Muziek in de eredienst
Muziek in de eredienst
Stelling:
'(Orgel)muziek heeft in de eredienst louter een ondersteunende functie. He mag geen eigen leven gaan leiden.'
'(Orgel)muziek heeft in de eredienst louter een ondersteunende functie. He mag geen eigen leven gaan leiden.'
Mee eens. Met die toevoeging dat ik zelfs vind dat dit een extra verantwoordelijkheid is voor de organist. Hij moet zich er niet met een Jantje-van-Leiden van af maken, "omdat hij toch alleen maar hoeft te begeleiden". Maar ik heb de indruk dat de meeste organisten het werk wel serieus nemen. Het zijn juist de kerkgangers die commentaar hebben.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Het hoeft niet louters ondersteunend te zijn. Het moet een samenspel zijn van organist en gemeente. verder vind ik dat een organist zich moet aanpassen aan de situatie.
Later komen we wel verder op de argumenten denk ik. Niet al het kruit moet in 1 keer verschoten worden!
Broederlijke groet,
Pim.
Wat is een Mis of eredienst zonder muziek nou helemaal ?
Persoonlijk vind ik dat dit er bij hoort ter ondersteuning en extra beleving van de voorgelezen bijbelteksten
Nu weet ik wel dat jullie benadering anders zal zijn dan de mijne maar als je gregoriaanse gezangen hoort of het avé Maria of het Gloria dan krijg ik daar kippevel van
Vwb een eigen leven leiden zie ik dit niet zo gauw daar de gezangen betrekking hebben op de mis van die zondagviering dus kan het haast geen eigen leven gaan leiden.
Persoonlijk vind ik dat dit er bij hoort ter ondersteuning en extra beleving van de voorgelezen bijbelteksten
Nu weet ik wel dat jullie benadering anders zal zijn dan de mijne maar als je gregoriaanse gezangen hoort of het avé Maria of het Gloria dan krijg ik daar kippevel van
Vwb een eigen leven leiden zie ik dit niet zo gauw daar de gezangen betrekking hebben op de mis van die zondagviering dus kan het haast geen eigen leven gaan leiden.
de door jou genoemde muziek vind ik ook prachtig. Alleen het Ave Maria hoe mooi ook is m.i. strijdig met de bijbel. Waarschijnlijk ook sommige gregoriaanse muziek. De uitvinder van deze muziek bevalt me overigens al hemaal niet. Hij heeft de kerk een hoop kwaad gedaan. Maar dat is niet het punt nu.
Gloria; die van Vivaldi?
Gloria; die van Vivaldi?
Als begeleiding bij het zingen is het orgel een uitstekend instrument. Voor de aanvang van de dienst is het fijn dat er stichtelijke muziek wordt gespeeld, maar het moet niet uitlopen op één of ander orgelconcert wat de organist wil weergeven om zijn oede kwaliteiten te laten horen. Daavan zeg ik geef maarconcerten op een doordeweekse avond of dag, dankan ene ieder die ervan genieten wil er heen gaan.
Ik zelf vind het fijn als er voor de dienst gewoon Psalmen gespeeld worden.
Al het gepraat voor dat de dienst begint heeft vaak weinig om het lijf en om voor jezelf wat mee te neurien met de gespeelde Psalmen kan een goede voorbereiding op de dienst zijn.
Ik zelf vind het fijn als er voor de dienst gewoon Psalmen gespeeld worden.
Al het gepraat voor dat de dienst begint heeft vaak weinig om het lijf en om voor jezelf wat mee te neurien met de gespeelde Psalmen kan een goede voorbereiding op de dienst zijn.
Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoel tukkertje. Maar moet een orgelconcert eigenlijk ook niet tot Gods eer zijn. We zijn toch geschapen ter ere van God? Ik begrijp echt wel dat de praktijk weerbastiger is dan de theorie. Maar toch pleit ik ervoor om het zgn. grijze gebied zo klein mogelijk te maken.
Ik bedoel niet dat de organist niet mooi mag spelen, natuurlijk mag en moet hij zo mooi mogelijk spelen ter ere van God maar een concert geven voor de dienst met muziek van Noem maar welke komponist op: Cantates van Bach of Handel. Dat noem ik dan een concert geven maar de psalmen moeten uiteraard mooi en gevoelig gespeeld worden, maar bij ons speelt de organist soms van zulke onbekende muziek en wordt het meer gehark dan spelen op het orgel en dan denk ik wel dat hij volgens mij meer voorzichzelf bezig is.
Een organist mag van mij alles uit dat orgel halen wat erin zit, zolang zijn doel maar is God te prijzen, te aanbidden en de eer te geven.
Juist muziek is m.i. een belangrijk & geschikt middel hiervoor.
Ik vind trouwens dat ook andere instrumenten hier een rol bij mogen spelen, ook in de ere(!)dienst, maar dat is weer een andere discussie
Em.
Juist muziek is m.i. een belangrijk & geschikt middel hiervoor.
Ik vind trouwens dat ook andere instrumenten hier een rol bij mogen spelen, ook in de ere(!)dienst, maar dat is weer een andere discussie

Em.