's morgens, 's middags en 's avonds dienst

parsifal

Bericht door parsifal »

Het gaat me er niet om om te zeggen dat kerkgang helemaal vrij is. Alsof het even goed is om te laten als om wel te gaan. Dit zelfde geldt trouwens voor alle samenkomsten van de gemeente, dus ook de gebedskringen, de jeugdverenigingen of de Bijbelstudie-groepen. Maar men moet bij de afnemende kerkgang niet de oorzaak van de vervlakking en het lauw-worden zoeken. Dit moet echt omgekeerd worden. Afnemende kerkgang is vaak een teken van lauwheid, niet de oorzaak.

Verder is het gevaarlijk om er te wettisch mee om te gaan. Vorig jaar tijdens Dabar-werk, kwamen er twee jongens vreselijk laat in de kerk, omdat ze net werden aangesproken voor ze naar de kerk gingen. Het ging over geloofsvragen, de mensen zouden de volgende dag van de camping gaan. In die situatie zijn andere dingen belangrijker dan kerkgang. Zo zijn er meer voorbeelden. Laat de liefde tot God en Naaste hier toch leiden. Dan wordt het inderdaad een willen en niet een krampachtig moeten.

Dit willen is niet altijd echt hetzelfde als zin hebben. Ik blijf ook wel eens liever op mijn bed liggen, maar de wetenschap dat ik dan iets mis, maakt toch dat ik naar de kerk wil gaan. Om daar ook God te ontmoeten.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik ben het met je eens: Afnemende kerkgang is vaak zo niet altijd gevolg van vervlakking en lauwheid. En dan? Wachten totdat ze weer twee keer willen gaan? Ik denk dat je dan toch in een neergaande spiraal komt en een keer komen terwijl de Heere twee keer nodigt is niet goed voor de mens, noch voor de gemeente en het onteert de Heere.

Het is hetzelfde als met geloven. Ik wacht wel totdat ik er behoefte aan gevoel of ik wacht totdat ik wil of uitgedreven wordt door Gods Geest. Dat zijn grote smoezen met grote schijnvroomheid bedekt. Nee, het is de Heere die roept, hoort Hem en verhardt u niet.
anne

Bericht door anne »

Er zijn theonomenormen en autonomenormen. De eersten zijn door God ingesteld en kun je in de Bijbel vinden, de tweeden zijn door de mens zelf gemaakt, maar ondersteunen de eertste.

De theonomenorm is dat we God moeten dienen, eren en liefhebben. De autonomenorm (2 of 3 keer naar de kerk gaan) ondersteund deze theonomenorm.
tineke

Bericht door tineke »

ik ga 2 keer naar de kerk per zondag en dat vind ik meer dan genoeg ;-) ;-)
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door tineke
ik ga 2 keer naar de kerk per zondag en dat vind ik meer dan genoeg ;-) ;-)
Waarom zeg je dat zo? Is het een opgave voor je om naar de kerk te gaan?Of begrijp ik je nu verkeerd? :pu

GRoetjes Nicname
Robert

Bericht door Robert »

Twee keer is denk ik voldoende.
Je moet niet teveel preken horen anders ben je de eerste alweer vergeten.

Niet het vele is goed maar het goede is veel.

Wel 2x per maand gebedskring voor de avonddienst.
En soms zingen na de dienst bij iemand thuis oid.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie