We hebben een Nederland heel erg veel verschillende kerkelijke stromingen en christelijke groeperingen en vaak staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Ik geef optredens in verschillende kerken en gemeenten. Dit is boeiend. Iedere kerk of groepering kent zijn eigen accenten. Ik ben het niet altijd overal mee eens, maar vind het belangrijk dat ik altijd in gesprek kan blijven met andere gelovigen. Zonder je standpunt te verloochenen, blijf je dan toch ‘on speaking terms’. Eén punt is voor mij het belangrijkste. Als een ander Jezus accepteert als zijn persoonlijke verlosser en enige weg naar God, dan is diegene mijn broer of zus in het geloof! Ook als hij op bepaalde punten een andere mening is toegedaan. Het verzoeningswerk van Jezus Christus is voor mij de hoofdzaak.
In Psalm 133 staat dat God zijn zegen geeft als broeders in vrede samenwonen. Ook Jezus Christus en Paulus roepen meerdere malen op om, als christenen, één te blijven
Vaak merk ik echter, dat we al snel karikaturen van elkaar maken. Het beeld wat we schetsen is negatief en vertekent. We wassen elkaar de oren in plaats van de voeten… Of anders gezegd: We schieten op soldaten uit ons eigen leger.
Laten we hiermee ophouden en bedenken dat mildheid, zelfbeheersing, geduld en vriendelijkheid vruchten zijn van de Heilige Geest! Als we een effectief leger willen zijn van Jezus Christus, dan moeten we ons met elkaar verzoenen en ons naar buiten richten. Er kan een tijd komen dat we elkaar harder nodig hebben, dan dat we op dit moment denken. De ontwikkelingen kun ook in Nederland heel snel gaan. Laten we vergevingsgezind zijn en samen de goede strijd strijden. Er is nog zoveel te overwinnen in de wereld om ons heen. Tot slot een bijzondere tekst uit Efeziërs 3: 18-19a: “opdat gij dan samen met alle heiligen, ten volle zou kunnen (be)grijpen hoe groot de breedte, lengte, hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat.”
Samen met alle heiligen. We hebben elkaar nodig!
Dit las ik pas ergens op internet...de auteur is een geheimpje