Wat is er tegen de Communie
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Wat is er tegen de Communie?
Als hiermee bedoeld wordt dat het brood en de wijn veranderd in het lichaam en bloed is het een verfoeilijke dwaalleer.
Christus heeft éénmaal Zijn bloed gestort op Golgotha en is éénmaal geofferd.
Wij gedenken zijn lijden en sterven in het Avondmaal. Als Christus zegt 'Ik ben de Deur' is Hij toch geen deur? Hij is als de deur, nl. de toegang tot het eeuwige leven.
Als hiermee bedoeld wordt dat het brood en de wijn veranderd in het lichaam en bloed is het een verfoeilijke dwaalleer.
Christus heeft éénmaal Zijn bloed gestort op Golgotha en is éénmaal geofferd.
Wij gedenken zijn lijden en sterven in het Avondmaal. Als Christus zegt 'Ik ben de Deur' is Hij toch geen deur? Hij is als de deur, nl. de toegang tot het eeuwige leven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
je schreef
Is dit niet wat ver gezocht ? Zegt Jezus niet Blijft dit doen om Mij te gedenken Als we iets met een deur zouden doen dan ga ik met je mee in dwaalleer maar nu niet en de RK is absoluut geen dwaalleer, ik vind dat je dat niet mag zeggen want dat zeg ik over jouw denominatie ook niet ...toch?
Groetjes
Bart
je schreef
en je gaf een voorbeeld van een deurAls hiermee bedoeld wordt dat het brood en de wijn veranderd in het lichaam en bloed is het een verfoeilijke dwaalleer.
Is dit niet wat ver gezocht ? Zegt Jezus niet Blijft dit doen om Mij te gedenken Als we iets met een deur zouden doen dan ga ik met je mee in dwaalleer maar nu niet en de RK is absoluut geen dwaalleer, ik vind dat je dat niet mag zeggen want dat zeg ik over jouw denominatie ook niet ...toch?
Groetjes
Bart
Lois
Je schreef
[quote] Dat de transsubstantiatieleer niet klopt heeft Lebaoth al aangetoond met haar verzen uit Hebr. 9, ik sluit me wat dit betreft helemaal bij haar aan.[/quotq]
Okay jij sluit je daar bij aan en dat is je goed recht maar ik zie nog steeds niet het offeren van Jezus voor de zoveelste keer hierin zie ook mijn posting van 28/2/03 op 13:02
Groetjes
Bart
Je schreef
[quote] Dat de transsubstantiatieleer niet klopt heeft Lebaoth al aangetoond met haar verzen uit Hebr. 9, ik sluit me wat dit betreft helemaal bij haar aan.[/quotq]
Okay jij sluit je daar bij aan en dat is je goed recht maar ik zie nog steeds niet het offeren van Jezus voor de zoveelste keer hierin zie ook mijn posting van 28/2/03 op 13:02
Groetjes
Bart
Bart,
Ik kan me goed voorstellen dat het pijnlijk voor je is om te zien dat iemand de zienswijze van jou(w kerk) verfoeilijk noemt.
Feitelijk is het een klein interpretatie verschil, jij neemt letterlijk wat er staat en wij zien er de geestelijke betekenis in. (zoals je de Bijbel zo vaak niet letterlijk leest) Hoewel het interpretatieverschil maar klein is, is de impact hiervan ontzettend groot. Want door de komst van Christus naar de aarde, Zijn lijden, dood, opstanding en hemelvaart is er behoud mogelijk! Dit is de kern van ons christelijke geloof. Deze kern wordt door de het interpretatie verschil aangetast.
Wij geloven dat Christus is "opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand God’s des almachtige Vaders, vanwaar Hij komen zal om te oordeel de levenden en de doden." Naar Zijn mensheid is Hij in de hemel, daar blijft Christus tot Zijn wederkomst. Als Christus in iedere Communie aanwezig is, zou Hij toch niet hoeven "wederkomen"?
Zoals Lebaoth vanuit Hebr. citeerde is Christus éénmaal geofferd. Dit is een volmaakte offerande geweest; “Het is volbrachtâ€
Ik kan me goed voorstellen dat het pijnlijk voor je is om te zien dat iemand de zienswijze van jou(w kerk) verfoeilijk noemt.
Feitelijk is het een klein interpretatie verschil, jij neemt letterlijk wat er staat en wij zien er de geestelijke betekenis in. (zoals je de Bijbel zo vaak niet letterlijk leest) Hoewel het interpretatieverschil maar klein is, is de impact hiervan ontzettend groot. Want door de komst van Christus naar de aarde, Zijn lijden, dood, opstanding en hemelvaart is er behoud mogelijk! Dit is de kern van ons christelijke geloof. Deze kern wordt door de het interpretatie verschil aangetast.
Wij geloven dat Christus is "opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand God’s des almachtige Vaders, vanwaar Hij komen zal om te oordeel de levenden en de doden." Naar Zijn mensheid is Hij in de hemel, daar blijft Christus tot Zijn wederkomst. Als Christus in iedere Communie aanwezig is, zou Hij toch niet hoeven "wederkomen"?
Zoals Lebaoth vanuit Hebr. citeerde is Christus éénmaal geofferd. Dit is een volmaakte offerande geweest; “Het is volbrachtâ€
Mirror en Nico,
Ik verbaas me er altijd over dat protestanten, "refo's" zoals jullie, die de Bijbel letterlijk nemen, 'van kaft tot kaft', voor wat betreft de instellingswoorden van onze Heer en Heiland Jezus Christus zelf, plotseling gaan 'schuiven' naar de 'geestelijke' betekenis.
Ook begrijp ik niet helemaal (Iebaoth) hoe de brieven van Paulus hier boven het Heilig Evangelie kunnen worden gesteld.
Zo kun je toch naar believen draaien, en dat is mijns inziens niet helemaal de bedoeling. Jezus heeft gezegd wat Hij heeft gezegd. PUNT! Waar zit nu de dwaalleer.
Ondanks het feit dat de transsubstantiatieleer ook niet helemaal klopt. Getuige het onderstaande artikel dat ik al een keer eerder heb gepost. Bij een volgende gelegenheid wil ik wel eens de teksten van onze Goddelijke Liturgie overschrijven, vanaf de Anaphora.
Breken van het Brood
De doop is het begin van ons nieuwe leven en zet ons op de weg die naar Christus leidt. De Eucharistie zouden we kunnen noemen het voedsel op deze weg. Na de doop is daarom de Eucharistie het voornaamste Sacrament; en wanneer het goed is, staat deze in het centrum van ons innerlijk leven.
Christus spreekt hierover met grote nadruk, zoals we vooral zien in het zesde hoofdstuk van het Johannes-Evangelie. Het kwam aan de orde na de wonderbare broodvermenigvuldiging, toen Jezus met enkele broden een menigte van meer dan vijfduizend man had verzadigd. Dat maakte de mensen vanzelfsprekend enthousiast en ze kwamen Hem achterna aan de overzijde van het meer, ze wilden Hem het liefst tot koning uitroepen. Maar Christus gaat daar tegenin en zegt dat Hij het niet als Zijn taak ziet om hun honger te stillen met een tijdelijke spijs hier op aarde, maar dat ze moeten werken voor de blijvende spijs van het eeuwige Leven. En dat Hij die spijs zal geven. Men wil nog wel met Hem meedenken en ze vragen wat ze dan moeten doen voor dat eeuwige Leven om aan Gods eisen te beantwoorden.
En dan komt bij Christus het grote woord eruit: God wil dat zij, die God willen gehoorzamen, geloven in Hem Die Hij gezonden heeft, dat wil dus zeggen dat ze Hem, de sinds kort in de openbaarheid gekomen Jezus van Nazareth, erkennen als de ware Godsgezant. Maar dat gaat Zijn hoorders veel te ver. Ze protesteren en ze vragen Hem eigenlijk wat Hij Zich wel verbeeldt. “We hebben nu wel brood gehad in de woestijn, maar het was toch slechts doodgewoon brood. Dat is toch lang niet zo bijzonder als wat Mozes had gedaan toen hij aan het volk manna, brood, rechtstreeks uit de hemel, te eten had gegeven.â€
Ik verbaas me er altijd over dat protestanten, "refo's" zoals jullie, die de Bijbel letterlijk nemen, 'van kaft tot kaft', voor wat betreft de instellingswoorden van onze Heer en Heiland Jezus Christus zelf, plotseling gaan 'schuiven' naar de 'geestelijke' betekenis.
Ook begrijp ik niet helemaal (Iebaoth) hoe de brieven van Paulus hier boven het Heilig Evangelie kunnen worden gesteld.
Zo kun je toch naar believen draaien, en dat is mijns inziens niet helemaal de bedoeling. Jezus heeft gezegd wat Hij heeft gezegd. PUNT! Waar zit nu de dwaalleer.
Ondanks het feit dat de transsubstantiatieleer ook niet helemaal klopt. Getuige het onderstaande artikel dat ik al een keer eerder heb gepost. Bij een volgende gelegenheid wil ik wel eens de teksten van onze Goddelijke Liturgie overschrijven, vanaf de Anaphora.
Breken van het Brood
De doop is het begin van ons nieuwe leven en zet ons op de weg die naar Christus leidt. De Eucharistie zouden we kunnen noemen het voedsel op deze weg. Na de doop is daarom de Eucharistie het voornaamste Sacrament; en wanneer het goed is, staat deze in het centrum van ons innerlijk leven.
Christus spreekt hierover met grote nadruk, zoals we vooral zien in het zesde hoofdstuk van het Johannes-Evangelie. Het kwam aan de orde na de wonderbare broodvermenigvuldiging, toen Jezus met enkele broden een menigte van meer dan vijfduizend man had verzadigd. Dat maakte de mensen vanzelfsprekend enthousiast en ze kwamen Hem achterna aan de overzijde van het meer, ze wilden Hem het liefst tot koning uitroepen. Maar Christus gaat daar tegenin en zegt dat Hij het niet als Zijn taak ziet om hun honger te stillen met een tijdelijke spijs hier op aarde, maar dat ze moeten werken voor de blijvende spijs van het eeuwige Leven. En dat Hij die spijs zal geven. Men wil nog wel met Hem meedenken en ze vragen wat ze dan moeten doen voor dat eeuwige Leven om aan Gods eisen te beantwoorden.
En dan komt bij Christus het grote woord eruit: God wil dat zij, die God willen gehoorzamen, geloven in Hem Die Hij gezonden heeft, dat wil dus zeggen dat ze Hem, de sinds kort in de openbaarheid gekomen Jezus van Nazareth, erkennen als de ware Godsgezant. Maar dat gaat Zijn hoorders veel te ver. Ze protesteren en ze vragen Hem eigenlijk wat Hij Zich wel verbeeldt. “We hebben nu wel brood gehad in de woestijn, maar het was toch slechts doodgewoon brood. Dat is toch lang niet zo bijzonder als wat Mozes had gedaan toen hij aan het volk manna, brood, rechtstreeks uit de hemel, te eten had gegeven.â€
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Strik,
De Schrift is Gods Woord van kaft tot kaft, jazeker!
Maar Gods Woord heeft zeker wat betreft ons eeuwig heil een geestelijke betekenis. Ik wil niet zover gaan als Origenes deed maar als Christus zegt op het grote feest 'stromen des levenden waters zullen uit Mijn buik vloeien', dan verstaan we daaronder dat we Christus geestelijk moeten bezitten om het eeuwige leven te bezitten.
Zelf neem je enigszins afstand van de transsubstantiatieleer, maar ik blijf het onschriftuurlijk vinden om te veronderstellen dat Christus (in enigermate) aanwezig is in brood en wijn.
De Schrift is Gods Woord van kaft tot kaft, jazeker!
Maar Gods Woord heeft zeker wat betreft ons eeuwig heil een geestelijke betekenis. Ik wil niet zover gaan als Origenes deed maar als Christus zegt op het grote feest 'stromen des levenden waters zullen uit Mijn buik vloeien', dan verstaan we daaronder dat we Christus geestelijk moeten bezitten om het eeuwige leven te bezitten.
Zelf neem je enigszins afstand van de transsubstantiatieleer, maar ik blijf het onschriftuurlijk vinden om te veronderstellen dat Christus (in enigermate) aanwezig is in brood en wijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
*de Hosties worden dusdanig bewaard dat deze niet gaan schimmelen Maar ja ... uiteindelijk zal dit gebeuren maar niet de hostie die wij eten want die is vers.wat gebeurd er met het overgebleven brood (auwel) na de mis. de auwel is veranderd in een wezelijk onderdeel van het lichaam van Chistus. echter na enige dagen zal deze auwel gaan beschimmelen
en uiteindelijk vervallen. beschimmelt/vervalt daarmee ook het lichaam van Christus ?
* Dit is een vraag die je me stelt die inderdaad moeilijk is maar als antwoord die ik je wil geven is de volgende Als Jezus nou zegt doet dit om Mij te gedenken dan denk je toch niet aan het feit dat iets kan beschimmelen dit kwam toch niet ter sprake?
*Jezus sprak in parabels en in vergelijkingen Die vergelijkingen moeten wij niet zelf gaan interpreteren !
*Ik heb begrepen (maar weet niet hoe, ondanks ik dit gevraagd heb )dat jullie ook een avondmaal hebben .. ik kan me voorstellen dat daar ook dingen in zijn die kunnen beschimmelen daar denk je toch ook niet aan
Blijft dus nog steed een feit dat Jezus
de woorden sprak
en1Cor 11:23-29
Zelf heb ik van de Heer de overlevering ontvangen die ik u op mijn beurt heb doorgegeven: dat de Heer Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, 24 het dankgebed sprak, het brood in stukken brak en zei: `Dit is mijn lichaam; het is voor jullie. Blijf dit doen om Mij te gedenken.' 25 Na de maaltijd zei Hij zo ook van de beker: `Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed. Blijf dit doen om Mij te gedenken, telkens wanneer jullie eruit drinken.'
en vwb het offeren van de Heer (wat wij overigens niet doen) kan ik alleen maar zeggen dat Jezus zichzelf nog steeds offerd voor ons! Want wanneer wij een zonde belijden zal Hij ons vergeven. Dus omzichzelf eenmaal te offeren , offert Hij zich zelf nog steeds om onze zonden te vergeven'Zo dikwijls gij dit Brood eet en de kelk drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij wederkomt'. 1 Kor. 11, 26.
anders gezegd
Jesus heeft de H. Eucharistie ingesteld, 1. om Zich in het H. Misoffer voortdurend voor ons op te offeren en ons te herinneren aan zijn H. Lijden; 2. om in de H. Communie het voedsel voor het bovennatuurlijk leven van onze ziel te zijn; 3. om altijd onder ons tegenwoordig te zijn
Oh ennuh...hoe vieren jullie het avonmaal
groetjes
bart
Beste Admin en Nico,
Zou de grondslag van Geloof niet moeten zijn dat je gelooft?, en dat er dus Mysteries zijn in de Kerk die voor ons niet te bevatten zijn, en die je gewoon moet geloven?
Ook ik blijf met Bart van mening dat Jezus Zelf de instellingswoorden heeft gezegd. En daar voegen wij dan verder ook niets aan toe.
Toen ik nog gereformeerd was en -als ouderling zelfs- ook soms nog een steentje moest bijdragen aan het HA, verbaasde ik me er al over dat de wijn door de gootsteen ging en het brood in de kiepelton. Zelf het feit dat in de protestantse kerken de symbolische betekenis anders is, deed me er toen al anders over denken.
In de RKK en de OK wordt de geconsacreerde gave nooit weggegooid of weggespoeld. Ik weet het niet precies (Bart beter), maar in de RKK is de hostie natuurlijk wel weer een gemakkelijk product, dat droog is en blijft. En de wijn wordt na de Communie gedronken. Enkele geconsacreerde hosties worden in de tabernakel geplaatst en wordt in de week daarop gebruikt voor ernstig zieken en zo.
Bij ons is dat in feite niet anders, alleen wordt bij ons prosfora gebakken, en dat is gerezen brood, overigens van een zodanige samenstelling dat het wel uitdroogt, maar niet gaat schimmelen. Ook het bakken van de prosfora is een liturgische handeling en vindt onder gebed plaats. Ook hier blijft niets over. Als er nog wat over is ledigt de priester de kelk.
[Aangepast op 1/3/03 door strik]
Zou de grondslag van Geloof niet moeten zijn dat je gelooft?, en dat er dus Mysteries zijn in de Kerk die voor ons niet te bevatten zijn, en die je gewoon moet geloven?
Ook ik blijf met Bart van mening dat Jezus Zelf de instellingswoorden heeft gezegd. En daar voegen wij dan verder ook niets aan toe.
Toen ik nog gereformeerd was en -als ouderling zelfs- ook soms nog een steentje moest bijdragen aan het HA, verbaasde ik me er al over dat de wijn door de gootsteen ging en het brood in de kiepelton. Zelf het feit dat in de protestantse kerken de symbolische betekenis anders is, deed me er toen al anders over denken.
In de RKK en de OK wordt de geconsacreerde gave nooit weggegooid of weggespoeld. Ik weet het niet precies (Bart beter), maar in de RKK is de hostie natuurlijk wel weer een gemakkelijk product, dat droog is en blijft. En de wijn wordt na de Communie gedronken. Enkele geconsacreerde hosties worden in de tabernakel geplaatst en wordt in de week daarop gebruikt voor ernstig zieken en zo.
Bij ons is dat in feite niet anders, alleen wordt bij ons prosfora gebakken, en dat is gerezen brood, overigens van een zodanige samenstelling dat het wel uitdroogt, maar niet gaat schimmelen. Ook het bakken van de prosfora is een liturgische handeling en vindt onder gebed plaats. Ook hier blijft niets over. Als er nog wat over is ledigt de priester de kelk.
[Aangepast op 1/3/03 door strik]
Uit de Chrysostomos-Liturgie
Iedere (zon)dag; over de gehele wereld
CANON
Diaken (D)
Laat ons eerbiedig staan
Laat ons met vreze staan
Laat ons aandachtig zijn
Om het Heilig offer in vrede op te dragen
Koor (K)
Genade des vredes, een Offer van lof
Priester (P)
De genade van onze Heer Jezus Christus
De liefde van God de Vader
En de gemeenschap van de Heilige Geest
Zij met u allen
K
En met uwen geest
P
Omhoog de harten
K
Wij heffen ze tot de Heer
P
Laat ons aan de Heer de Eucharistie opdragen
K
Het is waardig en recht
De Vader, de Zoon en de Heilige Geest
De eenwezenlijke en ondeelbare Drie-eenheid te aanbidden
P (Eucharistische Canon)
Waardig is het en recht, U de hymne te zingen, U te zegenen, U te loven, U de Eucharistie op te dragen, en U te aanbidden op elke plaats van Uw heerschappij
Want Gij zijt de onzegbare, onbegrijpelijke, onzichtbare, ondoorgrondelijke God; de onveranderlijk Zijnde:
Gij, en Uw eengeboren Zoon, en Uw Heilige Geest.
Gij hebt ons uit het niets tot het zijn gebracht, en nadat wij gevallen waren, hebt Gij ons weer doen opstaan.
Gij hebt onophoudelijk alles gedaan om ons in de hemel te leiden en ons Uw komend Koninkrijk te schenken.
Voor dit alles danken wij U en Uw eengeboren Zoon en Uw Heilige Geest: voor alle aan ons bewezen weldaden, die wij kennen en die wij niet kennen, de zichtbare en de onzichtbare.
Wij danken U ook voor deze Eucharistie, die Gij uit onze handen wilt aanvaarden, terwijl gij toch beschikt over duizenden Aartsengelen en tienduizenden Engelen, over Cherubim en Serafim, met zes vleugels en vele ogen, hoog opwiekend, het triomflied zingend, roepend, luid jubelend en zeggend:
K
Heilig, Heilig, Heilig, de Heer Sabaoth
Hemel en aarde zijn voor van Uw Heerlijkheid
Hosanna in den hoge
Gezegend Hij Die komt in de Naam des Heren
Hosanna in den hoge
P
Met deze zalige Krachten, menslievende Meester, roepen ook wij en zeggen:
Heilig zijt Gij, Alheilig:
Gij en Uw eengeboren zoon, en Uw Heilige Geest, Heilig zijt Gij, Alheilig; en hoogverheven is Uw heerlijkheid.
Zozeer hebt Gij Uw wereld liefgehad, dat Gij Uw eengeboren Zoon gegeven hebt, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe.
Hij is gekomen en heeft heel de Heilseconomie voor ons voltooid.
In de nacht, waarin Hij voor ons werd overgeleverd, of veeleer, waarin Hij Zichzelf overleverde voor het leven der wereld, nam Hij brood in Zijn heilige en vlekkeloos reine handen, dankte, zegende, heiligde, brak het, en gaf het aan zijn heilige Leerlingen en Apostelen, zeggend:
NEEMT EN EET, DIT IS MIJN LICHAAM, DAT VOOR U GEBROKEN WORDT, TOT VERGEVING DER ZONDEN
K
Amen
P
Evenzo de Kelk na het Avondmaal, zeggend:
DRINKT ALLEN HIERUIT: DIT IS MIJN BLOED VAN HET NIEUW VERBOND, DAT VOOR U EN VOOR VELEN VERGOTEN WORDT TOT VERGEVING DER ZONDEN
K
Amen
P
Dit verlossend gebod indachtig, stellen wij nu tegenwoordig alles wat voor ons geschied is: het Kruis, het Graf, de Opstanding op de derde dag, de Hemelvaart, de Troon ter rechterzijde en de Wederkomst in heerlijkheid, en
OFFEREN WIJ HET UWE, GENOMEN UIT HET UWE, NAMENS ALLEN EN VOOR ALLEN
K
Wij prijzen U, wij loven U, wij danken U, onze Heer. Wij danken U, onze God. Wij loven U, onze Heer, Wij bidden U, onze God.
D
Heer, wees mij zondaar genadig en ontferm U mijner
P
Heer, die op het Derde Uur Uw Heilige Geest over Uw Apostelen gezonden hebt, neem Hem niet van ons weg, Algoede, maar hernieuw Hem in ons die er U om smeken.
EPIKLESE
P
Wij offeren U deze onbloedige Logosdienst;
Wij roepen Uw hulp in;
Wij bidden en smeken U:
Zend Uw Heilige Geest neer over ons en over deze voor U neergelegde Gaven
D
Zegen, Vader, het heilige Brood
P
EN MAAK DIT BROOD HET KOSTBAAR LICHAAM VAN UW CHRISTUS
D
Amen. Zegen, Vader, de heilige Kelk
P
EN WAT IN DEZE KELK IS, HET KOSTBAAR BLOED VAN UW CHRISTUS
D
Amen. Zegen, Vader, beide
P
ZE HERSCHEPPEND DOOR UW HEILIGE GEEST
D
Amen. Amen. Amen.
P
Opdat zij voor hen die ze ontvangen, worden tot reiniging van hun ziel, tot vergeving der zonden, tot gemeenschap met Uw Heilige Geest, tot volheid van het Koninkrijk der hemelen, tot vrijmoedigheid tegenover U, maar niet tot vonnis of veroordeling.
Ook offeren wij U deze Logosdienst voor het die in het geloof zijn ontslapen:
Voorvaderen, Vaderen, Patriarchen, Predikers, Evangelisten, Martelaren, Belijders, Asketen,
En voor elke gerechte geest, die in het geloof tot volkomenheid gekomen is.
Vooral voor onze alheilige, ongerepte, hooggezegende, roemrijke Koningin, Godsmoeder en altijd-maagd Maria
K
Waarlijk, u zaligprijzen moeten wij, o Moeder Gods, altijd gebenedijd; gij ongeschonden Moeder van onze Heer en God, gij zijt eerbiedwaardiger dan de Cherubim, en overgelijkelijk glorierijker dan de Serafim. Ongerept hebt gij het Woord gebaard: gij zijt waarachtig de Moeder Gods. U vereren wij.
P
Ook voor de heilige Johannes, Profeet, Voorloper en Doper; de heilgie roemrijke, alomgeprezen Apostelen; de heilige ………. Van wie wij heden de gedachtenis vieren; en van al uw Heiligen. Zie op ons neer o God, omwille van hun gebeden.
Gedenk allen die ontslapen zij in de hoop op de Opstanding tot het eeuwige leven, ……
Schenk hun de rust, onze God, daar waar het licht van Uw aanschijn straalt. Verder roepen wij tot U:
Gedenk, Heer, alle Orthodoxe bisschoppen die het woord van Uw waarheid recht verkondigen; alle priesters en diakenen in Christus; en allen die tot Uw Dienst gewijd zijn.
Deze Logosdienst offeren wij U ook voor de gehele wereld; voor de heilige, katholieke en apostolische Kerk; voor het die in een rein en heilig leven volharden; en voor de regering van ons land.
Heer, schenk ons een tijd van vrede, opdat wij in die vrede stil en rustig een godvruchtig en waardig leven mogen leiden.
Gedenk, Heer, allereerst (patriarch , metropoliet ……..) onze bisschop ……… van … Geef dat zij voor het welzijn van Uw Heilige Kerken nog lang in gezondheid, geëerd, ongedeerd mogen leven, en het woord van Uw Waarheid recht mogen verkondigen
D
En hen die ieder in zijn gedachten heeft.
K
En allen, en allen.
P
Gedenk, Heer, de stad (het klooster) waar wij wonen, en alle steden en landen en de gelovige bewoners. Gedenk, Heer, de reizigers op zee, ter land, en in de lucht; de zieken en de lijdenden; de gevangenen en hun redding.
Gedenk, Heer, hen die goede vrucht dragen en weldoen in Uw Heilige Kerken; en hen die aan de armen denken; en schenk ons allen Uw genade.
En geeft ons om met één mond en één hart Uw alroemrijke en hooggeprezen Naam te bezingen en te loven, van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest; nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
K
Amen
ZEGEN
P
De barmhartigheid van onze grote God en Zaligmaker Jezus Christus, zal altijd met u zijn.
K
En met uwen geest.
Iedere (zon)dag; over de gehele wereld
CANON
Diaken (D)
Laat ons eerbiedig staan
Laat ons met vreze staan
Laat ons aandachtig zijn
Om het Heilig offer in vrede op te dragen
Koor (K)
Genade des vredes, een Offer van lof
Priester (P)
De genade van onze Heer Jezus Christus
De liefde van God de Vader
En de gemeenschap van de Heilige Geest
Zij met u allen
K
En met uwen geest
P
Omhoog de harten
K
Wij heffen ze tot de Heer
P
Laat ons aan de Heer de Eucharistie opdragen
K
Het is waardig en recht
De Vader, de Zoon en de Heilige Geest
De eenwezenlijke en ondeelbare Drie-eenheid te aanbidden
P (Eucharistische Canon)
Waardig is het en recht, U de hymne te zingen, U te zegenen, U te loven, U de Eucharistie op te dragen, en U te aanbidden op elke plaats van Uw heerschappij
Want Gij zijt de onzegbare, onbegrijpelijke, onzichtbare, ondoorgrondelijke God; de onveranderlijk Zijnde:
Gij, en Uw eengeboren Zoon, en Uw Heilige Geest.
Gij hebt ons uit het niets tot het zijn gebracht, en nadat wij gevallen waren, hebt Gij ons weer doen opstaan.
Gij hebt onophoudelijk alles gedaan om ons in de hemel te leiden en ons Uw komend Koninkrijk te schenken.
Voor dit alles danken wij U en Uw eengeboren Zoon en Uw Heilige Geest: voor alle aan ons bewezen weldaden, die wij kennen en die wij niet kennen, de zichtbare en de onzichtbare.
Wij danken U ook voor deze Eucharistie, die Gij uit onze handen wilt aanvaarden, terwijl gij toch beschikt over duizenden Aartsengelen en tienduizenden Engelen, over Cherubim en Serafim, met zes vleugels en vele ogen, hoog opwiekend, het triomflied zingend, roepend, luid jubelend en zeggend:
K
Heilig, Heilig, Heilig, de Heer Sabaoth
Hemel en aarde zijn voor van Uw Heerlijkheid
Hosanna in den hoge
Gezegend Hij Die komt in de Naam des Heren
Hosanna in den hoge
P
Met deze zalige Krachten, menslievende Meester, roepen ook wij en zeggen:
Heilig zijt Gij, Alheilig:
Gij en Uw eengeboren zoon, en Uw Heilige Geest, Heilig zijt Gij, Alheilig; en hoogverheven is Uw heerlijkheid.
Zozeer hebt Gij Uw wereld liefgehad, dat Gij Uw eengeboren Zoon gegeven hebt, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe.
Hij is gekomen en heeft heel de Heilseconomie voor ons voltooid.
In de nacht, waarin Hij voor ons werd overgeleverd, of veeleer, waarin Hij Zichzelf overleverde voor het leven der wereld, nam Hij brood in Zijn heilige en vlekkeloos reine handen, dankte, zegende, heiligde, brak het, en gaf het aan zijn heilige Leerlingen en Apostelen, zeggend:
NEEMT EN EET, DIT IS MIJN LICHAAM, DAT VOOR U GEBROKEN WORDT, TOT VERGEVING DER ZONDEN
K
Amen
P
Evenzo de Kelk na het Avondmaal, zeggend:
DRINKT ALLEN HIERUIT: DIT IS MIJN BLOED VAN HET NIEUW VERBOND, DAT VOOR U EN VOOR VELEN VERGOTEN WORDT TOT VERGEVING DER ZONDEN
K
Amen
P
Dit verlossend gebod indachtig, stellen wij nu tegenwoordig alles wat voor ons geschied is: het Kruis, het Graf, de Opstanding op de derde dag, de Hemelvaart, de Troon ter rechterzijde en de Wederkomst in heerlijkheid, en
OFFEREN WIJ HET UWE, GENOMEN UIT HET UWE, NAMENS ALLEN EN VOOR ALLEN
K
Wij prijzen U, wij loven U, wij danken U, onze Heer. Wij danken U, onze God. Wij loven U, onze Heer, Wij bidden U, onze God.
D
Heer, wees mij zondaar genadig en ontferm U mijner
P
Heer, die op het Derde Uur Uw Heilige Geest over Uw Apostelen gezonden hebt, neem Hem niet van ons weg, Algoede, maar hernieuw Hem in ons die er U om smeken.
EPIKLESE
P
Wij offeren U deze onbloedige Logosdienst;
Wij roepen Uw hulp in;
Wij bidden en smeken U:
Zend Uw Heilige Geest neer over ons en over deze voor U neergelegde Gaven
D
Zegen, Vader, het heilige Brood
P
EN MAAK DIT BROOD HET KOSTBAAR LICHAAM VAN UW CHRISTUS
D
Amen. Zegen, Vader, de heilige Kelk
P
EN WAT IN DEZE KELK IS, HET KOSTBAAR BLOED VAN UW CHRISTUS
D
Amen. Zegen, Vader, beide
P
ZE HERSCHEPPEND DOOR UW HEILIGE GEEST
D
Amen. Amen. Amen.
P
Opdat zij voor hen die ze ontvangen, worden tot reiniging van hun ziel, tot vergeving der zonden, tot gemeenschap met Uw Heilige Geest, tot volheid van het Koninkrijk der hemelen, tot vrijmoedigheid tegenover U, maar niet tot vonnis of veroordeling.
Ook offeren wij U deze Logosdienst voor het die in het geloof zijn ontslapen:
Voorvaderen, Vaderen, Patriarchen, Predikers, Evangelisten, Martelaren, Belijders, Asketen,
En voor elke gerechte geest, die in het geloof tot volkomenheid gekomen is.
Vooral voor onze alheilige, ongerepte, hooggezegende, roemrijke Koningin, Godsmoeder en altijd-maagd Maria
K
Waarlijk, u zaligprijzen moeten wij, o Moeder Gods, altijd gebenedijd; gij ongeschonden Moeder van onze Heer en God, gij zijt eerbiedwaardiger dan de Cherubim, en overgelijkelijk glorierijker dan de Serafim. Ongerept hebt gij het Woord gebaard: gij zijt waarachtig de Moeder Gods. U vereren wij.
P
Ook voor de heilige Johannes, Profeet, Voorloper en Doper; de heilgie roemrijke, alomgeprezen Apostelen; de heilige ………. Van wie wij heden de gedachtenis vieren; en van al uw Heiligen. Zie op ons neer o God, omwille van hun gebeden.
Gedenk allen die ontslapen zij in de hoop op de Opstanding tot het eeuwige leven, ……
Schenk hun de rust, onze God, daar waar het licht van Uw aanschijn straalt. Verder roepen wij tot U:
Gedenk, Heer, alle Orthodoxe bisschoppen die het woord van Uw waarheid recht verkondigen; alle priesters en diakenen in Christus; en allen die tot Uw Dienst gewijd zijn.
Deze Logosdienst offeren wij U ook voor de gehele wereld; voor de heilige, katholieke en apostolische Kerk; voor het die in een rein en heilig leven volharden; en voor de regering van ons land.
Heer, schenk ons een tijd van vrede, opdat wij in die vrede stil en rustig een godvruchtig en waardig leven mogen leiden.
Gedenk, Heer, allereerst (patriarch , metropoliet ……..) onze bisschop ……… van … Geef dat zij voor het welzijn van Uw Heilige Kerken nog lang in gezondheid, geëerd, ongedeerd mogen leven, en het woord van Uw Waarheid recht mogen verkondigen
D
En hen die ieder in zijn gedachten heeft.
K
En allen, en allen.
P
Gedenk, Heer, de stad (het klooster) waar wij wonen, en alle steden en landen en de gelovige bewoners. Gedenk, Heer, de reizigers op zee, ter land, en in de lucht; de zieken en de lijdenden; de gevangenen en hun redding.
Gedenk, Heer, hen die goede vrucht dragen en weldoen in Uw Heilige Kerken; en hen die aan de armen denken; en schenk ons allen Uw genade.
En geeft ons om met één mond en één hart Uw alroemrijke en hooggeprezen Naam te bezingen en te loven, van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest; nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
K
Amen
ZEGEN
P
De barmhartigheid van onze grote God en Zaligmaker Jezus Christus, zal altijd met u zijn.
K
En met uwen geest.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Zeker Strik zijn er zaken die we alleen kunnen geloven. Dat is bv. ook met het Apostolicum. Als wij belijden dat er is een Drie-Ene God kunnen we dat eigenlijk alleen gelovend belijden.Oorspronkelijk gepost door strik
Beste Admin en Nico,
Zou de grondslag van Geloof niet moeten zijn dat je gelooft?, en dat er dus Mysteries zijn in de Kerk die voor ons niet te bevatten zijn, en die je gewoon moet geloven?
Terugkomend op de Schrift. Ook de Schrift dienen we gelovend te lezen. Echter we moeten wel Schrift met Schrift vergelijken en niet onze exegese dwingend opleggen aan de Schrift. Ik noem bv. het antropomorf schrijven van de Schrift over God. We geloven toch dat Hij is een God zonder handen, ogen en voeten? Toch zegt de Schrift ons 'Zijn ogen doorlopen de ganse aarde'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Vervolgvraag Strik en Bart,
De RK en de OK belijden dat de priester met de consecratie het wijn en brood veranderen in het bloed en het lichaam van Christus zonder verandering van het brood en wijn zelf.
Dit doet hij door de woorden 'Hoc est enim corpus meum. Hic est enim calix sanguinis mei' Op grond van welk Schriftwoord is dit?
Ten tweede, wat ik al eerder schreef. Christus deelde zelf de wijn en het brood uit. Nergens vermeldt ons de Schrift dat Hij daar werkelijk Zijn lichaam en bloed uitdeelde. Christus heeft niet gezegd: Dit wordt Mijn lichaam, maar dit ís Mijn lichaam.
Groeten,
De RK en de OK belijden dat de priester met de consecratie het wijn en brood veranderen in het bloed en het lichaam van Christus zonder verandering van het brood en wijn zelf.
Dit doet hij door de woorden 'Hoc est enim corpus meum. Hic est enim calix sanguinis mei' Op grond van welk Schriftwoord is dit?
Ten tweede, wat ik al eerder schreef. Christus deelde zelf de wijn en het brood uit. Nergens vermeldt ons de Schrift dat Hij daar werkelijk Zijn lichaam en bloed uitdeelde. Christus heeft niet gezegd: Dit wordt Mijn lichaam, maar dit ís Mijn lichaam.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
In ieder geval is dit zo in de OK. Volgens mij (maar nogmaals, daar kan Bart beter op antwoorden) verandert volgens de leer van Rome de wijn en de hostie wel degelijk in bloed en vlees. Dat is overigens dan wel weer vreemd, omdat de essentie er van niet verandert (verschil in opvatting tussen OK en RK). Ik kan me dan ook voorstellen dat één van de nieuwe dogma's van de reformatie, om dit niet te geloven, hierdoor komt. Hoe kan ik het bloed van Christus drinken, en zijn vlees eten, als het naar wijn en brood smaakt?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Vervolgvraag Strik en Bart,
De RK en de OK belijden dat de priester met de consecratie het wijn en brood veranderen in het bloed en het lichaam van Christus zonder verandering van het brood en wijn zelf.
Wat betekent dat?Dit doet hij door de woorden 'Hoc est enim corpus meum. Hic est enim calix sanguinis mei'
Hele fijne zondag toegewenst!