avondmaalsbijeenkomst

Bert Mulder
Contacteer:

Re: avondmaalsbijeenkomst

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Ik weet niet hoor, het moet best te combineren zijn. En dat hoor ik ook van genoeg mensen. Hetzelfde zie je met sporten enzo... mensen die zeggen: Nu ik een gezin heb heb ik geen tijd meer voor hobbies. Terwijl ik mensen ken die dat prima weten te combineren. Je moet daar ook wel een beetje creatief in zijn, samen... Je hebt die kinderen met z'n tweeen dus je kan best allebei afspreken een avond voor hobbies in te plannen... en tijd voor stiilte, bezinnig etc inplannen kan ook.

Ik geloof dus niet dat je je niet meer aan die hectiek kan onttrekken als je een gezinnetje hebt. Genoeg ouders maken me duidelijk dat het best wel te combineren is.
Tja, maar de baby wacht echt niet met hiulen als zij een vieze luier heeft. En als je zoon gevallen is zeg je ook niet: wacht ff een kwartiertje met huilen, totdat ik klaar ben met mijn stille tijd...
Maar ach, ik probeer je nu iets uit te leggen wat niet uit te leggen valt. Alsof je een blindgeborene moet uitleggen wat de kleur rood is. Ik schaar me achter Hendrikus en zeg: wait and see. (eens worden alle jonkies groot :) )
Je bent toch met z'n tweeen? of is de vrouw de enige die een luier kan/mag kan verschonen en haar kind mag troosten?

Je hoeft me wat dit betreft niets uit te leggen... ik weet het niet uit eigen ervaring maar wel van anderen... die me wel hebben duidelijk gemaakt dat als je samen goede afspraken maakt, dat prima kan. Dus opmerkingen als "je komt er vanzelf achter, wait and see" vind ik wat vreemd.... daarmee geef je eigenlijk aan dat die mensen die aangeven dat het wel kan, tegen me hebben gelogen :)
Marnix, je spreekt weer over dingen waar je (helemaal) geen verstand van hebt....

En anders moet je mij eens vertellen hoe jij een baby de borst geven zou...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef: Marnix, je spreekt weer over dingen waar je (helemaal) geen verstand van hebt....

:haha :yahoo :haha :yahoo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lassie

Bericht door Lassie »

kom laten we gewoon weer naar het onderwerp gaan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Bij ons gaat de gemeente in twee rijen naar voren om brood en wijn in ontvangst te nemen. Die worden uitgedeeld door de predikant en een aantal andere ambtsdragers.
In Amerika heb ik het ook wel meegemaakt dat brood (een mand met stukjes brood) en wijn (een soort "tray" met vingerhoedjes wijn) gewoon door de banken heen werden doorgegeven.
Daar hoefde je dus zelfs niet naar voren te komen.
~~Soli Deo Gloria~~
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Bij ons gaat de gemeente in twee rijen naar voren om brood en wijn in ontvangst te nemen. Die worden uitgedeeld door de predikant en een aantal andere ambtsdragers.
In Amerika heb ik het ook wel meegemaakt dat brood (een mand met stukjes brood) en wijn (een soort "tray" met vingerhoedjes wijn) gewoon door de banken heen werden doorgegeven.
Dat lijkt me een aparte ervaring. Ik vind het zelf toch mooier om zelf naar voren te gaan om (lopend of zittend aan de tafel) brood en wijn te ontvangen. Maar gezien de soms enorme kerken in Amerika kan ik me bovenstaande gang van zaken ook wel weer voorstellen. Het gaat natuurlijk om de essentie van het avondmaal, niet zozeer om de vorm ervan (als het maar waardig gaat).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Tja, maar de baby wacht echt niet met hiulen als zij een vieze luier heeft. En als je zoon gevallen is zeg je ook niet: wacht ff een kwartiertje met huilen, totdat ik klaar ben met mijn stille tijd...
Maar ach, ik probeer je nu iets uit te leggen wat niet uit te leggen valt. Alsof je een blindgeborene moet uitleggen wat de kleur rood is. Ik schaar me achter Hendrikus en zeg: wait and see. (eens worden alle jonkies groot :) )
Je bent toch met z'n tweeen? of is de vrouw de enige die een luier kan/mag kan verschonen en haar kind mag troosten?

Je hoeft me wat dit betreft niets uit te leggen... ik weet het niet uit eigen ervaring maar wel van anderen... die me wel hebben duidelijk gemaakt dat als je samen goede afspraken maakt, dat prima kan. Dus opmerkingen als "je komt er vanzelf achter, wait and see" vind ik wat vreemd.... daarmee geef je eigenlijk aan dat die mensen die aangeven dat het wel kan, tegen me hebben gelogen :)
Marnix, je spreekt weer over dingen waar je (helemaal) geen verstand van hebt....

En dat is ongeveer het enige wat een man niet kan. Leuk gevonden, maar geen goed argument :) En zoals ik al zei, uit eigen ervaring kan ik niet meepraten, maar gelukkig heb ik van anderen een hoop ervaringen gehoord... en een grote meerderheid geeft aan (en bewijst ook in de praktijk) dat er best mogelijkheden zijn als je even rust wil 's avonds, als je een paar uurtjes weg wil 's avonds voor zoiets, of voor hobbies bijvoorbeeld als je samen goede afspraken maakt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef: En dat is ongeveer het enige wat een man niet kan. Leuk gevonden, maar geen goed argument :) En zoals ik al zei, uit eigen ervaring kan ik niet meepraten, maar gelukkig heb ik van anderen een hoop ervaringen gehoord... en een grote meerderheid geeft aan (en bewijst ook in de praktijk) dat er best mogelijkheden zijn als je even rust wil 's avonds, als je een paar uurtjes weg wil 's avonds voor zoiets, of voor hobbies bijvoorbeeld als je samen goede afspraken maakt.
Kijk en dat noemen ze dus ook wel eens de babylonische spraakverwarring. Je geeft nu al zelf toe dat het gaat om een paar uurtjes weg gaan. En ja, dan kan je heel veel. Dat kan ik ook. Dat moet ik ook doen, want in het huis zelf, als je thuisblijft met de kinderen om je heen, dan krijg je die rust gewoonweg niet.
En dat bedoelde Hendrikus, en ik, en ook die mensen die jij hebt geraadpleegt. En daarom waarderen we zo'n avondmaalsbijeenkomst, omdat die nu eenmaal buitenshuis is!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke, bedankt voor het ophelderen van deze spraakverwarring. Het is me zo een stuk duidelijker. Sowieso is het goed af en toe de rust op te zoeken. Dat kan in de tuin, in een park, in de kerk, misschien in je slaapkamer ofzo... (hoewel ik me idd kan voorstellen dat dat al niet meevalt :))
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Josephus schreef: In Amerika heb ik het ook wel meegemaakt dat brood (een mand met stukjes brood) en wijn (een soort "tray" met vingerhoedjes wijn) gewoon door de banken heen werden doorgegeven.
Dat lijkt me een aparte ervaring. Ik vind het zelf toch mooier om zelf naar voren te gaan om (lopend of zittend aan de tafel) brood en wijn te ontvangen. Maar gezien de soms enorme kerken in Amerika kan ik me bovenstaande gang van zaken ook wel weer voorstellen. Het gaat natuurlijk om de essentie van het avondmaal, niet zozeer om de vorm ervan (als het maar waardig gaat).[/quote]

Dat doen wij dus met de Avondmaalsviering. Alleen wordt het brood en wijn niet doorgegeven, maar door de ouderlingen uitgedeeld. En wij zijn beslist geen grote, maar een kleine kerk van zo'n 25 gezinnen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:
ik schreef: In Amerika heb ik het ook wel meegemaakt dat brood (een mand met stukjes brood) en wijn (een soort "tray" met vingerhoedjes wijn) gewoon door de banken heen werden doorgegeven.
Dat lijkt me een aparte ervaring. Ik vind het zelf toch mooier om zelf naar voren te gaan om (lopend of zittend aan de tafel) brood en wijn te ontvangen. Maar gezien de soms enorme kerken in Amerika kan ik me bovenstaande gang van zaken ook wel weer voorstellen. Het gaat natuurlijk om de essentie van het avondmaal, niet zozeer om de vorm ervan (als het maar waardig gaat).
Dat doen wij dus met de Avondmaalsviering. Alleen wordt het brood en wijn niet doorgegeven, maar door de ouderlingen uitgedeeld. En wij zijn beslist geen grote, maar een kleine kerk van zo'n 25 gezinnen.
Ook in mijn ervaring ging het om een redelijk compacte gemeente, hooguit 150 kerkgangers.
http://www.sfopc.org/
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Denk dat dit valt onder 'lands wijs, lands eer'.

Hierin wordt de wijn dus rondgedeeld:

Afbeelding

en dit voor het brood:

Afbeelding

Als onderdeel van het kerk meubiliment(?), hebben we een avondmaalstafel (die altijd blijft staan), en waar gewoonlijk, als we geen avondmaal hebben, een grote Bijbel open ligt. De predikant staat dan tijdens het Avondmaal achter de tafel, breekt daar een gedeelte van het brood, schenkt een gedeelte van de wijn in een zilver 'chalice', waarvan hij ook drinkt.

Ook, hoewel wij bij ons collectezakken gebruiken, worden in veel kerken dit soort schalen gebruikt voor collecte:

Afbeelding

vaak met gebruik van een kleine enveloppe, waarin men het groter geld of een cheque in steekt.
Bert Mulder
Contacteer:

hmm, weet niet waarom de plaatjes niet tonen, maar hier kun je die schalen zien:

http://www.christiansupply.com/cs_searc ... uctsearch=((searchlike~p.nm~offering%20plate)|OR|(searchlike~p.ds~offering%20plate)|OR|(searchlike~p.sku~offering%20plate)|OR|(searchlike~pof.opt2~offering%20plate))|AND|(searchexact~p.cat_id~168E32D0F2404FB19AF756BB76541995)&showinventory=1&queryvar=opt&keyword=offering%20plate&csfieldtext=All&cscategory=Church%20Supplies

en hier het Advondmaal servies:

http://www.christiansupply.com/cs_searc ... uctsearch=((searchlike~p.nm~offering%20plate)|OR|(searchlike~p.ds~offering%20plate)|OR|(searchlike~p.sku~offering%20plate)|OR|(searchlike~pof.opt2~offering%20plate))|AND|(searchexact~p.cat_id~168E32D0F2404FB19AF756BB76541995)&showinventory=1&queryvar=opt&keyword=offering%20plate&csfieldtext=All&cscategory=Church%20Supplies
Plaats reactie