Maar ook dan geeft dat niet het recht om het kindje te vermoordenaritha schreef:Wel op medische gronden.
Misschien niet uit prolifeoogpunt.
Psychische nood kan inhouden dat iemand in een psychose terechtkomt. Of iets anders. Daarbij is flinke medecijnbehandeling noodzakelijk.
Zwangerschap door verkrachting reden tot abortus?
Re: Zwangerschap door verkrachting reden tot abortus?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Even voor de duidelijkheid, ik begrijp ook dat zelfs als je abortus niet vanaf het begin als moord ziet, dat je na een verkrachting wel wat anders aan je hoofd hebt dan abortus.
Maar Tiberius en Marnix, hoe zien jullie de tekst uit Exodus 21?
Maar Tiberius en Marnix, hoe zien jullie de tekst uit Exodus 21?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ben je werkzaam in de medische sector?Tiberius schreef:Wat die psychische nood betreft: ik heb nog nooit gehoord dat daarvoor een zwangerschapbeeindiging werd geadviseerd. Althans op medische gronden en vanuit prolife oogpunt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gedeeltelijk.Josephus schreef:Ben je werkzaam in de medische sector?Tiberius schreef:Wat die psychische nood betreft: ik heb nog nooit gehoord dat daarvoor een zwangerschapbeeindiging werd geadviseerd. Althans op medische gronden en vanuit prolife oogpunt.
Welk deel?Tiberius schreef:Gedeeltelijk.Josephus schreef:Ben je werkzaam in de medische sector?Tiberius schreef:Wat die psychische nood betreft: ik heb nog nooit gehoord dat daarvoor een zwangerschapbeeindiging werd geadviseerd. Althans op medische gronden en vanuit prolife oogpunt.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
- JolandaOudshoorn
Ik vind dit heel moeilijk. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen. Op dit moment: ik zou het houden. Hoewel het een verschrikkelijke manier is, het is toch Gods wil dat er een kindje komt. En ik ben er persoonlijk van overtuigd dat Hij me ook zal helpen om het allemaal te verwerken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
@Josephus: ad hominem. 
@Parsifal: het is me niet helemaal duidelijk wat je met die tekst uit Exodus 21 wilt. Ik zou zeggen: juist die tekst geeft aan, dat als er een dodelijk verderf is, hetzij van de moeder, hetzij van de vrucht (dat is ook de lijn van de kanttekenaren), dan moet het voor de rechter gebracht worden en zal het zijn "ziel voor ziel".
Ik zal de teksten hier even quoten:
22. Wanneer nu mannen kijven en slaan een zwangere vrouw, dat haar de vrucht afgaat, doch geen dodelijk verderf zij, zo zal hij zekerlijk gestraft worden, gelijk als hem de man der vrouw oplegt, en hij zal het geven door de rechters.
23. Maar indien er een dodelijk verderf zal zijn, zo zult gij geven ziel voor ziel,
Of bedoel je die niet?

@Parsifal: het is me niet helemaal duidelijk wat je met die tekst uit Exodus 21 wilt. Ik zou zeggen: juist die tekst geeft aan, dat als er een dodelijk verderf is, hetzij van de moeder, hetzij van de vrucht (dat is ook de lijn van de kanttekenaren), dan moet het voor de rechter gebracht worden en zal het zijn "ziel voor ziel".
22. Wanneer nu mannen kijven en slaan een zwangere vrouw, dat haar de vrucht afgaat, doch geen dodelijk verderf zij, zo zal hij zekerlijk gestraft worden, gelijk als hem de man der vrouw oplegt, en hij zal het geven door de rechters.
23. Maar indien er een dodelijk verderf zal zijn, zo zult gij geven ziel voor ziel,
Of bedoel je die niet?
Dan is het ook een argument tegen de pil uberhaupt. Die heeft als derde werking (naast blokkeren van de ovulatie en voorkomen van bevruchting) het voorkomen van innesteling van een bevruchte eicel in de baarmoederwand. De meningen verschillen er wel weer over, die derde werking is meer een soort backup... de vraag is hoe vaak dat gebeurt, of het uberhaupt gebeurt als je trouw de pil slikt, of er sprake is van leven op het moment van de bevruchting of als de eicel zich heeft ingenesteld enz.parsifal schreef:Is dit ook een argument tegen de morning after pil? Die paar cellen doen nog niet zo veel.Tiberius schreef:Volledig mee eens.Marnix schreef:Waarom niet? Het zal zich later niks kunnen herinneren van die tijd, maar ik weet ook niks van mijn eerste 3 jaar. Daarom had ik al wel een ziel.
Sowieso, doodslag wordt niet aan de ziel of zo gekoppeld. Doodslag is beeindiging van een mensenleven... en een ongeboren kind leeft, eet, krijgt lucht, heeft een hartje dat klopt. Dan is beeindiging van dat leven toch moord?
Als je op prenatale echo's ziet, wat een foetus allemaal al doet, spreek je echt wel van moord als je dat vernietigt.
(De tekst uit Exodus 21 die Tiberius geeft juist aan dat het moord is en die man daarom dan ook de doodstraf moet krijgen)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klopt, maar daar kunnen ze ook vertellen dat wel abortus plegen ook later grote psychische problemen kan geven....aritha schreef:Dit is echt heel moeilijk.
Wanneer mag je het leven wat in je groeit, wegnemen?
Ik denk alleen bij een medische indicatie.
En die indicatie kan op lichamelijk/of psychisch vlak liggen.
Wanneer die indicatie er is, zou ik erover praten met een christelijke arts/ of VBOK.
Let wel, na een verkrachting kan iemand zo psychisch kapot zijn dat het dragen van een kind bijna onmogelijk is. Dat is voor iedere vrouw/meisje anders.
Dan loopt het leven van de a.s moeder ook gevaar.
Maar met hulp van vbok is er misschien nog hoop!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik doelde op dit stuk inderdaad. Maar ik denk dat het dodelijk verderf echt alleen slaat op de dood van een vrouw. In die tijd waren vroeggeboorten eerder fataal voor het kind, en handicaps door vroeggeboorten waren veel zeldzamer. Waarom dan een boete voor de man die slaat als het kind het overleeft?Tiberius schreef:@Josephus: ad hominem.
Of bedoel je die niet?
Ik zie nu dat de kanttekeningen inderdaad dit dodelijk verderf ook op de vrucht laten slaan. Is dit taalkundig noodzakelijk?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Nee hoor, 't was gewoon een vraag.Tiberius schreef:@Josephus: ad hominem.
Ik vind het wel interessant, want ik heb wel eens van een bevriende gynaecoloog (AMC Amsterdam) gehoord, dat abortus op medische indicatie daar zeker wel voorkomt. Maar misschien verschilt dat per regio of per ziekenhuis.
Ok, dan heb ik me niet goed uitgedrukt.Josephus schreef:Nee hoor, 't was gewoon een vraag.Tiberius schreef:@Josephus: ad hominem.
Ik vind het wel interessant, want ik heb wel eens van een bevriende gynaecoloog (AMC Amsterdam) gehoord, dat abortus op medische indicatie daar zeker wel voorkomt. Maar misschien verschilt dat per regio of per ziekenhuis.
Ik bedoelde: op medische indicatie voor een psychisch probleem.
Dat komt ook voor. Denk maar eens aan psychiatrische patienten die tijdens verlof (als ze op een gesloten afdeling zitten) zwanger raken. Uiteindelijk blijft de beslissing om wel of geen abortus provocatus toe te passen uiteraard wel bij de betrokkene of haar wettelijk vertegenwoordiger.Tiberius schreef:Ok, dan heb ik me niet goed uitgedrukt.Josephus schreef:Nee hoor, 't was gewoon een vraag.Tiberius schreef:@Josephus: ad hominem.
Ik bedoelde: op medische indicatie voor een psychisch probleem.
Marnix schreef: Dan is het ook een argument tegen de pil uberhaupt. Die heeft als derde werking (naast blokkeren van de ovulatie en voorkomen van bevruchting) het voorkomen van innesteling van een bevruchte eicel in de baarmoederwand. De meningen verschillen er wel weer over, die derde werking is meer een soort backup... de vraag is hoe vaak dat gebeurt, of het uberhaupt gebeurt als je trouw de pil slikt, of er sprake is van leven op het moment van de bevruchting of als de eicel zich heeft ingenesteld enz.
(De tekst uit Exodus 21 die Tiberius geeft juist aan dat het moord is en die man daarom dan ook de doodstraf moet krijgen)
@ Marnix,
Dat zijn maar één of twee soorten. Je kunt ook om een pil vragen die dit niet doet, die zorgt dat je geen eisprong krijgt, en vervolgens hoeft er niets in te nestelen.... Dat argument gaat dus niet altijd op.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Vraagje van Mo en ik....
Ik ben van mening, dat je na een verkrachting het beste naar de huisarts kan gaan en je kan je dan laten curateren ( als ik t goed schrijf hoor) ik bedoel dat je je baarmoeder schoon kan laten maken.
Maar dan moet je dat wel dezelfde dag doen.
Of inderdaad de morning after.
Maar dan moet je dat wel dezelfde dag doen.
Of inderdaad de morning after.