Barneveld, een overpeinzing

Hendrikus

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Ze zijn ineens allemaal bekeerd en 'horen erbij'. Terwijl ze in de GG juist hoorden dat ze er 'buiten' stonden. Het is heel Bijbels dat je er eerst 'buiten' staat.
Gijs83 schreef:(Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
Nou komt het er toch wel op aan, Gijs, hoe je die twee beweringen bij elkaar brengt.
Want daar gaat het nou net om.
~~Soli Deo Gloria~~
Heindemat

Bericht door Heindemat »

Gijs83 schreef: Misschien een beetje :offtopic en er zullen zijn die het hard vinden, maar ik zie vaak genoeg dat mensen omdat ze het niet eens met de leer van de GG overgaan naar bv.HHK(waar ze met zulke overgangen ook niet altijd blij zijn). Ze zijn ineens allemaal bekeerd en 'horen erbij'. Terwijl ze in de GG juist hoorden dat ze er 'buiten' stonden. Het is heel Bijbels dat je er eerst 'buiten' staat. Bij de laatste 3 zinnen bedoel ik overigens niet dat ze dat bij alle HHK's zo leren. Een dominee uit de GG zou wel zeggen: ik vind zo intens gemeen dat dat op bepaalde bijeenkomsten geleerd word, dat maakt dan los van de GG. Terwijl dat men er juist het beste met de mensen voor heeft. Uiteraard wel met gebreken, maar de GG is ook maar een menselijk instituut.
Een ware spelonkie - gedachte...
freek

Bericht door freek »

MarthaMartha schreef:Gijs, het is heerlijk om "er bij te mogen horen"! En dat is alleen maar heerlijk als je er ook echt bij hoort. Zou het zo kunnen zijn dat je er in bepaalde gemeenten pas "bij hoort" als je zegt "er buiten te staan" en zodra je getuigen mag "erbij te horen" er pas echt "uit ligt"? (oké, hier heb je bijna wiskunde voor nodig om het te snappen)....
Juist, MM, zo zit dat inderdaad. Vandaar ook de titel van dat inmiddels beruchte boekje.

En Gijs, die mensen die van GG naar HHK of CGK gaan zijn niet 'ineens bekeerd' maar waren dat al veel langer. Maar als het als maar niet 'overgenomen' wordt, en je tig zomers en winters nodig hebt om wel een keer 'overgenomen' te worden, dan wordt het misschien wel tijd om je biezen te pakken en elders je gaven in te zetten voor de Heere en Zijn dienst. Want een kerkverband is toch maar een menselijk instituut, zoals je terecht opmerkt.
memento

Bericht door memento »

@Gijs

Stel:
1. Je woont in dorp A, waar je kerkt bij de GG, en avondmaalganger mag zijn
2. Je verhuist (voor je werk ofzo) naar plattelandsdorp B, waar je je ook aansluit bij de GG, maar waar je niet als kind van God gezien wordt, omdat je niet altijd in het pikkiezwart loopt
3. Voorderest zijn er in dorp B nog een aantal andere dingen in de GG; zo wordt je niet opgenomen in de gemeente, moet je je mond houden over lokale zonden (verkeersovertredingen, belastingontduiking en kinderen die leraars pesten totdat ze overspannen zijn (met medeweten en mede-lachen vd ouders) zijn 'stoer' ipv zonde)

Is het dan gek dat je je bij een HHK of CGK aansluit, die veel meer lijkt op de GG waar je vandaan kwam?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:(...), dan wordt het misschien wel tijd om je biezen te pakken en elders je gaven in te zetten voor de Heere en Zijn dienst. Want een kerkverband is toch maar een menselijk instituut, zoals je terecht opmerkt.
Het spijt me, maar dit vind ik toch echt te gemakkelijk geredeneerd.
Een kerkverband is geen menselijk instituut, maar een openbaring van het lichaam van Christus.
En zeker geen duiventil waar je naar believen maar in- en uitvliegt.

Anderzijds denk ik dat er in beide soorten verhalen een kern van waarheid zit.
Ik ken mensen die een bepaald kerkverband verlaten hebben, dit zelfs als een uitleiding beschouwen, en met veel vrucht in het andere kerkverband zitten, voor zichzelf en voor anderen.
Maar ik ken ook mensen die datzelfde kerkverband verlaten hebben, omdat ze het allemaal te streng en te zwaar vonden en in het andere kerkverband het wat lichter aan dachten te gaan doen. Op dat soort mensen zit dat kerkverband overigens ook niet te wachten. Want in no-time gaan ze zich afzetten tegen de zwaarderen (die er ook in die gemeente zijn) en vliegen ze er soms na enkele jaren aan de linkertijd weer uit.

En het is inderdaad waar wat Memento zegt: er zitten wel verschillen in levensopenbaring tussen verschillende GG's.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

MarthaMartha schreef:
Gijs, het is heerlijk om "er bij te mogen horen"! En dat is alleen maar heerlijk als je er ook echt bij hoort. Zou het zo kunnen zijn dat je er in bepaalde gemeenten pas "bij hoort" als je zegt "er buiten te staan" en zodra je getuigen mag "erbij te horen" er pas echt "uit ligt"? (oké, hier heb je bijna wiskunde voor nodig om het te snappen)....

Weet je Gijs, misschien wordt het tijd om je vooroordelen te laten varen, minder klakkeloos over te nemen wat de dominee's zeggen en wat "men" zegt, en de dingen wat objectiever te gaan bekijken. In elke kerk zijn mensen die overkomen waar ze niet blij mee zijn, in elke kerk zijn ook mensen die overkomen waar ze wél blij mee zijn. Dat zal in de GG niet anders zijn.
Ja, dat snap ik en om daar God oprecht over groot maken lijkt mij dat er dan niets heerlijkers is. Maar je kunt toch niet bekeerd zijn zonder er eerst 'buiten' gestaan te hebben. Er zijn mensen die heel snel concluderen erbij te horen. Doordat ze wat gelezen en dat op zichzelf gaan toepassen. Terwijl daar geen ware beleving achter zit. Je kunt toch niet met een 'ingebeelde Jezus' naar de hemel gaan. Er zullen zat mensen zijn die hier zeggen dat ze bekeerd, maar straks verwezen worden naar Gods linkerhand. Ook over die mensen word gesproken in de Bijbel. Het is mijn bezorgdheid daarover.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef:
Gaat dat laatste soms niet ten koste van de waarheid :quoi (Niet dat ik zeg dat de GG de waarheid in pacht heeft)
Volgens mij zeg je dat nu juist wel, Gijs! :fi
Misschien een beetje :offtopic en er zullen zijn die het hard vinden, maar ik zie vaak genoeg dat mensen omdat ze het niet eens met de leer van de GG overgaan naar bv.HHK(waar ze met zulke overgangen ook niet altijd blij zijn). Ze zijn ineens allemaal bekeerd en 'horen erbij'. Terwijl ze in de GG juist hoorden dat ze er 'buiten' stonden. Het is heel Bijbels dat je er eerst 'buiten' staat. Bij de laatste 3 zinnen bedoel ik overigens niet dat ze dat bij alle HHK's zo leren. Een dominee uit de GG zou wel zeggen: ik vind zo intens gemeen dat dat op bepaalde bijeenkomsten geleerd word, dat maakt dan los van de GG. Terwijl dat men er juist het beste met de mensen voor heeft. Uiteraard wel met gebreken, maar de GG is ook maar een menselijk instituut.
Het kan gelukkig ook zijn dat mensen altijd gedacht hebben buiten te staan, dat er meer moest gebeuren ofzo, omdat dat hem geleerd was. Als weinig mensen zeggen echt te geloven wordt geloof vanzelf al exclusiever. Je kan dan het idee krijgen dat geloven heel moeilijk is, want er zijn zoveel mensen die naar de kerk gaan maar ze geloven allemaal niet, dat is maar aan een heel kleine groep voorbehouden. Dan moet het wel heel bijzonder zijn en niet zomaar gaan. Het kan zijn dat iemand in een andere gemeente komt waar men leert dat geloof niet heel exclusief is, voorbehouden aan een enkeling, maar dat als je echt in Jezus als Gods Zoon en zaligmaker gelooft en Hem erkent als Heer en wil volgen, je ook een volgeling van Hem mag zijn. Je noemt "buiten staan" heel Bijbels en ik ben benieuwd waar je dat op baseert. In de gemeenten in het nieuwe testament was dat meer uitzondering dan regelmaat.

Ik vraag me dus af of zo'n overstap dan verkeerd is. Er zijn mensen die te makkelijk over het geloof denken.. Maar misschien ook wel mensen die er te moeilijk over denken?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gijs83 schreef:Ja, dat snap ik en om daar God oprecht over groot maken lijkt mij dat er dan niets heerlijkers is. Maar je kunt toch niet bekeerd zijn zonder er eerst 'buiten' gestaan te hebben. Er zijn mensen die heel snel concluderen erbij te horen. Doordat ze wat gelezen en dat op zichzelf gaan toepassen. Terwijl daar geen ware beleving achter zit. Je kunt toch niet met een 'ingebeelde Jezus' naar de hemel gaan. Er zullen zat mensen zijn die hier zeggen dat ze bekeerd, maar straks verwezen worden naar Gods linkerhand. Ook over die mensen word gesproken in de Bijbel. Het is mijn bezorgdheid daarover.
Die bezorgdheid deel ik met jou. Er zullen er velen zijn, waarvan de Heere zal zeggen: "Ik heb u nooit gekend." Dat zeg ik niet, dat zegt Christus.

Maar laten we in dezen toch liever de lijn van de Dordtse Leerregels volgen:
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:(...), dan wordt het misschien wel tijd om je biezen te pakken en elders je gaven in te zetten voor de Heere en Zijn dienst. Want een kerkverband is toch maar een menselijk instituut, zoals je terecht opmerkt.
Het spijt me, maar dit vind ik toch echt te gemakkelijk geredeneerd.
Een kerkverband is geen menselijk instituut, maar een openbaring van het lichaam van Christus.
En zeker geen duiventil waar je naar believen maar in- en uitvliegt.

Anderzijds denk ik dat er in beide soorten verhalen een kern van waarheid zit.
Ik ken mensen die een bepaald kerkverband verlaten hebben, dit zelfs als een uitleiding beschouwen, en met veel vrucht in het andere kerkverband zitten, voor zichzelf en voor anderen.
Maar ik ken ook mensen die datzelfde kerkverband verlaten hebben, omdat ze het allemaal te streng en te zwaar vonden en in het andere kerkverband het wat lichter aan dachten te gaan doen. Op dat soort mensen zit dat kerkverband overigens ook niet te wachten. Want in no-time gaan ze zich afzetten tegen de zwaarderen (die er ook in die gemeente zijn) en vliegen ze er soms na enkele jaren aan de linkertijd weer uit.

En het is inderdaad waar wat Memento zegt: er zitten wel verschillen in levensopenbaring tussen verschillende GG's.
Oke, dan zien we een kerkverband dus verschillend. Ik zal deze discussie er niet verder mee 'vervuilen', misschien ergens anders een keer.
Je overige opmerkingen deel ik wel. Ik kan totaal geen respect hebben voor mensen die bijv. de GG verlaten en gelijk allerlei uiterlijke dingen aan de kant gooien. Temeer niet als hun vertrek is gemotiveerd met theologische redenen. Juist door zo'n houding zetten de mensen uit het oude kerkverband alleen maar meer de hakken in het zand en zijn ze helemaal niet bereid meer om naar je te luistren. Wees dan gewoon de minste, ook al heb je geen principieele bezwaren tegen bepaalde dingen, en erger de 'zwakke in het geloof' niet. Uit ervaring (niet persoonlijk trouwens) weet ik dat je vroegere medekerkleden dan verbaast kunnen constateren: hé, ze zijn nog net zo degelijk, misschien hadden ze wel een terecht punt.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:@Gijs

Stel:
1. Je woont in dorp A, waar je kerkt bij de GG, en avondmaalganger mag zijn
2. Je verhuist (voor je werk ofzo) naar plattelandsdorp B, waar je je ook aansluit bij de GG, maar waar je niet als kind van God gezien wordt, omdat je niet altijd in het pikkiezwart loopt
3. Voorderest zijn er in dorp B nog een aantal andere dingen in de GG; zo wordt je niet opgenomen in de gemeente, moet je je mond houden over lokale zonden (verkeersovertredingen, belastingontduiking en kinderen die leraars pesten totdat ze overspannen zijn (met medeweten en mede-lachen vd ouders) zijn 'stoer' ipv zonde)

Is het dan gek dat je je bij een HHK of CGK aansluit, die veel meer lijkt op de GG waar je vandaan kwam?
Ik kan het mij voorstellen ja. Bij de laatste punt moet ik idd denken aan wat Veluwse gemeenten of OGG of GGN. Ik vind dat echt fout. Je behoort geen zonden goed te praten en iemand op te nemen, maar wel eerlijk met iemand te handelen met zij/haar ziel voor de eeuwigheid.
Als je naar verschillen in andere kerken dan de GG kijkt, dan valt in de GG nog wel een beetje mee. Alhoewel daar ook best veel verschillen. Om maar wat noemen(als dat mag): Barneveld is weer anders als Rijssen en Rijssen is weer anders als Scheveningen.
Ander

Bericht door Ander »

Gijs83 schreef: Het is mijn bezorgdheid daarover.
Juist Gijs, en hou dat maar vast. Laat je niet van de wijs brengen door alle pro's en anti's die je hier tegenkomt maar buig maar eerbiedig, of zo je wilt, klakkeloos, voor het Woord wat jouw dominee, door God gezonden, jou te zeggen heeft. Dan zit je altijd goed.
memento

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:
MarthaMartha schreef:
Gijs, het is heerlijk om "er bij te mogen horen"! En dat is alleen maar heerlijk als je er ook echt bij hoort. Zou het zo kunnen zijn dat je er in bepaalde gemeenten pas "bij hoort" als je zegt "er buiten te staan" en zodra je getuigen mag "erbij te horen" er pas echt "uit ligt"? (oké, hier heb je bijna wiskunde voor nodig om het te snappen)....

Weet je Gijs, misschien wordt het tijd om je vooroordelen te laten varen, minder klakkeloos over te nemen wat de dominee's zeggen en wat "men" zegt, en de dingen wat objectiever te gaan bekijken. In elke kerk zijn mensen die overkomen waar ze niet blij mee zijn, in elke kerk zijn ook mensen die overkomen waar ze wél blij mee zijn. Dat zal in de GG niet anders zijn.
Ja, dat snap ik en om daar God oprecht over groot maken lijkt mij dat er dan niets heerlijkers is. Maar je kunt toch niet bekeerd zijn zonder er eerst 'buiten' gestaan te hebben. Er zijn mensen die heel snel concluderen erbij te horen. Doordat ze wat gelezen en dat op zichzelf gaan toepassen. Terwijl daar geen ware beleving achter zit. Je kunt toch niet met een 'ingebeelde Jezus' naar de hemel gaan. Er zullen zat mensen zijn die hier zeggen dat ze bekeerd, maar straks verwezen worden naar Gods linkerhand. Ook over die mensen word gesproken in de Bijbel. Het is mijn bezorgdheid daarover.
@Gijs: Eén eerlijke vraag: Jij denkt dus dat in de HHK en de CGK (BWP) mensen te snel de handen op t hoofd gelegd krijgen? Dat de prediking daar dusdanig is, dat mensen zich daar makkelijker bedriegen voor de eeuwigheid?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Gijs83 schreef:
MarthaMartha schreef:

@Gijs: Eén eerlijke vraag: Jij denkt dus dat in de HHK en de CGK (BWP) mensen te snel de handen op t hoofd gelegd krijgen? Dat de prediking daar dusdanig is, dat mensen zich daar makkelijker bedriegen voor de eeuwigheid?
Nee, dat geloof ik niet. Er zijn zeer zeker gemeenten in HHK of CGK waarvan ik geloof dat ze oprecht met de waarheid omgaan. Er zijn veel mensen die lid zijn(of geworden) van die kerken die dat wel doen. Ze zijn hartgrondig voorstander voor organisaties als JijDaar, HeartCry en SRA. Dat doen ze, denk ik, omdat ze kritiek hebben op de waarheid of omdat bepaalde kerken of gemeenten verstarren. Dat laatste kan wel terecht zijn, maar ik geloof niet dat we het dan op die manier moeten aanpakken.
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:Nee, dat geloof ik niet. Er zijn zeer zeker gemeenten in HHK of CGK waarvan ik geloof dat ze oprecht met de waarheid omgaan. Er zijn veel mensen die lid zijn(of geworden) van die kerken die dat wel doen. Ze zijn hartgrondig voorstander voor organisaties als JijDaar, HeartCry en SRA. Dat doen ze, denk ik, omdat ze kritiek hebben op de waarheid of omdat bepaalde kerken of gemeenten verstarren. Dat laatste kan wel terecht zijn, maar ik geloof niet dat we het dan op die manier moeten aanpakken.
Sorry hoor Gijs, je kletst maar wat. JijDaar, HeartCry en SRA hebben dan misschien wel kritiek, maar zeker geen kritiek op dé Waarheid. Hooguit op jóuw waarheid. Als je me een beetje kent ben ik helemaal geen slaafe navolger van de genoemde organisaties, maar een beetje meevoelen is er wel.
En hoe wil je eventuele verstarring dan wél aanpakken? Zoveel mogelijk mensen wegcensureren ofzo? Je zegt nog net niet, maar ik proef in alles wat je zegt de gedachte dat de GG het keurig voor elkaar heeft, en uitblinkt in rechtzinnigheid. En als enige het waarschuwende woord van Chistus hoogserieus neemt. Kijk, op zo'n manier kunnen we onze mond vol hebben over de schuld van de 'breuke Sions', maar komen we geen milimeter tot elkaar.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:
Gijs83 schreef:Nee, dat geloof ik niet. Er zijn zeer zeker gemeenten in HHK of CGK waarvan ik geloof dat ze oprecht met de waarheid omgaan. Er zijn veel mensen die lid zijn(of geworden) van die kerken die dat wel doen. Ze zijn hartgrondig voorstander voor organisaties als JijDaar, HeartCry en SRA. Dat doen ze, denk ik, omdat ze kritiek hebben op de waarheid of omdat bepaalde kerken of gemeenten verstarren. Dat laatste kan wel terecht zijn, maar ik geloof niet dat we het dan op die manier moeten aanpakken.
Sorry hoor Gijs, je kletst maar wat. JijDaar, HeartCry en SRA hebben dan misschien wel kritiek, maar zeker geen kritiek op dé Waarheid. Hooguit op jóuw waarheid. Als je me een beetje kent ben ik helemaal geen slaafe navolger van de genoemde organisaties, maar een beetje meevoelen is er wel.
En hoe wil je eventuele verstarring dan wél aanpakken? Zoveel mogelijk mensen wegcensureren ofzo? Je zegt nog net niet, maar ik proef in alles wat je zegt de gedachte dat de GG het keurig voor elkaar heeft, en uitblinkt in rechtzinnigheid. En als enige het waarschuwende woord van Chistus hoogserieus neemt. Kijk, op zo'n manier kunnen we onze mond vol hebben over de schuld van de 'breuke Sions', maar komen we geen milimeter tot elkaar.
Dan begrijp je me toch verkeerd. :cry . Het is iig niet mijn waarheid. Dat je er in proeft dat de GG de waarheid toch wel in pacht heeft komt misschien omdat ik het wat ongelukkig geformuleerd heb. Maar als de mensen niet naar de waarheid(nu moet hier absoluut geen =-teken met GG tussen plaatsen) willen luisteren. Dan houd een gesprek al snel op. Misschien weet iemand hoe je het gesprek tussen de 'partijen' wel levend kunt houden :?:
Plaats reactie