Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland

pietjebel

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door pietjebel »

HHKtE schreef:dit zal het wel zijn Dhr Weststrate preekt "te goed"in vergelijking met de predikanten (muv Ds J Roos)
hetzelfde gebeurde toch ook met Dhr Zwartbol van de OGGiN
die nu gelukkig wel Ds is geworden
En dit is dus typisch het onzinnig speculeren waardoor topics op slot gaan.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

HHKtE schreef:
Genade door recht schreef:Mij wordt gevraagd me nader te verklaren, maar ik ben er natuurlijk ook niet bij geweest.
Wel is mij bekend dat diverse ouderlingen uit meerdere gemeenten (erg veel) moeite hebben met de man resp. inhoud spreken. Maar ik ga inderdaad niet speculeren. Wel vind ik de in het RD opgegeven reden wat aan de vage kant.
Het is in ieder geval niet de wens van student Weststrate zelf. Nog maar kort geleden gaf hij van de preekstoel min of meer aan (pin me niet vast op de exacte woorden) er naar uit te zien in het ambt bevestigd te willen worden o.i.d.
dit zal het wel zijn Dhr Weststrate preekt "te goed"in vergelijking met de predikanten (muv Ds J Roos)
hetzelfde gebeurde toch ook met Dhr Zwartbol van de OGGiN
die nu gelukkig wel Ds is geworden
rare vergelijking....alsof iemand "goed" kan preken. (Ik vermoed dat velen hem goed vinden omdat hij een vlotte spreker is)
Het kan zijn dat de Heere een stuntelaar wil gebruiken in Zijn kerk.

Laten we inderdaad geen discussie gaan voeren over zijn "goede of miner goede " prediking.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

nou ja, ik zie de bui al hangen, dus ik dacht...
maarre we sulle sien ;)
Oude Paden

pietjebel schreef:
Genade door recht schreef:Mij wordt gevraagd me nader te verklaren, maar ik ben er natuurlijk ook niet bij geweest.
Wel is mij bekend dat diverse ouderlingen uit meerdere gemeenten (erg veel) moeite hebben met de man resp. inhoud spreken.
Er is nu in ieder geval een officiele verklaring in de krant én toch wat nadere uitleg.
Het lijkt sterk op de situatie rond dhr. Van der Kuyl.
Ik wens dhr. Weststrate sterkte toe. Als GdR gelijk heeft, moet hij de komende tijd spitsroeden lopen.
GdR, weet je ook wat de inhoud van de kritiek is?
Het allermoeilijkste in deze verwarde tijd is dat het nu juist zo vaag blijft welke inhoudelijke bezwaren er zijn.

Deze tijd kenmerkt zich door het afkatten van elkaar op uiterlijke dingen of op gissingen of op gevoel.

Laten we rustig en overwogen de argumenten aanvoelen van elkaar en elkaar blijven vasthouden ook al is er een verschil van inzicht.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Ja Pietjebel, dat weet ik wel een beetje. Maar het modereerbeleid staat niet toe dat ik dat meld. En vele medeforummers ook niet. Wel mag misschien nog net vermeld worden dat ik altijd heb begrepen dat de man op gezag van ds. Roos is aangenomen en dat vele anderen van meet af aan grote twijfels hadden die niet zijn weggenomen. Je ziet nu ook dat de operatie van ds. Roos, die deze week zou plaatsvinden, uitgesteld is naar na de synode.
Ander

Bericht door Ander »

Oude Paden,

Fijn dat je er weer bent. 'k Heb je een tijdje gemist...
Jij zit toch wel dicht bij het vuur dus als iemand het moet weten ben jij het wel.
Daarnaast, zolang er niets meer naar buiten komt blijft het wel speculeren. Hopelijk is stud. Weststrate in januari beroepbaar en kan hij een gemeente gaan dienen.
't Is wel jammer dat deze beslissing tot speculaties leidt. Het overschaduwt een beetje de blijdschap die er de afgelopen jaren was door het toelaten van verschillende studenten.

Laten we in ieder proberen te doen wat Cornelius deed, Hand. 2:10 laatste gedeelte!!
freek

Bericht door freek »

Ik geloof dat ik benieuwd ben naar de preken van student Westrate. Staat er ergens soms ééntje online?
Oude Paden

Ander schreef:Oude Paden,

Fijn dat je er weer bent. 'k Heb je een tijdje gemist...
Jij zit toch wel dicht bij het vuur dus als iemand het moet weten ben jij het wel.
Daarnaast, zolang er niets meer naar buiten komt blijft het wel speculeren. Hopelijk is stud. Weststrate in januari beroepbaar en kan hij een gemeente gaan dienen.
't Is wel jammer dat deze beslissing tot speculaties leidt. Het overschaduwt een beetje de blijdschap die er de afgelopen jaren was door het toelaten van verschillende studenten.

Laten we in ieder proberen te doen wat Cornelius deed, Hand. 2:10 laatste gedeelte!!
Laatst gewijzigd door Oude Paden op 30 mei 2008, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude Paden

Genade door recht schreef:Ja Pietjebel, dat weet ik wel een beetje. Maar het modereerbeleid staat niet toe dat ik dat meld. En vele medeforummers ook niet. Wel mag misschien nog net vermeld worden dat ik altijd heb begrepen dat de man op gezag van ds. Roos is aangenomen en dat vele anderen van meet af aan grote twijfels hadden die niet zijn weggenomen. Je ziet nu ook dat de operatie van ds. Roos, die deze week zou plaatsvinden, uitgesteld is naar na de synode.
Laatst gewijzigd door Oude Paden op 30 mei 2008, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Misschien niet helemaal on-topic, maar dit gedicht las ik net in ons kerkblad "de Zaaier"
Hij is misschien net vijfentwintig jaar
En spreekt voor 't eerst het Woord des Heeren
de professoren zeiden: jij bent klaar
nou een beroep, dan ga je 't maar proberen
En eindelijk is de grote dag gekomen
waarop hij voor zijn kudde staat!
Hij heeft 't beroep war aarz'lend aangenomen
je bent niet veel... al ben je kandidaat
De intreepreek, product van vele weken
is van 't wondere ambt het argeloos begin
en tussen God en een kudde vol gebreken
staat dan de preekstoel met dit kind erin
De tegenstemmers knikken wijs met hunnen hoofden
en praten nog wat na , boos mompelend op de stoep
Het kwam wel uit, wat zij de kerkenraad beloofden:
dit kon niets zijn: hij had maar een beroep
Daar heb je 't al, zij hebben het wel geweten
Wat zei ik je? Daar zit je met die vent...
Het mannetje wordt hier bij ons voorgoed vergeten...
Wat wonder ook, hij heeft maar een talent.
En 's avonds thuis bidt 't kleine domineetje
heel lang en heel eerbiedig voor zijn bed:
O God, ik leer het nooit! Help me alstublieft een beetje
opdat ik zie en weet waar ik mijn voeten zet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kislev

Bericht door Kislev »

'wat een wereldje zeg'

Dat is wat ik dacht na het doornemen van dit GGiN topic en het oude topic over dhr. Van der Kuil.

Nog gevonden:
Dit was bijvoorbeeld het geval in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen verband). Woensdag 16 juni 1993 besloot de particuliere synode om hun (enige) student aan de Theologische School, dhr. J.C. van der Kuijl, definitief niet toe te laten tot het predikambt. De belangrijkste redenen voor dit besluit waren “het te weinig benadrukken van de verkie­zing en het te zeer ontbreken van de bevindelijke gangen van Gods volk”. Op de desbetreffende particuliere synode maakte ouderling H. Roelofsen de staat van Van der Kuijl verdacht door op te merken dat “wat er niet in zit, er ook niet uit kan komen. ‘t Is allemaal te hoog door de wetenschap.” Zie Refor­matorisch Dagblad, 17 juni 1993.
Ander

Bericht door Ander »

Kislev schreef:'wat een wereldje zeg'

Dat is wat ik dacht na het doornemen van dit GGiN topic en het oude topic over dhr. Van der Kuil.

Nog gevonden:
Dit was bijvoorbeeld het geval in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen verband). Woensdag 16 juni 1993 besloot de particuliere synode om hun (enige) student aan de Theologische School, dhr. J.C. van der Kuijl, definitief niet toe te laten tot het predikambt. De belangrijkste redenen voor dit besluit waren “het te weinig benadrukken van de verkie­zing en het te zeer ontbreken van de bevindelijke gangen van Gods volk”. Op de desbetreffende particuliere synode maakte ouderling H. Roelofsen de staat van Van der Kuijl verdacht door op te merken dat “wat er niet in zit, er ook niet uit kan komen. ‘t Is allemaal te hoog door de wetenschap.” Zie Refor­matorisch Dagblad, 17 juni 1993.
Jij gooit wel olie op het vuur. Doe normaal zeg.
Jij trekt een verband waar het vooralsnog niet is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:

Nog gevonden:
Nou...? :8|
henriët

Bericht door henriët »

Ander schreef:

Nog gevonden:
wat gebeurd is, mag gezegd worden lijkt me... toch?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Het zijn feiten, maar laten we niet vervallen in de fout om die op de huidige situatie te plakken. Dat is eventueel pas mogelijk over een half jaar.
Gesloten