Kritiek op het curatorium van de ger. gem.
Kritiek op het curatorium van de ger. gem.
Er zijn kanttekeningen te plaatsen bij de werkwijze van het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten, meent ds. C. Harinck, predikant van de gereformeerde gemeente te Terneuzen.
Hij schrijft dit in de laatste uitgave van â€
Hij schrijft dit in de laatste uitgave van â€
'k Ben zelf geen ger.gemmer, maar ik heb respect voor deze dominee die zijn nek uit durft te steken in een kerkverband waar dat vaak heel gevoelig ligt.
Ik denk ook ('k hoor wel eens wat.......) dat er aan ger.gem.-dominees in spé, soms vreemde eisen worden gesteld, waar niet iedereen van gecharmeerd is.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Ik denk ook ('k hoor wel eens wat.......) dat er aan ger.gem.-dominees in spé, soms vreemde eisen worden gesteld, waar niet iedereen van gecharmeerd is.
Een 'breekje' van Breekijzertje
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Moeilijk om hierover te discussieren zonder exact te weten wat het de gedachten van het curatorium zijn.
We kunnen wel samen nadenken wat volgens de Schrift de eisen zijn. Misschien dat dat een beter uitgangspunt is.
We kunnen wel samen nadenken wat volgens de Schrift de eisen zijn. Misschien dat dat een beter uitgangspunt is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
'Weet wel dat in de Ger. Gem. heel sterk de mening heerst dat een dominee geroepen moet worden.'
Als het goed is moet een dominee geroepen worden van Godswege. Dominee-zijn moet geen normale baan worden zoals in de meeste SoW-kerken.
Men leze:
http://oud.refdag.nl/for/010320for07.html
maar ook:
http://oud.refdag.nl/opin/000429opin04.html
Uit het ND:
Ds. J.J. van Eckeveld heeft het commentaar van Harinck niet gelezen. Hij wijst op de artikelenreeks enige tijd geleden in De Saambinder, het kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten, waarin hij in ,,alle openheid en eerlijkheid'' over de werkwijze van het curatorium heeft geschreven. Volgens hem wordt een besluit iemand wel of niet toe te laten niet op basis van een momentopname genomen. ,,Er is ook uitvoerige informatie van de kerkenraad beschikbaar. Dat speelt in de besluitvorming een belangrijke rol.'' Het curatorium kijkt ook niet alleen naar een bijzondere roeping. Het belangrijkste is dat er ,,een bevindelijke kennis is van de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid'', aldus Van Eckeveld.
Als het goed is moet een dominee geroepen worden van Godswege. Dominee-zijn moet geen normale baan worden zoals in de meeste SoW-kerken.
Men leze:
http://oud.refdag.nl/for/010320for07.html
maar ook:
http://oud.refdag.nl/opin/000429opin04.html
Uit het ND:
Ds. J.J. van Eckeveld heeft het commentaar van Harinck niet gelezen. Hij wijst op de artikelenreeks enige tijd geleden in De Saambinder, het kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten, waarin hij in ,,alle openheid en eerlijkheid'' over de werkwijze van het curatorium heeft geschreven. Volgens hem wordt een besluit iemand wel of niet toe te laten niet op basis van een momentopname genomen. ,,Er is ook uitvoerige informatie van de kerkenraad beschikbaar. Dat speelt in de besluitvorming een belangrijke rol.'' Het curatorium kijkt ook niet alleen naar een bijzondere roeping. Het belangrijkste is dat er ,,een bevindelijke kennis is van de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid'', aldus Van Eckeveld.
ds. C.G. Vreugdenhil zegt over 'bevindelijke kennis' het volgende:
"Bevinding heeft alles te maken met de kennis van God en de omgang met God. Dat kennen van God gaat veel dieper dan alleen maar verstandelijke kennis. Het gaat om hartekennis, omgangskennis, ervaringskennis, of, zoals dat onder ons wel genoemd wordt: bevindelijke kennis."
Ds. A. Moerkerken zegt ervan (en dat sluit hierop aan):
"God geeft het geloof aan Zijn kinderen. Die leren in de weg van persoonlijke geloofskennis door middel van de stukken ellende, verlossing en dankbaarheid enerzijds hun schuld en zondigheid kennen en anderzijds de verlossing die in Christus is. Het gaat dus om de ondervinding van Gods genade, zoals in Psalm 66:8: "Komt, luistert toe, gij Godsgezinden, gij die de Heer' van harte vreest, hoort wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest"."
Hoe kunnen we dat toetsen? Vraag maar aan de aanstaande predikant die toegelaten wil worden: 'Ken jij zelf ook die heerlijke ervaring dat je God mag ontmoeten in Zijn Woord? Ken je de trekkracht van Zijn liefde en de omgang met Hem door het geloof?
Ken je wat van ellende, verlossing en dankbaarheid? Ik ga niet antwoorden wat de aanstaande predikant moet zeggen, je merkt het echt wel als het uit het hart komt wat hij antwoordt op de vraag: 'wat dunkt u van Christus?'
"Bevinding heeft alles te maken met de kennis van God en de omgang met God. Dat kennen van God gaat veel dieper dan alleen maar verstandelijke kennis. Het gaat om hartekennis, omgangskennis, ervaringskennis, of, zoals dat onder ons wel genoemd wordt: bevindelijke kennis."
Ds. A. Moerkerken zegt ervan (en dat sluit hierop aan):
"God geeft het geloof aan Zijn kinderen. Die leren in de weg van persoonlijke geloofskennis door middel van de stukken ellende, verlossing en dankbaarheid enerzijds hun schuld en zondigheid kennen en anderzijds de verlossing die in Christus is. Het gaat dus om de ondervinding van Gods genade, zoals in Psalm 66:8: "Komt, luistert toe, gij Godsgezinden, gij die de Heer' van harte vreest, hoort wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest"."
Hoe kunnen we dat toetsen? Vraag maar aan de aanstaande predikant die toegelaten wil worden: 'Ken jij zelf ook die heerlijke ervaring dat je God mag ontmoeten in Zijn Woord? Ken je de trekkracht van Zijn liefde en de omgang met Hem door het geloof?
Ken je wat van ellende, verlossing en dankbaarheid? Ik ga niet antwoorden wat de aanstaande predikant moet zeggen, je merkt het echt wel als het uit het hart komt wat hij antwoordt op de vraag: 'wat dunkt u van Christus?'
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Die zegt dat en die dat, maar de Schrift zegt:
Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk. (...) En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en in den strik des duivels. (...) Houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten. (...) Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk. (...) En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en in den strik des duivels. (...) Houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten. (...) Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Allereerst Psalm 25:7 en 66:8 berijmd, dus kijk maar ergens rond Ps. 25:14 en 66:16 in de vertaling.
Verder: Joh. 17:3 en Fil. 3:10 en Joh. 14:21, 1 Joh. 4:19....etc. Lees het hele Psalmboek maar door, het staat gewoonweg bol van de bevinding.
Het wil niets anders zeggen dan dat het geloof 'ervaren' wordt, het gaat dieper dan het verstand, het doortrekt je hart, ziel, kracht, wil, gevoel, kortom: je hele 'ik'. Maar als je er nog verder over wil doorgaan, kun je beter een nieuw topic openen.
Het curatorium
Vaak betekent de weigering door het curatorium blokkade van de kansel. Bij sommigen –niet allen– kan dat leiden tot verdriet, ontstemdheid of woede. De een vindt dat de toelatingscriteria op onschriftuurlijke gronden berusten. De ander noemt het een slag in het gezicht van de Heilige Geest om diegenen af te wijzen, die Hij in Zijn dienst wil gebruiken. Wat te denken van de stelling dat „immers toch geen mens over mijn hart kan oordelen?â€
Verder: Joh. 17:3 en Fil. 3:10 en Joh. 14:21, 1 Joh. 4:19....etc. Lees het hele Psalmboek maar door, het staat gewoonweg bol van de bevinding.
Het wil niets anders zeggen dan dat het geloof 'ervaren' wordt, het gaat dieper dan het verstand, het doortrekt je hart, ziel, kracht, wil, gevoel, kortom: je hele 'ik'. Maar als je er nog verder over wil doorgaan, kun je beter een nieuw topic openen.
Het curatorium
Vaak betekent de weigering door het curatorium blokkade van de kansel. Bij sommigen –niet allen– kan dat leiden tot verdriet, ontstemdheid of woede. De een vindt dat de toelatingscriteria op onschriftuurlijke gronden berusten. De ander noemt het een slag in het gezicht van de Heilige Geest om diegenen af te wijzen, die Hij in Zijn dienst wil gebruiken. Wat te denken van de stelling dat „immers toch geen mens over mijn hart kan oordelen?â€
Erg moeilijk punt! Als Ger. Gemmer denk ik wel dat Harinck gelijk heb!
De laatste oproep in de Saambinder was een goede oproep, maar als je weet dat de kans heel klein is dat je er doorheen komt dan...... Het is bekend dat er goede hervormde dominee's zijn die door het curatorium niet zijn door gelaten maar waar dus niks op aan te merken is.
Trouwens persoonlijk vind ik het ook heel opvallend dat het curatorium uit een personen bestaat die een gedeelte van de Ger. Gem. vertegenwoordigd. Niet alle richtingen zijn vertegenwoordigd en dat zie je terug in de toelating. Waarom niet dezelfde werkwijze als op het zendingsveld van de Ger. Gem??????
De laatste oproep in de Saambinder was een goede oproep, maar als je weet dat de kans heel klein is dat je er doorheen komt dan...... Het is bekend dat er goede hervormde dominee's zijn die door het curatorium niet zijn door gelaten maar waar dus niks op aan te merken is.
Trouwens persoonlijk vind ik het ook heel opvallend dat het curatorium uit een personen bestaat die een gedeelte van de Ger. Gem. vertegenwoordigd. Niet alle richtingen zijn vertegenwoordigd en dat zie je terug in de toelating. Waarom niet dezelfde werkwijze als op het zendingsveld van de Ger. Gem??????
Ik ben misschien een beetje nuchter maar ik denk dat als God wil dat iemand dominee word, dat ook gewoon gebeurd. Als zetten ze 20 curatoria op.
Overigens vind ik ook wel dat het curatorium nou niet het meest transparante instituut van de ger gem is. Maar ja ik vraag me af of het transparanter kan. Je hebt wel met mensen te maken.
Het punt van ds Harinck kan ik me wel goed voorstellen. Het is m.i. onmogelijk om binnen een half uur iemand geestelijk te leren kennen.
[Aangepast op 14/5/03 door jacob]
Overigens vind ik ook wel dat het curatorium nou niet het meest transparante instituut van de ger gem is. Maar ja ik vraag me af of het transparanter kan. Je hebt wel met mensen te maken.
Het punt van ds Harinck kan ik me wel goed voorstellen. Het is m.i. onmogelijk om binnen een half uur iemand geestelijk te leren kennen.
[Aangepast op 14/5/03 door jacob]
Volgens mij is de roeping van een predikant niet door anderen te beoordelen, slechts over te nemen (of te geloven van iemand). Maar dat overnemen of geloven van iemands roeping is natuurlijk wel erg subjectief en dus zeer glad ijs!!
Een curatorium vind ik geen probleem, maar deze moet zich beperken tot een algemeen werving en selectie-traject, waarbij alleen wordt gevraagd of er sprake is van een roeping, en de predikant dat alleen naar eer en geweten hoeft te bevestigen (en niet uit te leggen). Maar het curatorium moet meer doen, namelijk ook selecteren op competenties (persoonlijke kwaliteiten) zoals het vermogen tot pastoraat, het vermogen tot gestructureerd preken.
Waarom wel selecteren op een roeping en niet op competenties?
Een curatorium vind ik geen probleem, maar deze moet zich beperken tot een algemeen werving en selectie-traject, waarbij alleen wordt gevraagd of er sprake is van een roeping, en de predikant dat alleen naar eer en geweten hoeft te bevestigen (en niet uit te leggen). Maar het curatorium moet meer doen, namelijk ook selecteren op competenties (persoonlijke kwaliteiten) zoals het vermogen tot pastoraat, het vermogen tot gestructureerd preken.
Waarom wel selecteren op een roeping en niet op competenties?