Zonderling schreef:Kaw schreef:Een absolute predestinatie zoals de uitverkiezing tegenwoordig gebruikt wordt ligt mij te dicht bij een praktische vorm van hypercalvinisme.
Het is natuurlijk een hachelijke zaak om een boek louter op grond van de titel te beoordelen.
Yep. Dat geldt ook voor de uitdrukking "absolute predestinatie", maar ik heb het over het gebruik van de predestinatie

De predestinatie in zijn meest absolute vorm is gewoon bijbelse waarheid. Daar heb ik geen enkele moeite mee. Maar als dominees dan die wetenschap menen te moeten toepassen in de prediking als onderdeel dat vereist is in een evenwichtige prediking, dan krijg je al snel dat het evangelie een object wordt in de prediking en er gepreekt wordt met de predestinatie als uitgangspunt. Dan wordt er gesproken over dat er nog redding is voor de grootste zondaar. En dan vanuit het oogpunt dat iemand die zich als zondaar heeft mogen leren kennen uitverkoren is. Dat zou dan geen hypercalvinisme zijn. Maar de gevolgen zijn exact hetzelfde. Het levendmakende werk van de Heilige Geest die werkt met behulp van de verkondiging van het evangelie mist dan volkomen, omdat het evangelie niet gepreekt wordt, maar dat men preekt over het evangelie. Ik kom te kort in mijn uitleg over mijn moeite met de prediking waar dit zo aan de orde komt, maar als iemand maar zelf nagaat of hij/zij onder zulke prediking zit en zelf worsteld met de vraag: "Hoe krijg ik een genadig God?", dan raad ik je aan om de verkondiging van het evangelie te zoeken. Is er geen dominee of oudvader die het evangelie preekt of die je vertrouwt?: Ga dan Matheus 9 lezen over de roeping van Mattheus en laat dit biddend op je inwerken.