Mogen vrouwen stemmen voor de kerkenraad?

roseline

Bericht door roseline »

Mag je uberhaupt stemmen wie binnen de gemeente de ambtsdragers zijn? Ongeacht man of vrouw?

Hoe gebeurt dat in de bijbel? Door meerderheid van stemmen? Door partijschap te creeëren binnen de gemeente? Is dat geen zonde?

Was het niet God, die door zijn apostelen, aanstelde wie de ambtsdragers behoorden te zijn?

Groeten, Rose.
jacob

Bericht door jacob »

nee hoor Rosaline volgens mij niet.

Kijk maar in Handelingen 6:5 En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stefanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Prochorus, en Nicanor, en Timon, en Parmenas, Nicolaus, een Jodengenoot van Antiochie;
roseline

Bericht door roseline »

Je hebt gelijk Jacob, voor de dagelijkse bediening van weduwen en behoeftigen en het bedienen van de tafels, verkoor de menigte hier verschillende mannen vol van de heilige Geest.

Als dat de taak is van een kerkenraad, dan mag dus de menigte deze kiezen en de apostelen mogen dat bevestigen door handoplegging.
nicname

Bericht door nicname »

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat ik niet mag stemmen voor kerkeraadsleden. In gezinnen wordt (neem ik aan) tussen de man en vrouw hier toch over gesproken. Dus heeft de vrouw indirect inspraak(tenminste...)

Maar het lijkt me wel apart als je als vrouwelijk lid van de gemeente alleenstaand bent, of weduwe, dan heb je in feite er niets meer mee te maken, dan hoor je zulke dingen achteraf.

Overigens werd over Matthias het lot geworpen, toen hij de plaats van Judas innam. Was dat in de Bijbel steed zo in het NT? (ik bedoel: zou het bij dat voorbeeld van Jacob ook zo gegaan zijn?)

Groetjes Nicname
Riks

Bericht door Riks »

Als je met Paulus vindt dat een vrouw niet mag spreken in de gemeente, dan mag deze ook niet stemmen in de gemeente. Stemmen is immers een vorm van meeregeren, binnen een democratisch gemeentemodel. Om dezelfde reden vind ik dat de SGP het vrouwenstandpunt moet wijzigen. Het actieve kiesrecht (stemmen) is immers ook een vorm van regeren (in een democratie regeert de kiezer). Dus of beide vormen van kiesrecht voor vrouwen toestaan, of geen van beide. Ik kies voor de eerste optie, omdat op grond van de bijbel een seculier regeerambt voor vrouwen niet direct is te verbieden. En op grond van diezelfde bijbel vind ik dat vrouwen niet mogen stemmen in de gemeente (en ook niet gekozen mogen worden tot een ambt).
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Hoi,

Hoewel Gods Woord zeer duidelijk is als het gaat om de plaats van de vrouw in de gemeente, vraag ik me wel of of met een beroep hierop vrouwen geweigerd kunnen worden van een ledenvergadering. Alhoewel je wel een enorm spanningsveld oproept natuurlijk, want als diezelfde vrouwen een vrouw voordragen voor de kerkenraad......... wat dan?
Het is als met zoveel dingen, ws in de loop der eeuwen zo gegroeit dat vrouwen niet mogen stemmen. Al ben ik wel nieuwsgierig hoe dat zo gegaan is. De tekst waar Stefanus gekozen werd geeft aan dat de gehele gemeente stemde dus ws ook de vrouwen. Maar zoals ND al zei men is bang dat na verloop van tijd de vrouwen ook een kandidaat naar voren schuiven. Maar het is m.i. niet onbijbels om vrouwen te laten stemmen. Ik heb zelf al eens voorgesteld [wees gerust, in besloten kring] om een soort publieke tribune voor doopleden en vrouwen, zodat ze het wel kunnen bijwonen maar niet mee kunnen doen. Maar persoonlijk zou ik er niet tegen zijn dat vrouwen mee kunnen stemmen. Maar het is zoals ik al zei een vaste traditie [bij ons in de GG] en zie die maar eens los te maken.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
wpv

Bericht door wpv »

Al ben ik wel nieuwsgierig hoe dat zo gegaan is. De tekst waar Stefanus gekozen werd geeft aan dat de gehele gemeente stemde dus ws ook de vrouwen. [/quote]

In de Bijbel wordt vaak alleen gesproken over de mannen, ook als er staat de hele gemeente. In dit geval zullen dus ws toch alleen de mannen gestemd hebben.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Egbert,

Wat betekent de afkorting "ws" eigenlijk?
Ik moet wel een beetje lachen om een soort van publieke tribune. Dan laat je juist extra uitkomen dat vrouwen en kinderen uitgesloten zijn, je zet ze een beetje te kijk vind ik.

Riks,
Als je met Paulus vindt dat een vrouw niet mag spreken in de gemeente, dan mag deze ook niet stemmen in de gemeente. Stemmen is immers een vorm van meeregeren, binnen een democratisch gemeentemodel.
Daar zit wat in. Alleen: waarom zou je als vrouw/meisje geen voorkeur kunnen uitspreken voor de ambtsdrager die je graag zou willen zien?
M.b.t. tot het kiezen van ambtsdragers lees ik in de Bijbel geen beperking, of het moet zijn Genesis 3:15, maar m.i. mag Gen. 3:15 ook daarvoor niet gebruikt worden.

1. Ik zie dat ambtsdragers 'ener vrouwe man' moeten zijn. Vrouwen zijn uitgesloten.
2. Ik zie dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente. Dat betekent dat ze het Woord niet mogen bedienen en dus geen dominee ofzo iets mogen zijn.

Meer zie ik niet in de Bijbel staan. De vrouw regeert niet de gemeente door voor een bepaalde ambtsdrager te kiezen. Het is en blijft de kerkenraad die beslist en de gekozen ambtsdragers regeert/dient de gemeente.

Maar wat zegt de Schrift over deze dingen? Dan valt er ten eerste dit op te merken, dat de Heilige Schrift zich over het vrouwenkiesrecht niet rechtstreeks uitspreekt. Men kan m.i. ook niet zeker zeggen, dat in Hand. 1:23 alleen maar mannen aan het werk zijn. Daar staat: zij stelden er twee. Die zij, dat moeten de aanwezigen zijn. Daaronder kunnen mannen en vrouwen zijn geweest. Van mannen en vrouwen kan de toestemming door middel van stemming misschien zijn uitgegaan?
Aan de andere kant is het ook mogelijk, dat alleen de mannen in deze handelend optraden, uit kracht van de oude gewoonten. Mijns inziens is dit hier en in Hand. 6 bij de verkiezing der diakenen wel waarschijnlijk. Maar dan spreken we niet over de zekerheid, doch over de waarschijnlijkheid. We komen dus niet verder dan dat er geen besliste uitspraak is. Vandaar dat er in onderscheidene gereformeerde kerken, o.a. in vele Schotse, Zwitserse, Duitse en Hongaarse kerken, de vrouwen medestemmen.
(Ds. L. Vroegindewey)
parsifal

Bericht door parsifal »

Even off-topic:

Vaak spreekt de Bijbel in termen alsof het alleen om mannen gaat. Ik denk niet dat je mag concluderen dat ambtsdragers alleen man mogen zijn "omdat ze de man van een vrouw moeten zijn". Dat zou ook betekenen dat getrouwde vrouwen niet in de hemel kunnen komen, want je weet wat er gebeurt met "allen die bij mannen liggen."

Ik ben het met je conclusie trouwens wel eens geloof ik, maar met het argument dus niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Egbert

Bericht door Egbert »

Egbert,

Wat betekent de afkorting "ws" eigenlijk?
Ik moet wel een beetje lachen om een soort van publieke tribune. Dan laat je juist extra uitkomen dat vrouwen en kinderen uitgesloten zijn, je zet ze een beetje te kijk vind ik.

Ws. gebruik ik voor waarschijnlijk. Het was ook maar een ideetje om ze bij het gemeentewerk te betrekken. Als jij bij de gemeenteraad op de publieke tribune zit, zit jij toch ook niet te kijk?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie