Kerkverlating om de sfeer

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
"Denk je dat er straks gevraagd wordt of je bij de GG of bij de GKV of een evangelische gemeente 'gekerkt' hebt?"

JA! Dat denk ik wel, aangezien wij voor het aangezicht van God leven en verantwoording van ieder ijdel woord moeten geven op de dag des oordeels, en dan zeker als het gaat om het zomaar verlaten van je gemeente. Stel dat God vraagt: Waarom heb je de gemeente verlaten waar ik je geplaatst heb? Dan zeg jij: Omdat ik me niet echt helemaal thuisvoelde...Is dat een afdoende reden?

Waaraan kunnen we de leiding van de Heilige Geest herkennen in dat geval?
Je bent nogal stellig RJ.
Dat mag, maar ik ben dat ook.
Misschien vraagt God dan wel: "Wat jammer dat jullie 'beneden' zoveel 'hokjes' hebben gemaakt. Ik kan het goed begrijpen dat jij geen keus kon maken. Maar hier heb Ik dat anders geregeld, je mag daar plaats nemen, tussen die OGG-vrouw en die man van het leger des heils, je zult je daar thuis voelen, vertrouw me maar en straks zal Ik persoonlijk je tranen drogen".

Een 'breekje' van Breekijzertje
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Misschien vraagt God dan wel: "Wat jammer dat jullie 'beneden' zoveel 'hokjes' hebben gemaakt."

Jammer is zacht uitgedrukt, het is een belediging voor Christus, het is niet naar de Schrift en het is puur menselijk en vleselijk dat er zoveel kerken en verbanden zijn. Dat ben ik dus met je eens.

"Ik kan het goed begrijpen dat jij geen keus kon maken."

Is dat soms een legitimatie om maar zomaar van het ene naar het andere kerkverband te gaan, zeker ook als het om je plaatselijke gemeente gaat? Als je eenmaal in een bepaald kerkverband zit, dan is dat Gods voorzienigheid en je mag slechts met zwaarwegende redenen eruit gaan (bijv. Ds. Van Vlastuin is van OGG naar de NHK gegaan omdat hij ziet dat hij terug moet keren naar de kerk der vaderen, de planting Gods).
Het is moeilijk soms om te blijven, maar een kerk/gemeente verlaten omwille van je gevoel of de sfeer of de nare gemeenteleden of weet ik veel wat, dat zullen wij ook moeten verantwoorden.

Er zijn veel kerkverbanden, maar onze keuze zullen we moeten verantwoorden, en dan hoop ik dat je het met me eens bent dat 'kerkverlating om de sfeer' dan geen afdoende argument is, hoewel het soms best heel moeilijk kan zijn. Theoretisch mooi, maar in de praktijk. Toch hebben wij altijd te maken met het Woord Gods en dat heeft toch zeggenschap over onze praktijk en niet zozeer ons gevoel.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Refojongere Als je eenmaal in een bepaald kerkverband zit, dan is dat Gods voorzienigheid en je mag slechts met zwaarwegende redenen eruit gaan (bijv. Ds. Van Vlastuin is van OGG naar de NHK gegaan omdat hij ziet dat hij terug moet keren naar de kerk der vaderen, de planting Gods).
En jij vindt dat wél legitiem?
Was van Vlastuin niet door God in de OGG geplaatst dan? Niet dat ik op de persoon Van Vlastuin speel, maar ik gebruik het door jou aangehaalde voorbeeld.
Zie jij de NHK ook als de ware kerk?
'k Hoor zelf ook bij de NHK, maar ik pretendeer zeker niet dat ik in een kerk zit die ontstaan is uit een "planting Gods" en waar dus eigenlijk iedereen lid van zou moeten zijn.
Komt mij zeer hoogmoedig over moet ik zeggen.

"Zwaarwegende redenen" kunnen voor iedereen anders zijn RJ en dat bepaalt een kerkenraad zeker niet.

Refojongere

Ik citeer van de homepage:
"Er is een ander probleem dat veel energie van mij heeft gevraagd. Hoe moeten wij aankijken tegen de kerk van Christus in ons land? In de oud gereformeerde gemeenten waarin ik ben opgegroeid, was oorspronkelijk een diep verlangen om terug te keren naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Mijn voorgeslacht is niet oud-gereformeerd van origine; mijn ouders zijn beide hervormd gedoopt. Bovendien hebben we de plicht om de eenheid zoveel mogelijk gestalte te geven. Toen ik zag dat afscheiding geen garantie is voor zuiverheid en dat de belijdenis van de vaderlandse kerk nog steeds gereformeerd was, heb ik in afhankelijkheid van de Heere gemeend dat het mijn weg was om in deze kerk te dienen."

Vind ik wel legitiem!
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Breekijzertje, als aanvulling op hetgeen RJ schrijft het volgende: Ds. W. van Vlastuin heeft nooit de scheiding gezocht! Hij heeft de kerkelijke weg bewandeld ook betreffende zijn roeping. Na deze weg heeft hij gemeend dat zijn roeping lag in de vaderlandse kerk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Wel grappig dat de hoek waar de meeste klappen vallen als het gaat om kerkwisseling zich het meest verzet tegen die kerkwisseling. Kijk wel uit dat je God niet voor de karretje gaat spannen.

Zelf ken ik mensen die zich oprecht ingezet hebben voor een kerk, echt oprecht. Maar door de vele tegenwerkingen binnen die kerk, raakten ze opgebrand. Uiteindelijk besloten ze naar een andere gemeente te gaan. De mensen in hun oude gemeente gebruikten sommige reeds genoemde argumenten om ze schuldig te laten voelen/terug te laten komen. Oftewel, toen ze er waren was het niet goed, nu ze weg zijn ook niet!

Iedereen moet zich oprecht inspannen om deel te zijn van een gemeente. In sommige gevallen kan er een ware dictatuur zijn van (enkele leden van) de kerkeraad. In sommige gevallen kan er een scheve prediking zijn. Stelling: Kerkverlating is een teken dat er iets mis is in een gemeente.
Breekijzertje

Nogmaals, ik speel niet op de persoon van Vlastuin.
RJ haalde dit als voorbeeld aan en daar refereerde ik aan.

Als je door voortschrijdend inzicht tot de conclusie bent gekomen dat in jouw gemeente de christelijke vrijheid tot bepaalde kaders wordt ingepakt en jij kunt daar niet (meer) mee instemmen, moet je maken dat je wegkomt om schade aan jezelf en die gemeente te voorkomen.
Misschien kun je dat ook wel zien als een "roeping".

Nogmaals mijn vraag aan RJ: "Zie jij de NHK ook als de ware kerk?"

Donselaar zei: "Ds. W. van Vlastuin heeft nooit de scheiding gezocht! Hij heeft de kerkelijke weg bewandeld ook betreffende zijn roeping."

# Je zult wel moeten als je naar een andere gemeente overgaat, dat geldt ook voor 'gewone' gemeenteleden.
Je attestatie zul je toch los moeten krijgen bij de kerkenraad.

[Aangepast op 26/3/03 door Breekijzertje]
Refojongere

"Als je door voortschrijdend inzicht tot de conclusie bent gekomen dat in jouw gemeente de christelijke vrijheid tot bepaalde kaders wordt ingepakt en jij kunt daar niet (meer) mee instemmen, moet je maken dat je wegkomt om schade aan jezelf en die gemeente te voorkomen.
Misschien kun je dat ook wel zien als een "roeping".

Wanneer is die "roeping" gerechtvaardigd? Concreet graag!

Nogmaals mijn vraag aan RJ: "Zie jij de NHK ook als de ware kerk?"

De NHK heeft nog steeds de kenmerken van de ware kerk ja.
Breekijzertje

We vallen een beetje in herhaling.

Die "roeping" is gerechtvaardigd als je bepaalde rancuneuze gevoelens gaat koesteren tegen subjectieve zaken die daardoor zelfs de essentiële geloofszaken dreigen onder te sneeuwen.
D.m.v. gebed kun je dan licht op bepaalde dingen krijgen.
'k Hoop dat ik zo duidelijk ben.

Refojongere

Beste Breekijzertje,

"'k Hoop dat ik zo duidelijk ben."

Niet helemaal, eigenlijk helemaal niet:

"als je bepaalde rancuneuze gevoelens gaat koesteren tegen subjectieve zaken"

Wat voor subjectieve zaken?

"die daardoor zelfs de essentiële geloofszaken dreigen onder te sneeuwen."

Ligt dat dan aan jouw rancuneuze gevoelens of aan de gemeente?
ndonselaar
Contacteer:

Donselaar zei: "Ds. W. van Vlastuin heeft nooit de scheiding gezocht! Hij heeft de kerkelijke weg bewandeld ook betreffende zijn roeping."

Je zult wel moeten als je naar een andere gemeente overgaat, dat geldt ook voor 'gewone' gemeenteleden.
De kerkelijke weg aangaande zijn roeping, bedoelde ik zijn roeping tot het predikambt Breekijzertje. Hij heeft ook daarin nooit de scheiding gezocht!

[Aangepast op 26/3/03 door Breekijzertje] [/quote]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Je zult wel moeten als je naar een andere gemeente overgaat, dat geldt ook voor 'gewone' gemeenteleden.
De kerkelijke weg aangaande zijn roeping, bedoelde ik zijn roeping tot het predikambt Breekijzertje. Hij heeft ook daarin nooit de scheiding gezocht!

[Aangepast op 26/3/03 door Breekijzertje]
[/quote]Sorry, ik zie het verschil niet.

ndonselaar
Contacteer:

Concreet breekijzertje. Als een theoloog die zich geroepen weet tot het predikambt zich vervoegt bij zijn kerkverband om toegelaten te worden tot de kerkelijke opleiding en hij wordt afgewezen en zich vervolgens voegt bij de kerkelijke opleiding vanwege de NHK is dat mi een juiste weg.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Concreet breekijzertje. Als een theoloog die zich geroepen weet tot het predikambt zich vervoegt bij zijn kerkverband om toegelaten te worden tot de kerkelijke opleiding en hij wordt afgewezen en zich vervolgens voegt bij de kerkelijke opleiding vanwege de NHK is dat mi een juiste weg.
'k Vat 'm Dons!
Bedankt.

By the way, ik sta zo langzamerhand te stuiteren van jouw ongelooflijke kennis op het kerkelijke- en theologische vlak.
Is het jouw vakgebied ofzo? (Hoef je niet te beantwoorden hoor).

Plaats reactie