Nieuwe vertaling Institutie van Calvijn op komst

memento

Re: Nieuwe vertaling Institutie van Calvijn op komst

Bericht door memento »

mayflower schreef:Ik heb zonet de volgende editie besteld, voor maar € 16,90:
http://www.hertog.nl/TradePoint/Item_Vi ... 1598561685
Beveridge's vertaling is nog aardig pittig om te lezen...
Corydoras

Bericht door Corydoras »

memento schreef:Ik ben ook erg benieuwd waneer die nieuwe vertaling van de Institutie klaar is. In het Engels zijn al lang vertalingen beschikbaar die én lekker lezen, én wetenschappelijk verantwoord vertaald hebben.
Daar heb ik wel interesse in! Welke kun je aanbevelen?
Afbeelding
henriët

Bericht door henriët »

als ik het goed heb gelezen zijn er een week lang lezingen ed over Calvijn. op de zomer universiteit in Apeldoorn. Misschien een idee voor 'Calvijnliefhebbers'!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
mayflower

Bericht door mayflower »

Corydoras schreef:
memento schreef:Ik ben ook erg benieuwd waneer die nieuwe vertaling van de Institutie klaar is. In het Engels zijn al lang vertalingen beschikbaar die én lekker lezen, én wetenschappelijk verantwoord vertaald hebben.
Daar heb ik wel interesse in! Welke kun je aanbevelen?
Volgens is deze wel aan te bevelen, een volume en de prijs is goedkoop:
http://www.hertog.nl/TradePoint/Item_Vi ... 1598561685
Volgens memento is deze wel pittig, maar volgens contacten die ik heb (in het buitenland) is deze vertaling (en weer vernieuwd in de spelling) blijkt deze zeer toegangkelijk te zijn!
memento

Bericht door memento »

Persoonlijk geef ik mijn voorkeur aan deze (zie onderstaande link). Het Engels van Beveridge is ouderwets (de vertaling is ook al meer dan 100 jaar oud), en de nieuwe vertaling is wetenschappelijk gezien beter (zowel vertaalkundig beter, als betere voetnoten).

http://www.christianbook.com/Christian/ ... m_no=22028 (klik op de pagina op Excerpt, voor een voorbeeld hoofdstuk)

Enige nadeel is dat de nieuwe vertaling wat duurder is, zo rond de 50 EUR schat ik...
Zonderling

Bericht door Zonderling »

En ik kocht de Nederlandse versie van die eerste editie van 1536 (vertaling prof. Van 't Spijker) ca 1996 voor maar 10 gulden in de opruiming... Wie moeite heeft met de uitgebreide editie, kan ik deze eerste editie aanraden. Slechts 300 bladzijden en het leest door de nieuwe vertaling vrij gemakkelijk. Deze editie heb ik zelf ook geheel gelezen, voor de grote editie is me dat nog niet gelukt, die gebruik ik meer als naslagwerk.

Ik schat de prijs van de nieuwe vertaling van de grote editie aanzienlijk hoger in dan Memento, dat wordt zeker boven de 120 euro.
memento

Bericht door memento »

Zonderling schreef:En ik kocht de Nederlandse versie van die eerste editie van 1536 (vertaling prof. Van 't Spijker) ca 1996 voor maar 10 gulden in de opruiming... Wie moeite heeft met de uitgebreide editie, kan ik deze eerste editie aanraden. Slechts 300 bladzijden en het leest door de nieuwe vertaling vrij gemakkelijk. Deze editie heb ik zelf ook geheel gelezen, voor de grote editie is me dat nog niet gelukt, die gebruik ik meer als naslagwerk.

Ik schat de prijs van de nieuwe vertaling van de grote editie aanzienlijk hoger in dan Memento, dat wordt zeker boven de 120 euro.
Ik had het over de nieuwe Engelse vertaling :). De nieuwe Nederlandse vertaling zal idd ruim boven de 100 EUR liggen :cry
Gian

Bericht door Gian »

Mocht iemand zijn oude versie voor de nieuwe inwisselen dan wil ik nog wel wat voor de oude geven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie