JV op vrijdag, zaterdag of zondag?

Kuifje

Bericht door Kuifje »

Madtice dat is jou mening. de Mijne licht heel anders. Vrijdag avond ach dan kun je naar jv gaan maar ook gewoon wat anders doen naar vrienden toe. Zaterdags trouwens ook maar Jv op zaterdag is net zo handig bijna iedereen is vrij dan kun je nog eens wat doen. Bijv. een andere jv op bezoek vragen en dan allelei activiteiten samen doen. vanaf 's middags.

Dat doe je vrijdags niet zo gauw. dan zitten de meesten op school of moeten werken...

En zondags vind ik helemaal niet goed dat is toch de rustdag die God heeft ingesteld??? Dan moet je zijn woord onderzoeken en rusten van de arbeid die je zes dagen hebt gedaan.

Of denken jullie er anders over???

graag dan een mening met argumenten.

Gegroet Kuifje
Origineel geplaatst door Madtice
Is JV een soort jeugdbijeenkomst? Vrijdagavond is de eerste vrije avond van het weekend, zaterdagavond is sport of uitgaan... zondagavond is available... meestal gaat het zo volgens mij.
Madtice

Bericht door Madtice »

Voor ik ga beargumenteren wil ik eerst weten wat JV is... :)

Ik baseerde mijn 'feiten' op mijn persoonlijke ervaring, zoals ik er meestal tegen aan kijk als ik zelf zou moeten kiezen... dat kwam denk ik niet zo goed uit de posting, sorry.
madelief

Bericht door madelief »

Maakt in principe toch niet uit..........
In de kerk waar ik zat was het meestal op de zondag...............
Maar als er een uitstapje was dan meestal op zaterdag avond...........
Wel een beetje onnuttig als ik het zo mag zeggen om hierover een discussie op te zetten.

:sne:thu:thu:thu
Kuifje

Bericht door Kuifje »

Madelief. Mag ik jou vragen wat jij hier onnuttig aan vind???

Wat Madtice betreft met jv bedoel ik jeugd vereniging.

Gegroet Kuifje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zelf vind ik vrijdag of zaterdag het beste. Niet dat ik iets tegen een JV op zondag heb, dat kan ook heel goed zijn, maar het is gewoon goed dat er een goed alternatief geboden wordt in het weekend voor een werelds uitgaansleven. En je hebt al zoveel zondagschristenen, dus doe het gerust zaterdag of vrijdag. Zondag kom je elkaar toch al wel tegen bij de kerk.
Kuifje

Bericht door Kuifje »

Refojongere.

Met jou redenering en mening kan ik leven. als vind ik het zelf nog steeds niet goed te praten dat men op zondag er een jv op na houd.

Zie verder mijn mening in de topic terug.

Gegroet Kuifje
Madtice

Bericht door Madtice »

Staat de JV apart van Bijbelstudies, want Bijbelstudies kun je heel goed houden op woensdag en donderdag, midden in de week. Of dat het catechesatie, toch? Is dat weer wat anders?
(Iemand moet mij echt heel vlug inwijden in de ins-en-outs van de refo-kringen, want ik snap er af en toe niks van, al die termen :) )
Maar uhm, ja, als alternatief voor het uitgaan weet ik niet hoor, het is zoiets fundamenteel anders. Mensen die graag uitgaan die zullen niet naar de JV gaan op vrijdag of zaterdag, terwijl mensen die graag naar de JV gaan meestal niet graag zullen uitgaan. Dus volgens mij zijn dat twee soorten mensen, al zijn er overlappingen natuurlijk, maar het zal moeilijk zijn om beide met één avond aan te spreken. Misschien een idee om voor beide groepen een 'fundamenteel' (wat overigens een erg vage en lege term is in dit verband, bedenk ik me ineens) ander soort "Jeugdvereniging' te maken. Misschien voor de mensen die uitgaan een zaterdagmiddagactiviteit of zo, zoals sporten, scouten, etc...
Refojongere heeft wel groot gelijk als je zegt dat er zoveel zondagschristenen zijn, die vrijdag en zaterdag toch geen zin hebben om iets 'christelijks' te doen (zoals over het geloof nadenken ;) ), en dat die elkaar toch al tegen komen in de kerk zondag. Maar misschien is dat dus de uitdaging: in welk kader moet je een christelijke activiteit gieten om zulke mensen aan te spreken, of moet je dat juist niet doen (ivm je bang bent het christendom te conformeren aan de wereld ipv andersom)?
tineke

Bericht door tineke »

doe maar gewooon op zondag dan komen er wel de meesten denk ik.. ik ga er niet meer heen, er is bij ons niks aanm je leert er niks en je mag niet serieus zijn.. nee voor mij geen jv meer
Robert

Bericht door Robert »

Wij hebben op zaterdag avond elke week JV.
We hebben zo'n 70 leden en per week komen er 55.
Dat is voor een randstad gemeente wel veel geloof ik.

Op zondag avond komen de jongeren altijd ergens bij elkaar voor een bakkie koffie en daarna een biertje. (gewoon bij iemand thuis) maar dat is niet officieel.
Carpe Diem tamen Memento Mori
nicname

Bericht door nicname »

Bij ons is de jv ook op zondagavond. Uiteraard is het fijn als je jeugd juist op vrijdag en zaterdag van (verkeerde) vrije tijdsbesteding weg kan houden, maar ik vraag me af of de jongeren die je wilt bereiken dan wel zouden komen. Op vrijdag en zaterdag kiezen die jongeren echt niet voor jv. Die denken: "Nou ja, op zondagavond kan het dan wel, dan is er toch niet veel anders te doen..."
Oke, ik weet dat deze gedachte niet echt overloopt van interesse in de jv, maar je hebt ze dan in elk geval op zondag wel!
Overigens hebben we in onze gemeente veel jongeren veel jeugdverenigingen, waarvan de + en - 14 op zaterdag is. Vrijdags is er catechesatie in de zalen, dus ook vanuit praktisch oogpunt is het op zondag voor de ouderen. (omde veertien dagen, de ene week +16 en andere week +19, bij elkaar ruim 80 leden).

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee. Je bent met elkaar met Gods Woord bezig, ook met jongeren die op vrijdag/zaterdag niet zouden komen...

Groetjes Nicname
Robert

Bericht door Robert »

Op onze JV is het zo leuk en gezellig en goed dat de jongeren graag komen.

En we hebben een heel degelijk simpel programma:
- zingen
- bidden
- inleiding
- zingen
- pauze met koffie en thee
- gespreksgroepjes
- zingen
- afsluiten

en daarna napraten in het café (maar dat is niet officieel)
Café zonder harde muziek, gewoon gezellig met elkaar.

Het belangrijkste is dat de jeugd vrienschap heeft met elkaar en open met elkaar over het geloof kan praten.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Em.

Bericht door Em. »

bij ons is de jv op donderdagavond. Echt waardeloos, want dan kan ik zelden. Ik zou het geloof ik liever op zondag hebben. Niet omdat ik doordeweeks niet over God wil praten en bijbelstudie wil doen (doe ik trouwens op school ook vrij veel), maar omdat ik s'avonds veel bezet ben.
anna

Bericht door anna »

plus 16 vereniging word gehouden op de zondagavond/middag (hangt er net vanaf wanneer er een kerkdienst is)

de andere verenigingen worden gehouden op di. wo. do. en vr.
Plaats reactie