Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door wim »

Jongere schreef:Met name het derde stuk is te hoog gegrepen.
Bedankt.
Dat derde stuk moet ik maar van de site verwijderen. Het stuk is trouwens niet bepaald moeilijk ofzo.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Wat is nou weer "een hoog EO-gehalte"? :) Kan je dat nader definieren? :)
Teveel Marnixen in de buurt?
Of een nette manier om te zeggen dat 'ie het mar nix vindt?
Nou het valt wel mee. Ik vind het nog aardig te pruimen. Het kan slechter.
Ik dacht dat het voorspel van Zonnenberg was. Maar nu ik op zoek ga, vind ik er geen gegevens over.

Maar wat vind jij van ons spel, Hendrikus? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Sorry, duurde even, was een beetje druk...

Introductie Marcus Passie
komt wat slepend op gang, maar dat herstelt zich snel. Mooie accenten. Zuiverheid is zoals je van een amateurgezelschap mag verwachten. Cello staat niet altijd recht onder de rest. Na de 1e koraalregel even een vervelend misverstand (f/fis) binnen de 1e violen, na de 2e regel iets dergelijks in de middenstemmen. Hobo klinkt was haastig in de laatste regel.
Mooie muziek, met expressie gespeeld.

't Is middernacht
: makkelijk in het gehoor liggende muziek. In de inleiding had de generale pauze voor de laatste regel meer uitgebuit kunnen worden als spanningselement.
Cello niet altijd zuiver. Koor zingt netjes! Goed zuiver, correct in de maat, dat hoor je wel eens anders. Fijn dat er ook jonge stemmen bij zijn.
In vers 2 mis ik het orgel wel. Nee, niet lachen, ik meen 't: het klankbeeld wordt hier wat smalletjes.
Over de vraag of een organist tussen de regels moet loslaten of het accoord moet laten liggen, zullen de meningen verdeeld blijven.
Laatste vers klinkt heel fraai!
Voor een amateurgezelschap uit de RD-hoek een uitvoering van bovengemiddeld niveau. :super
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door wim »

Bedankt Hendrikus. Je komt op muzikaal gebied erg kundig over op dit forum (bij mij tenminste), dus ik hecht wel wat waarde aan je oordeel.

Bedankt voor het laatste compliment, al weet ik niet helemaal precies hoe ik het moet waarderen. Want wat is "de RD-hoek"?

Het 'voorspel' van "'t Is middernacht" is trouwens inderdaad van Zonnenberg.

Ik hoop op nog meer reacties! Josephus?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door Gian »

Vast gezellig daar Wim..

:slurp

Afbeelding
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door wim »

Gian schreef:Vast gezellig daar Wim..
Ja, dat was de dirigentencursus van de BZGG (dat heeft niks met coll'arco te maken, maar de BZGG heeft nog steeds geen eigen site...). Wat die wijn daar deed weet ik ook niet. Een of andere verkopingsactie o.i.d.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Gian schreef:Vast gezellig daar Wim..
Wat die wijn daar deed weet ik ook niet. Een of andere verkopingsactie o.i.d.
ja ja... :slurp
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door Gian »

Ik zie al een paar flessen leeg...

Of is dat witte wijn?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door wim »

ssst :modo
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door Josephus »

Ik heb gisteravond nog even naar de fragmenten kunnen luisteren, Wim. Eigenlijk heb ik niet veel aanvullingen op wat al door anderen is gezegd. Maar dat is misschien te gemakkelijk, daarom toch even mijn bevindingen kort opgeschreven.

Boelee: de bas (cello) hobbelt er soms achteraan of de andere instrumenten lopen voor. In ieder geval gaat het op die momenten ongelijk. De intonatie is ook niet altijd even zuiver. Verder had het stuk nog wel wat expressiever gemogen. Maar ik vermoed dat dat vanzelf wel komt, op het moment dat de genoemde technische onvolkomenheden zijn overwonnen. Desondanks: een mooie strijkersklank.

't Is middernacht: Ik moest wel een beetje lachen toen het voorspel begon en ik me het commentaar van anderen herinnerde. Dit zou inderdaad zo kunnen weglopen uit "Nederland zingt". Maar goed, dat is geen kritiek. Dit stuk loopt naar mijn idee wat beter dan dat van Boelee. De baspartij (van het orkest) had wel wat meer fundament mogen hebben. Mooi koor trouwens. Hoopgevend ook dat de gereformeerde gezindte nog dergelijke koren bezit. Ik hoorde laatst een deel van een cd van het jongerenkoor van de GG in Dordrecht en dat viel me ook absoluut niet tegen (had eigenlijk ook niet veel anders verwacht met zo'n dirigent). Jammer alleen dat de rol van koren in deze gezindte voornamelijk beperkt blijft tot zangavonden. Sommige koren zouden van mij zo mee mogen doen in de eredienst. Maar dit terzijde.

Over het algemeen: absoluut niet slecht voor een amateurensemble.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door wim »

Bedankt Josephus!

Het jongerenkoor van de GG Dordrecht was van Patrick van der Linden. We waren bij de cd-presentatie.

Wat is er eigenlijk zo specifiek "Nederland Zingt" aan "'t Is middernacht", los van het feit dat het door Zonnenberg geschreven is?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Wat is er eigenlijk zo specifiek "Nederland Zingt" aan "'t Is middernacht", los van het feit dat het door Zonnenberg geschreven is?
Ik vind 't wel meevallen met dat NZ-gehalte. Het is wel makkelijk in het gehoor liggend, beetje voorspelbaar, maar het zit verder wel goed in elkaar. Hapt zo heerlijk weg, om maar eens een bekende reclamekreet te citeren ;)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Gevraagd: (opbouwende) muziekkritiek

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
wim schreef:Wat is er eigenlijk zo specifiek "Nederland Zingt" aan "'t Is middernacht", los van het feit dat het door Zonnenberg geschreven is?
Ik vind 't wel meevallen met dat NZ-gehalte. Het is wel makkelijk in het gehoor liggend, beetje voorspelbaar, maar het zit verder wel goed in elkaar. Hapt zo heerlijk weg, om maar eens een bekende reclamekreet te citeren ;)
Nou ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Want eerlijk is eerlijk, ondanks dat ik de stijl van NZ vaker niet dan wel kan waarderen, wil dat niet meteen zeggen dat het niet goed in elkaar zou zitten. Dit soort dingen kun je aan Zonnenberg wel overlaten.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie