Invulling van de kerkdienst.

Plaats reactie
Breekijzertje

Invulling van de kerkdienst.

Bericht door Breekijzertje »

Hoi,
Als je met mensen (ouderen of jongeren dat maakt soms weinig uit) in je omgeving praat over de kerk,komt daar vaak uit dat er een zekere behoefte is aan een een andere invulling van de dienst.
De huidige dienst wordt vaak, qua liturgie, als somber en strak ervaren.

Is het moeilijk om een (tweede) dienst qua invulling een andere vorm te geven? Ik denk het niet, laat ik eens een voorzet geven. (Dat moet, want alleen mekkeren en zeuren kan nu natuurlijk niet meer hè... :, )

Om te beginnen zou het goed zijn als alle kerken een beamer en een pc aanschaffen. Boven de preekstoel kan dan een 'groot scherm' komen te hangen waarop dan de liturgie kan worden afgebeeld. Het moet toch mogelijk zijn om via 'internet' de nodige powerpointpresentaties van de te zingen liederen en de te lezen formulieren te downloaden.

Een kwartier voor aanvang van de dienst kan een 'gospelbandje' of een 'koor' een aantal liederen en/of psalmen ten gehore brengen.

De rest van de liturgie tot aan de preek kan wat mij betreft hetzelfde blijven. Wel kunnen de verschillende liederen afhankelijk van het karakter begeleid worden door gitaar, piano of orgel.

Voor de preek begint, kan er eerst een stuk drama opgevoerd of een stukje video vertoond worden dat aansluit op het thema van de preek. Dat vraagt natuurlijk wel actieve begeleiding van gemeenteleden want de predikant kan natuurlijk ook niet alles in zijn eentje.

De dienst van de gebeden en de schriftlezing kan door diverse gemeenteleden worden gedaan.

Wanneer gecollecteerd wordt, legt een gemeentelid uit waarvoor de collecte is, eventueel kan hij of zij zijn verhaal laten ondersteunen met videobeelden.

Tijdens de collecte kan het 'bandje' of het koor een lied ten gehore brengen.

Moeilijk? Ik denk het niet. Kan het? Waarom niet? Komt het voor? Wie wel eens in Frankrijk naar de kerk is geweest ziet dat sommige zaken daar ook gewoon kunnen. Maar ook in America brengen artiesten als Michael W. Smith en Rebecca St. James gewoon hun repertoire ten gehore tijdens een dienst.

Tot slot, in iedere kerk zou een zaaltje moeten zijn waarin mensen zich min of meer anoniem zouden moeten kunnen ophouden. Waar ze gewoon op de grond kunnen gaan zitten of staan leunen tegen een muur. En laten er 'goed herkenbare' pastors aanwezig zijn om mensen die vragen hebben direct te kunnen ondersteunen. Want wees eerlijk, als je al die keurig net geklede mensen ziet (ook bij bij de verwelkomers aan de entree) dan loop je als buitenstaander toch liever een straatje om dan dat je je in de kerk laat zien. Vandaar een zaaltje waar je zo in en uit kan lopen, maar wel zicht (videobeeld) van de kerk en de dienst.

Nou, barst maar los!!! :-

Een 'breekje' van Breekijzertje
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Kom een keer in de christengemeente in Hardinxveld-Giessendam. Dat is exact zoals jij het beschrijft.

Maar je zat waarschijnlijk niet op dit soort tips te wachten. :)
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Kom een keer in de christengemeente in Hardinxveld-Giessendam. Dat is exact zoals jij het beschrijft.
Serieus joh!? Wat leuk! Ik heb het echt zelf een beetje in elkaar zitten draaien, maar ik zal heus wel beïnvloed zijn door dingen die ik ooit gehoord of gelezen heb.
Misschien kom ik daar wel een keertje shoppen.........
Maar je zat waarschijnlijk niet op dit soort tips te wachten. :)
Van jou altijd Leb!!!

Een 'breekje' van Breekijzertje
parsifal

Bericht door parsifal »

Wat is het doel van de dienst? Dat moet eerst heel goed duidelijk zijn bij het beantwoorden van deze vragen?

De dienst is in de eerste plaats de plaats om als gemeente tot God te komen. Het is geen Evangelisatiebijeenkomst of iets dergelijks, denk ik. Je hoeft je ook niet eerst te richten op de mensen die buiten zijn, daar zijn andere gelegenheden voor (als het goed is). De kerkdienst moet niet het bereiken van de mensen als voornaamste doel hebben.

We hoeven de dienst natuurlijk ook niet suffer te maken dan nodig is. Maar ik heb het idee dat veel zaken die voorgesteld worden in sommige gemeenten heel erg zouden afleiden. Net als het te strak vast houden aan regels. Laat in ieder geval God centraal blijven staan, zoals Hij door het Woord tot ons komt.

Sommige van je ideeen zijn wel goed trouwens.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie