Kerkgang bevorderen maar hoe ?

Bart-rk

Kerkgang bevorderen maar hoe ?

Bericht door Bart-rk »

Binnen onze parochie (en ik denk binnen andere kerk gemeenschappen ook ) speelt het "probleem" dat er weinig jongeren komen. Ik bedoel dan de jongeren van 16 tot (pak beet) 25 jaar.

Nu is er bij onze parochie een discussie ontstaan om iets te "verzinnen" om deze doelgroep weer tot kerkgangers te krijgen.

Wat ik veelal om me heen hoor is dat deze groep best wel gelovig zijn maar dat ze niet naar de kerk gaan. Als ik dan om een reden vraag weten ze dit vaak zelf ook niet. Nou ja ...zeggen ze dan ik ga met kerst en pasen naar de kerk. Waarop ik ze dan gekscherend zeg Oh je bent een gelegenheids katholiek (in mijn geval dan).

Maar goed de vraag is dus welke idee zouden jullie kunnen aanvoeren om deze groep jongeren over te halen tot een wekelijkse kerkgang

groetjes
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Betrokkenheid bij de gemeente is tegenwoordig een hekel punt als het gaat om jongeren. De kerk heeft tegenwoordig namelijk veel meer concurrentie dan vroeger (met op stip nummero uno natuurlijk het tot zondag zeer vroeg stappen, zodat het bed 's ochtends vroeg toch iets lekkerder ligt dan zo'n oude houten stijve bank)

Eigenlijk weet ik niets van de structuur van de katholieke kerk af. Wat wordt er gedaan voor de jeugd om ze te betrekken bij de kerk?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

quazzy
je schreef **Wat wordt er gedaan voor de jeugd om ze te betrekken bij de kerk?
**
Er is een kindernevendienst (aangepaste mis)
Diverse jongeren koren
Op school worden de 1e communicantjes begeleid evenals degeen die het vormsel toegediend krijgen
Er is het CRK (contact rooms katholieken) met een crk dag
Er is natuurlijk de bekende alpha cursus

En zo is er wel meer en mischien ookwel streek gebonden activiteiten. Maar de doelgroep waar ik het over heb ja dat is moeilijk en inderdaad zoals jij al zei "het stappen" zou wel eens de oorzaak kunnen zijn maar ja probeer ze dat maar eens te ontnemen
strik

Bericht door strik »

Kinderen krijg je tot een bepaalde leeftijd mee naar de kerk. Vanaf de pubertijd wordt het lastig. De vraag is of je ze wat extra's moet bieden. Als de basis de 'bediening van het woord' is, en er staat gedurende 45 minuten (?) een predikant in de tale Kanaans een hoog-academisch verhaal te houden, dan lijkt me dat je als kind niet aan je trekken komt.
Kerkverlating onder orthodoxe protestanten is hoger dan in welke kerk ook. De groei ontstaat door geboorte-overschot.
Het kan dan ook niet zo zijn dat in SOW- of RK-kerken alleen zorgen worden gemaakt over het fenomeen kerkverlating. Wie verlaten de kerk? (Jong)-volwassenen die enkele jaren daarvoor kind waren.
Wat doe je dan? Als een kindernevendienst of kinderwoorddienst een oplossing is: lekker doen, maar het past niet altijd in de structuur van een kerkdienst of liturgie. Zorg er dan voor dat een kerkdienst toegankelijk wordt.

Bij ons is het een 'voordeel' dat door de staande Liturgie, de kinderen gemakkelijker even uit de dienst kunnen lopen. Laat ze lekker! Stuur ze nooit weg, maar dwing ze ook niet. Laat babys, peuters en kleuters lekker bleren, accepteer dat er kinderen zijn, en dat kinderen anders met hun tijd omgaan dan volwassenen. Maar hou ze er bij!!!
an3sdej

Bericht door an3sdej »

Strik,

Ben jij aktief lid van de Russisch orthodoxe kerk??
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door an3sdej
Strik,

Ben jij aktief lid van de Russisch orthodoxe kerk??
Yep, alleen valt onze parochie onder het Patriarchaat van Konstantinopel, dus eigenlijk Grieks-Orthodox. Die vooraanduiding (Russisich, Grieks, Servisch etc.) mag je weglaten, want de Kerk is mede gebaseerd op de Heilige Traditie, en die maakt dat, ondanks de verschillende autokefale en autonome Orthodoxe kerken, overal in de wereld hetzelfde gevierd, gelezen en gebeden wordt.
an3sdej

Bericht door an3sdej »

Jammer dat de dichtsbijzijnde orthodoxe kerk zo ver weg is voor mij. Ik zou er graag een keer een dienst bijwonen. Laatst zag ik er een reportage over, en de devotie aldaar vond ik indrukwekkend.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door an3sdej
Jammer dat de dichtsbijzijnde orthodoxe kerk zo ver weg is voor mij.
Het zou mee kunnen vallen, ligt er aan waar je woont.

[Veranderd op 19/2/03 door strik]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Kerkgang op onderstaande wijze bevorderen?

Column Ronald Koops
Jeugdkerk

Het kerkgebouw in Amersfoort-Zuid was eigenlijk te klein voor al die drommen jonge mensen die naar binnen wilden. Er stonden nog net geen dranghekken. De zaal was bomvol. Wat was dáár te doen? Concert? Theater? Loterijtrekking?

Niets van dit alles. Het ging om de eerste dienst van de jongerenkerk Heartbeat. Toegegeven, het was geen reguliere middag- of avonddienst die toch meestal wat minder bezocht wordt dan de ochtenddienst, maar een speciale dienst voor jongeren. En omdat het een dienst van een jeugdkerk was, ging het er net een tikkie anders aan toe. Geen pijporgel of cantatekoor, maar een frisse band met potentie en veel volume. Geen keurige kaarsenstandaards of preekstoel, maar felle lichten en podium. Geen dominee, ouderling van dienst en diakenen met een collectezak, maar een jonge spreker, een nazorgteam en lege nasibakjes om de financiële bijdrage in te doen.

Maar de boodschap van het Evangelie klonk als een klok. Ik heb genoten. Want ik zag een grote hoeveelheid jongeren bij elkaar en het ging maar om een ding: om God. Voor Hem werd gezongen, over Hem werd gepreekt, met Hem werd gepraat in het gebed.
Helaas werd de dienst regelmatig verstoord door volwassenen en ouders die in de hal en op de achterste rij ongegeneerd zaten te kleppen. Zongen we een ontzettend mooi praiselied, zaten zíj gewoon te babbelen. Natuurlijk begrijp ik dat ze de teksten niet verstonden, maar ik vond het minstens zo oneerbiedig als jongeren die op de achterste bank van de kerk tijdens een psalm zitten te kletsen.

Weet u trouwens waar de afgelopen tijd ook veel over gebabbeld is door volwassenen en ouders (vooral op de opiniepagina's van christelijke media)? Over de vraag of zo'n jeugdkerk nou eigenlijk wel mag. Of het jongeren niet uit de kerk wegzuigt. Sorry, maar zullen we even wakker worden? We hebben jaren en jaren de tijd gehad om ons een héél klein beetje aan te passen aan jongeren (de toekomstige generatie die de fakkel overneemt), maar we hadden er vaak geen zin in. Nee hoor, die jongeren waren maar lastig met hun wilde ideeën altijd. Hadden we nog een jongerenwerker of jeugdouderling? Mooi, kon hij de problemen oplossen. Wilden de jongeren even wat leuks in de eredienst? Lastig, lastig. Even een paar jaar over vergaderen met commissies, liturgiewerkgroepen, subcommissies en kletskringen. Maar dán mocht het uiteindelijk ook. Dán was er draagvlak. Zelfs van die paar mensen die bij de kleinste verandering dreigden dat ze de kerk zouden uitstappen. Hé jongeren, jullie voorstel over dat dingetje in de eredienst, dat dingetje van jullie zelf, dat mág van de gemeente en ook van de kerkenr...

Hè? Maar waar waren die jongeren nou? Drie keer raden.

Tekst: Ronald Koops, Visie 9

[Aangepast op 21/2/03 door Breekijzertje]
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Geen pijporgel of cantatekoor, maar een frisse band met potentie en veel volume. Geen keurige kaarsenstandaards of preekstoel, maar felle lichten en podium. Geen dominee, ouderling van dienst en diakenen met een collectezak, maar een jonge spreker, een nazorgteam en lege nasibakjes om de financiële bijdrage in te doen.
Ik vraag me af waar de jongeren voor kwamen. Ik heb ernstige bedenkingen tegen deze zogenaamde kerkdiensten. Teneerste legitimeren ze cafes, disco's, housparties enz. Er worden namelijk precies dezelfde instrumenten en attributen gebruikt, alleen zal de boodschap verschillen. De dominee en kerkenraad zijn niet meer nodig. De orde die God ingesteld heeft in Zijn kerk wordt even van tafel geveegd. De mensen geven een eigen invulling aan het interieur, de bijbel wordt gepasseerd. Ach ja, zo'n moeilijk oud boek, dat is toch niets meer voor deze jeugd.

Maar de boodschap van het Evangelie klonk als een klok. Ik heb genoten. Want ik zag een grote hoeveelheid jongeren bij elkaar en het ging maar om een ding: om God. Voor Hem werd gezongen, over Hem werd gepreekt, met Hem werd gepraat in het gebed.
De schrijver van dit stukje staat volkomen achter de jeugddiensten. Hij kijkt er dus volledig subjectief tegenaan. (ik even subjectief) Hij rapporteerd het dan ook zo positief mogelijk. De aantallen waren heel belangrijk, en verder werd alles gedaan, wat normaal ook in een kerk gebeurt. De journalist vindt dat zo belangrijk dat hij het duidelijk noemt. Vreemd. Het lijkt alsof hij wat probeert goed te praten. Het gebed enz. is wel aanwezig maar ik vraag me af hoe het werd gedaan.

Helaas werd de dienst regelmatig verstoord door volwassenen en ouders die in de hal en op de achterste rij ongegeneerd zaten te kleppen. Zongen we een ontzettend mooi praiselied, zaten zíj gewoon te babbelen. Natuurlijk begrijp ik dat ze de teksten niet verstonden, maar ik vond het minstens zo oneerbiedig als jongeren die op de achterste bank van de kerk tijdens een psalm zitten te kletsen.
Gedeeltelijk mee eens. Je komt daar om te luisteren en niet om te praten. Je moet niet storen. Maar waarschijnlijk zal de jeugddienst niet zo eerbiedig geweest zijn, de ouderen vonden dus dat praten wel kon. De vergelijking met pratende jongeren tijdens psalmen had hij dan ook weg mogen laten. Zeer ontactvol.
Over de vraag of zo'n jeugdkerk nou eigenlijk wel mag. Of het jongeren niet uit de kerk wegzuigt. Sorry, maar zullen we even wakker worden? We hebben jaren en jaren de tijd gehad om ons een héél klein beetje aan te passen aan jongeren (de toekomstige generatie die de fakkel overneemt), maar we hadden er vaak geen zin in. Nee hoor, die jongeren waren maar lastig met hun wilde ideeën altijd.
Als we dit doortrekken veranderd de kerk binnen 10 jaar in een houseparty. Dit artikel suggereert dat de ouderen maar naar de jongeren moeten luisteren. Volgens mij zegt de Bijbel daar wat anders over. Daar wordt juist grote waarde gegeven aan het overbrengen van de traditie aan de jeugd. Kortom, jeugd bij de kerk betrekken is goed, maar het op deze manier doen is zeer, zeer fout. Het trekt de jongeren juist van de waarheid af, voorzover die nog in de kerken aanwezig is die zich hier mee bezig houden.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door De waarheidsvriend
Geen pijporgel of cantatekoor, maar een frisse band met potentie en veel volume. Geen keurige kaarsenstandaards of preekstoel, maar felle lichten en podium. Geen dominee, ouderling van dienst en diakenen met een collectezak, maar een jonge spreker, een nazorgteam en lege nasibakjes om de financiële bijdrage in te doen.
Ik vraag me af waar de jongeren voor kwamen. Ik heb ernstige bedenkingen tegen deze zogenaamde kerkdiensten. Teneerste legitimeren ze cafes, disco's, housparties enz. Er worden namelijk precies dezelfde instrumenten en attributen gebruikt, alleen zal de boodschap verschillen. De dominee en kerkenraad zijn niet meer nodig. De orde die God ingesteld heeft in Zijn kerk wordt even van tafel geveegd. De mensen geven een eigen invulling aan het interieur, de bijbel wordt gepasseerd. Ach ja, zo'n moeilijk oud boek, dat is toch niets meer voor deze jeugd.

De schrijver van dit stukje staat volkomen achter de jeugddiensten. Hij kijkt er dus volledig subjectief tegenaan. (ik even subjectief) Hij rapporteerd het dan ook zo positief mogelijk. De aantallen waren heel belangrijk, en verder werd alles gedaan, wat normaal ook in een kerk gebeurt. De journalist vindt dat zo belangrijk dat hij het duidelijk noemt. Vreemd. Het lijkt alsof hij wat probeert goed te praten. Het gebed enz. is wel aanwezig maar ik vraag me af hoe het werd gedaan.

Gedeeltelijk mee eens. Je komt daar om te luisteren en niet om te praten. Je moet niet storen. Maar waarschijnlijk zal de jeugddienst niet zo eerbiedig geweest zijn, de ouderen vonden dus dat praten wel kon. De vergelijking met pratende jongeren tijdens psalmen had hij dan ook weg mogen laten. Zeer ontactvol.
Over de vraag of zo'n jeugdkerk nou eigenlijk wel mag. Of het jongeren niet uit de kerk wegzuigt. Sorry, maar zullen we even wakker worden? We hebben jaren en jaren de tijd gehad om ons een héél klein beetje aan te passen aan jongeren (de toekomstige generatie die de fakkel overneemt), maar we hadden er vaak geen zin in. Nee hoor, die jongeren waren maar lastig met hun wilde ideeën altijd.
Als we dit doortrekken veranderd de kerk binnen 10 jaar in een houseparty. Dit artikel suggereert dat de ouderen maar naar de jongeren moeten luisteren. Volgens mij zegt de Bijbel daar wat anders over. Daar wordt juist grote waarde gegeven aan het overbrengen van de traditie aan de jeugd. Kortom, jeugd bij de kerk betrekken is goed, maar het op deze manier doen is zeer, zeer fout. Het trekt de jongeren juist van de waarheid af, voorzover die nog in de kerken aanwezig is die zich hier mee bezig houden.
Even voor de goede orde, Ronald Koops schreef een column hè!
Dat betekent dus dat alles een beetje overbelicht wordt, maar dat hij wel de gevoelige snaar wil raken.....
En dat vind ik persoonlijk heel erg leuk.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door De waarheidsvriend
Ik denk niet dat je hebt meegekregen waar het precies om draait met een jeugdkerk (waarbij een jeugdkerk eigenlijk iets anders weergeeft dan het wil zijn: het wil namelijk geen aparte kerk zijn. Ik denk dat je het kunt vergelijken met een jongerenavond): het draait juist om Jezus en het draait juist om de Bijbel. Het afschieten van een initiatief met de beredenering dat omdat het een initiatief is, het wel een hellend vlak moet wezen, is volgens mij niet een correcte manier van handelen. Er moet gekeken worden of wat er verkondigt is bijbels is (en dat er tijdens zo'n bijeenkomst geen dominee/kerkenraad nadrukkelijk aanwezig is, wil niet zeggen dat het niet gesteund/gedragen wordt door dominees/kerkeraden. De jeugdkerken die ik ken worden juist wel gesteund en die steun wordt juist wel actief gezocht door een organisatie achter een jeugdkerk)

Als je beweringen maakt als hierboven, probeer ze dan wel te motiveren. Het hellend vlak motief heb ik al behandeld, over dat traditiemotief vraag ik me af waar je dat terugziet in de bijbel/kerkgeschiedenis en over het missen van Waarheid kan ik zeggen dat ik dat op zijn minst heel snel beoordeeld vind van je, zonder ook maar een inhoudelijk woord van die hele dienst gehoord te hebben.
Breekijzertje

Om enkele misverstanden uit de wereld te helpen inzake een aantal onderstaande postings de volgende eerlijke vragen en antwoorden:

Zijn jullie nu een kerk of niet? Wat betekent 'jongerenkerk'?

God Fashion is géén kerk, ook geen alternatief voor de kerk. Kerk ben je samen met jong én oud. Niet één avond per maand, maar zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag. Niet alleen een massale viering, maar ook kleinschalig naar elkaar omzien en op elkaar toezien. Wat jongeren het meest nodig hebben kan God Fashion ze niet bieden: een plek waar ze een geestelijk thuis vinden. Waar ze persoonlijk worden opgevangen, begeleid, toegerust, ingezet. God Fashion kan en wil dit allemaal niet waarmaken. Ze is geen kerk. Waarom dan toch gekozen voor de naam jongerenkerk? Het duidelijkste antwoord op die vraag gaf die jongere, die in de kerk was opgegroeid maar al jaren 'er niets meer aan deed'. Na een avond God Fashion zei hij: "Als dit ook kerk is, wil ik weer eens over het geloof gaan nadenken." In de oren van deze jongen betekent het woord kerk zoiets als 'samen geloven', meer niet. Voor hem is dit een impuls om opnieuw te gaan nadenken over wat hij vroeger in de kerk heeft gehoord. Daarnaast wil God Fashion een duidelijk signaal afgeven aan niet christelijke jongeren. Wanneer deze jongeren door hun vrienden uitgenodigd worden mee te gaan naar God Fashion, weten ze waar het om gaat. Geen vaag gedoe met een cryptische naam, maar duidelijke taal. "Een kerk,.. dus dat zal wel over God en Jezus gaan…" Dat klopt.

Waarom op zondag en tijdens kerktijd, en niet op zaterdag?

Voor de meeste jongeren ligt het antwoord op deze vraag voor de hand: op zaterdag ga je uit. Naar de kerk gaan of andere bijeenkomsten die met het geloof te maken hebben, dat is meer iets voor de zondag. God Fashion wil christelijke jongeren laten voelen dat ze juist ook op zondag door de 'kerk' serieus genomen worden in wie ze zijn als mensen van deze tijd. Naar niet christelijke jongeren toe willen we zo duidelijk en eerlijk mogelijk zijn. De keus voor de zondag helpt daarbij. Een derde argument is, dat God Fashion hoopt dat de kerken serieuzer werk gaan maken van het overbruggen van de culturele kloof tussen de kerk en de leefwereld van de jongeren. Wanneer God Fashion voor haar 10 à 11 vieringen per jaar de zaterdag had gekozen, was door de kerken deze prikkel minder sterk gevoeld.

Bevorderen jullie niet een consumptieve houding bij jongeren?

Wie een paar vieringen van God Fashion heeft meegemaakt, begrijpt dat de jongeren niet enkel op hun consumptieve wenken worden bediend. Ze krijgen de boodschap van Jezus Christus te horen, op een manier die sterk confronterend en appellerend is. Inhoud staat voorop bij God Fashion. De eigentijdse vormgeving is ondersteunend. Jongeren hebben zelf ook wel door dat ze van een elektrische gitaar geen heil kunnen verwachten. Jongeren zijn op zoek naar echt contact met God. Ze willen ontdekken hoe Jezus belangrijk is voor de dingen die hen bezig houden. Ze willen de inhoud van het geloof ook ervaren als een levende band met Christus. De communicatievormen die God Fashion kiest sluiten aan op hoe jongeren van deze tijd in elkaar zitten, juist om die inhoud te laten landen in hun ervaringswereld, niet om die inhoud te vervangen.

Raken jongeren door God Fashion niet nog meer van de kerk vervreemd?

De vervreemding die er al was, wordt alleen maar sterker wanneer ze niet gezien en erkend wordt. Met het feit dat jongeren zich ondanks de innerlijke vervreemding toch nog conformeren, moet de kerk zich niet rijk rekenen. Als bestaande vormen en structuren niet meer adequaat zijn om jongeren werkelijk te raken met de boodschap van Gods heil, zal de innerlijke vervreemding tot de kerk onder de oppervlakte gewoon doorgaan. Vroeg of laat zal of de kerk of de jongere die rekening gepresenteerd krijgen. God Fashion is een signaal richting de jongeren dat ze serieus worden genomen in de spagaat die ze voelen tussen aan de ene kant hun geloof en belevingswereld en aan de andere kant de kerk. Trouw aan de huidige vormgeving van de kerk kan niet de inzet zijn. Het gaat om de bouw van Gods koninkrijk in de harten van de nieuwe generaties. De kerk is daarbij een middel dat niet tot doel verheven mag worden. De kerk hoeft niet uitsluitend afgestemd te worden op jongeren, maar ook niet alleen op ouderen. Wanneer de kerk in haar vormgeving meer recht gaat doen aan de verscheidenheid in de gemeente, zijn noodsprongen als God Fashion niet nodig. Dan kunnen jong en oud wederzijds elkaar ruimte geven en respect bewijzen. Dat klimaat kan alleen ontstaan vanuit de verbondenheid met Christus. God Fashion probeert die band tussen de jongere en Christus een positieve impuls te geven.

Maakt God Fashion zich nu overbodig of blijft ze bestaan?

God Fashion is een stichting. Een stichting heeft in haar statuten haar doelstelling geformuleerd. In de statuten van God Fashion staat:
God Fashion is een stichting voor interkerkelijk jeugdwerk, met als doel het stimuleren van eigentijdse communicatie en vormgeving van de bijbelse boodschap en het christelijk geloof. Deze katalyserende functie zowel richting jongeren als richting de kerken vervult zij door activiteiten aan te bieden, waaronder een maandelijkse viering. Ook faciliteert zij dagelijks een website.
De vormen en functies die God Fashion nu heeft kunnen overbodig worden. De hoofdactiviteiten kunnen in de toekomst aangepast of overgenomen worden. God Fashion wil zichzelf als 'organisch groeiend' typeren. We kijken open de toekomst in en leggen ons niet vast op de vormen en functies van dit moment.

Wat betekent God Fashion? Het lijkt te klinken als een vloek.

De letterlijke betekenis van onze naam komt uit Galaten 3:27.
'U heeft Christus aangetrokken als kledingstuk'.
Dit is geen vloek, maar eigentijds taalgebruik: Christus is de mode (fashion) van het merk God. In de naam God Fashion klinkt behalve eigentijdse vormgeving ook de centrale inhoud door: Het rechtstreekse appèl op jonge mensen hun hele leven doortrokken te laten zijn van onze Heer en Heiland, waartoe de apostel in de Galatenbrief ons allen oproept.

Waarom verkopen jullie op zondag? (alcohol, garderobe etc.)

God Fashion heeft net als elke organisatie geld nodig. En zoals een kerk wel eens op zondag voor zichzelf collecteert, zo probeert God Fashion ook het hoofd financieel boven water te houden. Een kerkelijke gemeente die betalende leden heeft hoeft op zondag niet voor de koffie te laten betalen. Immers, de bezoekers hebben net via de collecte (of de VVB ) daarvoor betaald. God Fashion heeft geen leden, maar wel kosten. Door bijvoorbeeld je jas in de garderobe te hangen, steun je God Fashion met €0,50. Daarnaast zijn wij van mening dat op zondag geld uitgeven of alcohol drinken een zaak van christelijke vrijheid is. Wel hebben we op verzoek van een aantal bezoekers de maatregel getroffen dat er in de vieringenzaal geen alcohol gedronken wordt tijdens de viering. In de bar is het wel mogelijk om consumpties te nuttigen. In het huurcontract is opgenomen dat de verhuurder zelf de catering verzorgd. In dit gebouw wordt gewerkt met consumptiemunten.

Hoe bewaakt God Fashion een zuivere bijbelse boodschap?

Centraal bij God Fashion staat de bijbelgetrouwe boodschap van de gekruisigde en opgestane Heer Jezus Christus. Wij zijn namelijk in opstand gekomen tegen God en gaan uit onszelf tegen zijn wil in. Jezus kwam naar de aarde om dit probleem aan te pakken en er voor goed mee af te rekenen. Hij is de enige weg tot God de Vader en Hij wil door de Heilige Geest Heer van ons leven zijn. Deze boodschap wordt op een confronterende en appellerende manier gebracht. We vragen sprekers die achter deze boodschap staan en hierdoor ook zelf gegrepen zijn. Bij de voorbereiding van de viering wordt met de spreker doorgesproken wat hij of zij in grote lijnen gaat zeggen. Dit gebeurt in verband met de afstemming van de verschillende onderdelen van de viering. Tegelijk wil God Fashion niet op een controlerende manier met de boodschap omgaan. In vertrouwen op de levende Heer Jezus Christus en daardoor met vertrouwen in elkaar, bouwen we aan een viering die tot eer van God is en tot opbouw van jongeren. Mocht het voorkomen dat je vragen hebt over iets wat gezegd of gedaan is tijdens een viering, dan is het team vieringen daarop aanspreekbaar. Dit kan ook via het forum van God Fashion. Er is een cultuur ontstaan waarbij de leiding van God Fashion openlijk mededelingen doet als er 'teruggekomen' moet worden op uitspraken die gedaan zijn door sprekers of medewerkers.

Hoe willen jullie de brug naar de kerken bouwen?

Omdat God Fashion beseft dat jongeren een gemeente van jong en oud nodig hebben om te groeien in de relatie met Jezus Christus, wil God Fashion een brug naar de kerken bouwen. Deze brug wordt allereerst gevormd door de jongere zelf. Enthousiast gemaakt voor en door de bijbelse boodschap zullen jongeren hiermee iets willen doen in de eigen gemeente. God Fashion zal ze hier ook toe oproepen. Om dit concreet handen en voeten te geven zal (op termijn) op de internetsite via verschillende links verwezen worden naar (jongeren)activiteiten in de gemeente zoals bijbelstudiegroepen, Youth Alpha, jeugddiensten, kleine groepen etc. Het pastorale team zoekt contact met diverse pastoraal (jeugd)werkers van gemeenten in Zwolle waarheen jongeren verwezen kunnen worden. Hoe de brugbouw in de toekomst verder vorm krijgt, hangt uiteraard ook af van de vragen en behoeften die er bij de kerken in Zwolle en directe omgeving leven. In ieder geval kan God Fashion de brug niet alleen aanbrengen. De brugbouw moet vanaf twee kanten plaatsvinden, dus ook van de kant van de kerken.

Interkerkelijk? Kan dat wel? Hoe doen jullie dat?

God Fashion is een plek waar jongeren die Jezus als Heer van hun leven kennen of zoeken, elkaar ontmoeten over kerkmuren heen. God Fashion wil de verschillen tussen de kerken niet ontkennen of makkelijk afdoen. Wel zijn wij ervan overtuigd dat de eenheid begint bij het evangelie van de gekruisigde en opgestane Heer. Deze eenheid kan en mag beleefd en gevierd worden. Op deze manier hoopt God Fashion op termijn bij te dragen aan het proces van kerkelijke eenwording in Zwolle. De jongere van vandaag is de ambtsdrager van morgen. Jongeren die zich herkennen in de bijbelse boodschap die verkondigd wordt, zijn van harte welkom, samen met hun vrienden. God Fashion is een plek waar gevierd wordt wat christenjongeren bindt! Er ligt geen nadruk op wat hen scheidt.

Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Met verbazing heb ik gelezen over de jeugd kerk!? :pu

De jeugd kerk.... en of het nou wel of geen kerk is laat ik in het midden maar dit is iets wat er bij ons absoluut in gaat (en niet omdat ik het iet zou willen ) maar ik vind dit een slechte manier van evangeliseren Ik vind dat alle normen en waarden en respect voor de Hiermee aan de kant wordt gezet Kan er haast geen woorden voor vinden maar zoals ik al zei heb ik het met verbazing gelezen.

En zoals sommige van jullie weten ben ik echt niet de moeilijkste (denk aan de discussie een bloemetje in de kerk) :+

Je zou dan ook kunnen voorstellen om een lezing te houden in de rosse buurt van Amsterdam in een coffeeshop onder genot van....

Nee lijkt me geen goed idee als ik hiermee op het parochie secretariaat kom

groetjes
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Met verbazing heb ik gelezen over de jeugd kerk!? :pu

De jeugd kerk.... en of het nou wel of geen kerk is laat ik in het midden maar dit is iets wat er bij ons absoluut in gaat (en niet omdat ik het iet zou willen ) maar ik vind dit een slechte manier van evangeliseren Ik vind dat alle normen en waarden en respect voor de Hiermee aan de kant wordt gezet Kan er haast geen woorden voor vinden maar zoals ik al zei heb ik het met verbazing gelezen.

En zoals sommige van jullie weten ben ik echt niet de moeilijkste (denk aan de discussie een bloemetje in de kerk) :+

Je zou dan ook kunnen voorstellen om een lezing te houden in de rosse buurt van Amsterdam in een coffeeshop onder genot van....

Nee lijkt me geen goed idee als ik hiermee op het parochie secretariaat kom

groetjes
"Alle waarden en normen worden aan de kant gezet"?????????????

Please, help me uit de droom, wat bedoel je in vredesnaam???????

Plaats reactie