Is er weinig geestelijk leven...?

memento

Re: Is er weinig geestelijk leven...?

Bericht door memento »

JaCa schreef:Dat is zeker jammer.
Ik liep hier ook vaak tegenaan, omdat ik de Tale Kanaans niet machtig was. :nonnon
Ik ben de tale Kanaäns prima machtig (gewoon veel oudvaders lezen, komt dat vanzelf), alleen ik wens het niet te spreken. Niet alleen heeft het gemiddelde kerkmens (of in ieder geval de jeugd) geen enkel besef van waar je t over hebt, maar het gevaar is zo groot dat je prachtige volzinnen, ja complete redes, houden kan, zonder dat het in je hart leeft. Er zijn zoveel standaardzinnetjes, zoveel standaarduitdrukkingen, dat je er avonden mee vullen kan. Maar t gaat erom dat het leeft. Dan maar liever dat iemand zich onbeholpen, stotterend en stamelend, zoekend naar woorden, zich uitdrukt over het geestelijke, waarbij je aan zn woorden kan horen dat het echt is, dan dat je je steeds moet afvragen: Het klinkt wel aardig, die tale kanaäns, maar leeft het ook?

Kortom: Zorg dat je genoeg oudvaders heb gelezen om het te kunnen verstaan (oudvaders lezen = altijd goed), en zorg dat je het zelf niet (onnodig) spreekt.
aritha

Bericht door aritha »

memento schreef:
JaCa schreef:Dat is zeker jammer.
Ik liep hier ook vaak tegenaan, omdat ik de Tale Kanaans niet machtig was. :nonnon
Ik ben de tale Kanaäns prima machtig (gewoon veel oudvaders lezen, komt dat vanzelf), alleen ik wens het niet te spreken. Niet alleen heeft het gemiddelde kerkmens (of in ieder geval de jeugd) geen enkel besef van waar je t over hebt, maar het gevaar is zo groot dat je prachtige volzinnen, ja complete redes, houden kan, zonder dat het in je hart leeft. Er zijn zoveel standaardzinnetjes, zoveel standaarduitdrukkingen, dat je er avonden mee vullen kan. Maar t gaat erom dat het leeft. Dan maar liever dat iemand zich onbeholpen, stotterend en stamelend, zoekend naar woorden, zich uitdrukt over het geestelijke, waarbij je aan zn woorden kan horen dat het echt is, dan dat je je steeds moet afvragen: Het klinkt wel aardig, die tale kanaäns, maar leeft het ook?

Kortom: Zorg dat je genoeg oudvaders heb gelezen om het te kunnen verstaan (oudvaders lezen = altijd goed), en zorg dat je het zelf niet (onnodig) spreekt.
Laatst gewijzigd door aritha op 26 mei 2008, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Hendrikus schreef:
helma schreef:Tib, soms zegt een dominee van de GG: het staat wel zo in Gods Woord, maar Gods volk leert het anders
Of als iemand zegt: ja, maar in Gods Woord staat.... en je dan het antwoord krijgt: ja maar Gods volk...
en dat bedoelt hendrikus w.s.
dat bedoelt 'ie w.z.!

Ik kan me niet voorstellen dat een dominee van de GG dat ooit zo heeft gezegd.
"............................................................."
aritha

Bericht door aritha »

entiteitxx schreef:
Hendrikus schreef:
helma schreef:Tib, soms zegt een dominee van de GG: het staat wel zo in Gods Woord, maar Gods volk leert het anders
Of als iemand zegt: ja, maar in Gods Woord staat.... en je dan het antwoord krijgt: ja maar Gods volk...
dat bedoelt 'ie w.z.!

Idd, het gaat ons voorstellingsvermogen te boven. :OO3
Gian

Bericht door Gian »

entiteitxx schreef:
Hendrikus schreef:
dat bedoelt 'ie w.z.!

Ik wel.
Het gaat dan om een intepretatieverschil. Als je het Woord laat spreken en de ds. heeft er geen antwoord op dan krijg je zoiets te horen om daarmee de intepretatie van de ds te bewijzen.

Ik heb een ouderling letterlijk horen zeggen;
Ze komen met handevol teksten, maar missen .... (vanalles).
Daarmee wordt ook de bevinding boven het Woord verheven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
entiteitxx

Het is hoogstens jouw perceptie dat deze ds dit gezegd heeft.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Nou ja, het is weer lekker off-topic....
Wel makkelijk, zo hoeven we ons zelf die vraag niet te stellen: Hoe staat het met mijn geestelijk leven?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

entiteitxx schreef:Het is hoogstens jouw perceptie dat deze ds dit gezegd heeft.
Jaja, het is zeker ook hoogstens mijn perceptie dat ik op RF heb gelezen dat een zekere entiteitxx daar zei "Het is hoogstens jouw perceptie dat deze ds dit gezegd heeft". Zo lust ik er nog wel een paar :fi
~~Soli Deo Gloria~~
entiteitxx

Hendrikus schreef:
entiteitxx schreef:Het is hoogstens jouw perceptie dat deze ds dit gezegd heeft.
Jaja, het is zeker ook hoogstens mijn perceptie dat ik op RF heb gelezen dat een zekere entiteitxx daar zei "Het is hoogstens jouw perceptie dat deze ds dit gezegd heeft". Zo lust ik er nog wel een paar :fi
Laten we het er op houden dat je mij beter hebt begrepen dan die bewuste GG dominee.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

entiteitxx schreef:
Hendrikus schreef:
Laten we het er op houden dat je mij beter hebt begrepen dan die bewuste GG dominee.
Ach so... Dus jij weet wat die dominee bedoelde toen hij iets anders zei. Want wat hij bedoelde, dat zei hij niet? En wat hij zei, dat bedoelde hij niet? Had Blaauwendraad dus toch gelijk. [Maar dat wisten we al...]
~~Soli Deo Gloria~~
entiteitxx

Het is jammer dat je zo gefrustreerd bent aangaande de GG. Terug naar het onderwerp.
Josephus

Bericht door Josephus »

Jaja. En het feit (nou ja, feit) dat jij je dat niet kunt voorstellen is niet subjectief? Of is jouw voorstellingsvermogen normatief?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

..............Als meelezer wil ik toch wat corrigeren in dit topic..................ik kon het niet laten..............

Er word door iedereen gesuggureerd dat de "tale Kanaans" de MANIER van bevindelijke taal spreken is.

Als dit woord wordt gebruikt heeft het de betekenis van "taal van het hart".
Het gaat juist om de INHOUD! Niet om de taalvorm!

Zo ontstaan er al snel verwarring natuurlijk............................

En iedereen is gebaat bij duidelijkheid. Dus laten we het woord tale Kanaans dan maar vervangen door: Verstaat (= Begrijpt) u ook de taal (=bevinding) van mijn hart?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Oude Paden schreef:..............Als meelezer wil ik toch wat corrigeren in dit topic..................ik kon het niet laten..............

Er word door iedereen gesuggureerd dat de "tale Kanaans" de MANIER van bevindelijke taal spreken is.

Als dit woord wordt gebruikt heeft het de betekenis van "taal van het hart".
Het gaat juist om de INHOUD! Niet om de taalvorm!

Zo ontstaan er al snel verwarring natuurlijk............................

En iedereen is gebaat bij duidelijkheid. Dus laten we het woord tale Kanaans dan maar vervangen door: Verstaat (= Begrijpt) u ook de taal (=bevinding) van mijn hart?
Oude Paden, ik ben het helemaal met je eens!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

entiteitxx schreef:
Hendrikus schreef:
dat bedoelt 'ie w.z.!

:? het is ook onvoorstelbaar; maar ik ben bang dat het niet eens over 1 dominee gaat....
Gesloten