Ezechiel 40-47 3e tempel? Alleen geestelijk?
Re: Ezechiel 40-47 3e tempel? Alleen geestelijk?
Hm ja dat schoot inderdaad ook gelijk door mij heen. Ook door de profeten werd al over de grenzen van dit leven heengekeken. Vaak lijkt dit te worden geschetst alsof het op deze aarde is, de Joden dachten dan ook in de tijd van Jezus nog dat het koninkrijk op deze aarde gevestigd zou worden... steeds meer wordt echter duidelijk dat profetieen wijzen op het nieuwe leven, de nieuwe hemel en aarde. Maar niet voor niets wordt dit zelfs in Openbaring nog het nieuwe Jeruzalem genoemd. (misschien is deze lijn wel de sterkste aanwijzing dat er geen sprake is van vervanging van Israel en Jeruzalem)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dit vind ik het zwakste punt in je betoog. De hoofdstukken daarvoor beschrijven de afmetingen en de offerdienst tot in het kleinste detail, maar een tempel is er niet?Marnix schreef:22 En een tempel zag ik in haar niet, want de Here God, de Almachtige, is haar tempel, en het Lam.
Jezus is de bron van leven, het water des levens. Waar de tempeldienst mensen reinigde wast Hij ons schoon met zijn bloed. Zie hier ook weer de prachtige symboliek van de doop.
We hoeven Hem niet meer in een gebouw te eren. God is haar tempel, en het Lam, de weg naar de Vader. Via Hem mogen we van aangezicht tot aangezicht bij Hem staan en Hem alle lof offeren.
Hoe bedoel je precies? Dat vers komt uit Openbaring 21. Ik zie daar niets over afmetingen van een tempel of van een offerdienst. Volgens mij is het dus geestelijk, maar wel op een voor de Joden met hun toenmalige tempel en offerdienst een voor hen begrijpelijk gemaakte. Dat het beeldspraak is concludeerde ik op basis van de paralel tussen het slot van de passage uit uit Ezechiel en Openbaring 22 waar het gaat over de nieuwe hemel en aarde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja, maar er staat nog wat voor Ez. 47. 6 Hoofdstukken om precies te zijn.Marnix schreef:Hoe bedoel je precies? Dat vers komt uit Openbaring 21. Ik zie daar niets over afmetingen van een tempel of van een offerdienst. Volgens mij is het dus geestelijk, maar wel op een voor de Joden met hun toenmalige tempel en offerdienst een voor hen begrijpelijk gemaakte. Dat het beeldspraak is concludeerde ik op basis van de paralel tussen het slot van de passage uit uit Ezechiel en Openbaring 22 waar het gaat over de nieuwe hemel en aarde.
Eh ik snap je niet. Als hoofdstuk 47 een metafoor is kunnen de voorliggende hoofdstukken (die samen een geheel vormen) dat toch ook zijn?
- MarthaMartha
Kan het niet beide zijn? Of doe ik nou moeilijk?
De tempeldienst is vervuld in Christus, er is geen tempel meer nodig.
Maar dat betekent niet dat die er niet meer komt, toch?
De Joden geloven die redenering niet en zullen alles doen om weer een tempel te krijgen...
Heel begrijpelijk van hun kant bekeken.
De tempeldienst is vervuld in Christus, er is geen tempel meer nodig.
Maar dat betekent niet dat die er niet meer komt, toch?
De Joden geloven die redenering niet en zullen alles doen om weer een tempel te krijgen...
Heel begrijpelijk van hun kant bekeken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Het kan toch zijn dat die tempel niet meer nodig is om bloedige offers te brengen, maar een ander doel heeft? Vraag me dan even niet welk doel, maar ik kan me voorstellen dat deze profetieën nog een betekenis hebben.
- MarthaMartha
mmm... zou ik thuis na moeten kijken, maar staat er ook neit ergens iets dat de antichrist in de tempel zal zitten???freek schreef:Het kan toch zijn dat die tempel niet meer nodig is om bloedige offers te brengen, maar een ander doel heeft? Vraag me dan even niet welk doel, maar ik kan me voorstellen dat deze profetieën nog een betekenis hebben.
Niet dat ik weet.
Maar de lijn van het nieuwe testament lijkt met toch helder Martha? De tempel heeft afgedaan, de offerdiensten hebben afgedaan. De Hogepriester heeft volledig betaald. Niet voor niets scheurde toen het voorhangsel doormidden. Wij zijn nu de tempel van God. Hij wil in ons wonen. Dus een aardse tempel is overbodig en zou alleen maar een bouwwerk van de joodse godsdienstigen zijn en voor ons geen bijzondere waarde hebben.

Maar de lijn van het nieuwe testament lijkt met toch helder Martha? De tempel heeft afgedaan, de offerdiensten hebben afgedaan. De Hogepriester heeft volledig betaald. Niet voor niets scheurde toen het voorhangsel doormidden. Wij zijn nu de tempel van God. Hij wil in ons wonen. Dus een aardse tempel is overbodig en zou alleen maar een bouwwerk van de joodse godsdienstigen zijn en voor ons geen bijzondere waarde hebben.
Tja, maar het staat er toch duidelijk omschreven. Ik snap jouw redenering wel, maar ik heb er wel moeite mee om die hoofdstukken uit Ezechiël zomaar weg te schrijven. Dan zou God zich dus eigenlijk vergist hebben aangezien Hij in het NT spontaan op andere gedachten kwam w.b. de tempeldienst.Marnix schreef:Niet dat ik weet.![]()
- MarthaMartha
voor ons wel, helemaal eens.Marnix schreef:Niet dat ik weet.![]()
Maar dat ligt voor de Joden die deze Hogepriester niet erkennen anders......
Nou, een tempel is dan geen oplossing. Ze moeten Jezus leren kennen want de hele Joodse tempeldienst weet op Hem. Het lijkt me dus niet dat God profeten een boodschap laat brengen voor de Joden, die in strijd is met de christelijke boodschap
De normale werkwijze bij de exegese van profetieën is dat er uitgegaan wordt van een gelaagde boodschap. Dus dat de profetie een concrete betekenis had voor de mensen tegen wie het uitgesproken was, én dat het (mogelijk) een geestelijke betekenis heeft, die ziet op Christus en Zijn rijk.
Het is dus te kort door de bocht om dingen te stellen als dat het NT de uitlegger is van het OT. Veel profetieën hebben een werkelijke, concrete en historische vervulling gekregen voor het volk Israël. Dat diezelfde profetieën daarnaast ook heenwezen naar Christus, en in Hem vervuld zijn geworden, doet daar niets aan toe of af. Oók die 'oude' vervulling van de profetieën is het waard om bestudeerd te worden, en ook dié vervulling kan ons nuttig zijn; het leert ons immers hoe God met mensen wil handelen!
Op de profetie van Ezechiël kan ik nu niet ingaan, omdat ik daarvoor de tijd niet heb. Het is een erg moeilijk boek om te begrijpen, en nog veel moeilijker om te exegetiseren. Kortom, het vereist nogal wat studie om daar echt zinnige uitspraken over te doen.
Het is dus te kort door de bocht om dingen te stellen als dat het NT de uitlegger is van het OT. Veel profetieën hebben een werkelijke, concrete en historische vervulling gekregen voor het volk Israël. Dat diezelfde profetieën daarnaast ook heenwezen naar Christus, en in Hem vervuld zijn geworden, doet daar niets aan toe of af. Oók die 'oude' vervulling van de profetieën is het waard om bestudeerd te worden, en ook dié vervulling kan ons nuttig zijn; het leert ons immers hoe God met mensen wil handelen!
Op de profetie van Ezechiël kan ik nu niet ingaan, omdat ik daarvoor de tijd niet heb. Het is een erg moeilijk boek om te begrijpen, en nog veel moeilijker om te exegetiseren. Kortom, het vereist nogal wat studie om daar echt zinnige uitspraken over te doen.
- MarthaMartha
Best Mrnix, we praten aardig langs elkaar heen, want dit is niet wat ik wilde beweren, ook deze keer heb je helemaal gelijk. maar zolang als ze Jezus neit kennen, zullen ze graag weer een tempel bouwen en dat doen als ze de kans krijgen. Het enige wat ik wil zeggen is dat ik neit uitsluit dat die derde tempel er komt........... waarmee ik niet zeg dat dit Gods bedoeling is. Ik ben er wel van overtuigd dat God grote dingen gaat doen met Israël, met of zonder tempel, maar Hij gebruikt wel vaker verkeerde wegen van een volk om Zijn doel te bereiken.Marnix schreef:Nou, een tempel is dan geen oplossing. Ze moeten Jezus leren kennen want de hele Joodse tempeldienst weet op Hem. Het lijkt me dus niet dat God profeten een boodschap laat brengen voor de Joden, die in strijd is met de christelijke boodschap
Het probleem met een letterlijke exegese van Ez. 40-47 vormen de offers.
Want daaruit zouden we op moeten maken dat er een letterlijke tempel komt met letterlijke offers. Nou is dat nog tot daaraantoe, maar het zijn ook niet zomaar offers, maar ook schuldoffers en zondoffers. Nu gaan de letterlijke exegeten ervan uit dat dit "herinneringsoffers" zijn, die in het duizendjarig rijk in het herstelde Israel worden gebracht als herinnering aan het ene offer van Jezus. Het probleem hiermee, is dat dit niet zo in de tekst staat. Wil je het dus letterlijk opnemen, dan moet je ervan uitgaan dat dit echte offers zijn tot delging van echte schuld. En daarmee staat Christus niet meer in het middelpunt, maar de offerdienst in een nieuwe tempel.
Want daaruit zouden we op moeten maken dat er een letterlijke tempel komt met letterlijke offers. Nou is dat nog tot daaraantoe, maar het zijn ook niet zomaar offers, maar ook schuldoffers en zondoffers. Nu gaan de letterlijke exegeten ervan uit dat dit "herinneringsoffers" zijn, die in het duizendjarig rijk in het herstelde Israel worden gebracht als herinnering aan het ene offer van Jezus. Het probleem hiermee, is dat dit niet zo in de tekst staat. Wil je het dus letterlijk opnemen, dan moet je ervan uitgaan dat dit echte offers zijn tot delging van echte schuld. En daarmee staat Christus niet meer in het middelpunt, maar de offerdienst in een nieuwe tempel.