Saambinder en de Reformatorische Omroep

Kaw
Contacteer:

Saambinder en de Reformatorische Omroep

Bericht door Kaw »

In een RD van de afgelopen week staat een citaat uit de Saambinder over het gevaar van de RO. Ik kan me herinneren dat het ging over de massaliteit van de RO en de uniciteit van de prediking in de kerk en de RO zou dan op dat punt gevaarlijk zijn. Ik snapte het citaat niet, maar het prikkelde mijn nieuwsgierigheid wel voldoende om te vragen of iemand het artikel online kan zetten.

Al een poosje bekruipt mij het gevoel dat rechts reformatorische kerken niet zo happig zijn op preken die online worden gezet of via de radio verspreidt worden. Waarom is dat en wat is het probleem? Ik denk dat dit artikel daar duidelijkheid over geeft. Vandaar mijn vraag om het plaatsen van het artikel.
Auto

Re: Saambinder en de Reformatorische Omroep

Bericht door Auto »

Kaw schreef:In een RD van de afgelopen week staat een citaat uit de Saambinder over het gevaar van de RO. Ik kan me herinneren dat het ging over de massaliteit van de RO en de uniciteit van de prediking in de kerk en de RO zou dan op dat punt gevaarlijk zijn. Ik snapte het citaat niet, maar het prikkelde mijn nieuwsgierigheid wel voldoende om te vragen of iemand het artikel online kan zetten.

Al een poosje bekruipt mij het gevoel dat rechts reformatorische kerken niet zo happig zijn op preken die online worden gezet of via de radio verspreidt worden. Waarom is dat en wat is het probleem? Ik denk dat dit artikel daar duidelijkheid over geeft. Vandaar mijn vraag om het plaatsen van het artikel.
Nou en ik denk dat meer kerken binnenkort de boel op slot gaan zetten. Vorige week schijnt er een deel van een preek op een site te hebben gestaan (site gelijk aan zoiets als dat van geenstijl.nl) waar een predikant aangaf hoe gevaarlijk en intollerant andere godsdiensten zijn. Dit komt omdat de EO in een vraaggesprek met secr.gen. van de PKN een interview had en die vond het verschrikkelijk wat die predikant had gezegd en dat het totaal doorgeslagen was. Het resultaat is dat die predikant is afgemaakt in de pers en dat hij veel haatmail en vunzige zaken gekregen over zich heen heeft gekregen. (Over intollerantie gesproken)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Auto schreef:
Kaw schreef:In een RD van de afgelopen week staat een citaat uit de Saambinder over het gevaar van de RO. Ik kan me herinneren dat het ging over de massaliteit van de RO en de uniciteit van de prediking in de kerk en de RO zou dan op dat punt gevaarlijk zijn. Ik snapte het citaat niet, maar het prikkelde mijn nieuwsgierigheid wel voldoende om te vragen of iemand het artikel online kan zetten.

Nou en ik denk dat meer kerken binnenkort de boel op slot gaan zetten. Vorige week schijnt er een deel van een preek op een site te hebben gestaan (site gelijk aan zoiets als dat van geenstijl.nl) waar een predikant aangaf hoe gevaarlijk en intollerant andere godsdiensten zijn. Dit komt omdat de EO in een vraaggesprek met secr.gen. van de PKN een interview had en die vond het verschrikkelijk wat die predikant had gezegd en dat het totaal doorgeslagen was. Het resultaat is dat die predikant is afgemaakt in de pers en dat hij veel haatmail en vunzige zaken gekregen over zich heen heeft gekregen. (Over intollerantie gesproken)
dat zou erg jammer zijn, want wát een heerlijkheid al die online beschikbare preken....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

:nonnon :jongle
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Auto schreef:Nou en ik denk dat meer kerken binnenkort de boel op slot gaan zetten. Vorige week schijnt er een deel van een preek op een site te hebben gestaan (site gelijk aan zoiets als dat van geenstijl.nl) waar een predikant aangaf hoe gevaarlijk en intollerant andere godsdiensten zijn. Dit komt omdat de EO in een vraaggesprek met secr.gen. van de PKN een interview had en die vond het verschrikkelijk wat die predikant had gezegd en dat het totaal doorgeslagen was. Het resultaat is dat die predikant is afgemaakt in de pers en dat hij veel haatmail en vunzige zaken gekregen over zich heen heeft gekregen. (Over intollerantie gesproken)
Als die predikant zijn uitspraak kan verdedigen, dan zou ik als ik die predikant was me er niets van aantrekken en me verantwoorden in de media wanneer de media daarom vraagt.
Ik vind dat predikanten hun preken publiekelijk moeten kunnen verdedigen. Als dat niet mogelijk is, dan moet je jezelf de vraag stellen of je dan wel die uitspraak moet doen. Ik heb onder preken verkeerd die ik heel graag online zou willen zetten. De meesten omdat ze zo mooi waren, maar sommigen om de predikant tot publiekelijke verantwoording te roepen. Een mail sturen is meestal een lege actie. Je krijgt toch geen antwoord terug. Een uitspraak online zetten kan dan een goed dwangmiddel zijn om een reactie af te dwingen, want sommige uitspraken waren echt dramatisch erg.
Marnix

Bericht door Marnix »

Helemaal mee eens. Je staat achter je preek of je staat er niet achter. De boodschap die je brengt moet je ook aan iedereen kunnen willen verkondigen en niet slechts aan mensen die dat soort taal/kritiek wel gewend zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ik vond de genoemde synodebesluiten echt helder en Bijbels.
Vooral punt 2a viel mij mee. Daar kun je uit op maken dat je internet als sociaal netwerk mag gebruiken(dus ook refoforum!). Maar daar is natuurlijk ook helemaal niets mis. Zo lang je er maar niet teveel tijd aan gaat besteden, want dan zit de duivel er achter. Die vind zelfs dat goed.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gijs83 schreef:Ik vond de genoemde synodebesluiten echt helder en Bijbels.
Vooral punt 2a viel mij mee. Daar kun je uit op maken dat je internet als sociaal netwerk mag gebruiken(dus ook refoforum!). Maar daar is natuurlijk ook helemaal niets mis. Zo lang je er maar niet teveel tijd aan gaat besteden, want dan zit de duivel er achter. Die vind zelfs dat goed.
?
Heb je het nu inhoudelijk over het Saambinderartikel? Zou je die dan online willen zetten?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Kaw schreef:
Gijs83 schreef:Ik vond de genoemde synodebesluiten echt helder en Bijbels.
?
Heb je het nu inhoudelijk over het Saambinderartikel? Zou je die dan online willen zetten?
Ja, maar ik kan hem niet online zetten. Misschien kan iemand dat wel :quoi
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Ja, maar ik kan hem niet online zetten. Misschien kan iemand dat wel :quoi
Kom op Gijs, even overtypen, zoveel werk is dat niet :modo
~~Soli Deo Gloria~~
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Ik lees de Saambinder en daar staat een artikel in van ds. Silfhout over de RO.

Hij werpt de vraag op of de RO een gereformeerd karakter zal kunnen verwerven en behouden

Verder laat hij in het midden of de RO nu wel of niet door de beugel kan, de 'commissie moderne media' zal ongetwijfeld hier meer over laten horen is zijn slotzin.
Auto

Bericht door Auto »

Marnix schreef:Helemaal mee eens. Je staat achter je preek of je staat er niet achter. De boodschap die je brengt moet je ook aan iedereen kunnen willen verkondigen en niet slechts aan mensen die dat soort taal/kritiek wel gewend zijn.
Nou daar zit het probleem niet, maar wel in de tendens wat in onze maatschappij is dat je niet eens de gelegenheid krijgt om het uit te leggen
maar je wordt veroordeeld door de publieke opinie. En naar je uitleg wordt niet gekeken. Ik vind dat zorgwekkend.

2 voorbeelden van de laatste tijd:
1. De aktie van column schrijven Youp van 't Hek inzake minister Rouvoet. Je wilt niet weten wat er op die man is afgevuurd en hoe de naam van God hierin is gelasterd.
2. De discussie inzake de embryo kwestie en het uit zijn verband rukken van meningen. (zie interview met dr. Jochemsen). Ook hierin is de naam van God gelasterd.

Wat er gaande is heeft niet eens meer te maken met verkondiging van het evangelie, maar de tegenstand en het voed het beest in de mens. Dan zeg ik ook zet die preken maar achter slot en grendel en op aanvraag mag je ze hebben.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Als ik straks thuis ben zal ik het artikel even overtypen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

sweelinck 25 schreef:Als ik straks thuis ben zal ik het artikel even overtypen.
Alvast bedankt!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kaw schreef:
sweelinck 25 schreef:Als ik straks thuis ben zal ik het artikel even overtypen.
Alvast bedankt!
je haalt me de woorden uit de mond
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie