Hardinxveld-Giessendam en de 'zondagmiddagtest'.

Plaats reactie
Breekijzertje

Hardinxveld-Giessendam en de 'zondagmiddagtest'.

Bericht door Breekijzertje »

SGP-burgemeester Noordergraaf: 'Ik heb geen enkele moeite met vrouwen in de politiek'.

Hardinxveld-Giessendam is met zijn 20 kerken op 18.000 inwoners, vier SGP- en vier CU-raadsleden, een SGP-wethouder en een SGP-burgemeester met recht een 'refodorp' te noemen. Maar niet-refo's tellen er even hard mee. Caféhouder Van Zwienen: "Onze burgemeester vindt: ik ben een burgemeester van een dorp. En een dorp heeft een kerk en een kroeg."

Voor mensen die niets met het SGP-gedachtegoed hebben, lijkt het nauwelijks van invloed. Neem de mogelijkheid om op zondag allerlei activiteiten te ondernemen. Verslaggever Steven Emmens en Paul Kurpershoek deden De Zondagmiddagtest. Het dorp scoort een 7. Je kunt er 's zondags voetballen, een deel van de zondag zwemmen, en recreëren op het water.

Voetbalvereniging Hardinxveld heeft voor elk wat wils. Een zaterdagafdeling en een zondagafdeling. Soms heeft het met het geloof te maken dat mensen voor de zaterdagclub kiezen, zegt verenigingsvoorzitter Kees Boogaard.

Wethouder Van Brenk van Sport en Recreatie is van de SGP. Niet een typisch SGP-terrein zou je zeggen. Maar dat is een karikatuur, aldus Van Brenk. "Ik ben zelf een sportliefhebber. En recreëren doe ik in de ruimste zin van het woord; zondags doe ik dat onder het Woord, doordeweeks in de natuur."
Dat sommigen in Hardinxveld uitgerekend de zondag gebruiken voor hun sportieve activiteiten, zou zijn voorkeur niet hebben. "Maar we leven in een democratisch bestel en ook daarin wens ik mij te schikken."

Ook SGP-burgemeester Noordergraaf lijkt een gematigd man. Met de vrouwen in zijn college heeft hij geen enkele moeite. Toch huldigt zijn partij het standpunt dat vrouwen geen lid mogen worden en geen politieke functie mogen bekleden. "Ik vind het een onverstandig standpunt en dat straal ik ook uit." Vrouwen actief in de politiek? "Ik heb er geen enkele moeite mee," aldus Noordergraaf.

De Hardinxveldse voetbalvereniging huldigen op zondag zul je de burgemeester niet zien doen. Maar de verhouding met het verenigingsbestuur is zodanig dat het niet snel tot conflicten zal leiden, zegt Noordergraaf. Vorig jaar was op voetbalgebied een prima jaar. De zaterdagafdeling is toen kampioen geworden. Noordergraaf: "Ik heb ze toegesproken en we hebben er een feestje bij gehad. Op zaterdag. "

Een 'breekje' van Breekijzertje
Breekijzertje

Als ik goed ben geïnformeerd weigerde deze burgemeester wel sinterklaas te ontvangen bij zijn aankomst (op zaterdag), maar een voetbalvereniging huldigen kan blijkbaar zonder gewetenswroeging.

lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Je kletst weer onzin Breekijzertje. Er zijn dingen die je als burgemeester als volksvertegenwoordiger moet doen, en er zijn ook dingen die je als gewoon mens moet doen. Het binnenhalen van Sinterklaas valt onder de laatste categorie. Afgelopen zondag heeft de burgemeester bijv. wel een toespraak gehouden bij de dodenherdenking, dat was in zijn functie als burgemeester is en dit is een openbare aangelegenheid. De intocht van Sinterklaas wordt altijd georganiseerd door de middenstand, de burgemeester kan niet verplicht worden hem te ontvangen.

Het plaatje dat op de EO-pagina stond was trouwens helemaal niet van een kerk in Hardinxveld-Giessendam en ons dorpje kent ook geen twintig verschillende kerkgenootschappen. Zelfs niet als je de Jehovahgetuigen e.d. meerekent. (en dat stond ook al in een reactie eronder, van een heel aardige man :in haha)

Hier is het artikel http://www.eo.nl/home/html/news.jsp?number=4142157

[Aangepast op 9/5/03 door lebaoth]
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Je kletst weer onzin Breekijzertje. Er zijn dingen die je als burgemeester als volksvertegenwoordiger moet doen, en er zijn ook dingen die je als gewoon mens moet doen. Het binnenhalen van Sinterklaas valt onder de laatste categorie. Afgelopen zondag heeft de burgemeester bijv. wel een toespraak gehouden bij de dodenherdenking, dat was in zijn functie als burgemeester is en dit is een openbare aangelegenheid. De intocht van Sinterklaas wordt altijd georganiseerd door de middenstand, de burgemeester kan niet verplicht worden hem te ontvangen.

Het plaatje dat op de EO-pagina stond was trouwens helemaal niet van een kerk in Hardinxveld-Giessendam (en dat stond ook al in een reactie eronder, van een heel aardige man :in haha)
Zoals altijd maak jij er ook nu weer een potje van en praat je recht wat krom is. De burgemeester kan ook niet verplicht worden de plaatselijke voetbalploeg te huldigen!

lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Dat heb ik ook niet gezegd Breekijzertje, dat ging alleen over dodenherdenking en Sinterklaas, ik had verwacht dat je daar ook over zou beginnen want deze vergelijking werd door een aantal mensen hier gemaakt.

Blijkbaar is het huldigen van de voetbalvereniging voor Noordegraaf principieel iets anders dan het binnenhalen van Sinterklaas. Wij hebben een vrij brave voetbal- en korfbalclub, deze huldigen lijkt me niet erg raar: het hoort de recreatiemogelijkheden van ons dorp.
Als de beste man bezwaren heeft tegen het Sinterklaasfeest an sich, waarom zou hij dan Sinterklaas binnenhalen? Heeft dat iets te maken met het dorp zelf? Nee, het is alleen een leuk feestje van de middenstand. (En nu mocht mijn oom die wethouder is hem binnenhalen en die vond het heel erg leuk, dus dan heeft die man ook weer plezier gehad.)
Ik begrijp de vergelijking niet echt.

Als ik overigens vaker recht praat wat krom is, wijs me erop alsjeblieft. Ik ben me er niet van bewust geweest.

[Aangepast op 9/5/03 door lebaoth]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Breekijzer,

Als nieuw-bakken lid lees ik me een beetje in in de diverse discussies die hier gevoerd worden. Mag ik je nou eens vragen, wat je bedoeling is met de discussie die je onderstaand hebt opgestart??? Je stelt geen vraag, je neemt geen stelling?! Daarnaast worden er plompverloren dingen gezegd alsof het voldongen feiten zijn!

Misschien de bedoeling om deze discussie snel te negeren en verder te gaan naar zinniger onderwerpen??

Ook generalistische opmerkingen zoals "Zoals altijd maak jij er ook nu weer een potje van en praat je recht wat krom is." (ALTIJD???) zijn weinig verhelderend en getuigen niet echt van niveau.

Snel verder....
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door lebaothen ons dorpje kent ook geen twintig verschillende kerkgenootschappen
En de GK aan de Steenstraat? Wat voor kerk is dat? Kan ik daar lekker uit het Liedboek meezingen? (misschien ga ik daar binnenkort naartoe.)
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Uhmm.. dat ligt eraan wat voor liedboek je hebt? Bij mijn weten is dat een synodale kerk.

Veel plezier hier toegewenst. :)
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Uhmm.. dat ligt eraan wat voor liedboek je hebt? Bij mijn weten is dat een synodale kerk. Veel plezier hier toegewenst. :)
Ja, volgens mij is het 'synodaal'
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Echt weer zo'n topic voor Breekie.

Laat ik een stelling deponeren:

Breekijzertje is anti REFO.

tukker

[Aangepast op 12/5/03 door tukkertje]
Riks

Bericht door Riks »

Volgens mij laat breekje alleen maar zien dat SGP'ers aan de macht best tolerant zijn. En dus prima mee samen te werken valt. Of niet, breekje?
Plaats reactie