Chiliasme

Gian

Re: Chiliasme

Bericht door Gian »

Gian schreef:Ga morgen het boekje van A Maljaars 'niet allen Israël' doorworstelen.
Ben benieuwd :)
De eerste 3 hoofdstukken vond ik leerzaam. Met het woord Israël kan niet altijd alleen het nationale volk Israël bedoeld worden, en ook niet alleen de Joden.

De rest van het boekje kon ik me niet in vinden, nl. geen heil meer voor de Joden en een ingewikkelde contsructie om 1948 en Rom. 11. een plaats te geven.
De toon van het boekje vond ik ergerlijk. Zeker naar de chiliasten toe.

Bovendien gaat ook A.Maljaars aan de vele profetieën voorbij die niet vergeestelijkt kunnen worden.
Ik moet de eerste amillenianist nog tegenkomen die deze profetieen een plaats kan geven.

Eea hoop ik snel wat uit te werken, daar heb ik nu geen tijd voor.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:@Afgewezen, ik ben er persoonlijk van overtuigd dat profetieën vaak meerdere duidingen hebben en dat vervulling ook meervoudig plaatsvindt. Dat geldt bijvoorbeeld al voor de moederbelofte, die uiteindelijk alleen vervuld wordt in Christus, maar ook een betekenis heeft voor het geestelijk zaad.

Het geldt ook voor de beloften aan Abraham die wel degelijk een component hebben voor het nageslacht van Abraham, maar uiteindelijk de vervulling hebben in Christus.

Het geldt ook voor vele historische gebeurtenissen in het OT die een tijdelijke en geestelijke component hebben.
Helemaal mee eens.
Ten slotte geldt het ook voor de profetieën. Jouw uitgangspunt is een enkelvoudige vervulling, maar dat zal je dan toch eerst moeten aantonen.
Mijn uitgangspunt is geen enkelvoudige vervulling. Hoe zou dat kunnen? Jesaja 52 bijv. ziet éérst op de verlossing uit de ballingschap, maar heeft ook een verdere vervulling.
Persoonlijk ben ik overtuigd dat vele profetieën meervoudig vervuld worden en niet enkelvoudig. Vanuit de analogie met andere gedeelten van de Schrift (zie hierboven) ligt dat al voor de hand, maar er zijn ook diverse voorbeelden van meervoudige vervulling te geven.
Nogmaals, daar ben ik het helemaal mee eens.
Daarom gaat m.i. jouw voorbeeld uit Handelingen 15 niet op. Het feit dat de profetie tóen in een bepaald opzicht vervuld werd, wil beslist niet zeggen dat dezelfde profetie niet tévens op andere wijze vervuld zal worden.
Dat klinkt wel erg relativerend ten opzichte van het NT!
Het is de Bijbel zelf die ons voorgaat in de vergeestelijkingsmethode. Laat ik één voorbeeld noemen. In Jes. 52:7 lezen wij: Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die den vrede doet horen; desgenen, die goede boodschap brengt van het goede, die heil doet horen; desgenen, die tot Sion zegt: Uw God is Koning.
Het gaat in dit Jesaja 52 over de terugkeer van Israël uit de ballingschap.
Paulus past deze profetie toe op de prediking van het Evangelie (geestelijk dus!). Trouwens, in Jesaja 52 lezen we nog veel meer profetieën, die in het NT in hun diepere, geestelijke strekking verklaard worden.
De stelling dat Augustinus dit leerde en dat men “zijn toevlucht” moest nemen tot de “vergeestelijkingsmethode” is dan ook veel te kort door de bocht. Het klinkt bijna alsof je het over een complot tegen de Bijbel hebt!
Ik ben het met je eens dat de Schrift óók vergeestelijkt. Dat wil echter niet zeggen dat de geestelijke betekenis de ENIGE betekenis is. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat dit zeker niet waar is.
Bij het zien van de wijze waarop de profetieën vervuld worden, is er één spoor dat we moeten volgen, dat van de Bijbel. En daarbij is met name de richting die het NT ons wijst, van belang. Het NT daarbij te beschouwen als het tijdperk waarin de profetie "op een bepaalde wijze" vervuld werd, doet te kort aan de rijkdom van de volheid des tijds, van de komst van de Geest. Wij leven echt in de laatste ure, de heilstijd ís gekomen - en zal zijn uiteindelijke vervulling hebben op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Waar leert het NT ons dat daartussen nóg een heilstijd zit?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 19 mei 2008, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Gian schreef:Ga morgen het boekje van A Maljaars 'niet allen Israël' doorworstelen.
De eerste 3 hoofdstukken vond ik leerzaam. Met het woord Israël kan niet altijd alleen het nationale volk Israël bedoeld worden, en ook niet alleen de Joden.
Blij dat je dat er in elk geval uit opgepikt hebt. :)
De rest van het boekje kon ik me niet in vinden, nl. geen heil meer voor de Joden en een ingewikkelde contsructie om 1948 en Rom. 11. een plaats te geven.
De toon van het boekje vond ik ergerlijk. Zeker naar de chiliasten toe.
Dat laatste is niet relevant. En welke ingewikkelde constructie gebruikt Maljaars dan?
Bovendien gaat ook A.Maljaars aan de vele profetieën voorbij die niet vergeestelijkt kunnen worden.
Ik moet de eerste amillenianist nog tegenkomen die deze profetieen een plaats kan geven.

Eea hoop ik snel wat uit te werken, daar heb ik nu geen tijd voor.
We wachten af.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Gian,
Het boek van Maljaars is dat nog te verkrijgen en wie is de uitgever?
Ik wil dit eigenlijk ook wel lezen, als ik jou zo lees zal ik het er niet mee eens zijn, maar ik wil toch graag weten hoe iemand aan zijn mening komt, hoe hij het bijbeld fundeert.
Gian

Bericht door Gian »

Toeschouwer schreef:Gian,
Ik wil dit eigenlijk ook wel lezen, als ik jou zo lees zal ik het er niet mee eens zijn, maar ik wil toch graag weten hoe iemand aan zijn mening komt, hoe hij het bijbeld fundeert.
http://www.antiqbook.com/books/speedsearch.php#0
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Klaio

Bericht door Klaio »

Zonde van je tijd. Het is een jaren zeventig boekje en bevat een brok vervangingstheologie in de hoogste macht. En de pretenties van de schrijver zijn hoog. Het boekje draagt namelijk als ondertitel: "De verhouding tussen kerk en Israël in bijbels licht". Zelfs in de GG is er mijns inziens niemand meer die dit voor zijn rekening durft te nemen. Hulde! Maar als je van absurde "bewijsvoeringen" kennis wilt nemen, tolle lege.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klaio schreef:
Zonde van je tijd. Het is een jaren zeventig boekje en bevat een brok vervangingstheologie in de hoogste macht. En de pretenties van de schrijver zijn hoog. Het boekje draagt namelijk als ondertitel: "De verhouding tussen kerk en Israël in bijbels licht". Zelfs in de GG is er mijns inziens niemand meer die dit voor zijn rekening durft te nemen. Hulde! Maar als je van absurde "bewijsvoeringen" kennis wilt nemen, tolle lege.
Mm, over een ergerlijke toon gesproken... :fi
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:
Klaio schreef:
dat was niet relevant toch? :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:
Klaio schreef:Zonde van je tijd. Het is een jaren zeventig boekje en bevat een brok vervangingstheologie in de hoogste macht. En de pretenties van de schrijver zijn hoog. Het boekje draagt namelijk als ondertitel: "De verhouding tussen kerk en Israël in bijbels licht". Zelfs in de GG is er mijns inziens niemand meer die dit voor zijn rekening durft te nemen. Hulde! Maar als je van absurde "bewijsvoeringen" kennis wilt nemen, tolle lege.
Haha.
Voor déze discussie is het niet meer interessant hoe de toon in een bepaald boekje is.
In de discussie zelf is het wel degelijk van belang hoe de toon is.
Toch?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:
MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef: Mm, over een ergerlijke toon gesproken... :fi
Haha.
Voor déze discussie is het niet meer interessant hoe de toon in een bepaald boekje is.
In de discussie zelf is het wel degelijk van belang hoe de toon is.
Toch?
::tilt
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:@Afgewezen, ik ben er persoonlijk van overtuigd dat profetieën vaak meerdere duidingen hebben en dat vervulling ook meervoudig plaatsvindt. (...) Jouw uitgangspunt is een enkelvoudige vervulling, maar dat zal je dan toch eerst moeten aantonen.
Mijn uitgangspunt is geen enkelvoudige vervulling. Hoe zou dat kunnen? Jesaja 52 bijv. ziet éérst op de verlossing uit de ballingschap, maar heeft ook een verdere vervulling.
O.k. misschien niet juist door mij geformuleerd. Mijn punt was dat ik in de profetieën voor Israël - die zeker niet allemaal vervuld zijn in het OT - méér zie dan een geestelijke vervulling voor de Kerk in het NT. Anderzijds sluit ik die geestelijke vervulling ook niet uit. Daarmee ben ik het dus niet eens met Toeschouwer, maar ook niet met jou.

Daarom gaat m.i. jouw voorbeeld uit Handelingen 15 niet op. Het feit dat de profetie tóen in een bepaald opzicht vervuld werd, wil beslist niet zeggen dat dezelfde profetie niet tévens op andere wijze vervuld zal worden.
Dat klinkt wel erg relativerend ten opzichte van het NT!
De beloften die zien op de tijd van het Nieuwe Testament houden niet op bij de apostelen, maar hebben nog een verdere vervulling. Ook nu leven we onder de bedeling van het Nieuwe Testament. Mijn opmerking was dus bepaald niet relativerend bedoeld.

Wat ik wel bedoelde is dat we de vervulling van de Oud-Testamentische profetieën niet moeten versmallen tot de eerste christengemeente, ja zelfs niet tot de Kerk van het gehele Nieuwe Testament. Er zijn profetieën die uit hun eigen aard ongetwijfeld alleen hun volledige vervulling kunnen krijgen wanneer het volk Israël (d.w.z. zeer velen uit dit volk en 'als' de gehele natie) tot bekering komt. Zo zijn er de beloften dat eerder de ordeningen van hemel en aarde en van eb en vloed zullen ophouden vóórdat Israël ophoudt Gods volk te zijn. Zoiets kan en mag je echt niet (louter) vergeestelijken.

Bij het zien van de wijze waarop de profetieën vervuld worden, is er één spoor dat we moeten volgen, dat van de Bijbel. En daarbij is met name de richting die het NT ons wijst, van belang. Het NT daarbij te beschouwen als het tijdperk waarin de profetie "op een bepaalde wijze" vervuld werd, doet te kort aan de rijkdom van de volheid des tijds, van de komst van de Geest. Wij leven echt in de laatste ure, de heilstijd ís gekomen - en zal zijn uiteindelijke vervulling hebben op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Waar leert het NT ons dat daartussen nóg een heilstijd zit?
@Afgewezen, opnieuw: Het NT beschouw ik niet als een tijdperk waarin de profetie "op een bepaalde wijze" vervuld werd, we leven namelijk nog steeds onder het Nieuwe Testament en we leven nog steeds in de laatste ure en de verdere vervulling van de profetieën in onze tijd is dus ook de vervulling van deze profetieën onder het Nieuwe Testament.

Echter, dat wil niet zeggen dat alle profetieën mbt Israël, de val van Rome en een toekomstige bloeitijd voor de Kerk zouden moeten worden vergeestelijkt. Voordat we echter verder gaan, mag ik jou misschien eens wat vragen? Beschouw jij onderstaande profetieën als toekomstig of als reeds vervuld en waarop baseer je dat?
- de profetieën mbt Gog en Magog (Ezechiël en Openbaring)
- Openbaring 13
- de val van Babylon volgens Openbaring

Zonderling
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Wat ik wel bedoelde is dat we de vervulling van de Oud-Testamentische profetieën niet moeten versmallen tot de eerste christengemeente, ja zelfs niet tot de Kerk van het gehele Nieuwe Testament. Er zijn profetieën die uit hun eigen aard ongetwijfeld alleen hun volledige vervulling kunnen krijgen wanneer het volk Israël (d.w.z. zeer velen uit dit volk en 'als' de gehele natie) tot bekering komt. Zo zijn er de beloften dat eerder de ordeningen van hemel en aarde en van eb en vloed zullen ophouden vóórdat Israël ophoudt Gods volk te zijn. Zoiets kan en mag je echt niet (louter) vergeestelijken.
En daarmee stel je dus dat het NT in feite onvolledig is. Je durft zelfs te zeggen dat het NT de profetieën 'versmalt'. Hierin ga ik niet met je mee.
Zonderling schreef:Echter, dat wil niet zeggen dat alle profetieën mbt Israël, de val van Rome en een toekomstige bloeitijd voor de Kerk zouden moeten worden vergeestelijkt.
Het is een ernstig tekort aan de strekking van het NT, wanneer je nog een bloeitijd voor Israël verwacht. De bloeitijd ís gekomen. Het NT staat er vol mee. Inderdaad, de uiteindelijke vervulling van de beloften van het 'vrederijk' staan nog uit: de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Zonderling schreef: Voordat we echter verder gaan, mag ik jou misschien eens wat vragen? Beschouw jij onderstaande profetieën als toekomstig of als reeds vervuld en waarop baseer je dat?
- Openbaring 13
- de val van Babylon volgens Openbaring.
Ik heb enige algemene lijnen aangegeven. Voor het beantwoorden van deze vragen zou ik me moeten gaan wagen aan een detailexegese van deze hoofdstukken. Misschien doe ik dat nog eens, maar voor dit moment laat ik het even voor wat het is.
Overigens, omdat mijn uitgangspunten anders zijn dan de jouwe, verwacht ik wel dat ik tot andere conclusies zal komen dan jij.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 20 mei 2008, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Wat ik wel bedoelde is dat we de vervulling van de Oud-Testamentische profetieën niet moeten versmallen tot de eerste christengemeente, ja zelfs niet tot de Kerk van het gehele Nieuwe Testament. Er zijn profetieën die uit hun eigen aard ongetwijfeld alleen hun volledige vervulling kunnen krijgen wanneer het volk Israël (d.w.z. zeer velen uit dit volk en 'als' de gehele natie) tot bekering komt. Zo zijn er de beloften dat eerder de ordeningen van hemel en aarde en van eb en vloed zullen ophouden vóórdat Israël ophoudt Gods volk te zijn. Zoiets kan en mag je echt niet (louter) vergeestelijken.
En daarmee stel je dus dat het NT in feite onvolledig is. Je durft zelfs te zeggen dat het NT de profetieën 'versmalt'. Hierin ga ik niet met je mee.
@Afgewezen, dat vind ik echt een onheuse verdachtmaking.
Ik heb geschreven dat WIJ de profetieën niet moeten versmallen tot een uitsluitend geestelijke uitlegging onder het NT.
Ik heb nergens geschreven dat het NT de profetieën versmalt, integendeel, ik geloof dat de vervulling van de OT-profetieën voor de Kerk in de Pinksterdag een deel van hun vervulling gekregen hebben, maar toen niet zijn voltooid en nog steeds niet zijn voltooid, óók niet als het gaat om Israël, de antichrist en het Koninkrijk van Christus !!! Wanneer alle profetieën voltooid zijn, dan zou deze wereld er ook niet meer zijn, realiseer je dat goed.

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Echter, dat wil niet zeggen dat alle profetieën mbt Israël, de val van Rome en een toekomstige bloeitijd voor de Kerk zouden moeten worden vergeestelijkt.
Het is een ernstig tekort aan de strekking van het NT, wanneer je nog een bloeitijd voor Israël verwacht. De bloeitijd ís gekomen. Het NT staat er vol mee. Inderdaad, de uiteindelijke vervulling van de beloften van het 'vrederijk' staan nog uit: de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Tja, wel een stelling van jouw kant, maar geen argumenten.

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef: Voordat we echter verder gaan, mag ik jou misschien eens wat vragen? Beschouw jij onderstaande profetieën als toekomstig of als reeds vervuld en waarop baseer je dat?
- Openbaring 13
- de val van Babylon volgens Openbaring.
Ik heb enige algemene lijnen aangegeven. Voor het beantwoorden van deze vragen zou ik me moeten gaan wagen aan een detailexegese voor deze hoofdstukken. Misschien ga ik me daar nog eens aan wagen, maar voor dit moment laat ik het even voor wat het is.
Overigens, omdat mijn uitgangspunten anders zijn dan de jouwe, verwacht ik wel dat ik tot andere conclusies zal komen dan jij.
Dat kan zijn, maar juist het feit dat OT-profetieën in het NT nog een keer herhaald worden, zouden jou aan het denken moeten zetten. Niet alle OT profetieën zijn reeds (volledig) vervuld, want dezelfde zaken werden nogmaals aan Johannes op Patmos geopenbaard als toekomstig.

Zonderling
Zonderling

@Afgewezen, laat ik nog toevoegen dat het Rijk van Christus in Daniël 2 en 7 volgde op het 4e Rijk, 10 daaruit voortkomende koninkrijken (de tenen van het beeld in Daniël 2; 10 hoofden in Daniël 7 en Openbaring) en de hoorn die daaruit voortkwam en grote, lasterlijke dingen sprak.

Het 4e Rijk = Romeinse Rijk, was er wel in de tijd van de Apostelen, maar de tenen van dit beeld waren er nog niet. Daaruit blijkt al dat een deel van de profetie in Daniël 2 ook ten tijde van de apostelen nog toekomstig was, evenals een deel van Daniël 7. Zie ook Openbaring 13, dat zelfs de kanttekeningen verbinden aan Daniël 7.
Gian

Bericht door Gian »

Gian schreef:
De eerste 2 hoofdstukken vond ik leerzaam. Met het woord Israël kan niet altijd alleen het nationale volk Israël bedoeld worden, en ook niet alleen de Joden.
Profetiën als; 'zullen Mij tot een vok zijn' kunnen op de nieuw-testamentische Gemeente toegepast worden;
2Co 6:16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.
Gods belofte die Paulus aanhaald in 2Cor. 6:16 moet wel slaan op de belofte die God in het OT aan Zijn volk gaf. De Corinthen waren uit de heidenen.

De NT- Gemeenten kunnen het geestelijk Israël genoemd worden;
Ef 2:
11 Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;
12 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israels, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.
13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16 En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
18 Want door Hem hebben wij beiden den toegang door een Geest tot den Vader.
19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;
Ik heb hfdst. 3 t/m 5 nog eens gelezen en ik kan er niets mee. Het is een opsomming van warrigheden en flarden van gevolgtrekkingen. Zoals Maljaars hier de bijbel gebruikt kan je alles wel naar je hand zetten. Hij heeft wel heel erg ver moeten zoeken om zijn gelijk te krijgen.

Bovendien gaat ook Maljaars aan de vele profetieën voorbij die niet vergeestelijkt kunnen worden.
Plaats reactie