Schotse predikers

Plaats reactie
Johann Gottfried Walther

Schotse predikers

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ken iemand misschien werken van de volgende Schotse predikers, die in het Nederlands vertaald zijn:

Robert Baillie (1599-1662)
David Dickson (o1583-1663)
George Hutcheson (o1615-1674)
James Fuguson (1621-1667)
James Wood (?- 1664)
Robert Blair (1593-1663)
John Livingstone (1603-1672)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling

Re: Schotse predikers

Bericht door Zonderling »

Van Hutcheson zijn uitgegeven zijn verklaringen op Job en de kleine profeten.
De verklaring van Job is alleen in oude druk verkrijgbaar (zeldzaam), van de verklaring van de kleine profeten zijn ook uitgaven beschikbaar in nieuwe druk en met enige moeite te verkrijgen. Het zijn uitstekende werken, niet alleen exegetisch maar ook praktisch.

Van David Dickson zijn de volgende preken in het Nederlands vertaald in de Bibliotheek Overjarig Koren (dunne boekjes, tweedehands nog wel verkrijgbaar):
35e jrg. nr. 01-1960-mei Jesaja 41:14-15 De onwaardigheid van de mens is geen reden om de beloften af te wijzen
36e jrg. nr. 10-1962-febr. Jesaja 52:13-15 De wijsheid Gods
37e jrg. nr. 11-1963-mrt. Zefanja 3:1-2 Vermaning tot ootmoed voor het Avondmaal
45e jrg. nr. 12-1971-apr. Filippensen 3:7-10 Winst door verlies
46e jrg. nr. 11-1972-mrt. Filippensen 3:11-14 Een gezegende wedloop om een zalige prijs
67e jrg. nr. 05-1992-sept. 2 Timotheüs 2:19 Het vaste fundament Gods
Mogelijk bestaan van Dickson ook nog vertaling(en) in oude druk, b.v. zijn commentaar op Mattheüs, maar daar ben ik niet zeker van.

Vertalingen van werken van de overige schrijvers zijn mij niet bekend.
Johann Gottfried Walther

Oke, bedankt, Zonderling.
Heb gezocht maar kon er geen vinden.
Maar ze zijn er dus wel, misschien kom ik er nog eens iets van tegen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
caprice

Bericht door caprice »

Johann Gottfried Walther schreef:John Livingstone (1603-1672)
Daar las ik eens het volgende van:

Er is haast bij!

Dikwijls wordt het opgemerkt door sprekers op de zendingsdagen, op het thuisfront, dat er haast is bij het werk der zending. Dikwijls ook wordt er maar weinig van die werkelijke haast verstaan. Het is als met alle andere dingen, we raken er aan gewoon, ook aan zulke ernstige woorden. Maar wat die haast ten aanzien van het werk der zending betreft, de bekende zendeling Livingstone vertelde daar iets van, waardoor we in alle ernst er weer aan worden herinnerd. Hij had het Woord des Evangelies gebracht aan een heidens opperhoofd, op wie deze boodschap diepe indruk maakte.

Als Livingstone zijn weg door de wildernis zal vervolgen, zegt het opperhoofd: "Mijnheer, nog een vraag." "Maar natuurlijk, opperhoofd, en wanneer het mij mogelijk is, zal ik deze zeker beantwoorden", sprak Livingstone vriendelijk. "Heeft uw vader dit Evangelie ook gekend, mijnheer?" Het antwoord luidde: "Ja zeker, gelukkig wel." Dan ziet het opperhoofd de oude Livingstone bedroefd aan en zegt: "Waarom is hij dan niet hier gekomen om het tot mijn vader te brengen, die nu als een onwetende heiden heeft geleefd en is gestorven?" Met dit korte gesprek is de haast van het zendingswerk wel het duidelijkst mogelijk getekend.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zonderling

Caprice, dat was David Livingstone die tweehonderd jaar later leefde.
John Livingstone uit de 17e eeuw woonde en leefde gewoon in Schotland.
Er bestaat overigens wel een boekje over John Livingstone, geschreven door B. Florijn.
caprice

Bericht door caprice »

Zonderling schreef:Caprice, dat was David Livingstone die tweehonderd jaar later leefde.
John Livingstone uit de 17e eeuw woonde en leefde gewoon in Schotland.
Er bestaat overigens wel een boekje over John Livingstone, geschreven door B. Florijn.
Oke. Zo bekend was ik er nou ook weer niet mee. Ik was alleen op de naam afgegaan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Johann Gottfried Walther

Kent iemand de prediker:
Thomas Henry Erskine?
Zijn er in het Nederlands wel eens preken van hem uitgegeven?

Thomas Boston, hoorde, deze prediker in zijn jeugd en de prediking mocht hem zeer tot zegen zijn.
Zonderling

Ik vermoed dat dit niet Thomas Henry Erskine was, maar gewoon Henry Erskine. (Of vergis ik mij?)
Henry Erskine was de vader van de bekende broers Ebenezer en Ralph.
Van Henry Erskine is in het Nederlands nooit iets uitgegeven bij mijn weten, in het Engels mogelijk ook niet.

Nog terugkomend op David Dickson: Zijn commentaar op Mattheüs is inderdaad ooit in het Nederlands vertaald (16xx).
ani-ohev-otah

Bericht door ani-ohev-otah »

Zonderling schreef:Van Hutcheson zijn uitgegeven zijn verklaringen op Job en de kleine profeten.
De verklaring van Job is alleen in oude druk verkrijgbaar (zeldzaam), van de verklaring van de kleine profeten zijn ook uitgaven beschikbaar in nieuwe druk en met enige moeite te verkrijgen. Het zijn uitstekende werken, niet alleen exegetisch maar ook praktisch.

.
Ik weet van Hutcheson dat ze er zijn. Dit omdat ik voorwoorden hiervan gelezen heb. (Regel der bevinding - van der Groe).
Dat boek was voor mij zeer leerzaam en daarom wil ik ook graag de boeken van Hutcheson zelf lezen, weet iemand waar deze te verkrijgen zijn? (in het bijzonder die van de kleine profeten wil ik graag hebben). Omdat hier volgend jaar waarschijnlijk op onze JV bij stilgestaan wordt. Of weet één van jullie de titel van dit werk?
We can forgive you for killing our sons. But we will never forgive you for making us kill yours.

Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is;
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ani-ohev-otah schreef:
Zonderling schreef:Van Hutcheson zijn uitgegeven zijn verklaringen op Job en de kleine profeten.

.
Ik weet van Hutcheson dat ze er zijn. Dit omdat ik voorwoorden hiervan gelezen heb. (Regel der bevinding - van der Groe).
Dat boek was voor mij zeer leerzaam en daarom wil ik ook graag de boeken van Hutcheson zelf lezen, weet iemand waar deze te verkrijgen zijn? (in het bijzonder die van de kleine profeten wil ik graag hebben). Omdat hier volgend jaar waarschijnlijk op onze JV bij stilgestaan wordt. Of weet één van jullie de titel van dit werk?
Dit boek heet gewoon "Verklaring van de kleine profeten" of iets dergelijks. Ik heb het thuis staan, destijds antiquarisch gekocht. Ik heb het nooit helemaal gelezen, wel de voorreden en delen eruit. Het is een mooie en duidelijke verklaring. Ik denk niet dat deze nog heel veel te verkrijgen is, maar het is het proberen waard.
Plaats reactie