe weinig zijn er die zich er ècht druk om maken... Die nog steeds denken dat het dan tòch ligt aan hoe ijverig zij de middelen gebruiken of hoe rechtzinnig ze leven. Dàt tekent de doodsstaat.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:Even iets anders en waar de meesten van jullie het denk wel met mij eens zijn: Ik ben bezorgd(misschien is triest een betere omschrijving) over dat zoveel mensen zo onbewogen voortleven dag in dag uit. Ze lezen wel in de Bijbel, ze gaan wel trouw naar de kerk en zo voor het oog van de buitenwacht zijn ze 'netjes reformatorisch'. Valt misschien wel niets op aan te merken. Ze lijken nooit bewogen onder het Woord. Zullen ook nooit eens in 'goed boek' duiken of meditatie/preek lezen. Ik kan dit nog wel uitbreiden, maar laten jullie eerst maar eens reageren!
Helemaal mee eens. Maar dan is het toch goed als ze eens wat anders doen dan 2 (of 3) keer per zondag naar de kerk gaan maar verder gewoon hun gangetje gaan? Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar waarom uit je deze bezorgdheid juist in dit topic?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
Helemaal mee eens. Maar dan is het toch goed als ze eens wat anders doen dan 2 (of 3) keer per zondag naar de kerk gaan maar verder gewoon hun gangetje gaan? Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar waarom uit je deze bezorgdheid juist in dit topic?
Misschien niet helemaal de goede plaats. Misschien dat het door de naam bezorg(d)heidstopic komt. Het is toch wel een bepaalde bezorgdheid over het leven van mensen in een kerk.
Bij alle mensen is meditatie/preken lezen ook niet uit behoeft geloof ik. Sommige mensen heb ik ook een hele boekenkast vol staan, maar er komt nooit of bijna nooit een boek uit.
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:
Misschien niet helemaal de goede plaats. Misschien dat het door de naam bezorg(d)heidstopic komt. Het is toch wel een bepaalde bezorgdheid over het leven van mensen in een kerk.
Bij alle mensen is meditatie/preken lezen ook niet uit behoeft geloof ik. Sommige mensen heb ik ook een hele boekenkast vol staan, maar er komt nooit of bijna nooit een boek uit.
Waarom denk je dat alle mensen een preek of meditatie niet uit behoefte lezen. Als ik geestelijke lectuur lees, is dat toch echt omdat ik daar behoefte aan heb. Omdat ik me wil laten leiden door 'de grazige weiden van Gods Woord'. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mensen een 'oudvader' of wat dan ook gaan lezen voor de vorm. Verder denk ik dat mensen met grote boekenkasten wel degelijk die boeken lezen; maar veel boeken heb je nu eenmaal als naslagwerk, en niet zozeer om in z'n geheel te lezen
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

freek schreef: Waarom denk je dat alle mensen een preek of meditatie niet uit behoefte lezen. Als ik geestelijke lectuur lees, is dat toch echt omdat ik daar behoefte aan heb. Omdat ik me wil laten leiden door 'de grazige weiden van Gods Woord'. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mensen een 'oudvader' of wat dan ook gaan lezen voor de vorm. Verder denk ik dat mensen met grote boekenkasten wel degelijk die boeken lezen; maar veel boeken heb je nu eenmaal als naslagwerk, en niet zozeer om in z'n geheel te lezen

Tóch denk ik dat het wel voor de vorm gebeurd.
Zeker als de ds er toe oproept om in de voetsporen te treden van 'het volk dat het nog wist'
Om jezelf miss gerust te stellen

Afijn..... On topic!

My one and only goal;
His image in my soul.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Zouden veel mensen geen boekenkast hebben om wat te 'lijken' :quoi
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:Zouden veel mensen geen boekenkast hebben om wat te 'lijken' :quoi
pff ik zou bijna zeggen: zoals de waard is..... Hoe kom je nou weer op zo'n bizar idee?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:Zouden veel mensen geen boekenkast hebben om wat te 'lijken' :quoi
pff ik zou bijna zeggen: zoals de waard is..... Hoe kom je nou weer op zo'n bizar idee?
Mwa, veel denk ik niet, maar ik denk wel dat we vragen mogen stellen bij mensen die wel veel weten en dat ook graag vertellen, maar geen vruchten van die wetenschap dragen. En dat inclussief dominees. Ik had ooit een topic genaamd 'poppenkast' over dit onderwerp. Wel veel poppenkast, maar weinig waarheid in die mensen. De hypocrieten of wolven in schaapskleren komen nu eenmaal voor en ze mogen best eens benoemd worden.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

o o ... jou nodig ik nooooooooooooooooooit uit op de koffie .....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere

Bericht door Jongere »

Stukje Spurgeon:
Geliefde vrienden, moet dat altijd zo blijven? Hoe lang duurt dit al? Zal er niet spoedig een eind komen aan dat gebruik maken van de uitwendige middelen, terwijl u de inwendige genade verwerpt? Zal uw ziel nu niet spoedig met Christus samenstemmen tot het ontvangen van de zaligheid? Breek aan, breek aan, o gezegende dag des hemels over de gezegenden, want onze harten breken over hen van medelijden. De oorzaak waarom velen onder ons niet tot Christus komen is niet hierin gelegen dat zij het niet ernstig menen, dat zij niet op hun manier begerig zijn om gered te worden, maar dat zij de weg van de zaligheid niet volkomen inzien. “Zij hebben een ijver voor God, maar niet met verstand”. Wij hebben hen door onze opwekking en vermaning zover gebracht, dat zij begerig zijn geworden naar het eeuwige leven, maar zij hebben “niet alle gerechtigheid vervuld”. Zij hebben zich niet “overgegeven”. Merk wel op “overgegeven”, want men moet zich onderwerpen. Hoogmoedige mensen willen zichzelf redden, zij menen dat zij het zelf kunnen doen en zij willen dit werk niet opgeven totdat zij hun hulpeloosheid gevoelen door telkens mislukte pogingen.

Zalig worden uit genade, zich als volkomen onmachtig, doodarm verklaren, uit vrije onverdiende genade zich te laten redden, dit is het wat de vleselijke gezindheid zolang mogelijk tegenstaat. Ik smeek God, dat zij, die op dit standpunt staan, het leren opgeven in dit uur. O, ik heb God gebeden, dat terwijl ik deze morgen zal proberen u Christus voor te stellen als het einde der wet, God die prediking voor veel harten mag zegenen, zodat zij inzien wat Christus deed en dat dit heel wat beter is dan wat zij ooit doen kunnen; mogen inzien wat Christus volbracht heeft en een walg mogen krijgen aan wat zijzelf hebben uitgericht, en er niet verder mee zullen gaan. Het zou de Heere kunnen behagen hen verliefd te maken op de zaligheid, die in Christus is. Zoals Bunyan gezegd heeft: “Het kon zijn, dat hun mond er eens naar begon te watertanden”, en wanneer een heilige honger aanvangt, dan duurt het ook niet lang, of men wordt verzadigd. Het zou kunnen wezen, dat wanneer zij het kleed van gestikt goud zien, waarmee Jezus uit genade naakte zielen bekleed, zij hun eigen lompen en vodden wegwerpen, waarmee zij zich nu nog bedekken.
Hier de hele preek:
http://www.amvroegop.nl/lezingen/C.H.%2 ... %20wet.doc
albion

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
:mdr :mdr :mdr ik voel met je mee.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
Zolang je 'm met de rug naar de boekenkasten zet is er niks aan de hand hoor :livre
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie