Zwangerschap door verkrachting reden tot abortus?

Afgewezen

Re: Vraagje van Mo en ik....

Bericht door Afgewezen »

Hen schreef:Ik ben van mening, dat je na een verkrachting het beste naar de huisarts kan gaan en je kan je dan laten curateren ( als ik t goed schrijf hoor) ik bedoel dat je je baarmoeder schoon kan laten maken.

Maar dan moet je dat wel dezelfde dag doen.
Of inderdaad de morning after.
Het is 'curetteren'.
Maar afgezien daarvan: je laat dan dus de ongeboren vrucht doden. En de vraag in deze topic was nu juist: mag dat?
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Hen schreef:Ik ben van mening, dat je na een verkrachting het beste naar de huisarts kan gaan en je kan je dan laten curateren ( als ik t goed schrijf hoor) ik bedoel dat je je baarmoeder schoon kan laten maken.

Het is 'curetteren'.
Maar afgezien daarvan: je laat dan dus de ongeboren vrucht doden. En de vraag in deze topic was nu juist: mag dat?
Ja precies. Het valt me in dit soort discussies altijd op dat heel veel christenen heel veel 'van mening' zijn. Waarbij de Bijbel niet eens ter sprake komt.
vlinder

Bericht door vlinder »

Het spijt me, maar deze opmerking kan bijzonder pijnlijk zijn. Ook na een miskraam moet er worden " schoongemaakt" . Kan het misschien wat respectvoller? ::please

Ik denk niet dat dat mag! Evenmin als morning after.....Ik ben het met de post van Jolanda eens. Ik geloof dat God me er door kan helpen, dus hoef ik geen abortus te plegen.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marnix

Re: Zwangerschap door verkrachting reden tot abortus?

Bericht door Marnix »

vlinder schreef:
Marnix schreef: Dan is het ook een argument tegen de pil uberhaupt. Die heeft als derde werking (naast blokkeren van de ovulatie en voorkomen van bevruchting) het voorkomen van innesteling van een bevruchte eicel in de baarmoederwand. De meningen verschillen er wel weer over, die derde werking is meer een soort backup... de vraag is hoe vaak dat gebeurt, of het uberhaupt gebeurt als je trouw de pil slikt, of er sprake is van leven op het moment van de bevruchting of als de eicel zich heeft ingenesteld enz.

(De tekst uit Exodus 21 die Tiberius geeft juist aan dat het moord is en die man daarom dan ook de doodstraf moet krijgen)

@ Marnix,

Dat zijn maar één of twee soorten. Je kunt ook om een pil vragen die dit niet doet, die zorgt dat je geen eisprong krijgt, en vervolgens hoeft er niets in te nestelen.... Dat argument gaat dus niet altijd op.

Oke, dat had ik niet gelezen bij de research die ik heb gedaan. Las alleen in een algemeen verhaal over de pil dat deze op die drie manieren werkt en daarom sommigen de werking van de pil als abortief zien en afkeuren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jager

Bericht door Jager »

refo schreef:Alle visies leveren problemen op.
Omdat de bijbelse visie is: de mens IS een levende ziel door de adem die God geeft.
Dat sluit ook precies bij ps 139 aan.
Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel. Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde. Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.
Houd dit dan ook in dat de (gehele) mens ophoudt te bestaan bij de dood?
Lassie

Bericht door Lassie »

Hoevaak onstaat er een zwangerschap na een verkrachting?

Wat ik heb geleerd (en ook ervaren heb, en uitgezocht heb) is dat iemand die een vrouw verkracht (het woordt zegt het al) wordt, het zo met geweld doet dat het maar minimaal kan zijn dat er een zwangerschap door ontstaat. (vergeef mijn vage zinnen)

Een zwangerschap onstaat door liefde, heel die intimiteit (geslachtsgemeenschap) duurt een poos en is niet zo maar in 5 min. gedaan (miss. komt het heel hard/lomp over, vergeef me dan).
refo

Bericht door refo »

Jager schreef:
Omdat de bijbelse visie is: de mens IS een levende ziel door de adem die God geeft.
Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel. Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde. Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.
Houd dit dan ook in dat de (gehele) mens ophoudt te bestaan bij de dood?
Dat houd ik niet voor onmogelijk.
Maar vergeet niet dat Christenen belijden: (ik geloof) de opstanding der doden en een eeuwig leven. En dat is weer wél bijbels te verdedigen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
vlinder

Bericht door vlinder »

Lassie schreef:Hoevaak onstaat er een zwangerschap na een verkrachting?

Wat ik heb geleerd (en ook ervaren heb, en uitgezocht heb) is dat iemand die een vrouw verkracht (het woordt zegt het al) wordt, het zo met geweld doet dat het maar minimaal kan zijn dat er een zwangerschap door ontstaat. (vergeef mijn vage zinnen)

Een zwangerschap onstaat door liefde, heel die intimiteit (geslachtsgemeenschap) duurt een poos en is niet zo maar in 5 min. gedaan (miss. komt het heel hard/lomp over, vergeef me dan).
Ik ben het met je eens Lassie. Het is ook bewezen bij mensen die graag zwanger willen worden (en hier vaak elke dag mee bezig zijn) dat het daar niet bij "lukt" om zwanger te worden. De kans dat je door verkrachting zwanger wordt is minimaal. Daarnaast moet het ook nog heel toevallig in de vruchtbare dagen plaats vinden.....
jvdg

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:
Lassie schreef:Hoevaak onstaat er een zwangerschap na een verkrachting?

Ik ben het met je eens Lassie. Het is ook bewezen bij mensen die graag zwanger willen worden (en hier vaak elke dag mee bezig zijn) dat het daar niet bij "lukt" om zwanger te worden. De kans dat je door verkrachting zwanger wordt is minimaal. Daarnaast moet het ook nog heel toevallig in de vruchtbare dagen plaats vinden.....
Hoewel jullie volkomen gelijk hebben blijft het een feit dat in absolute getallen (te) veel voorkomt.
En of dan een abortus geoorloofd is, daar discussieren we hierover.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik weet waar we over discussiëren. Ik heb al aangegeven dat ik nooit abortus toe zou passen. (ik hoop tenminste dat de Heere me daarvoor bewaren zal mocht het ooit zover zijn, wat God verhoedde)
Lassie

Bericht door Lassie »

Zwangerschap door verkrachting reden tot arbortus?

oke dit is een vraag.....

maar het is gewoon zo minimaal dat er uit een verkrachting een zwangerschap ontstaat.

En tsja... arbortus ja of nee.. ik zou niet weten hoe ik op dat moment (als ik zelf zwanger zou zijn door verkrachting) ben en hoe ik daar tegen over zou staan. Al zou ik nooit voor arbortus kiezen.
Jager

Bericht door Jager »

refo schreef:
Jager schreef:Houd dit dan ook in dat de (gehele) mens ophoudt te bestaan bij de dood?
Maar vergeet niet dat Christenen belijden: (ik geloof) de opstanding der doden en een eeuwig leven. En dat is weer wél bijbels te verdedigen.
Ik denk wel, dat het goed is om in het oog te houden dat in de bijbel het woord zielen zowel kan slaan op personen en dieren, alsook op iets 'innerlijks'. Met de stelling dat de mens een levende ziel is, is volgens mij nog niet recht gedaan aan alle bijbelse gegevens (bijv. dat mensen wel het lichaam kunnen doden, maar niet de ziel). Wel moet blijven benadrukt dat ziel en lichaam allebei onlosmakelijk behoren tot het mens-zijn.
refo

Bericht door refo »

Jager schreef:
refo schreef:
Jager schreef:Houd dit dan ook in dat de (gehele) mens ophoudt te bestaan bij de dood?
Ik denk wel, dat het goed is om in het oog te houden dat in de bijbel het woord zielen zowel kan slaan op personen en dieren, alsook op iets 'innerlijks'. Met de stelling dat de mens een levende ziel is, is volgens mij nog niet recht gedaan aan alle bijbelse gegevens (bijv. dat mensen wel het lichaam kunnen doden, maar niet de ziel). Wel moet blijven benadrukt dat ziel en lichaam allebei onlosmakelijk behoren tot het mens-zijn.
Bij genoemde tekst in Mattheus weten de kanttekenaren niets te melden. Alleen een verwijzing naar een tekst in Lukas, die ongeveer hetzelfde zegt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jan

Bericht door Jan »

Misschien is het in dit verband ook goed om je af te vragen op welk moment een kind een ziel ontvangt. Dit kan niet op het moment van de conceptie zijn, want dan zou een één-eiige tweeling elk een halve ziel hebben. Dus misschien krijgt een bevruchte eicel wel pas na 3 dagen een ziel. Zou dat betekenen dat je er de eerste (twee of drie) dagen anders mee om mag gaan dan daarna? Of zou het kunnen dat een bevruchte eicel op het moment van de bevruchting een ziel ontvangt, en dat bij splitsing hiervan de ziel met de één meegaat en de andere helft daarna een 'nieuwe' ziel krijgt??
vlinder

Bericht door vlinder »

Jan schreef:Misschien is het in dit verband ook goed om je af te vragen op welk moment een kind een ziel ontvangt. Dit kan niet op het moment van de conceptie zijn, want dan zou een één-eiige tweeling elk een halve ziel hebben. Dus misschien krijgt een bevruchte eicel wel pas na 3 dagen een ziel. Zou dat betekenen dat je er de eerste (twee of drie) dagen anders mee om mag gaan dan daarna? Of zou het kunnen dat een bevruchte eicel op het moment van de bevruchting een ziel ontvangt, en dat bij splitsing hiervan de ziel met de één meegaat en de andere helft daarna een 'nieuwe' ziel krijgt??
Haal je nu een hart en een ziel niet door elkaar? Een hart oké. Voor wat betreft een ziel weet ik niet of je verhaal op gaat.
Plaats reactie