"Aanstoot geven" versus "Aanstoot nemen"

madelief

Bericht door madelief »

Jonge jongen wat maken we ons druk over kleding.
Zeker moet het netjes blijven. Maar je hoeft ook niet onnodig hitte te lijden.
Gewoon panty uit, weg met die drie delige kleding als je dat te warm vind. Ga je toch gewoon in je overhemd.
Is toch ook netjes.................
Enne is een airco plaatsen in de kerk een gek idee??? Als je de hele winter collecteerd dan moet het zomers te plaatsen zijn.
:,
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door madelief
... Als je de hele winter collecteerd dan moet het zomers te plaatsen zijn.
:,
Madelief,
Je kunt beter zomers daarvoor collecteren, dan wordt de noodzaak gevoeld en wordt er waarschijnlijk meer gegeven.:,:D
Egbert

Bericht door Egbert »

Beste mensen, ik ben als techneut dagelijk bezig met airco en ventilatie en ik begrijp volkomen waarom er maar zo weinig kerkgebouwen met een airco uitgerust zijn. De hedendaagse kerkgebouwen zijn vrijwel niet te koelen [te hoog] en dit zou een vermogen gaan kosten koeling is nl erg kostbaar qua verbruik en onderhoud en dat voor maar 2 of 3 keer 1 1/2 uur. Mijn tip kleed je wat luchtiger en zorg voor een afzuig ventilator in de nok van het dak om de overtollige warmte af te voeren.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik ben gewoon ouderwets en ga door zoals ikopgevoed ben.
Voor de zondag heb ik een apart kostuum wat ik alleen draag op zondag. Dus nog echt zondagse kleding. Door de week draag ik veel vrijetijdskleding, omdat ik me daar gewoon lekker invoel.
Vele hebben volgens mij geen aparte kleding meer alleen voor de zondag bestemd.
Ik dus wel en ikvoel me daar goed bij.:%
jwv-t

Bericht door jwv-t »

Over spot en ergernis gesproken. Als kerkmens lig ik iedere keer dubbel (inwendig welteverstaan) als ik onze dominee zie aankomen of vertrekken bij de kerk 's zondags. Hij is van "jeugdige" leeftijd en niet lelijk van uiterlijk. Hij houdt tot in het zeer verre rekening met "niemand aanstoot geven". Hij draagt dus des zondags een keurige zwarte hoed. Werkelijk, net of hij regelrecht uit een speelfilm weggelopen is. Ik durf niet uit te sluiten dat mij daarover op een onbewaakt ogenblik de een of andere opmerking ontglipt midden in zijn aanschijn.

Niet alleen de wereld maar ook kerkmensen liggen dus ook weleens dubbel.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door jwv-t
Over spot en ergernis gesproken. Als kerkmens lig ik iedere keer dubbel (inwendig welteverstaan) als ik onze dominee zie aankomen of vertrekken bij de kerk 's zondags. Hij is van "jeugdige" leeftijd en niet lelijk van uiterlijk. Hij houdt tot in het zeer verre rekening met "niemand aanstoot geven". Hij draagt dus des zondags een keurige zwarte hoed. Werkelijk, net of hij regelrecht uit een speelfilm weggelopen is. Ik durf niet uit te sluiten dat mij daarover op een onbewaakt ogenblik de een of andere opmerking ontglipt midden in zijn aanschijn.

En dit was in Nederland en niet ergens bij de 'Amish'.........??

The Critical Brother (die 'pet' past iedereen.......)
Madtice

Bericht door Madtice »

Over aanstoot nemen en aanstoot geven gesproken, ik denk dat er tot nu toe, als ik even mag bagitaliseren, alleen maar gesproken is over een bepaalde vorm van strijd: hoeveel moet ik over mij heen laten lopen, en hoeveel moet ik mij aanpassen aan de ander. En plop, je hebt een spanningsveld.
Tweestijd is de duivels terrein, daar weet hij alles van. Ik vind het juist zo mooi van Jezus, die met een vingerknip het vuur uit de hemel kon laten komen, zich gewillig liet bespugen, slaan, geselen, bespotten en kruisigen... en wat zei Hij? Zij kunnen mijn leven niet nemen, ik geef het ze... dat is volgens mij de ware kracht van het geloof: de zelfoverwinning door nederlaag, niet omdat het moet, of omdat de religie het zegt, maar omdat je lief hebt... (ik ben heerlijk bezig met de liefde momenteel :, )
Mensen kunnen jou niet slaan, maar je laat ze slaan als ze dat zo nodig willen (keer de andere wang toe, Ghandi deed het, Martin Luther King deed het, Jezus deed het, het werkt)... mensen kunnen jouw niet vernederen, want je geeft hun jouw vernedering... so what, als hun dat toch zo graag willen...
Het wordt eens tijd dat wij van onze troon van trots en zelfverheerlijking afstappen, en dat betekent ook de troon van wettische zelfverheerlijking etcetera, en ik realiseer me ineens dat ik wel heel moraliserend aan het praten ben momenteel en dus hypocriet omdat ik mezelf er niet aan hou... sorry, het spijt me, maar ja, ik denk wel dat dit een onderwerp is waar heel veel mensen mee worstelen.
Kom van je troon van trots af en stop met je zorgen te maken over je geld, je gezondheid, je wereldse leventje. prachtig als je het allemaal hebt, maar het is niet HET, als je begrijpt wat ik bedoel :) Er is meer. En dat is nu wat de wereld dwaas vind aan ons. Tsja, wij zijn nu eenmaal narren, en ik geniet er eigenlijk wel van :)
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door jwv-t

Dus dat is jouw houding, je eigen predikant belachelijk maken, omdat hij van mening is dat hij een hoed moet dragen. We hebben onze mond vol van 'vrijlaten' en 'accepteren', maar de ds. mag zelf niet bepalen of hij een hoed draagt of niet? Je kunt hem beter respecteren en zijn woorden ter harte nemen. Hij heeft hierdoor al 1 ding gedaan wat jij met je opmerking hebben laten liggen: hij heeft geen ergenis gegeven.
Laat elkaar alsjeblieft in eigen waarde!
Madtice

Bericht door Madtice »

Heb je hem ook gevraagd of hij die hoed echt droeg omdat hij geen aanstoot wilde geven? Misschien draagt hij altijd wel een hoed, maar deed hij eerst een tijdje zonder omdat hij een nieuwe moets kopen, je weet het niet... :) Ja, of jij weet het wel, dan heb ik niets gezegd.

Maar dan nog ben ik het met Lecram eens (he, ik kwam er pas laatst achter dat het Marcel achterstevoren is...). Dat je af en toe om je dominee lacht is geen probleem, ze zijn ook mensen en doen wel 's koddige dingen. Maar dit is nou ook weer niet dusdanig grappig dat je er uren van in een deuk kan liggen toch? Dat zou ook niet echt getuigen van een hoop respect.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ik ben van mening dat het "aanstoot geven" in de regel vaak een hogere status opeist dan het "aanstoot nemen".
In hoeverre dat terecht is plaats ik zo m'n vraagtekens.
Wat dat betreft ben ik het wel eens met de stelling waarmee The Critical Brother (waar hangt-ie uit?) dit topic opstartte.

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 21/3/03 door Breekijzertje]
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik vind inderdaad ook dat aanstoot nemen erger is dan aanstoot geven. Zo ie zo is het in 99% van de gevallen onbewust aanstoot geven (ik kan daar over meepraten, zo hier op het forum ;)), en ik vind dat je gewoon niet zo snel op je (christelijke) teentjes getrapt moet zijn. Zo erg zijn de mensen nou ook niet tegen je.
Plaats reactie