joan schreef:was deze ook al eens voorbijgekomen?
Niet dat ik weet. Maar ik vrees dat we er niet zo heel veel aan hebben. Het is niet nodig om een stuk van een hele pagina te wijden om duidelijk te maken dat geloof niet hetzelfde is als een set regeltjes die buiten het hart omgaan. Dat weten we wel, en ik meen te mogen stellen dat de overgrote meerderheid op dit forum zijn of haar geloof niet op die manier ziet.
Religie zonder liefde (want daar komt het op neer wat je schrijft) is ook niet de reden van de verschillende kerken in Nederland. Lees de discussies op dit forum maar eens door. Mensen die allemaal er voor gaan om door en voor Christus te leven op een manier die je niet-religeus zou kunnen noemen in de zin van je artikel zijn het op een aantal fundamentele punten niet eens. En dat gaat best wel diep. Om die verschillen onder één noemer te vegen van Farizeïsme gaat te kort door de bocht. En hetzelfde geldt voor verschillen die tot kerkscheuringen hebben geleid. Kerkscheuringen zijn een triest verschijnsel. Soms waren ze nodig, soms niet - menselijk gesproken. Maar je kunt niet stellen dat ze om niets waren. Waar zaken gaan spelen als "wat is geloof", "wat is de doop" of "kun je elkaar aanspreken op leer en leven" is meer, of iets anders, aan de hand dan puur regeltjesgeloof. Ik ben bang dat het dieper gaat.