Bonhoeffer schreef: Gij behoorde te branden en gij zijt koud; gij behoorde te waken en zijt traag; gij behoorde te geloven en gij hebt angst; gij behoorde lief te hebben en gij komt niet los van uzelf; gij behoorde Christus Heer te laten zijn en gij valt Hem in de rede; gij behoorde in zijn naam wonderen te doen, en gij doet nog niet eens het vanzelfsprekende. 'Doe uw eerste werken', hoe nodig is het, dat juist nu te zeggen. Niemand, die de huidige kerk kent zal erover willen klagen dat de kerk niets doet. Nee de kerk doet oneindig veel, met veel opoffering en een serieuze inzet; maar wij doen allemaal zoveel tweede, derde en vierde werken en niet de eerste werken. En daarom doet de kerk niet waar het allereerst op aankomt. Wij herdenken, wij representeren, wij streven naar invloed, wij doen aan evangelische jeugdzorg, wij verrichten liefdadigheid en verlenen steun, wij maken anti-atheïstische propaganda, maar doen wij de eerste werken, waarop alles aankomt? Hebben wij God en de naaste lief, met die eerste, hartstochtelijke, brandende liefde, die alles - alleen God niet - op het spel zet? Natuurlijk God moet het doen, maar wij moeten ons in zijn dienst stellen, wij moeten Hem met die erste liefde God laten zijn! Misschien dat dan eens de waarheid wordt: 'En de menigte van hen, die tot geloof gekomen ware, was één van hart en ziel.'
Heeft een levend geloof gevolgen voor jou?
Re: Heeft een levend geloof gevolgen voor jou?
Kwam een citaat tegen van Dietrich Bonhoeffer, past in meerdere topics maar laat ik het hier plaatsen.
Ariene,
Ik herken dit ook! Soms voel ik me gewoon "vreemd" tussen allemaal refo's. Op mijn werk zaten pasgeleden een aantal collega's uitgebreid een tv show te bespreken. Heel lachwekkend enzo. Ik dacht ś avonds. Dat zoek ik op. Binnen 10 min. 2 vloeken. (ik weet dat ik hem bij de eerste vloek had moeten uitzetten...
)Dan sta ik verbaast over dat mijn collega's dat aanraden in een reformatorische werkkring.
Ook is in mijn familie belasting ontduiking heel erg geaccepteerd. Als je hier wat van zegt is het: mijn baas heeft hier al belasting over betaald.
Weer anders: 10-den geven. Zegen mensen: ja maar vroeger werden de zieken uit de tempelkas betaald en dat is nu al via mijn salaris verrekend.....
Ik vind dat zo super moeilijk.
(en je zondige hart wordt zo snel hoogmoedig t.o. van andere mensen....)
Ik herken dit ook! Soms voel ik me gewoon "vreemd" tussen allemaal refo's. Op mijn werk zaten pasgeleden een aantal collega's uitgebreid een tv show te bespreken. Heel lachwekkend enzo. Ik dacht ś avonds. Dat zoek ik op. Binnen 10 min. 2 vloeken. (ik weet dat ik hem bij de eerste vloek had moeten uitzetten...

Ook is in mijn familie belasting ontduiking heel erg geaccepteerd. Als je hier wat van zegt is het: mijn baas heeft hier al belasting over betaald.

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ik weet niet of het hoogmoedig is.vlinder schreef:Ariene,
Ik herken dit ook! Soms voel ik me gewoon "vreemd" tussen allemaal refo's. Op mijn werk zaten pasgeleden een aantal collega's uitgebreid een tv show te bespreken. Heel lachwekkend enzo. Ik dacht ś avonds. Dat zoek ik op. Binnen 10 min. 2 vloeken. (ik weet dat ik hem bij de eerste vloek had moeten uitzetten...)Dan sta ik verbaast over dat mijn collega's dat aanraden in een reformatorische werkkring.
Ook is in mijn familie belasting ontduiking heel erg geaccepteerd. Als je hier wat van zegt is het: mijn baas heeft hier al belasting over betaald.Weer anders: 10-den geven. Zegen mensen: ja maar vroeger werden de zieken uit de tempelkas betaald en dat is nu al via mijn salaris verrekend.....
Soms denk ik ook dat we heel snel onszelf wegzetten of weggezet worden
vanwege onze eigen zonden.
Maar we moeten toch ook, met zicht op eigen zonden, andere kunnen wijzen op hun zonden.
Hebben we juist elkaar niet nodig om dingen te leren zien.
Je merkt dat in heel veel kringen een soort blinde vlek is ontstaan
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
- MarthaMartha
heel herkenbaar vlinder!!!vlinder schreef:Ariene,
Ik herken dit ook! Soms voel ik me gewoon "vreemd" tussen allemaal refo's. Op mijn werk zaten pasgeleden een aantal collega's uitgebreid een tv show te bespreken. Heel lachwekkend enzo. Ik dacht ś avonds. Dat zoek ik op. Binnen 10 min. 2 vloeken. (ik weet dat ik hem bij de eerste vloek had moeten uitzetten...)Dan sta ik verbaast over dat mijn collega's dat aanraden in een reformatorische werkkring.
Ook is in mijn familie belasting ontduiking heel erg geaccepteerd. Als je hier wat van zegt is het: mijn baas heeft hier al belasting over betaald.Weer anders: 10-den geven. Zegen mensen: ja maar vroeger werden de zieken uit de tempelkas betaald en dat is nu al via mijn salaris verrekend.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Opmerkelijke uitspraak van Hirsch Ballin:
Ik vond het toch bijzonder om dit van onze (Roomse) minister te horen.En even later zei hij: „Het gaat niet om het lasteren of krenken van God, Die zorgt wel voor Zichzelf.”
Waarom?Erasmiaan schreef:Opmerkelijke uitspraak van Hirsch Ballin:
Ik vond het toch bijzonder om dit van onze (Roomse) minister te horen.En even later zei hij: „Het gaat niet om het lasteren of krenken van God, Die zorgt wel voor Zichzelf.”
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Het is eigenlijk een belijden van God en Zijn eeuwige straf over Godslasteraars. In onze samenleving zijn er niet velen die dat nog belijden.Josephus schreef:Waarom?Erasmiaan schreef:Opmerkelijke uitspraak van Hirsch Ballin:
Daar heb je inderdaad gelijk in. Zo zien we maar weer, die roomsen vallen soms nog best mee...Erasmiaan schreef:Het is eigenlijk een belijden van God en Zijn eeuwige straf over Godslasteraars. In onze samenleving zijn er niet velen die dat nog belijden.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Nu is het alleen de vraag of Hem dat ook bij Cristus brengt.Josephus schreef:Daar heb je inderdaad gelijk in. Zo zien we maar weer, die roomsen vallen soms nog best mee...Erasmiaan schreef:Het is eigenlijk een belijden van God en Zijn eeuwige straf over Godslasteraars. In onze samenleving zijn er niet velen die dat nog belijden.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Wat ik hier allemaal lees is enorm herkenbaar!
Inderdaad...jezelf moeten verdedigen in je eigen groep.
Ik ben er eigenlijk maar een beetje mee gestopt.
Ik word zo moe van al die eindeloze gesprekken.
Als je bijv. niet naar popmuziek luistert, je kijkt geen of bijna geen dvd's, doordeweeks bezoek je kerkdienst en/of jongerenavond, je bezoekt conferenties oid, je gaat niet uit...maar evangeliseert zaterdagavond, je hebt niet de kleren aan van de grote 'refo winkel'....maar je wenst in alles Jezus te volgen.
Krijg je al heel gauw het stempel...'evangelisch' op geplakt.
Ook wat Freek schreef.....dat een bijbelstudie met elkaar zorgt voor opschudding is heel herkenbaar!
Het is moeilijk, maar onze naam moet ons niet schelen.
Als Christus in ons woont schijnt Hij door ons heen, worden de vruchten van de Geest zichtbaar.
Het zijn alleen vaak niet de vruchten die velen van 'de groep' op letten.
Zij verwachten iets heel anders....
Hoe ik het zeg....lijkt miss wel een beetje simpel gezegd.
Maar geloof me, ik vond en vind het enorm moeilijk!
Ik ervaar ook tegenstand om me heen, in de familie....maar ons lijden is eigenlijk niets vergeleken bij het lijden van Jezus, en het is niets tegenover de schitterende heeeeerlijkheid, die voor ons is klaargelegd in de HEMEL....ziende op de Overste Leidsman en Voleinder van het geloof!
Het moet ons tot nadenken stemmen dat we, als we Jezus willen volgen en alles achter ons willen laten, we niet meer serieus genomen worden door onze 'eigen mensen'
Inderdaad...jezelf moeten verdedigen in je eigen groep.
Ik ben er eigenlijk maar een beetje mee gestopt.
Ik word zo moe van al die eindeloze gesprekken.
Als je bijv. niet naar popmuziek luistert, je kijkt geen of bijna geen dvd's, doordeweeks bezoek je kerkdienst en/of jongerenavond, je bezoekt conferenties oid, je gaat niet uit...maar evangeliseert zaterdagavond, je hebt niet de kleren aan van de grote 'refo winkel'....maar je wenst in alles Jezus te volgen.
Krijg je al heel gauw het stempel...'evangelisch' op geplakt.
Ook wat Freek schreef.....dat een bijbelstudie met elkaar zorgt voor opschudding is heel herkenbaar!
Het is moeilijk, maar onze naam moet ons niet schelen.
Als Christus in ons woont schijnt Hij door ons heen, worden de vruchten van de Geest zichtbaar.
Het zijn alleen vaak niet de vruchten die velen van 'de groep' op letten.
Zij verwachten iets heel anders....

Hoe ik het zeg....lijkt miss wel een beetje simpel gezegd.
Maar geloof me, ik vond en vind het enorm moeilijk!
Ik ervaar ook tegenstand om me heen, in de familie....maar ons lijden is eigenlijk niets vergeleken bij het lijden van Jezus, en het is niets tegenover de schitterende heeeeerlijkheid, die voor ons is klaargelegd in de HEMEL....ziende op de Overste Leidsman en Voleinder van het geloof!
Het moet ons tot nadenken stemmen dat we, als we Jezus willen volgen en alles achter ons willen laten, we niet meer serieus genomen worden door onze 'eigen mensen'
My one and only goal;
His image in my soul.
Is dat altijd zo?
Geloof is toch in tegenwoordig?
Doen eigen mensen moeilijk?
Dan ligt het misschien welaan de de kring, familie, gemeenschap waarin je opgroeid?
Geloof is toch in tegenwoordig?
Doen eigen mensen moeilijk?
Dan ligt het misschien welaan de de kring, familie, gemeenschap waarin je opgroeid?

Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
- Sola Scriptura
laatst hoorde ik op radio 1 hoe deze man zich bewust heeft laten dopen en christen is geworden op latere leeftijd. Indrukwekend.Ariene schreef:Nu is het alleen de vraag of Hem dat ook bij Cristus brengt.Josephus schreef:Daar heb je inderdaad gelijk in. Zo zien we maar weer, die roomsen vallen soms nog best mee...Erasmiaan schreef:Het is eigenlijk een belijden van God en Zijn eeuwige straf over Godslasteraars. In onze samenleving zijn er niet velen die dat nog belijden.
ik geloof dat er ook echte christenen onder de katholieken zijn.
snap alleen niet hoe ze als ze wedergeboren zijn dan die dwaling niet zien.