Broeder, denk je nu niet iets te westers? Vanuit westers perspectief zie je het aantal volgelingen van Hem zeker dalen. Maar als je kijkt in Afrika, in China, Korea enzo is er juist een enorme groei van het aantal christenen te zien. Het is dus wat te snel om te zeggen: Het aantal christenen daalt, zoals voorzegd. Dit geldt slechts voor een deel van de wereld maar is (nog?) niet de wereldwijde tendens. Te stellen dat het niet in de Bijbelse lijn is om naar een opwekking te verlangen is dan denk ik ook geen juiste conclusie. Binnen de kerk mag er zeker verlangd worden naar vernieuwing door de Heilige Geest en heiliging. En dat resulteert als het goed is ook in een actieve houding als christen naar de wereld toe, waarbij ook verlangd mag worden dat zo mensen zich bij de kerk voegen. Dat we die geur van Christus, zoals Paulus het noemt gaan verspreiden. Of dat voor mensen een aangename geur of onaangename geur is moet dan blijken, maar laten we maar eens beginnen met die geur te verspreiden als kerken, daar ontbreekt het nogal eens aan en dat is misschien wel de hoofdreden van het afnemend aantal christenen in de westerse wereld.Bert Mulder schreef:Marcel, ben ik het zeker met je eens, dat men, die naar 'revival' zitten te snakken, toch de Bijbel en de tekenen des tijds verkeerd lezen.
Zo hadden wij gisteren een catechismus preek over de sleutelen van het Koninkrijk. Als Bijbelhoofdstuk 2 Kor. 2, en wel speciaal dit vers:
Werd naar voren gebracht, dat het ook een goede reuk Gods is, in degenen die verloren gaat. De rechte prediking maakt scheiding.15 Want wij zijn Gode een goede reuk van30) Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode;31) maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?32)
Verder ook, als we de tekenen des tijds juist lezen, zullen we zien dat de Heere meer en meer zijn kandelaar wegneemt. Zal Hij nog geloof vinden op de aarde? (Weten we, dat deze aarde bestaan moet, tot de laatste uitverkorene bekeerd is).
2 kronieken 7: 14 - linken aan opwekking of niet.
Re: 2 kronieken 7: 14 - linken aan opwekking of niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik wacht eigenlijk nog steeds op een reactie van John Kamphuis.
Want hij vroeg hoe ik deze tekst zag.
Heeft hij onder een andere naam geantwoord?
Want hij vroeg hoe ik deze tekst zag.
Heeft hij onder een andere naam geantwoord?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
-
Saphira, kun je maar daar een paar voorbeelden van noemen?saphira schreef:
Het merkwaardige bij veel opwekkingen is het feit dat er geen verootmoediging, schuldbelijdenis etc aan vooraf ging maar dat de Opwekking er was als een donderslag bij heldere hemel.
Zo genadig is onze verbondsGod. En zo machtig de heilige Geest.
God is idd vrijmachtig.
Toch is dit de algemene lijn van alle opwekkingen: geen opwekking zonder gebed. Ik ben benieuwd welke opwekkingen jij op het oog hebt en zou er graag een aantal van horen (ik durf dat wel te vragen omdat je het woordje 'veel' gebruikt).
In 2 Kr. 7:14 staan vier delen van de prijs genoemd, waarna de belofte volgt. Mogelijk heb je gelijk dat we die tekst in deze tijd niet zomaar 1 op 1 moeten overzetten. Toch wil ik gezegd hebben dat er aan de prijs niets veranderd is. Als wij bereid zijn deze te betalen, mogen wij een opwekking verwachten.
Ik gebruik in mijn opwekkingsboodschappen tijdens de avonden met boodschap van opwekking deze tekst wel en diep dat ook Nieuw-Testamentisch uit.
Een gezegende zondag morgen!
Ik doelde eigenlijk op de herleving in Newark en NewJersey.
Van de grote Opwekking van 1740 wordt gezegd: 'Zij sloeg in op de sluimerende kerken als een donderslag bij helderblauwe hemel'. Evenals de opwekking onder Marie Monsen in China.
H. Elvet Lewis, iemand die de opwekking van 1904-1905 meemaakte in Wales:
'Geen enkele vorm van georganiseerde inspanning kon in 1906 voortbrengen wat even natuurlijk scheen als een ademtocht in de vroege maanden van 1905. Ik heb af en toe een nauwgezette poging gezien om een opwekking te bewerken: Het leverde niets op. '
Opwekkingen zijn geen permanente norm. Ze behoren eerder tot de Scheppingstijdperken, ingeleid door onze Heere Jezus Christus.
Smeaton zegt erover: 'Wanneer een vroegere opwekking haar kracht heeft verspeeld, wanneer de elementen van gedachte of daad die eerder waren verstrekt versleten dreigen te raken, dan wordt gewoonlijk een nieuwe impuls gegeven door Hem Die tussen de verschillende fasen in alle dingen neieuw maakt.
De mensen kijken met verwondering en ontzag wanneer de werking van de Geest, de werking waarvan zij de wetten niet kennen noch het moment beramen, losbarst vanuit het Koninkrijk van God en een gemeente overvalt.'
Wat voor visie heb jij over het ontwaken van de Nijkerk?
Nog een vraag: De afwezigheid van een opwekking, zie jij dat als een bewijs van onvruchtbaarheid en Gods oordeel?
Want als we het ervoor houden dat een grotere gehoorzaamheid een opwekking zal waarborgen, dan is de enige conclusie die daaruit voortkomt dat, als er geen opwekking is, de ongehoorzaamheid de overhand zal blijven heeft.
Jij ook een gezegend zondag, John.
Van de grote Opwekking van 1740 wordt gezegd: 'Zij sloeg in op de sluimerende kerken als een donderslag bij helderblauwe hemel'. Evenals de opwekking onder Marie Monsen in China.
H. Elvet Lewis, iemand die de opwekking van 1904-1905 meemaakte in Wales:
'Geen enkele vorm van georganiseerde inspanning kon in 1906 voortbrengen wat even natuurlijk scheen als een ademtocht in de vroege maanden van 1905. Ik heb af en toe een nauwgezette poging gezien om een opwekking te bewerken: Het leverde niets op. '
Opwekkingen zijn geen permanente norm. Ze behoren eerder tot de Scheppingstijdperken, ingeleid door onze Heere Jezus Christus.
Smeaton zegt erover: 'Wanneer een vroegere opwekking haar kracht heeft verspeeld, wanneer de elementen van gedachte of daad die eerder waren verstrekt versleten dreigen te raken, dan wordt gewoonlijk een nieuwe impuls gegeven door Hem Die tussen de verschillende fasen in alle dingen neieuw maakt.
De mensen kijken met verwondering en ontzag wanneer de werking van de Geest, de werking waarvan zij de wetten niet kennen noch het moment beramen, losbarst vanuit het Koninkrijk van God en een gemeente overvalt.'
Wat voor visie heb jij over het ontwaken van de Nijkerk?
Nog een vraag: De afwezigheid van een opwekking, zie jij dat als een bewijs van onvruchtbaarheid en Gods oordeel?
Want als we het ervoor houden dat een grotere gehoorzaamheid een opwekking zal waarborgen, dan is de enige conclusie die daaruit voortkomt dat, als er geen opwekking is, de ongehoorzaamheid de overhand zal blijven heeft.
Jij ook een gezegend zondag, John.
Jonh, ik ben eigenlijk benieuwd naar een reactie op mijn stukje. Vooral op mijn vraag aan het eind.
Waarschijnlijk heb je het druk?
Waarschijnlijk heb je het druk?