Chiliasme

Toeschouwer

Re: Chiliasme

Bericht door Toeschouwer »

Israël heeft een aardse roeping en beloften, Gods verbond met en beloften aan Israël zijn altijd betrokken op het aardse leven. Vandaar ook het sabbatsgebod. (Gen.12:3; Ps.37:9,11,22; Ps.67: 6,7, 6 (67-7) De aarde geeft haar gewas; God, onze God, zal ons zegenen.
7 (67-8) God zal ons zegenen; en alle einden der aarde zullen Hem vrezen.

Het is van het begin af aan Gods bedoeling geweest door middel van Israël al de volken der aarde te brengen tot de kennis en de vreze van Zijn Naam. (Deut.4:6; Ps.22:28,29; Ps.96; Ps.102:14-23; Zach.8:20-23).
20 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden, dat de volken, en de inwoners van vele steden komen zullen;
21 En de inwoners der ene stad zullen gaan tot de inwoners der andere, zeggende: Laat ons vlijtig henengaan, om te smeken het aangezicht des HEEREN, en om den HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook henengaan.
22 Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om den HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht des HEEREN te smeken.
23 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden, dat tien mannen, uit allerlei tongen der heidenen, grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van een Joodsen man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord, dat God met ulieden is.

Nu kom ik tot de Gemeente. Deze verschilt zoveel van Israël als de hemel van de aarde. Want zij is een nieuwe schepping (2 Kor. 5:17), met Christus opgewekt en in de hemel gezet (Ef. 2:6). Zij heeft geen aardse maar een hemelse roeping en erfenis (Joh. 16:33; Joh. 15:18-25; Fill. 3:20,21; Hebr. 3:1; Koll. 3:1-3, 1 Petr. 1:1-4; Ef. 1:3). De Gemeente is de verborgenheid welke in andere eeuwen aan de kinderen der mensen niet is bekend gemaakt (Ef. 3:5-10). Zij is organisch aan Christus verbonden in Zijn opstandingsleven (Koll. 3:1-3; Rom. 6:1-12) door de inwonende Geest (Ef. 1:13; 2 Kor. 5:5). Zij is voorbestemd om met Christus in een
opstandingslichaam geopenbaard te worden (Fill. 3:21; 1 Joh. 3:2),
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Israël heeft een aardse roeping en beloften, Gods verbond met en beloften aan Israël zijn altijd betrokken op het aardse leven. Vandaar ook het sabbatsgebod. (Gen.12:3; Ps.37:9,11,22; Ps.67: 6,7, 6 (67-7) De aarde geeft haar gewas; God, onze God, zal ons zegenen.
7 (67-8) God zal ons zegenen; en alle einden der aarde zullen Hem vrezen.
Nee, Israël had een hemelse roeping en geestelijke beloften. Het land, het sabbatsgebod, etc. waren schaduwen van een geestelijke werkelijkheid, in welker verwachting Israël leefde.
Het is van het begin af aan Gods bedoeling geweest door middel van Israël al de volken der aarde te brengen tot de kennis en de vreze van Zijn Naam. (Deut.4:6; Ps.22:28,29; Ps.96; Ps.102:14-23; Zach.8:20-23).
20 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden, dat de volken, en de inwoners van vele steden komen zullen;
21 En de inwoners der ene stad zullen gaan tot de inwoners der andere, zeggende: Laat ons vlijtig henengaan, om te smeken het aangezicht des HEEREN, en om den HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook henengaan.
22 Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om den HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht des HEEREN te smeken.
23 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden, dat tien mannen, uit allerlei tongen der heidenen, grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van een Joodsen man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord, dat God met ulieden is.
Dat is ook gebeurd, vanaf Pinksteren.
Nu kom ik tot de Gemeente. Deze verschilt zoveel van Israël als de hemel van de aarde. Want zij is een nieuwe schepping (2 Kor. 5:17), met Christus opgewekt en in de hemel gezet (Ef. 2:6). Zij heeft geen aardse maar een hemelse roeping en erfenis (Joh. 16:33; Joh. 15:18-25; Fill. 3:20,21; Hebr. 3:1; Koll. 3:1-3, 1 Petr. 1:1-4; Ef. 1:3). De Gemeente is de verborgenheid welke in andere eeuwen aan de kinderen der mensen niet is bekend gemaakt (Ef. 3:5-10). Zij is organisch aan Christus verbonden in Zijn opstandingsleven (Koll. 3:1-3; Rom. 6:1-12) door de inwonende Geest (Ef. 1:13; 2 Kor. 5:5). Zij is voorbestemd om met Christus in een
opstandingslichaam geopenbaard te worden (Fill. 3:21; 1 Joh. 3:2),
Efeze 2
19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;
20 Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
21 Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere;
22 Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.

De gelovigen uit de heidenen zijn erbij gekomen. De gemeente is niet iets nieuws, iets aparts, náást Israël.
Zou alles wat jij noemt t.a.v. de gemeente, dan géén betrekking hebben op de gelovige Jood?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 23 mei 2008, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:Nog een aanvulling op mijn antwoord aan Zonderling.
Zie ook Hebreeën 8, mét de kantt. St.V. Voor wie deze niet heeft, maar wel wil raadplegen: zie de site http://www.statenvertaling.net.
@Afgewezen, de kanttekeningen bij deze hoofdstuk zijn mij reeds lange tijd bekend en heb ik diverse malen gelezen. Maar er blijft iets wringen in de vervangingstheologie. De profetieën moeten gelezen worden zoals zij zich aandienen en niet zoals zij (door jou en anderen) kunnen worden ingepast in een bepaalde theologie. Zo wringt ook wat je zegt over de Pinksterdag. Alsof Jeremia 31 daarmee met alle daarin aanwezige specifieke beloften voor Israël ten volle verklaard kunnen worden.

@Toeschouwer, je posting van 10:57 vanavond heb ik met belangstelling gelezen en ik kan mij er voor een heel groot deel in vinden. Meer dan de eerdere posting waarmee deze discussie startte en die m.i. erg ongenuanceerd was. Maar deze posting van vanavond kan ik zeer waarderen. (Al verschillen wij op sommige hieraan gerelateerde punten uit je latere mails vanavond, maar dit terzijde.)

M.vr.gr.
Zonderling
Laatst gewijzigd door Zonderling op 22 mei 2008, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling, hoe lees jij dan 1 Petr. 1:10-11?
Van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied;
Onderzoekende, op welken of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en te voren getuigde, het lijden, dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende.
Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.

En Hand. 3:24-26?
En ook al de profeten, van Samuël aan, en die daarna gevolgd zijn, zovelen als er hebben gesproken, die hebben ook deze dagen te voren verkondigd.
Gijlieden zijt kinderen der profeten, en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zade zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.
God, opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Denzelven eerst tot u gezonden, dat Hij ulieden zegenen zou, daarin dat Hij een iegelijk van u afkere van uw boosheden (belofte van het nieuwe verbond!).
Zonderling

Afgewezen schreef:Zonderling, hoe lees jij dan 1 Petr. 1:10-11?
Van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied;
Onderzoekende, op welken of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en te voren getuigde, het lijden, dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende.
Denwelken geopenbaard is, dat zij niet zichzelven, maar ons bedienden deze dingen, die u nu aangediend zijn bij degenen, die u het Evangelie verkondigd hebben door den Heiligen Geest, Die van den hemel gezonden is; in welke dingen de engelen begerig zijn in te zien.
Ik weet niet waar je heen wilt. Ik probeer het te lezen zoals het er staat en wat de eenvoudige zin ervan is.
Idem Handelingen 3.

'Deze dagen' zijn voor mij steeds de dagen van het NT, zij zijn niet geëindigd bij de apostelen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Zonderling, hoe lees jij dan 1 Petr. 1:10-11?
Ik weet niet waar je heen wilt. Ik probeer het te lezen zoals het er staat en wat de eenvoudige zin ervan is.
Petrus stelt heel duidelijk dat de profeten over deze tijd geprofeteerd hebben. En hij wijst daarbij op geestelijke realiteiten. Wij leven in zo'n bijzondere tijd, we moeten niet naar nóg bijzonderder dingen verlangen voordat de jongste dag er is!
Overigens lijkt het me goed deze discussie nu te stoppen. We komen niet tot elkaar en de standpunten zijn helder.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 22 mei 2008, 23:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Afgewezen schreef:Overigens lijkt het me goed deze discussie nu te stoppen. We komen niet tot elkaar en de standpunten zijn helder.
O.k. ik stop.
Maar nogmaals: 'deze dagen' zijn niet geëindigd bij de apostelen.
En ook in het NT zijn er in zekere zin bedelingen zoals uit de Openbaring van Johannes duidelijk blijkt.

M.vr.gr.
Zonderling
Toeschouwer

Afgewezen schreef:

De gelovigen uit de heidenen zijn erbij gekomen. De gemeente is niet iets nieuws, iets aparts, náást Israël.
Zou alles wat jij noemt t.a.v. de gemeente, dan géén betrekking hebben op de gelovige Jood?[/quote]

Je bent de discussie gestopt maar hier wil ik toch op antwoorden. Het is namelijk zo eenvoudig als wij de Schrift lezen zoals het er staat.
OM met het laatste te beginnen de gemeente als "het lichaam van Christus" daarin is er geen verschil meer tussen Jood en heiden, man of vrouw, rijk of arm, daar is Paulus heel duidelijk in.
Maar het is wel iets nieuws.

Lees maar wat Paulus schrijft in Efeze 3:2-10
Indien gij maar gehoord hebt van de bedeling der genade Gods, die mij gegeven is aan u;
Dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt deze verborgenheid, (gelijk ik met weinige woorden te voren geschreven heb;
Waaraan gij, dit lezende, kunt bemerken mijn wetenschap, in deze verborgenheid van Christus),
Welke in andere eeuwen den kinderen der mensen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten, door den Geest;
Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie;
Waarvan ik een dienaar geworden ben, naar de gave der genade Gods, die mij gegeven is, naar de werking Zijner kracht.
Mij, den allerminste van al de heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie te verkondigen den onnaspeurlijken rijkdom van Christus,
En allen te verlichten, dat zij mogen verstaan, welke de gemeenschap der verborgenheid zij, die van alle eeuwen verborgen is geweest in God, Welke alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus;
Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods;

Kol. 1:26
Namelijk de verborgenheid, die verborgen is geweest van alle eeuwen en van alle geslachten, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen;

De brieven aan Efeze en Kolosse zijn de brieven die Paulus van uit de gevangenis heeft geschreven. Paulus had in Hand. 28 de vloek uit Jesaja 6 over Israël uitgesproken en dan krijgt Paulus een openbaring van God (zoals hierboven aangehaald).

Dit was nog aan niemand bekend gemaakt dan nu aan Paulus. Er was toch nog weer een heilsorgaan na de terzijdestelling van Israël.

Als je het leest is het heel eenvoudig maar als je het niet wilt geloven en er iets anders van maakt.
Dus Paulus schrijft dat de gemeente als "het lichaam van Christus" iets nieuws is. Het staat er gewoon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Je bent de discussie gestopt maar hier wil ik toch op antwoorden. Het is namelijk zo eenvoudig als wij de Schrift lezen zoals het er staat.
Ik ben de discussie met Zonderling gestopt.
Toeschouwer schreef:Maar het is wel iets nieuws.
Het 'nieuwe' is dat de heidenen zomaar konden worden ingelijfd bij Israël, zonder zich te hoeven onderwerpen aan de ceremoniële wetten. Ze konden als het ware zomaar instappen.
Toeschouwer schreef:De brieven aan Efeze en Kolosse zijn de brieven die Paulus van uit de gevangenis heeft geschreven. Paulus had in Hand. 28 de vloek uit Jesaja 6 over Israël uitgesproken en dan krijgt Paulus een openbaring van God (zoals hierboven aangehaald).

Dit was nog aan niemand bekend gemaakt dan nu aan Paulus. Er was toch nog weer een heilsorgaan na de terzijdestelling van Israël.
Ik verbaas me altijd weer over de creativiteit van sommige chiliasten! Maar je moet natuurlijk wel tot dit soort bizarre aannames komen, om het een en ander kloppend te krijgen.
Maar Paulus heeft nooit iets gezegd "buiten hetgeen de profeten en Mozes gesproken hebben dat geschieden zou" (Hand. 26:22).

P.S. Wat mij bij lezing van Hand. 26 pas opviel, was wat er staat in vers 7: "Tot dewelke (nl. de hoop der belofte, vs. 6) onze twaalf geslachten, geduriglijk nacht en dag God dienende, verhopen te komen..."
Wie zijn toch die twaalf geslachten? De twaalf geslachten van Israël natuurlijk. Maar de tien stammen zijn verdwenen. En in het boek Handelingen komen de Joden er helemaal niet zo gunstig af. Hoe moeten we dat dan zien?
Ik denk dat Paulus hier een diepe geestelijke waarheid poneert. Hij doelt met die twaalf geslachten op de gelovige rest van Israël, die het ganse Israël vertegenwoordigt. En aan déze gelovige rest worden nu de gelovigen uit de volken toegevoegd.
Dus: geestelijk gezien heeft er altijd een heel 'Israël' bestaan en zál dit ook altijd blijven bestaan. Zie ook Jak. 1:1.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nog een aanvulling op de post aan Toeschouwer.

In Hand. 20 zegt Paulus tegen de ouderlingen van Efeze dat hij niet had achtergehouden, dat hij hun niet zou verkondigd hebben al de raad Gods. Zou hij zich dan zo vergist hebben?
En die verborgenheid waarover wordt gesproken, is niet alleen aan Paulus bekendgemaakt, maar aan Gods "heilige apostelen en profeten door de Geest". Traden dezen pas op toen Paulus in de gevangenis zat?
Nee, er is niets dat er op wijst dat wij een 'breuk' moeten veronderstellen tussen de prediking van de apostelen ten tijde van de Handelingen der apostelen én in hun brieven. Er is slechts harmonie!
Toeschouwer

Afgewezen,
Als jij niet kunt of niet wilt lezen wat er staat in Efeze 3:5:
Welke in andere eeuwen den kinderen der mensen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten, door den Geest;

Dit is toch wel heel heldere taal, daar zit geen woord Frans bij. dat behoeft verder geen uitleg.

Het blijkt duidelijk dat de Gemeente er niet zijn kon voordat Christus als haar hoofd uit de doden was opgewekt en de Heilige Geest had uitgestort, want dat zou een lichaam zonder hoofd, dat is een lijk, geweest zijn.

Zie Efeze 1:19-23
En welke de uitnemende grootheid Zijner kracht zij aan ons, die geloven, naar de werking der sterkte Zijner macht,
Die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt; en heeft Hem gezet tot Zijn rechter hand in den hemel;
Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende;
En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen;
Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.

En de Heilige Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven maar om de gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot één lichaam te dopen, zie 1 Cor. 12:13.)

Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.

Wij lezen ook in Ef. 2 dat Christus door het kruis de gelovigen uit Israël en uit de volken in een lichaam met God verzoend heeft. En dit lichaam (de Gemeente) is niet Israël en geen gojim maar een een nieuwe mens vs. 15, een nieuwe schepping.
(2 Kor. 5:17 ),
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
freek

Bericht door freek »

Toeschouwer schreef:Afgewezen,

Dit is toch wel heel heldere taal, daar zit geen woord Frans bij. dat behoeft verder geen uitleg.

Het blijkt duidelijk dat de Gemeente er niet zijn kon voordat Christus als haar hoofd uit de doden was opgewekt en de Heilige Geest had uitgestort, want dat zou een lichaam zonder hoofd, dat is een lijk, geweest zijn.

En welke de uitnemende grootheid Zijner kracht zij aan ons, die geloven, naar de werking der sterkte Zijner macht,
Die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt; en heeft Hem gezet tot Zijn rechter hand in den hemel;
Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende;
En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen;
Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.

En de Heilige Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven maar om de gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot één lichaam te dopen, zie 1 Cor. 12:13.)

Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.

Wij lezen ook in Ef. 2 dat Christus door het kruis de gelovigen uit Israël en uit de volken in een lichaam met God verzoend heeft. En dit lichaam (de Gemeente) is niet Israël en geen gojim maar een een nieuwe mens vs. 15, een nieuwe schepping.
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
Toeschouwer, ik denk dat Afgewezen dit niet ontkent maar wil zeggen dat in dit nieuwe lichaam nu Jood en heiden één zijn in Chistus. Dat er dus geen bijzondere plaats of aparte toekomst is voor Israel in dit ene lichaam. Hoe zie jij dit dan: enerzijds één lichaam, bestaande uit jood en heiden, anderzijds volgens jou ook nog de specifieke beloften en rol voor het volk Israel. Dat zou ik graag van je willen weten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Afgewezen,

Ik kan en wil lezen wat er staat in Ef. 3:5, maar het is zoals freek zegt, ik lees daar wat anders dan jij. En zeker behoeft dat wel uitleg, want het gaat om diepe, geheimnisvolle zaken.
Toeschouwer schreef:Het blijkt duidelijk dat de Gemeente er niet zijn kon voordat Christus als haar hoofd uit de doden was opgewekt en de Heilige Geest had uitgestort, want dat zou een lichaam zonder hoofd, dat is een lijk, geweest zijn.
Sorry, maar dit is voor mij een beetje orakeltaal.
Toeschouwer schreef:En de Heilige Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven maar om de gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot één lichaam te dopen, zie 1 Cor. 12:13.)

Dat is hetzelfde. Lees maar in Efeze 2 hoe de heidenen naderbij gekomen zijn. Lees in Romeinen 11 hoe de takken in een bestaande stam zijn ingeënt; er is geen nieuwe olijfboom geplant, die dan 'gemeente' zou heten.
Toeschouwer schreef:Wij lezen ook in Ef. 2 dat Christus door het kruis de gelovigen uit Israël en uit de volken in een lichaam met God verzoend heeft. En dit lichaam (de Gemeente) is niet Israël en geen gojim maar een een nieuwe mens vs. 15, een nieuwe schepping.
Idem.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Gian schreef:Omdat ik de laatste tijd veel over de eindtijd in gesprek was, en enkele lezingen over dit onderwerp hoorde, ben ik me wat meer gaan verdiepen in deze materie. In een vrederijk geloofde ik al langer, maar als ik de pre-chiliastische visie lees vallen toch wel heel veel puzzelstukjes in elkaar.
Vooralsnog duizelt het me. Nooit geweten dat er zoveel in de Bijbel staat wat met dit onderwerp te maken heeft.
Hieronder 2 studie's die antwoord geven op veel vragen die ik had, of vragen van anderen in mijn omgeving.

http://www.solcon.nl/w.j.jongman/Bijbel ... zrijk.html
http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmld ... #chiliasme

Alles lezen is wel een paar avonden werk, en ben dus nog niet klaar.
Ik heb nog meer gelezen zoals het boekje van het dep. v Israel vd GG over Chiliasme. Met alle respect, maar dat was een boekje waar ik echt niets aan had.

Misschien zijn er mensen die wat tijd vrij willen maken en de studie's met me willen lezen, en evt. van kritiek willen voorzien.
Ik hoop dat er wat animo voor is.
Zelf moet ik dit onderwerp ook even goed bestuderen.(ben er nog niet uit)
Het vak eschatologie moet ik nog krijgen.

Bakker een theoloog waar ik het voor 99% mee eens ben, en ex voorganger van ''mijn'' gemeente heeft deze lezing gegeven. misschien heb je er wat aan Gian.

http://www.elimnet.nl/index.htm?content ... bakker.htm

citaat:

Hoe kerken er ooit toe konden komen om te geloven dat Christus Zijn gemeente in de eindtijd van de aarde komt weghalen en dat de joden dan opnieuw door een hel op aarde moeten gaan, is mij een raadsel - en ik vind het ook een draak van een lering. Op het moment dat joden de steun van de kerk het meest nodig hebben, zit zij bij haar Heer feest te vieren. Wat een verkeerde voorstelling van zaken.
Ooit zei een predikant toen hij over de komende grote verdrukking over het joodse volk sprak: 'Maar wij hebben een streepje voor bij God, wij worden voor de verdrukking opgenomen'. Wat een aanname: 'Wij hebben een streepje voor bij God'. Is dit de toon waarop Paulus sprak in Romeinen 11? Dan hebben wij van Paulus blijkbaar niets geleerd.
Zonderling

Sola Scriptura schreef:Hoe kerken er ooit toe konden komen om te geloven dat Christus Zijn gemeente in de eindtijd van de aarde komt weghalen en dat de joden dan opnieuw door een hel op aarde moeten gaan, is mij een raadsel - en ik vind het ook een draak van een lering. Op het moment dat joden de steun van de kerk het meest nodig hebben, zit zij bij haar Heer feest te vieren. Wat een verkeerde voorstelling van zaken.
Ooit zei een predikant toen hij over de komende grote verdrukking over het joodse volk sprak: 'Maar wij hebben een streepje voor bij God, wij worden voor de verdrukking opgenomen'. Wat een aanname: 'Wij hebben een streepje voor bij God'. Is dit de toon waarop Paulus sprak in Romeinen 11? Dan hebben wij van Paulus blijkbaar niets geleerd.
Even een kleine correctie wat betreft 'kerken'. De leer van de opname van de gemeente wordt vooral aangehangen in evangelische kringen. Het is zeker geen leer vanuit 'kerken'. Het was ook niet de leer van de Puriteinen en Nadere Reformatie die wél geloofden in de bekering van het Joodse volk en een toekomstige bloeitijd op aarde.
Plaats reactie