freek schreef:(...), dan wordt het misschien wel tijd om je biezen te pakken en elders je gaven in te zetten voor de Heere en Zijn dienst. Want een kerkverband is toch maar een menselijk instituut, zoals je terecht opmerkt.
Het spijt me, maar dit vind ik toch echt te gemakkelijk geredeneerd.
Een kerkverband is geen menselijk instituut, maar een openbaring van het lichaam van Christus.
En zeker geen duiventil waar je naar believen maar in- en uitvliegt.
Anderzijds denk ik dat er in beide soorten verhalen een kern van waarheid zit.
Ik ken mensen die een bepaald kerkverband verlaten hebben, dit zelfs als een uitleiding beschouwen, en met veel vrucht in het andere kerkverband zitten, voor zichzelf en voor anderen.
Maar ik ken ook mensen die datzelfde kerkverband verlaten hebben, omdat ze het allemaal te streng en te zwaar vonden en in het andere kerkverband het wat lichter aan dachten te gaan doen. Op dat soort mensen zit dat kerkverband overigens ook niet te wachten. Want in no-time gaan ze zich afzetten tegen de zwaarderen (die er ook in die gemeente zijn) en vliegen ze er soms na enkele jaren aan de linkertijd weer uit.
En het is inderdaad waar wat Memento zegt: er zitten wel verschillen in levensopenbaring tussen verschillende GG's.