Avondmaal op 'Goede Vrijdagavond'.
Avondmaal op 'Goede Vrijdagavond'.
Is dat een typisch hervormd gebeuren of wordt het dan ook in andere kerken gevierd?
Een 'breekje' van Breekijzertje
In mijn woonplaats vieren de beide hervormde modaliteiten (confessioneel en geref. bond) beiden het avondmaal op goede vrijdagavond.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Bij ons (Herv.) wordt het ook nooit op Goede Vrijdag gevierd. Is dat typisch hervormd? Nooit van gehoord.
'k Dacht dat dit dan wel typisch hervormd zou zijn, maar schijnbaar dan toch niet.....
We hebben dit onderwerp ook wel eens op het Refotrefpunt bij de kop gehad.
ik vind Avondmaalsviering op Goede Vrijdag zoiets als 'vloeken in de kerk'
Vooral in de Goede (of Grote) Week hebben de dagen zo'n specifieke betekenis, dat de enige twee dagen die 'geschikt' zijn om Avondmaal te vieren zijn Witte Donderdag (dan wordt toch ook het echte laatste Avondmaal herdacht nietwaar) en de paasdienst zelf. Hetzij zaterdagavond/-nacht, hetzij op de zondag.
ik vind Avondmaalsviering op Goede Vrijdag zoiets als 'vloeken in de kerk'
Vooral in de Goede (of Grote) Week hebben de dagen zo'n specifieke betekenis, dat de enige twee dagen die 'geschikt' zijn om Avondmaal te vieren zijn Witte Donderdag (dan wordt toch ook het echte laatste Avondmaal herdacht nietwaar) en de paasdienst zelf. Hetzij zaterdagavond/-nacht, hetzij op de zondag.
"ik vind Avondmaalsviering op Goede Vrijdag zoiets als 'vloeken in de kerk'
Vooral in de Goede (of Grote) Week hebben de dagen zo'n specifieke betekenis"
Misschien dat het juist daarom op die dag wordt gevierd, omdat die dag zo'n specifieke betekenis heeft? Witte donderdag kan niet, want daar doen wij niet aan.
Vooral in de Goede (of Grote) Week hebben de dagen zo'n specifieke betekenis"
Misschien dat het juist daarom op die dag wordt gevierd, omdat die dag zo'n specifieke betekenis heeft? Witte donderdag kan niet, want daar doen wij niet aan.
Ik vind het een heel mooi idee om het op goede vrijdagavond te doen. Het heeft in principe geen meerwaarde hoor, maar het idee is wel bijbels denk ik.
Vorig jaar was ik op goede vrijdagavond bij een baptistengemeente waar men ook aan voetwassing deed.
Een andere vraag trouwens: ik ben geen lid van een kerk, kun je dan toch ergens aan het avondmaal gaan of niet? Ik bedoel niet of het 'mag' van de kerkelijke gemeente, maar of het 'verantwoord' is. Als er in een gemeente avondmaal gevierd wordt en er wordt genodigd heb ik heel vaak het verlangen om aan te gaan, maar in zekere zin vind ik het ook weer 'niet kunnen' omdat ik geen lid ben van een gemeente. Het zit er ook niet echt in dat ik dat binnenkort word, heb twee seizoenen belijdeniscatechisatie gedaan in de NH-kerk maar lid worden kan ik gewoon niet.. Aan de andere kant is er ook wel weer sprake van een schuldgevoel; het is toch een opdracht en belofte om de dood van de Heer te gedenken?
Groetjes van Loïs.
[Aangepast op 20-3-2003 door Loïs]
Vorig jaar was ik op goede vrijdagavond bij een baptistengemeente waar men ook aan voetwassing deed.
Een andere vraag trouwens: ik ben geen lid van een kerk, kun je dan toch ergens aan het avondmaal gaan of niet? Ik bedoel niet of het 'mag' van de kerkelijke gemeente, maar of het 'verantwoord' is. Als er in een gemeente avondmaal gevierd wordt en er wordt genodigd heb ik heel vaak het verlangen om aan te gaan, maar in zekere zin vind ik het ook weer 'niet kunnen' omdat ik geen lid ben van een gemeente. Het zit er ook niet echt in dat ik dat binnenkort word, heb twee seizoenen belijdeniscatechisatie gedaan in de NH-kerk maar lid worden kan ik gewoon niet.. Aan de andere kant is er ook wel weer sprake van een schuldgevoel; het is toch een opdracht en belofte om de dood van de Heer te gedenken?
Groetjes van Loïs.
[Aangepast op 20-3-2003 door Loïs]