Na het horen van de lezingen (de laatste) van Peels over geweld in de bijbel en dus ook over Jefta nog een aantekening hierover.MarthaMartha schreef:Nee je hebt het goed, dat zeggen de uitleggers ook...... ik heb daar zo'n moeite mee! Fijn zo'n pa, denk ik dan.....helma schreef:jakobmarin schreef:
Ja, het valt niet altijd mee inderdaad. Zelf probeer ik het smorgens te doen, voordat iedereen beneden is, maar als het zo koud is ben je je bed niet uit te slaan.![]()
Ik loop wel op schema, maar soms sla ik een dag over en doe dan de dag erna de 2 gedeelten.
En inderdaad, soms lees je echt uit gewoonte (maar is dat ook al niet zo als je dit niet zou doen), maar als je zo alleen aan het lezen bent, heb je wel iets om die dag over na te denken, is mijn ervaring (en natuurlijk niet iedere dag).
Kortom: ik ervaar het wel duidelijk als een meerwaarde, omdat je nu min of meer verplicht bent om de bijbel te lezen, buiten het lezen aan tafel bij het eten.
Overigens deze week over Jefta gelezen die zijn dochter brandofferde als gelofte aan God, onbegrijpelijk! :shock:
ik doe het ook 's morgens voordat iedereen beneden is
(tien over 6) bevalt me goed. om tien voor 7 komt de eerste beneden
volgens mij offerde Jeftha zijn dochter niet, maar werd ze aan de Heere gewijd door niet te trouwen en maagd te blijven en haar leven ten dienste van God te geven. maar dat kan ik mis hebben??
Deze uitleg (dat zijn dochter celibaat betrachtte) is een verkeerde uitleg van een Joodse Uitlegger uit de 12e eeuw toen de kloosters in opgang kwamen en de joden werden beschuldigd van kinderoffers. Dus begrijpelijk...
De hebreeuwse tekst is niet voor een andere uitleg vatbaar dan dat Jefta zijn dochter heeft gebrandoffert. letterlijk... Op nog één andere plaats in de bijbel is een vergelijkbare zin+woorden te vinden en ook daar is sprake van een mensenoffer (2koningen 3:27). Het is dus ook erg verwerpelijk en ook zichtbaar in de manier waarop het is beschreven in Richteren en vooral hoe het in 1kon3 staat, aldus Peels.
Dus Jefta was echt een grote dwaas die iets afschuwelijks deed!!