Boeken met achtergrond-info over OT en NT

Plaats reactie
memento

Boeken met achtergrond-info over OT en NT

Bericht door memento »

Ik wil binnenkort weer een aantal boeken bestellen, en zoek nog een aantal boeken met achtergrond-info over het OT en NT. Ik bedoel dan zowel boeken met achtergrond-info over de historische data van het OT en NT (wie heeft welk boek geschreven, wat is het doel van de schrijver, wie waren zijn lezers, bronnen-theorieën, etc), het liefst uit 'behoudende' hoek (ik heb vd kritische hoek al genoeg gelezen, oa Ehrman)

Maar ik zoek ook achtergrond-info in de zin van; hoe waren de gewoonten en gebruiken ten tijde van Abraham, of van Jezus. Wat voor kleren droegen ze (liefst met plaatjes). Maar ook dingen als het babylonische scheppingsverhaal, de betekenis en invloed van het Assyrische rijk, etc etc.

Nu heb ik op christianbook.com al een hele hoop leuke titels gezien, maar ik laat me graag adviseren door iemand die zulke werken al gelezen heeft, en dus wat meer kennis van zaken heeft.
henriët

Re: Boeken met achtergrond-info over OT en NT

Bericht door henriët »

misschien is het Bijbels handboel iets voor je
uitgegeven door Kok in 1935
(allerlei theologen en professoren uit de gereformeerde kerktoendertijd nog behoudend ;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
memento

Bericht door memento »

henriët schreef:misschien is het Bijbels handboel iets voor je
uitgegeven door Kok in 1935
(allerlei theologen en professoren uit de gereformeerde kerktoendertijd nog behoudend ;)
Ziet er goed en gedegen uit. De nieuwste versie (1935 is toch wel erg verouderd) is meer dan 100 EUR bij den Hertog.

Ik zoek daarom liever Engelse titels. Deze zijn goedkoper, en vaak meer up-to-date, en vaak ook van hogere kwaliteit (grotere oplage, is grotere respons van critici, en groter budget om nieuwere drukken te verbeteren). Ook hebben de meeste Engels-talige wetenschappers de neiging om teksten te schrijven die prettiger lezen, dan de Nederlandse werken (die ik vaak onnodig moeilijke en hoogdravende woorden/zinnen vindt bevatten).

Ik heb op christianbook.com heel wat Bible Handbooks en manners & customs of the bible boeken gezien, die allemaal erg interessant lijken. Maakt het kiezen erg moeilijk. Wie heeft ervaring met dit soort boeken?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Memento, een enorme aanrader vind ik het boek van Dr. R. de Vaux "Hoe het oude israël leefde".
Heb nog nooit zoveel geleerd van achtergronden van Israël, de vorming van de stammen, etc... als van dit boek. Het boek is deel 1 en 2 in één boek.

Van de achterkant:
In het eerste deel bespreekt hij na een inleidend hoofdstuk over wat in Israël behouden bleef uit de tijd der zwevende voorvaders, alles wat betrekking heeft op het familieleven (gezin, huwelijk, vrouwen, kinderen, opvoeding, erfrecht, dood en begrafenisgebruiken), en daarna allerlei instellingen van het maatschappelijke leven, dichtheid van de bevolkomg en elementen waaruit zij bestond, de klasse der slaven, staatsopvattingen, de koning en zijn hof, rechtspraak, economie, enz. In het tweede deel worden militaire zaken en de godsdienstige instellingen behandeld.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
parsifal

Bericht door parsifal »

http://www.amazon.com/Introduction-New- ... 0310519403

Deze heb ik nog ergens staan. Het is wel basaal, aan de andere kant zijn de schrijvers ook wel serieuze theologen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie