VOlgens mij bieden de brieven van Paulus, Petrus en de andere apostelen praktische handvatten om het gemeenteleven vorm te geven. In de evangelieën en de handelingen wordt de 'overgangssituatie' (niet helemaal een gelukkig woord trouwens) beschreven. Als we dááruit de praktische aspecten van het gemeentezijn willen afleiden, kom je inderdaad in de problemen.Marnix schreef:de juiste? Wat moeten we dan met Petrus die de handen oplegt en iemand geneest? Het gaat in ieder geval niet om lokkertjes (als het goed is). En ja, speciale genezingsdiensten, daar zegt de Bijbel inderdaad niks over.
Gebedsgenezers
Re: Gebedsgenezers
Re: Gebedsgenezers
Jammer.freek schreef:Ik ben het met je eens dat híer de juiste wijze van gebedsgenezing omschreven wordt. Maar ik denk ook dat je met me eens bent dat we deze tekst toch een beetje in het museum gezet hebben. Bij ons in de kerk hoef je er in elk geval niet mee aan te komen.Tiberius schreef:Zoals?
(En dan niet van die man bij Jomanda die riep "Ik kan weer lopen", graag.)
Even voor de duidelijkheid: ik geloof zeker wel in wonderen en genezingen op het gebed. Maar dan wel in de weg van Jakobus 5:
Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren;
En niet andersom: ziektegenezing als lokkertje.
- Sola Scriptura
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37
Re: Gebedsgenezers
Petrus was een apostel. had die gave van de Here zelf gekregen.Marnix schreef:de juiste? Wat moeten we dan met Petrus die de handen oplegt en iemand geneest? Het gaat in ieder geval niet om lokkertjes (als het goed is). En ja, speciale genezingsdiensten, daar zegt de Bijbel inderdaad niks over.
Deze link geeft een goede Bijbelse onderbouwing en laat ook getuigen spreken:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/genezing.index.htm
Re: Gebedsgenezers
Maarre...we geloven toch wel dat de Heere echt daadwerkelijk mensen kan genezen?
Ook nu nog? (hoeft geen ernstige ziekte te zijn)
Ik had een keer voorhoofdsholte ontsteking. Het was vastgesteld en ik was zo bang om te sterven ( ik was nog kind en dacht dat die hoofdpijn naar mn hersenen sloeg). Ik bad in nood of de Heere me wilde genezen en ik had op slag nergens meer last van.
Mijn hoofdpijn was weg, de druk op mijn bijholte/voorhoofd ook.
Overigens beloofde ik om me te bekeren en ernst te maken met God wanneer Hij me gelijk beter maakte; en tot mijn schaamte ben ik mijn belofte toen niet nagekomen.
Wel was mijn twijfel of Hij bestond weg.
Ook nu nog? (hoeft geen ernstige ziekte te zijn)
Ik had een keer voorhoofdsholte ontsteking. Het was vastgesteld en ik was zo bang om te sterven ( ik was nog kind en dacht dat die hoofdpijn naar mn hersenen sloeg). Ik bad in nood of de Heere me wilde genezen en ik had op slag nergens meer last van.
Mijn hoofdpijn was weg, de druk op mijn bijholte/voorhoofd ook.
Overigens beloofde ik om me te bekeren en ernst te maken met God wanneer Hij me gelijk beter maakte; en tot mijn schaamte ben ik mijn belofte toen niet nagekomen.

Wel was mijn twijfel of Hij bestond weg.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Re: Gebedsgenezers
Tja. Zo zie je maar, dat we ook in het stuk der dankbaarheid zonder Hem niets kunnen doen.saphira schreef:Overigens beloofde ik om me te bekeren en ernst te maken met God wanneer Hij me gelijk beter maakte; en tot mijn schaamte ben ik mijn belofte toen niet nagekomen.![]()
Re: Gebedsgenezers
Dat vraag ik me af Tiberius.
Misschien voelen we ons niet dankbaar, alleen het feit dat we dat gevoel missen geeft misschien al aan dat we toch dankbaar zijn.
Daarbij is onze wil vernieuwd, en hebben we ook ons verstand en geweten nog. Dat kan je niet aan de kant schuiven.
Misschien voelen we ons niet dankbaar, alleen het feit dat we dat gevoel missen geeft misschien al aan dat we toch dankbaar zijn.
Daarbij is onze wil vernieuwd, en hebben we ook ons verstand en geweten nog. Dat kan je niet aan de kant schuiven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Gebedsgenezers
Haha, volgens mij kende ik niets van het stuk der verlossing.Tiberius schreef:Tja. Zo zie je maar, dat we ook in het stuk der dankbaarheid zonder Hem niets kunnen doen.saphira schreef:Overigens beloofde ik om me te bekeren en ernst te maken met God wanneer Hij me gelijk beter maakte; en tot mijn schaamte ben ik mijn belofte toen niet nagekomen.![]()
Ik was alleen verlost van m´n ziekte.

En van mijn twijfel, of Hij wel echt bestond-bestaat.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Gebedsgenezers
http://www.jijdaar.nl//index.php?option ... Itemid=160
Een link van een lezing van Dr. Paul hierover. Erg bijbels en spreekt uit ervaring dat er mensen genezen worden door handoplegging of zalving (jak. 5). Deze praktijken gingen door tot het jaar 1000 (in tegenstelling tot wat anderen zeggen dat het alleen bij de apostelen voorkwam), hoewel in mindere mate dan bij de apostelen zelf.
Welke ervaringen hebben anderen hiermee in de gemeente (en dus niet bij Jan Zijlstra ofzo), maar gewoon de letterlijke opdracht uit Jak 5: is iemand ziek? dat hij ouderlingen tot zich roept, en met handoplegging of zalf bidden in de naam des Heeren. Het gebed ZAL hem behouden.
Een link van een lezing van Dr. Paul hierover. Erg bijbels en spreekt uit ervaring dat er mensen genezen worden door handoplegging of zalving (jak. 5). Deze praktijken gingen door tot het jaar 1000 (in tegenstelling tot wat anderen zeggen dat het alleen bij de apostelen voorkwam), hoewel in mindere mate dan bij de apostelen zelf.
Welke ervaringen hebben anderen hiermee in de gemeente (en dus niet bij Jan Zijlstra ofzo), maar gewoon de letterlijke opdracht uit Jak 5: is iemand ziek? dat hij ouderlingen tot zich roept, en met handoplegging of zalf bidden in de naam des Heeren. Het gebed ZAL hem behouden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Netwerkuitzending Wonderen in de Alblasserwaard
Wie heeft dit nog meer gezien?genade schreef:http://www.netwerk.tv/archief/4914112/8 ... waard.html
Re: Netwerkuitzending Wonderen in de Alblasserwaard
Dit is toch al een oude uitzending (van een half jaar terug ofzo)?Jongere schreef:Wie heeft dit nog meer gezien?genade schreef:http://www.netwerk.tv/archief/4914112/8 ... waard.html
Re: Gebedsgenezers
Ik ben naar die avond geweest bij Jijdaar en vond het een goede avond. Kon niets onbijbels opmerken.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Re: Netwerkuitzending Wonderen in de Alblasserwaard
Sterker nog, dit bericht komt eerder uit dit topic: in juni 2007. Maar ik zag dat er volgens mij nog niemand op had gereageerd.freek schreef:Dit is toch al een oude uitzending (van een half jaar terug ofzo)?Jongere schreef:Wie heeft dit nog meer gezien?genade schreef:http://www.netwerk.tv/archief/4914112/8 ... waard.html
De dingen die mij erin opvallen: blijkbaar gebeurt er bij deze mensen 'iets', maar worden ze niet definitief genezen. Kom je dat in de Bijbel ergens tegen, mensen die maar half worden genezen of tijdelijk?
Wat ik in ieder geval héél kwalijk vind is wat je ziet bij dat meisje: "misschien had ik niet genoeg geloof". Dat kan en mag volgens mij nooit de bedoeling zijn.
Re: Gebedsgenezers
Paulus geeft toch aan dat dit ook aan andere mensen in de gemeente is voorbehouden? (1 Kor 12, slot)Sola Scriptura schreef:Petrus was een apostel. had die gave van de Here zelf gekregen.Marnix schreef:de juiste? Wat moeten we dan met Petrus die de handen oplegt en iemand geneest? Het gaat in ieder geval niet om lokkertjes (als het goed is). En ja, speciale genezingsdiensten, daar zegt de Bijbel inderdaad niks over.
Deze link geeft een goede Bijbelse onderbouwing en laat ook getuigen spreken:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/genezing.index.htm
Saphira, waar wacht je op?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Sola Scriptura
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37
Re: Gebedsgenezers
1 kor 12 slot: staat nergen handen opleggen. maar gaat over de gave van genezing.
Of die nog voor deze dagen is, die gave, is ook een ander topic, want daar zijn de meningen over verdeeld. (ik denk het wel in uitzonderingen, vooral zendingsveld, niet een kerk bouwen om een gave zoals zijlstra, maar dat is ook weer ander topci))
In Jacobus 5 staat een soort protocol over wie wanneer de handen op mag leggen.
Ik zou zeggen: laten we het dan Bijbels houden, want wat voor de leiders en schrijvers van toen melk en zuigelingenleer was, is voor de Schriftgeleerden van deze tijd reden voor discussie en boekenkasten vol. (hebr einde hfst 5 begin 6)
Kern:
Hebr 6 :
1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, 2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel; 3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.
1tim 5:
22 Leg niemand overijld de handen op, heb ook geen deel aan de zonden van anderen, houd u rein.
(kan ook in de context van oudste benoemen zijn of gaven overdracht , hoeft niet gave van genezing te zijn)
Deze tekst spreekt duidelijke taal, vergelijk dit maar eens met sommige kerken/christenen die zomaar in elke opwelling/emotie en eigen gevoel en goeddunken de handen opleggen.
Of die nog voor deze dagen is, die gave, is ook een ander topic, want daar zijn de meningen over verdeeld. (ik denk het wel in uitzonderingen, vooral zendingsveld, niet een kerk bouwen om een gave zoals zijlstra, maar dat is ook weer ander topci))
In Jacobus 5 staat een soort protocol over wie wanneer de handen op mag leggen.
Ik zou zeggen: laten we het dan Bijbels houden, want wat voor de leiders en schrijvers van toen melk en zuigelingenleer was, is voor de Schriftgeleerden van deze tijd reden voor discussie en boekenkasten vol. (hebr einde hfst 5 begin 6)
Kern:
Hebr 6 :
1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, 2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel; 3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.
1tim 5:
22 Leg niemand overijld de handen op, heb ook geen deel aan de zonden van anderen, houd u rein.
(kan ook in de context van oudste benoemen zijn of gaven overdracht , hoeft niet gave van genezing te zijn)
Deze tekst spreekt duidelijke taal, vergelijk dit maar eens met sommige kerken/christenen die zomaar in elke opwelling/emotie en eigen gevoel en goeddunken de handen opleggen.