Barneveld, een overpeinzing

JaCa
Contacteer:

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door JaCa »

Karikaturen

We hebben een Nederland heel erg veel verschillende kerkelijke stromingen en christelijke groeperingen en vaak staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Ik geef optredens in verschillende kerken en gemeenten. Dit is boeiend. Iedere kerk of groepering kent zijn eigen accenten. Ik ben het niet altijd overal mee eens, maar vind het belangrijk dat ik altijd in gesprek kan blijven met andere gelovigen. Zonder je standpunt te verloochenen, blijf je dan toch ‘on speaking terms’. Eén punt is voor mij het belangrijkste. Als een ander Jezus accepteert als zijn persoonlijke verlosser en enige weg naar God, dan is diegene mijn broer of zus in het geloof! Ook als hij op bepaalde punten een andere mening is toegedaan. Het verzoeningswerk van Jezus Christus is voor mij de hoofdzaak.

In Psalm 133 staat dat God zijn zegen geeft als broeders in vrede samenwonen. Ook Jezus Christus en Paulus roepen meerdere malen op om, als christenen, één te blijven

Vaak merk ik echter, dat we al snel karikaturen van elkaar maken. Het beeld wat we schetsen is negatief en vertekent. We wassen elkaar de oren in plaats van de voeten… Of anders gezegd: We schieten op soldaten uit ons eigen leger.

Laten we hiermee ophouden en bedenken dat mildheid, zelfbeheersing, geduld en vriendelijkheid vruchten zijn van de Heilige Geest! Als we een effectief leger willen zijn van Jezus Christus, dan moeten we ons met elkaar verzoenen en ons naar buiten richten. Er kan een tijd komen dat we elkaar harder nodig hebben, dan dat we op dit moment denken. De ontwikkelingen kun ook in Nederland heel snel gaan. Laten we vergevingsgezind zijn en samen de goede strijd strijden. Er is nog zoveel te overwinnen in de wereld om ons heen. Tot slot een bijzondere tekst uit Efeziërs 3: 18-19a: “opdat gij dan samen met alle heiligen, ten volle zou kunnen (be)grijpen hoe groot de breedte, lengte, hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat.”

Samen met alle heiligen. We hebben elkaar nodig!

Dit las ik pas ergens op internet...de auteur is een geheimpje :P

My one and only goal;
His image in my soul.
caprice

Bericht door caprice »

MarthaMartha schreef:
Ander schreef:
Gijs83 schreef: Het is mijn bezorgdheid daarover.
Juist Gijs, en hou dat maar vast. Laat je niet van de wijs brengen door alle pro's en anti's die je hier tegenkomt maar buig maar eerbiedig, of zo je wilt, klakkeloos, voor het Woord wat jouw dominee, door God gezonden, jou te zeggen heeft. Dan zit je altijd goed.
de mensen in Berea zaten dus toch fout toen ze onderzochten of het wel waar was wat hen geleerd werd?
Nee hoor. Maar onderzoek uzelven nauw, ja zeer nauw. En dat op grond van Gods Woord, en niet naar de vleselijke begeerlijkheden en de genietende godsdienst.
Voor de gezondheid zou iedereen eigenlijk eens het boek van Theodorus van der Groe moeten lezen, hetwelk 'Toetssteen der ware en valse genade' genaamd is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Op http://www.preeklinks.nl is de jubileum dienst te beluisteren van Ds C vd Berg. (5 mei HHK Leerbroek)

Of hier de directe link

Persoonlijk voelde ik me, zelf ook zo vaak kittelachtig van gehoor, aangesproken door de toespraken in deze dienst.
Een van de sprekers verwijst dan naar 1 Kor 12 , naar de verscheidenheid der gaven , en dat in het licht van de prediking.
Ook in deze discussie is dat weer de grond van het onbegrip naar elkaar toe.

De jubilerende predikant Ds C vd Berg, verwijst in zijn toespraak , voor de dienst , dat hij er zo verheugd mee is dat men in deze dienst , van links naar rechts, van licht naar zwaar aanwezig was, vanuit bijna alle kerkverbanden !!.
Hij wees zijn medeambtsbroeders en de luisteraars er op dat het zo in de hemel ook zo zal zijn , alle strijd te boven .
Geen links geen rechts, geen licht en geen zwaar meer, hij hoopte dat de scheuren eens niet gevoeld behoefde te worden , en dat het een voorsmaak zou zijn van het hemelleven , waar weer die ware eenheid gevonden zal worden, als schapen van een kudde!

En dan niet om de verschillen te bagatelliseren, maar wel om te staan naar eenheid, om te zoeken naar wat bind.
En dan is er maar een grond en dat is Jezus Christus en die gekruisigd. En dat voor de grootste der zondaren.
Naar die eenheid verwees Ds vd Berg ook in een lezing gehouden op een jongerenavond : http://www.jongerenavondenkatwijk.nl/ hier te beluisteren.
Wat er ook aan verschillen kunnen zijn , als het gaat om de grond van de zaak , dan moeten we bezien of er daarin een gezamelijke belijdenis is.

En als dat geleerd wordt , dan veroordelen we niemand meer, maar dan achten we de ander hoger dan onszelf.
Dan kunnen we achting hebben met een Whitefield tov Wesley, ondanks de eventuele dwalingen.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
MarthaMartha schreef:
Ander schreef: Juist Gijs, en hou dat maar vast. Laat je niet van de wijs brengen door alle pro's en anti's die je hier tegenkomt maar buig maar eerbiedig, of zo je wilt, klakkeloos, voor het Woord wat jouw dominee, door God gezonden, jou te zeggen heeft. Dan zit je altijd goed.
de mensen in Berea zaten dus toch fout toen ze onderzochten of het wel waar was wat hen geleerd werd?
Nee hoor. Maar onderzoek uzelven nauw, ja zeer nauw. En dat op grond van Gods Woord, en niet naar de vleselijke begeerlijkheden en de genietende godsdienst.
Voor de gezondheid zou iedereen eigenlijk eens het boek van Theodorus van der Groe moeten lezen, hetwelk 'Toetssteen der ware en valse genade' genaamd is.
Moeilijke boeken (leesbaarheid) maar inderdaad zeker de moeite waard!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:Voor de gezondheid zou iedereen eigenlijk eens het boek van Theodorus van der Groe moeten lezen, hetwelk 'Toetssteen der ware en valse genade' genaamd is.
En dan?
caprice

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
caprice schreef:Voor de gezondheid zou iedereen eigenlijk eens het boek van Theodorus van der Groe moeten lezen, hetwelk 'Toetssteen der ware en valse genade' genaamd is.
En dan?
...daarmee tot zichzelf in te keren, maar ook het onderscheid te zien in al het kaf wat er in zijn tijd, maar vooral heden ten dage te vinden is, wat zich kerk noemt, of wat een terugkeer naar de reformatie zegt te beogen, in de vorm van diverse stichtingen.
Laatst gewijzigd door caprice op 14 mei 2008, 21:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:
En dan?
...daarmee tot zichzelf in te keren.
Heb je daar echt zo'n pil uit de 18e eeuw voor nodig???
caprice

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef: Heb je daar echt zo'n pil uit de 18e eeuw voor nodig???
Hij is zeer actueel.
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:
Afgewezen schreef: Heb je daar echt zo'n pil uit de 18e eeuw voor nodig???
Hij is zeer actueel.
Mm.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:
En dan?
...daarmee tot zichzelf in te keren, maar ook het onderscheid te zien in al het kaf wat er in zijn tijd, maar vooral heden ten dage te vinden is, wat zich kerk noemt, of wat een terugkeer naar de reformatie zegt te beogen, in de vorm van diverse stichtingen.
en niet alleen het kaf, het is ook de toetssteen voor ware genade!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
caprice

Bericht door caprice »

MarthaMartha schreef:en niet alleen het kaf, het is ook de toetssteen voor ware genade!!
Daar heb je gelijk in. ;)

Hier alvast een eerste deel van het boek, vanaf theologienet.nl. Daar staat de rest ook op.
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:
En dan?
Kun je dit in goed, hedendaags Nederlands vertalen? Door je verheven taalgebruik zeg je eigenlijk niets.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:
caprice schreef: quote]
Kun je dit in goed, hedendaags Nederlands vertalen? Door je verheven taalgebruik zeg je eigenlijk niets.
Wat moet er vertaald worden? Het is voor mij goed, hedendaags Nederlands :quoi
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Wat moet er vertaald worden? Het is voor mij goed, hedendaags Nederlands :quoi
Kennelijk ben je door je verblijf in Engeland dan toch enigszins het zicht op goed, hedendaags Nederlands kwijtgeraakt :jongle

Wil je de tekst van Capricius nu eens zo vertalen dat een eenvoudige Hollander als Refo of ik het ook snapt?
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:Wat moet er vertaald worden? Het is voor mij goed, hedendaags Nederlands :quoi
Kennelijk ben je door je verblijf in Engeland dan toch enigszins het zicht op goed, hedendaags Nederlands kwijtgeraakt :jongle

Wil je de tekst van Capricius nu eens zo vertalen dat een eenvoudige Hollander als Refo of ik het ook snapt?
Capricius schreef: .....
daarmee tot zichzelf in te keren, maar ook het onderscheid te zien in al het kaf wat er in zijn tijd, maar vooral heden ten dage te vinden is, wat zich kerk noemt, of wat een terugkeer naar de reformatie zegt te beogen, in de vorm van diverse stichtingen.
Bedoel je deze tekst??
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie