Kerkgang bevorderen maar hoe ?

Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Breekijzertje

je vroeg
**Alle waarden en normen worden aan de kant gezet"?????????????
Please, help me uit de droom, wat bedoel je in vredesnaam??????? **

Ik bedoel daarmee het volgende

Een mis is een belangrijke en heilige viering die in het teken van Jezus staat. Ik vind dat je dit op een gepaste manier moet doen, dus niet met "kleppende" mensen op de achterste rij nasibakjes scheefstaande kaarsen en wat al niet meer zij.

Kijk ik wil de klok echt geen 200 jaar terug draaien maar respectvolle viering moet er wel zijn. En ja als je het zo wilt horen ik vind die jeugdkerk niet echt respectvol

Ik hou van de riten en die mogen niet verdwijnen Stel je voor als we ter communie gaan dat je hossend springend in pollonaise richting altaar gaat ! Sorry daar wordt ik niet goed van En dan vooral ook nog ff stimuleren dat niet katholiekn ook de communie mogen ontvangen (ik heb het hier over de communie uitreiking zoals de katholieken dit doen) over communie stond niets in het stuk maar dit ligt wel in het verlengde ervan (zo van hoi we krijge een stukkie brood)

Dit is een beetje wat ik bedoel met waarden en normen En als er dan toch iets van een feestje moet zijn om elkaar beter te leren kennen (waar ik het overigens mee eens ben) dan lijkt mij het stijlvoller om eerst een goede uitleg te krijgen op gepaste wijze in de kerk en daarna met ze allen te gaan barbecuen o.i.d
De boog hoeft niet altijd gespannen te staan en humor en leut moeten kunnen

Nogmaals ...ondanks dat ik Katholiek ben
moeten er wel wat regels zijn
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

'k Denk dat je een paar dingen door elkaar haalt Bart.

De dingen die jij aanhaalt komen uit een column hè, zie mijn posting 21-02-2003 10:20h!!

Dat betekent dat alles een beetje overbelicht wordt, maar dat de schrijver wel een gevoelige snaar wil raken bij zijn lezers.

Nogmaals, het is géén kerkdienst of kerk.
Je zou het kunnen zien als een jongerenavond met aspecten uit een kerkdienst.
D.w.z. een soort van preek / lezing, samenzang, collecte etc.
Aspecten dus, maar het pretendeert geen kerkdienst te zijn!
Er wordt dus zeker geen avondmaal, of voor jou communie, gevierd.

Ennuh....je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen hoor met "ondanks dat ik katholiek ben", want voor mij ben je dan ook een broeder in het geloof, hoewel anderen op dit forum mij daar op kunnen verketteren. :,

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 27/2/03 door Breekijzertje]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Breekijzertje

*De dingen die jij aanhaalt komen uit een column hè, zie mijn posting 21-02-2003 10:20h!! *

Ja want dat artikel las ik dus met verbazing

*want voor mij ben je dan ook een broeder in het geloof, *

Kijk zo zouden eigenlijk alle christenen moeten reageren.

Dat ik aanhaal dat ik katholiek ben heeft een reden en die is het volgende Aangezien dit een niet RK site is en ik weinig van de gereformeerde/protestante denominaties ken en de kans dus groot is dat ik iets kwetsends of stoms zeg is aanwezig want ik bekijk het uit met een RK bril op vandaar dus. Overigens heb ik hier best al wat geleerd en dat is ook de reden van activiteiten op deze site

Okay het zal dab geen kerk of kerkdienst zijn maar waar wij het binnen de parochie over hebben is juist wel een kerkdienst met de vraag hoe breng je de intresse voor de kerk dienst weer onder de aandacht.

groetjes

PS moet het nog even formuleren maar je zij bij ons "avondmaal" daar stel ik binnenkort even een vraag over.

[Aangepast op 27/2/03 door Bart-rk]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Breekijzertje

*De dingen die jij aanhaalt komen uit een column hè, zie mijn posting 21-02-2003 10:20h!! *

Ja want dat artikel las ik dus met verbazing

*want voor mij ben je dan ook een broeder in het geloof, *

Kijk zo zouden eigenlijk alle christenen moeten reageren.

Dat ik aanhaal dat ik katholiek ben heeft een reden en die is het volgende Aangezien dit een niet RK site is en ik weinig van de gereformeerde/protestante denominaties ken en de kans dus groot is dat ik iets kwetsends of stoms zeg is aanwezig want ik bekijk het uit met een RK bril op vandaar dus. Overigens heb ik hier best al wat geleerd en dat is ook de reden van activiteiten op deze site

Okay het zal dab geen kerk of kerkdienst zijn maar waar wij het binnen de parochie over hebben is juist wel een kerkdienst met de vraag hoe breng je de intresse voor de kerk dienst weer onder de aandacht.

groetjes

PS moet het nog even formuleren maar je zij bij ons "avondmaal" daar stel ik binnenkort even een vraag over.

[Aangepast op 27/2/03 door Bart-rk]
"nasibakjes" en "kleppende mensen" komt echt uit die column hoor, lees het hieronder maar na.

Een 'breekje' van Breekijzertje
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Kijk ik wil de klok echt geen 200 jaar terug draaien maar respectvolle viering moet er wel zijn. En ja als je het zo wilt horen ik vind die jeugdkerk niet echt respectvol
Waarom voelen mensen zich niet meer thuis in de kerk? Ik kan niet voor anderen spreken, maar heb wel veel gehoord van anderen en voelde dat zelf ook:
Iedere 10-15 jaar moet alles weer een keer op z'n kop in de kerk.
In Achterveld moet zonodig het liturgisch centrum worden verplaatst; de helft is voor, de helft is tegen, dus iedereen ongelukkig. En zo gaat het steeds.
Dus mijn stelling: Als God onveranderlijk is, waarom moeten wij dan steeds wat anders ("nieuws") bedenken.
En dus: geen 200 jaar terug, maar toch minstens 1200 jaar, of 1600 jaar!
Ik hou van de riten
= rituelen = tradities. Dus: minstens 1200 jaar terug!
En dan vooral ook nog ff stimuleren dat niet katholiekn ook de communie mogen ontvangen (ik heb het hier over de communie uitreiking zoals de katholieken dit doen)
Ik niet weet van welke RK-parochie jij lid bent, maar het aantal kerken waar dit gewoon zo gebeurd zou ik niet van wijn en hostie willen voorzien.

Trouwens, heeft iemand afgelopen week naar Andries Knevel gekeken? Daar was een jonge man die een jongerendienst organiseerde in de WRZV hallen in Zwolle.

[Aangepast op 27/2/03 door strik]
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Hallo Bart!
Ik hou van de riten en die mogen niet verdwijnen
Okay het zal dan geen kerk of kerkdienst zijn maar waar wij het binnen de parochie over hebben is juist wel een kerkdienst met de vraag hoe breng je de intresse voor de kerk dienst weer onder de aandacht.
Ik moet zeggen dat ik steeds meer waardering ga krijgen voor rituelen en traditities. Misschien wil dat wel zeggen dat ik ouder begin te worden :-)

Ik denk er weinig aan een dienst veranderd hoeft te worden om jongeren meer te betrekken. Bij ons worden er wel eens gedichten voor gelezen tijdens een eredienst en ik denk dat zoiets een mooie aanvulling kan zijn voor een dienst en een manier waarop mensen directer betrokken kunnen worden bij een dienst.

Maar ik denk dat er bij veel kerken wel wat kan veranderen naast de dienst. Wat er namelijk (aan het einde van) de vorige eeuw is gebeurd en waar de kerk nog niet voldoende op kan inspelen, is het feit dat er een jongerencultuur is ontstaan. Van twintig eeuwen beschouwd worden als kleine volwassenen, hebben jongeren nu een eigen cultuur ontwikkeld. Een cultuur met een eigen taal, eigen gebruiken, omgangsvormen, uitingsvormen, etc.

In een activiteit naast een dienst kan er dus meer vrijheid ontstaan (waarbij een jeugdkerk natuurlijk een antwoord kan zijn, niet hét antwoord) om die jongeren aan te spreken. Belangrijk daarbij is dat een netwerk van vriendschappen belangrijk is in die jongerencultuur en het dus belangrijk is dat jongeren elkaar naast de zondag ook kunnen zien, vrienden kunnen worden, een band opbouwen.

Dus op je vraag:
Waar wij het binnen de parochie over hebben is juist wel een kerkdienst met de vraag hoe breng je de interesse voor de kerkdienst weer onder de aandacht.
Dan zeg ik: door meer interesse naast de kerkdienst te tonen.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Strik
ik schreef
En dan vooral ook nog ff stimuleren dat niet katholiekn ook de communie mogen ontvangen (ik heb het hier over de communie uitreiking zoals de katholieken dit doen) [/b]

jij schreef toen
Ik niet weet van welke RK-parochie jij lid bent, maar het aantal kerken waar dit gewoon zo gebeurd zou ik niet van wijn en hostie willen voorzien.
heb zojuist een topic gestart over de communie (wat is er tegen de communie)
in die discussie wil ik graag diper ingaan omtrent jou stelling van het al dan niet voorzien van wijn en hostie

groetjes
Plaats reactie